LimundoGrad uz grant od €167.517 počinje razvoj softvera za detekciju 'online' prevara

LimundoGrad uz grant od €167.517 počinje razvoj softvera za detekciju ‘online’ prevara

U razgovoru sa Vladimirom Nikolićem i Jovanom Šikanjom, otkrivamo kako je LimundoGrad razvio 'in-house' sistem za detekciju i prevenciju prevara na Internetu. Alat po imenu PRUNO, naredne dve godine razvijaće se kao 'spin-off' proizvod zahvaljujući programu sufinansiranja Fonda za inovacionu delatnost.

Krajem prošle godine LimundoGrad našao se među pobednicima četvrtog ciklusa Fonda za inovacionu delatnost, u okviru programa za sufinansiranje razvoja inovacija. Tom prilikom, kompanija je predstavila svoje planove za razvoj sistema po imenu PRUNO koji se bavi prevencijom i detekcijom prevara u elektronskoj trgovini. Još od 2012. godine ovaj alat aktivno se koristi na sajtovima Limundo i Kupindo, a njegovi osnivači ne skrivaju planove za dodatni razvoj kako bi se PRUNO ponudio tržištu kao potpuno zaseban proizvod.

Pobedom na konkursu Inovacionog fonda, LimundoGrad zabeležio je ukupnu vrednost projekta u iznosu od 240.083 evra, pri čemu učešće fonda u programu sufinansiranja iznosi 167.517 evra. Drugim rečima, PRUNO će se razvijati zahvaljujući sredstvima koje je LimundoGrad prikupio, kao i finansijskoj podršci Fonda za inovacionu delatnost, no prema rečima direktora LimundoGrada, Vladimira Nikolića, ovaj servis nije klasičan spin-off – iako svakako ima potencijal da to postane budući da ga tim već uveliko tako tretira:

Gledali smo gde smo jaki i šta bismo mogli novo da razvijemo unutar kompanije. Kockice su se složile za PRUNO. Zanimljivo je kako kada se okreneš i pogledaš put nastanka, sve je jasno i toliko logično da to treba da se desi. A sam put do toga ti često deluje nejasno i pitaš se da li ima smisla.

Prevaru od starne prodavaca teže je uočiti

No, kako je PRUNO zapravo nastao? Na blogu LimundoGrada piše da je kompanija krenula da se bavi detekcijom i prevencijom prevara još 2012. godine kada je prvobitno osnovan tim koji bi se bavio sigurnošću. Stalnim analizama, identifikovanjem fraud signala i monitoringom transakcija tim je značajno smanjio broj spornih transakcija, a takav sistem pokazao je odlične rezultate u detekciji prevarnog ponašanja. Nakon interne primene, tim je odlučio da “polira” proizvod i ponudi ga tržištu, te će se PRUNO zasnivati na kombinaciji bihejvioralnih signala, device fingerprint tehnika i machine learning algoritama.

Vođeni dugogodišnjim iskustvom na polju Internet prodaje, LimundoGrad kreće u razvoj sopstvenog softvera za detekciju prevarnog ponašanja.

Fraud detection alati za e-trgovinu nisu novost, postoji nekoliko igrača sa sjajnim i veoma razvijenim rešenjima. Pre nego što smo krenuli sa razvojem naših alata, isprobali smo nekoliko ovakvih sistema, ali većina njih ima fokus na kartičnom plaćanju i sprečavanju prevara koje prave kupci“, objašnjava u razgovoru za Netokraciju Jovan Šikanja, Fraud & Security administrator pri LimundoGradu koji kaže da takvi alati nisu idealni za sajtove poput Limunda, Kupinda, kao i sajtove iz classifieds segmenta:

Ovakvi biznis modeli, zbog prirode poslovanja, mnogo su više izloženi prevarama koje čine prodavci, a kupci su ti koji su ugroženi. Prevare koje dolaze od strane prodavaca su nešto što smo morali da rešimo sami. Tako smo se i odlučili da razvijamo naš sistem. Iskustva koja imamo govore nam da se slični sajtovi susreću sa istim problemima, a mi imamo rešenje.

