Rad od kuće za vreme vanrednog stanja - kako smo se snašli i šta smo naučili

Pandemija i ‘agency life’ od kuće – kako smo se snašli i šta smo iz toga naučili?

Većina kompanija je nakon proglašenja vanrednog stanja 'preko noći' organizovala rad od kuće za svoje zaposlene. Skoro dva meseca kasnije, vanredno stanje je ukinuto, a mi sabiramo iskustva stečena u prethodnom periodu.

Kompanije već uveliko razvijaju strategije i rade na povratku zaposlenih u kancelarije, ali vrlo oprezno i uglavnom u fazama. Međutim, sasvim je izvesno da će, pogotovo zaposleni u velikim kolektivima, sigurno još jedan period raditi od kuće dok se ne steknu svi uslovi za final comeback.

Zbog toga, u tekstu koji sledi, kolege iz agencije i ja, Marija Manasijević (HR, Executive Group), delimo svoje utiske i iskustva o tome kako je rad od kuće u prethodnim nedeljama uticao na nas. Da li smo uspeli da se prilagodimo, a da opet ostanemo dovoljno motivisani i efikasni? Da li smo pronašli neke nove rutine i u čemu smo možda fail-ovali? Na kraju, šta smo iz svega toga naučili?

Ovako izgleda agency life u kućnim uslovima iz ugla jedne mame, nekog ko živi sam i nekog ko stanuje u roditeljskom domu.

Prva nedelja karantina – o čemu razmišljaš i šta očekuješ?

Marija: Imam dugogodišnje iskustvo sa radom od kuće i znala sam šta me čeka. Daleko od toga da mi prvih dana nije prijala činjenica da ne moram da potrošim tridesetak minuta na gradski prevoz. No, poznata mi je bila zamka rada od kuće zvana gubljenje granice između posla i privatnog života.

Potrudila sam se da predočim svojim kolegama taj izazov i olakšam im savetima kako da sačuvaju svoje slobodno vreme samo za sebe. Iz ugla osobe koja živi sama, nisam imala ometajuće faktore u smislu prilagođavanja ukućanima i njihovim rasporedom obaveza. Istovremeno, to je značilo da sam za sve obaveze oko nabavke, čišćenja, kuvanja, bila jedina odgovorna.

Po prirodi sam introvertna osoba, te mi usmeravanje na sebe i svoj ritam nije teško palo. Kada pričamo o komunikaciji sa prijateljima i kolegama, bilo mi je važno da se naša povezanost ne izgubi u toku fizičkog distanciranja – otud se stvorila gomila novih grupa sa različitim sastavom na različite teme. Krajem prve nedelje shvatila sam koliko sam usputne komunikacije imala pre karantina. Moj odgovor na pojačanu komunikaciju u tom periodu bilo je isključivanje svih gedžeta za komunikaciju nakon radnog vremena na nekoliko sati.

Stefan: Kada je karantin počeo, nisam previše razmišljao o svemu što nas čeka, već sam sve nekako olako shvatio – par nedelja rada od kuće i vraćamo se na staro. To me je čak i obradovalo, jer imam prilično aktivan stil života i jako malo vremena provodim kod kuće.

Pomislio sam da sada mogu više vremena da provedem sa roditeljima, koje inače gotovo i ne viđam iako živim sa njima. Napokon mogu da sredim svoju sobu, kao i da odgledam brojne serije koje me čekaju na mojoj Netflix listi! Biću iskren, još jedna stvar me je posebno obradovala, a to je odmor od open space-a  jer svi znamo koliko nekad ume da bude nezgodan prilikom fokusiranja na rad. Tako je i bilo, početak karantina je prošao prilično lagano, poslovno vreme je bilo razgraničeno od slobodnog i bilo ga je sasvim dovoljno za sve aktivnosti koje sam predvideo. Ali…

Irena: Kada sam sredinom marta spakovala svoj laptop, pozdravila kolege sa „vidimo se brzo“ i izašla iz kancelarije spremna za rad od kuće, optimista u meni zaista je to i mislio. Vidimo se brzo. Rad od kuće u tim momentima bila je jednačina sa više nepoznatih. Razmišljala sam kako će moj poslovni život da se „sudari“ sa privatnim.

Moje dvoje dece, jedno od 10 i drugo od četiri godine, zbog zatvaranja škola i vrtića takođe su ostali kod kuće. Suprug je takođe radio od kuće, pa je negde bilo jasno da ne mogu da očekujem da će sve teći glatko i da ćemo odmah naći balans. Bavim se takvim poslom gde se podrazumeva sposobnost brzog prilagođavanja novim situacijama, dobra organizacija, multitasking, brzo razmišljanje, a pre svega – dobra komunikacija.

