Rad od kuće za vreme vanrednog stanja - kako smo se snašli i šta smo naučili

Pandemija i ‘agency life’ od kuće – kako smo se snašli i šta smo iz toga naučili?

Većina kompanija je nakon proglašenja vanrednog stanja 'preko noći' organizovala rad od kuće za svoje zaposlene. Skoro dva meseca kasnije, vanredno stanje je ukinuto, a mi sabiramo iskustva stečena u prethodnom periodu.

Kompanije već uveliko razvijaju strategije i rade na povratku zaposlenih u kancelarije, ali vrlo oprezno i uglavnom u fazama. Međutim, sasvim je izvesno da će, pogotovo zaposleni u velikim kolektivima, sigurno još jedan period raditi od kuće dok se ne steknu svi uslovi za final comeback.

Zbog toga, u tekstu koji sledi, kolege iz agencije i ja, Marija Manasijević (HR, Executive Group), delimo svoje utiske i iskustva o tome kako je rad od kuće u prethodnim nedeljama uticao na nas. Da li smo uspeli da se prilagodimo, a da opet ostanemo dovoljno motivisani i efikasni? Da li smo pronašli neke nove rutine i u čemu smo možda fail-ovali? Na kraju, šta smo iz svega toga naučili?

Ovako izgleda agency life u kućnim uslovima iz ugla jedne mame, nekog ko živi sam i nekog ko stanuje u roditeljskom domu.

Prva nedelja karantina – o čemu razmišljaš i šta očekuješ?

Marija: Imam dugogodišnje iskustvo sa radom od kuće i znala sam šta me čeka. Daleko od toga da mi prvih dana nije prijala činjenica da ne moram da potrošim tridesetak minuta na gradski prevoz. No, poznata mi je bila zamka rada od kuće zvana gubljenje granice između posla i privatnog života.

Potrudila sam se da predočim svojim kolegama taj izazov i olakšam im savetima kako da sačuvaju svoje slobodno vreme samo za sebe. Iz ugla osobe koja živi sama, nisam imala ometajuće faktore u smislu prilagođavanja ukućanima i njihovim rasporedom obaveza. Istovremeno, to je značilo da sam za sve obaveze oko nabavke, čišćenja, kuvanja, bila jedina odgovorna.

Po prirodi sam introvertna osoba, te mi usmeravanje na sebe i svoj ritam nije teško palo. Kada pričamo o komunikaciji sa prijateljima i kolegama, bilo mi je važno da se naša povezanost ne izgubi u toku fizičkog distanciranja – otud se stvorila gomila novih grupa sa različitim sastavom na različite teme. Krajem prve nedelje shvatila sam koliko sam usputne komunikacije imala pre karantina. Moj odgovor na pojačanu komunikaciju u tom periodu bilo je isključivanje svih gedžeta za komunikaciju nakon radnog vremena na nekoliko sati.

Stefan: Kada je karantin počeo, nisam previše razmišljao o svemu što nas čeka, već sam sve nekako olako shvatio – par nedelja rada od kuće i vraćamo se na staro. To me je čak i obradovalo, jer imam prilično aktivan stil života i jako malo vremena provodim kod kuće.

Pomislio sam da sada mogu više vremena da provedem sa roditeljima, koje inače gotovo i ne viđam iako živim sa njima. Napokon mogu da sredim svoju sobu, kao i da odgledam brojne serije koje me čekaju na mojoj Netflix listi! Biću iskren, još jedna stvar me je posebno obradovala, a to je odmor od open space-a  jer svi znamo koliko nekad ume da bude nezgodan prilikom fokusiranja na rad. Tako je i bilo, početak karantina je prošao prilično lagano, poslovno vreme je bilo razgraničeno od slobodnog i bilo ga je sasvim dovoljno za sve aktivnosti koje sam predvideo. Ali…

Irena: Kada sam sredinom marta spakovala svoj laptop, pozdravila kolege sa “vidimo se brzo” i izašla iz kancelarije spremna za rad od kuće, optimista u meni zaista je to i mislio. Vidimo se brzo. Rad od kuće u tim momentima bila je jednačina sa više nepoznatih. Razmišljala sam kako će moj poslovni život da se “sudari” sa privatnim.