Želimo da tržištima u razvoju pružimo podršku za rast time što ćemo rešavati neprijatan problem prevara. Prevare negativno utiču na poverenje koje je ključno za razvoj elektronske trgovine.

‘Venture Capital nije bio opcija o kojoj smo razmišljali’

Vladimir i Jovan otkrivaju da će tim naredne dve godine razvijati PRUNO, kao i da će za potrebe razvoja tim zaposliti još jednog developera koji će se priključiti ekipi na razvoju softvera koji neće biti isključivo vezan za LimundoGrad, već će moći da ga koriste različiti e-commerce i marketplace biznisi, ali i classifieds portali širom zemlje, regiona i sveta.

Na pitanje Netokracije koliko je kompaniji bitna podrška Fonda za inovacionu delatnost, Nikolić otkriva kako je u pitanju jedna velika potvrda da se trud i posvećenost isplate. Iako kaže da su aplicirali u dosta kratkom roku, čitavo iskustvo sa fondom opisuje kao fantastično – od pripreme, do potrebe da preispitaju njihovu ideju, kao i kreiranja plana, pripisujući veliku zaslugu Biljani Ivanjac, finansijskoj direktorki LimundoGrada koja je odigrala ključnu ulogu u čitavom procesu. Na pitanje da li se u bilo kom trenutku razmišljalo o Venture kapitalu, naš sagovornik ističe da o tome nije bilo reči, kao i da su se opredelili za ovaj pristup kome su se u potpunosti posvetili.

Bezbednost je proces, a ne proizvod

Koliko Internet kompanije u Srbiji danas razumeju važnost online bezbednosti i da li se ulaže dovoljno u sigurnost? Šikanja kaže da je teško dati jednostavan odgovor na ovo pitanje. “Percepcija informacione bezbednosti kao stuba funkcionisanja bilo koje organizacije nije dovoljno prepoznata ni na globalnom nivou“, ističe on, dodajući da trendovi prepoznavanja važnosti idu u pravom smeru, kao i da se sve više sredstava ulaže u razvoj security rešenja:

Srbija tu po običaju kaska. Teško nam je da shvatimo da bezbednost nije trošak već investicija. Ipak, ima svetlih primera. Ono što je izazovno, za neko klasično shvatanje rada, jeste to da posao bezbednosti nikada nije završen. Često u tim situacijama citiram čuvenog Brusa Šnajera koji je jednom napisao – “Bezbednost je proces a ne proizvod”.

Sa ovim mišljenjem složio se i Nikolić koji u našem razgovoru kaže da korisnici danas moraju da budu svesni postojanja različitih prevara. Međutim, “teret” edukacije svakako trebaju da preuzmu kompanije koje kupce tj. korisnike moraju da informišu o dobrim navikama u korišćenju tehnologije – bez obzira na stranice ili uređaje sa kojih pristupaju.

Šikanja kaže da će veliki deo novog softvera biti posvećen borbi protiv lažnih recenzija, spam komentara i sprečavanju prevara u gaming industriji.

Za kraj, naši sagovornici otkrivaju i mogućnosti razvoja brojnih modula u okviru PRUNO sistema čime će dobrobit moći da imaju gotovo svi web servisi sa registrovanim korisnicima. “Uz minimalna podešavanja, PRUNO će moći da se koristi u borbi protiv lažnih komentara na news portalima, lažnih recenzija, online gaming prevara, botova, spama i sličnih zloupotreba. Jovan zaključuje:

Bihejvioralni signali koje smo “ulovili” i koje koristimo već godinama, a koji ukazuju na prevarno ponašanje mogu se uloviti i za ovakve pojave. Zašto je to tako? Zato što se uglavnom svaka neprirodna akcija da detektovati, pitanje je samo utvrditi njenu značajnost za model. Ako takve bihejvioralne signale ukombinujemo sa tehnikama detekcije uređaja (i/ili softvera) i na to dodamo semantičku analizu samih komentara, već imamo model koji bi za početak mogao da gotovo potpuno neutrališe, recimo, organizovano ostavljanje komentara na portalima od strane grupe ljudi.