Mislila sam, ako ne mogu bar dobru komunikaciju da ostvarim sa svojim najbližima, sa kime ću? S druge strane, obradovalo me je to što ću provesti sa decom više vremena. Za rad od kuće kao takav nisam bila sigurna, jer iako ima svojih prednosti, u ovako vanrednoj situaciji to nije vredelo mnogo.

Ovakvo stanje podrazumevalo je prilagođavanje strateških i svih drugih planova, koncentraciju iznad maksimalne, povećanu produktivnost, alternativne načine komuniciranja, savetovanje klijenata skoro pa u hodu, razmatranje šta sa kampanjama… Nekako mi se činilo da to radom od kuće možda neće biti lako postići. Da preciziram – u mojoj situaciji, sa celom porodicom u četiri zida. Ali šta su onda izazovi, ako im ne možeš doskočiti, da ne kažem preskočiti?

Treća nedelja karantina – koji su ti osnovni izazovi, kako se raspoloženje i efikasnost menja? 

Marija: Kidam ovaj rad od kuće. Uspela sam da prilagodim svoje radno vreme merama zabrane, budem efikasna i spremna sam da ovaj način rada i života potraje. Postavila sam sebi lične izazove, opremila se bojankama, puzzlama, kvascem, knjigama, obnovila pretplate na streaming platformama. Šta može poći po zlu?

Stefan: Kako vreme odmiče, odmiče i moje raspoloženje. Posla je sve više, krenule su nove kampanje prilagođene trenutnoj situaciji, a moje slobodno vreme se sužava. Što mi i ne smeta mnogo, jer sam još uvek na početku karijere, a pandemija je donela neke nove situacije i izazove u poslu koje sam rado prihvatio!

Slobodnih sati pre policijskog časa sve je manje, nedostaje mi društvo i šetnje po gradu uprkos brojnim video pozivima. Blago opada i moja efikasnost u radu, ali moram priznati da mi sada više nego ikad znači pomoć roditelja – uvek spremni obroci, čista odeća i slično. Ipak, uspeo sam da prihvatim ovaj način života, i rada, i da na ovu situaciju posmatram kao jedan izazov iz koga mogu nešto novo da naučim i unapredim svoje veštine, a naravno i steknem nove.

Irena: Najveći izazov – realnost. Čini se da se sve nekako dešava stihijski. Poslovne obaveze, pozivi klijenata, video pozivi unutar agencije, obaveze sa starijim detetom oko škole, obaveze sa mlađim (jer i u vrtiću ima domaćih zadataka, ako niste znali), nabavka u „radno vreme“, kućne obaveze… Kao da se sve pretvorilo u ravnu liniju proizvodne trake. Kako organizovati sve aktivnosti uzevši u obzir svačije osnovne potrebe?

Kako razdvojiti jedan domaći iz srpskog, doručak, užinu, odgovaranje na mejlove, ručak, drugu užinu, novi predlog plana aktivnosti, mute-ovani video call, ako se potencijalno dese u isto vreme? A desili su se. Pročitala sam brojne savete mnogih (pametnijih) ljudi kako organizovati vreme u izolaciji, ali u praksi… Malo je dalje to od idealnog. Isplanirati obaveze, napraviti takoreći dnevnu agendu, nije topla voda, ali sve prestane da teče ako se, na primer, jedna užina poremeti.

Onako, „životno“ rečeno: raspoloženje u trećoj nedelji je jedna kriva, koja nikako da se „zaravna“. Sve na papiru funkcioniše, ali nisam sigurna da smo svi skroz zadovoljni. S druge strane, efikasnost, produktivnost, dostupnost klijentima se u toj nedelji čini mi se povećava. Valjda nas je vanredna situacija, osim snalažljivosti, naučila i da budemo hobotnica.

Sedma nedelja karantina – šta smo naučili, a u čemu smo fail-ovali? Koje navike ćemo zadržati?

Marija: Mnogo je utisaka i pouka. Za početak, dobro sam sačuvala granicu između posla i privatnog života. Bolje sam upoznala neke od kolega koje dosad nisam imala prilike da viđam u klasičnom radu iz kancelarije. Za vreme praznika tokom zatvorenih vikenda sam akutno osećala da sam sama, i to mi je kvarilo sreću.

Ni video pozivi nisu više toliko efikasni kao kad se sa nekim vidiš na kafi. Imam utisak da sam pregledala ceo Youtube, Netflix i HBO GO. Znam da nisam, ali postajem prilično izbirljiva oko sadržaja koje gledam. Navike koje ostavljam i za budući period se odnose na ishranu (više domaće hrane), video call-ove i čuvanje vremena za trening u toku radne nedelje.