Moje dvoje dece, jedno od 10 i drugo od četiri godine, zbog zatvaranja škola i vrtića takođe su ostali kod kuće. Suprug je takođe radio od kuće, pa je negde bilo jasno da ne mogu da očekujem da će sve teći glatko i da ćemo odmah naći balans. Bavim se takvim poslom gde se podrazumeva sposobnost brzog prilagođavanja novim situacijama, dobra organizacija, multitasking, brzo razmišljanje, a pre svega – dobra komunikacija.

Mislila sam, ako ne mogu bar dobru komunikaciju da ostvarim sa svojim najbližima, sa kime ću? S druge strane, obradovalo me je to što ću provesti sa decom više vremena. Za rad od kuće kao takav nisam bila sigurna, jer iako ima svojih prednosti, u ovako vanrednoj situaciji to nije vredelo mnogo.

Ovakvo stanje podrazumevalo je prilagođavanje strateških i svih drugih planova, koncentraciju iznad maksimalne, povećanu produktivnost, alternativne načine komuniciranja, savetovanje klijenata skoro pa u hodu, razmatranje šta sa kampanjama… Nekako mi se činilo da to radom od kuće možda neće biti lako postići. Da preciziram – u mojoj situaciji, sa celom porodicom u četiri zida. Ali šta su onda izazovi, ako im ne možeš doskočiti, da ne kažem preskočiti?

Treća nedelja karantina – koji su ti osnovni izazovi, kako se raspoloženje i efikasnost menja? 

Marija: Kidam ovaj rad od kuće. Uspela sam da prilagodim svoje radno vreme merama zabrane, budem efikasna i spremna sam da ovaj način rada i života potraje. Postavila sam sebi lične izazove, opremila se bojankama, puzzlama, kvascem, knjigama, obnovila pretplate na streaming platformama. Šta može poći po zlu?

Stefan: Kako vreme odmiče, odmiče i moje raspoloženje. Posla je sve više, krenule su nove kampanje prilagođene trenutnoj situaciji, a moje slobodno vreme se sužava. Što mi i ne smeta mnogo, jer sam još uvek na početku karijere, a pandemija je donela neke nove situacije i izazove u poslu koje sam rado prihvatio!

Slobodnih sati pre policijskog časa sve je manje, nedostaje mi društvo i šetnje po gradu uprkos brojnim video pozivima. Blago opada i moja efikasnost u radu, ali moram priznati da mi sada više nego ikad znači pomoć roditelja – uvek spremni obroci, čista odeća i slično. Ipak, uspeo sam da prihvatim ovaj način života, i rada, i da na ovu situaciju posmatram kao jedan izazov iz koga mogu nešto novo da naučim i unapredim svoje veštine, a naravno i steknem nove.

Irena: Najveći izazov – realnost. Čini se da se sve nekako dešava stihijski. Poslovne obaveze, pozivi klijenata, video pozivi unutar agencije, obaveze sa starijim detetom oko škole, obaveze sa mlađim (jer i u vrtiću ima domaćih zadataka, ako niste znali), nabavka u “radno vreme”, kućne obaveze… Kao da se sve pretvorilo u ravnu liniju proizvodne trake. Kako organizovati sve aktivnosti uzevši u obzir svačije osnovne potrebe?

Kako razdvojiti jedan domaći iz srpskog, doručak, užinu, odgovaranje na mejlove, ručak, drugu užinu, novi predlog plana aktivnosti, mute-ovani video call, ako se potencijalno dese u isto vreme? A desili su se. Pročitala sam brojne savete mnogih (pametnijih) ljudi kako organizovati vreme u izolaciji, ali u praksi… Malo je dalje to od idealnog. Isplanirati obaveze, napraviti takoreći dnevnu agendu, nije topla voda, ali sve prestane da teče ako se, na primer, jedna užina poremeti.

Onako, “životno” rečeno: raspoloženje u trećoj nedelji je jedna kriva, koja nikako da se “zaravna”. Sve na papiru funkcioniše, ali nisam sigurna da smo svi skroz zadovoljni. S druge strane, efikasnost, produktivnost, dostupnost klijentima se u toj nedelji čini mi se povećava. Valjda nas je vanredna situacija, osim snalažljivosti, naučila i da budemo hobotnica.