Više o PRUNO sistemu za detekciju i prevenciju prevara u online trgovini možete pročitati na blogu LimundoGrada. Za više informacija o ovom alatu, pratite LimundoGrad koji će blagovremeno pisati o novostima vezanim za razvoj ovog servisa. Projekat finansira Fond za inovacionu delatnost iz budžeta Republike Srbije sa razdela Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a kroz Projekat za unapređenje konkurentnosti i zapošljavanja – sporazum o zajmu sa Svetskom bankom.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki MotionOps podigao investiciju od $1,2 miliona – sledi širenje tima u Srbiji i dalji razvoj proizvoda

MotionOps zatvorio je 'pre-seed' rundu od gotovo 1,2 miliona dolara predvođenu VC fondom iz Jute Alpine 100. Nikola Cvetković, jedan od osnivača ovog startapa, otkriva nam više o tome kako tim planira da iskoristi investiciju.

Analiza

Rast po svaku cenu više nije ono što startape vodi do investicije – i tu je prilika za srpske timove

Po pitanju investiranja u startape na globalnom nivou, prošla decenija lako bi mogla dobiti titulu zlatne decenije. Problem je bio samo jedan: ti startapi u velikoj većini nisu stavljali naglasak na profitablinost i zdrav rast i, uprkos gubicima koji su se brojali u stotinama miliona, ipak su dostizali valuacije od nekoliko milijardi. Sada su se pravila igre promenila - što može ići u prilog domaćim startapima.

Sponzorisano

Degordian pokreće novi podbrend: Builtt! Fokusiraće se na ecommerce, web i product projekte

Degordian dobija novi specijalizovani spin-off brand koji deluje u 3 vertikale. Upoznajte 'Builtt' koji se bavi izradom web stranica, digitalnih proizvoda i ecommerce rešenja.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Outpost Chess, srpski LinkedIn za šahiste, podigao prvu ‘angel’ investiciju vrednu €85.000

Outpost Chess je potpisao ugovor za prvu 'anđeosku investiciju' u visini od 85.000 evra i očekuje da će kompletirati celu pre-seed rundu do kraja ove godine.

Startapi i poslovanje

Rad od kuće kao iz kanca: Remote Santa platforma jača timski duh na daljinu – i vredno nagrađuje trud

Startap iz Srbije rešava najveći problem rada od kuće - usamljenost! Kako Remote Santa platforma podstiče timski duh na daljinu, čitajte u intervjuu sa suosnivačicom, Jovanom Đeković.

Kultura 2.0

Web pristupačnost čini internet boljim mestom za sve – a posebno za osobe sa invaliditetom

Internet je alat putem kog možemo pronaći gotovo sve što želimo da saznamo, zar ne? Nažalost, to nije slučaj za osobe koje imaju određene invaliditete. Upravo zato je pristupačnost interneta (web accessibillity) sve aktuelnija tema.

Društvene mreže

Hoće li Elon Mask zaista uvesti pretplatu za sve korisnike Twittera?

Ono što se dešava sa Twitterom od momenta akvizicije od strane kontraverznog biznismena Elona Maska može se kategorizovati kao potpuna farsa sa čudnim spletom događaja i okolnostima koji su zadesili ovu društvenu mrežu.

Takmičenje

Bosch Startup Harbour poziva startape da zajedno validiraju ideje i skaliraju biznis – prijave traju do 30. septembra

Startup Harbour je globalna inicijativa kompanije Bosch čiji je cilj kreiranje ekosistema kroz saradnju između 'early stage' startapa i različitih Bosch divizija u oblasti informacionih tehnologija i digitalizacije.

Intervju

Amir Moini pomogao je Netflixu da izgradi Employer Brand iz temelja – a sada dolazi na Empple Festival

Treći po redu Empple Festival 5. oktobra ugostiće Amira Moinija, direktora Employer Branding-a kompanije Moloco u Silicijumskoj dolini.