Stefan: Prva stvar koju sam naučio, jeste da mi prethodno pomenuti rad u open space-u zapravo odgovara i da je za naš posao neophodan. Shvatio sam da znači kada u prolazu čuješ neku korisnu informaciju od kolega i nesebična pomoć i podrška koju jedni drugima pružamo, koja svakako i sada ne izostaje. Mislio sam da sam prilično dobar multitasker, ali sada sam uznapredovao na high level!

Jednom prilikom sam uhvatio sebe kako u isto vreme kuckam mail, razgovaram sa koleginicom putem jednog telefona i odgovaram na grupnu WhatsApp poruku sa drugog – tri stvari u isto vreme, nemoguće? Fail-ovao u time management-u, jer se dešavalo da prođe i po nekoliko dana, a da ne izađem napolje makar u šetnju. Zapravo, tokom rada od kuće, imam utisak da nisam razlikovao radno od privatnog vremena, što vremenom dovede do manjka produktivnosti i efikasnosti.

Svakako ću raditi na tome da svoje fail-ove pretvorim u win-ove! Nisam siguran šta bih tačno ostavio za period povratka u kancelariju, ali sam siguran da jedva čekam da se u istu vratimo. Iako komunikacija sa kolegama nije smanjena, sa nekima čak razmenim više reči tokom dana nego sa ukućanima, činjenica je da se komunikacija uživo ne može zameniti ni sa jednom aplikacijom.

Irena: Shvatila sam da sam strpljivija i tolerantnija nego što sam mislila da jesam, iako „kratak fitilj“ ima potpuno novo značenje. Naučila sam da spoznam svoje granice u svakom smislu te reči, ali i da istražujem sve uloge koje u životu igram. Da je otvorenost u timu u vanrednim okolnostima must, kao i međusobna podrška.

Da je svaka, pa čak i ovakva krizna situacija, prilika za komunikaciju, svakodnevna strateška promišljanja, građenje sebe, agencije i klijenata u pravcima u kojima nas možda „normalni okvir“ nikada ne bi usmerio. Naučila sam, takođe, da je pauza sa razlogom izmišljena. Ako ste zadovoljili potrebe klijenata, menadžmenta i svojih ukućana, morate da povedete računa i o svojima – i ručate, onda kada je ručku vreme. Čini mi se da sam fail-ovala baš u postavljanju granica.

Čak i uz tačan raspored dnevnih obaveza, pažljivo određivanje prioriteta i dobru organizaciju uz ukrštanje potreba svih ukućana, to-do lista u trenutnoj situaciji može da postane rastegljiva, kao i vreme. Ne bih mogla da preciziram koje navike će ostati, a da ih već nemam, ako govorimo o radu iz kancelarije. To je potpuno drugačiji okvir od rada od kuće. Ono što sigurno znam jeste da neću više nikada potceniti ili olako izgovoriti „vidimo se na kafi“. Iako je virtualna komunikacija jedino što sada imamo kada je o kontaktu sa nekim ljudima reč, neposrednu komunikaciju, reč uživo, ništa ne može zameniti.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.

Startapi i poslovanje

OTP banka i niški NadjiTuru.rs udruženim snagama digitalizuju transportnu industriju u Srbiji

Šta dobijete kada spojite startap koji značajno pojednostavljuje logistiku transporta i banku koja je jedna od vodećih po pitanju inovacija? Sjajno partnerstvo koje omogućava svim učesnicima ekosistema transportne industrije da unaprede svoje poslovanje, te sarađuju efikasnije i lakše.

Kolumna

Iako je mobilno bankarstvo tu već duže vreme, još uvek je aktuelna tema – ali zašto?

Savremene tehnologije postale su sastavni deo naše svakodnevnice i menjanju način na koji radimo stvari u svom privatnom i profesionalnom životu velikom brzinom. Finansijski sektor je svakako među industrijama u kojima se njihove prednosti najviše osećaju i najbrže implementiraju novine - o čemu svedoče i novine u oblasti plaćanja 'pametnim' telefonom.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Društvene mreže

Facebook pokreće program za suzbijanje lažnih informacija u Srbiji – da li je ovo kraj lažnim vestima?

Sa ciljem da suzbije širenje netačnih i neproverenih informacija u okviru svog sistema, Facebook je pokrenuo nezavisni program u Srbiji za proveru istinitosti činjenica (uglavnom vesti) koje se objavljuju na ovoj društvenoj mreži.