Sedma nedelja karantina – šta smo naučili, a u čemu smo fail-ovali? Koje navike ćemo zadržati?

Marija: Mnogo je utisaka i pouka. Za početak, dobro sam sačuvala granicu između posla i privatnog života. Bolje sam upoznala neke od kolega koje dosad nisam imala prilike da viđam u klasičnom radu iz kancelarije. Za vreme praznika tokom zatvorenih vikenda sam akutno osećala da sam sama, i to mi je kvarilo sreću.

Ni video pozivi nisu više toliko efikasni kao kad se sa nekim vidiš na kafi. Imam utisak da sam pregledala ceo Youtube, Netflix i HBO GO. Znam da nisam, ali postajem prilično izbirljiva oko sadržaja koje gledam. Navike koje ostavljam i za budući period se odnose na ishranu (više domaće hrane), video call-ove i čuvanje vremena za trening u toku radne nedelje.

Stefan: Prva stvar koju sam naučio, jeste da mi prethodno pomenuti rad u open space-u zapravo odgovara i da je za naš posao neophodan. Shvatio sam da znači kada u prolazu čuješ neku korisnu informaciju od kolega i nesebična pomoć i podrška koju jedni drugima pružamo, koja svakako i sada ne izostaje. Mislio sam da sam prilično dobar multitasker, ali sada sam uznapredovao na high level!

Jednom prilikom sam uhvatio sebe kako u isto vreme kuckam mail, razgovaram sa koleginicom putem jednog telefona i odgovaram na grupnu WhatsApp poruku sa drugog – tri stvari u isto vreme, nemoguće? Fail-ovao u time management-u, jer se dešavalo da prođe i po nekoliko dana, a da ne izađem napolje makar u šetnju. Zapravo, tokom rada od kuće, imam utisak da nisam razlikovao radno od privatnog vremena, što vremenom dovede do manjka produktivnosti i efikasnosti.

Svakako ću raditi na tome da svoje fail-ove pretvorim u win-ove! Nisam siguran šta bih tačno ostavio za period povratka u kancelariju, ali sam siguran da jedva čekam da se u istu vratimo. Iako komunikacija sa kolegama nije smanjena, sa nekima čak razmenim više reči tokom dana nego sa ukućanima, činjenica je da se komunikacija uživo ne može zameniti ni sa jednom aplikacijom.

Irena: Shvatila sam da sam strpljivija i tolerantnija nego što sam mislila da jesam, iako “kratak fitilj” ima potpuno novo značenje. Naučila sam da spoznam svoje granice u svakom smislu te reči, ali i da istražujem sve uloge koje u životu igram. Da je otvorenost u timu u vanrednim okolnostima must, kao i međusobna podrška.

Da je svaka, pa čak i ovakva krizna situacija, prilika za komunikaciju, svakodnevna strateška promišljanja, građenje sebe, agencije i klijenata u pravcima u kojima nas možda “normalni okvir” nikada ne bi usmerio. Naučila sam, takođe, da je pauza sa razlogom izmišljena. Ako ste zadovoljili potrebe klijenata, menadžmenta i svojih ukućana, morate da povedete računa i o svojima – i ručate, onda kada je ručku vreme. Čini mi se da sam fail-ovala baš u postavljanju granica.

Čak i uz tačan raspored dnevnih obaveza, pažljivo određivanje prioriteta i dobru organizaciju uz ukrštanje potreba svih ukućana, to-do lista u trenutnoj situaciji može da postane rastegljiva, kao i vreme. Ne bih mogla da preciziram koje navike će ostati, a da ih već nemam, ako govorimo o radu iz kancelarije. To je potpuno drugačiji okvir od rada od kuće. Ono što sigurno znam jeste da neću više nikada potceniti ili olako izgovoriti “vidimo se na kafi”. Iako je virtualna komunikacija jedino što sada imamo kada je o kontaktu sa nekim ljudima reč, neposrednu komunikaciju, reč uživo, ništa ne može zameniti.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.