Pitali smo niške IT-jevce kako vide razvoj Naučno-tehnološkog parka u ovom gradu

Pitali smo niške IT-jevce kako vide razvoj Naučno-tehnološkog parka u ovom gradu

Otvaranje Naučno-tehnološkog parka u Nišu očekuje se 2020. godine. O benefitima za razvoj startap ekosistema na jugu zemlje, razgovaramo sa predstavnicima lokalne zajednice.

Za razvoj osetljive industrije kao što je IT, potrebni su adekvatni infrastrukturni projekti koji mogu ispratiti brzi rast ovog sektora. I dok se prestonica može pohvaliti Naučno-tehnološkim parkom za koji je projekat raspisan još davne 1988. godine, koji je počeo sa izgradnjom 1989. godine, a koji je konačno završen početkom ove decenije – srodne ustanove u drugim gradovima sve do nedavno nisu bile u planu.

U međuvremenu, taj diskurs se promenio. Pored Beograda, Niš i Novi Sad uskoro će moći da se pohvale sa objektima iste vrste.

Širenje ovakvih ustanova u Srbiji važno je pre svega zbog decentralizacije samog IT sektora i ravnomernog razvoja industrije na nivou čitave države. Niš već sada može da se pohvali prisustvom kompanija kao što su Nutanix, HTEC, Seavus, Neopix i druge, ali i sa sve većim brojem startapa. Očekuje se da bi u dogledno vreme ovaj grad mogao da postane sledeći veliki tehnološki hub, ali i centralno mesto za neke nove, visokotehnološke kompanije.

Međutim, kako predstavnici lokalne zajednice gledaju na razvoj Naučno-tehnološkog parka koji pre svega predstavlja javnu investiciju. Da li u tome vide dobru ili lošu stvar? O ovoj temi razgovaramo sa Nenadom Mladenovićem (Neopix), Goranom Mladenovićem (NiCAT) i Petrom Pejićem (Future Reality Systems).

Formalno obrazovanje približiti potrebama industrije

Nenad: Sa dobrom selekcijom kadrova koji će voditi NTP, kao i adekvatnim i kvalitetnim programom i aktivnostima, verujem da bi isti mogao pozitivno da utiče na razvoj IT ekosistema na jugu Srbije. Smatram da je savršena prilika da ovaj objekat okupi profesionalce iz različitih oblasti „pod jednim krovom“ i na taj način omogući deljenje različitih ideja i iskustava.

Uključivanje profesionalaca koji se ne bave programiranjem već ostalim, komplementarnim poslovima iz industrije (dizajnom, marketingom, pisanjem, finansijama, ljudskim resusrima i sl.) bi doprinelo ravnomernijem i stabilnijem razvoju IT sektora. Aalto Univerzitet u Helsinkiju je možda odličan primer jako produktivne i konstruktivne zajednice koja je nastala iz multidisciplinarnog okruženja i okupljanjem profesionalaca iz oblasti nauke, dizajna i ekonomije. U pitanju je zajednica sa najvećim brojem startapa po glavi stanovnika.

Prva godina poslovanja gotovo svake kompanije je istovremeno i najizazovnija i najteža. Ukoliko NTP pomogne mladim kompanijama da, pre svega kroz edukaciju i networking lakše premoste određene prepreke sa kojima se gotovo sve kompanije suočavaju u prvoj godini poslovanja, pružiće im veću šansu za uspeh, rast i nova zapošljavanja.

Činjenica je da se IT sektor u Nišu razvija prirodnim i dobrim tempom s obzirom na zrelost industrije i broj stanovnika koje Niš ima. Kako bi se ubrzao razvoj industrije potrebno je da se formalno obrazovanje približi potrebama industrije, kao i da se ulože svi mogući napori kako bi se olakšalo i ohrabrilo elektronsko poslovanje.

Podići svest da je preduzetništvo stav prema poslu i životu

Goran: Otvaranje naučno-tehnološkog parka u Nišu predstavlja infrastrukturno najvažniji događaj za industriju visokih tehnologija od propadanja elektronske industrije. NTP treba da bude mesto u kome će zajedno raditi i sretati se predstavnici startap kompanija sa fakulteta, istraživački centri korporacija i kompanija, a sve to treba da dovede do još većeg broja inovativnih proizvoda iz Niša, što će uticati na mlade da proaktivno nastupaju i grade uspešnu budućnost u našem regionu.

Važno je sagledati potencijale softverske ali i hardverske industrije. Niš ima, pored IT firmi i vrhunske kompanije u obalsti optoelektronike, elektromedicine i elektronike. Treba napomenuti da postoji puno dobrih inicijativa na lokalu a mnoge naše sugestije su postale deo sistemskog pristupa. U svakom slučaju treba delovati na tri nivoa:

  • podići svest da je preduzetništvo stav prema poslu i životu, način razmišljanja, proaktivnost u svakom trenutku;
  • edukovati mlade ali i zajednicu u biznis delu. Mi smo odlični inženjeri, ali je biznis deo označen kao znatno slabiji;
  • uključiti aktivno uspešne kompanije iz regiona i iz klastera jer svojim iskustvima i specifičnom težinom mogu da značajano ubrzaju razvoj eko sistema.

Mentalitet kao kočnica za dalji razvoj

Petar: Posmatrano iz ugla male startap firme poput naše koja je već stanar startap centra u Nišu, NTP predstavlja logičan nastavak u našem daljem razvoju. Kada budemo „prerasli“ startap centar onda dolazimo do problema koji je prisutan među većinom IT firmi u gradu, a to je pronalaženje odgovarajućeg prostora. Trenutno u gradu ne postoji prostor planski građen da zadovolji potrebe programerskih firmi.

Problem kod ovih prostora je nedostatak fleksibilnosti i mogućnost brzog povećanja ili smanjenja prostora u skladu sa potrebama firme i povećanjem broja zapošljenih. Jedan NTP park ne čine samo zgrade već je za uspešan razvoj njihovih stanara veoma bitno imati i stručnjake različitih profila koji mogu pomoći firmama u razvoju poslovanja, zaštiti intelektualne svojine i sličnim stvarima.

Da bi se ubrzao razvoj IT sektora u Nišu a i celoj Srbiji potrebno je raditi na podsticanju preduzetništva i preduzetničkog duha. U našoj sredini, Nišu, pa i celoj Srbiji, veoma je teško odlučiti se na pokretanje sopstvenog posla. Veliku kočnicu predstavlja naš mentalitet, gde nam je usađeno neko očekivanje da se nakon završene škole treba zaposliti u nekoj firmi (po mogućnosti državnoj). Studentima velikog broja Niških fakulteta, zbog inertnosti profesora i masovne pojave korupcije i nepotizma fakulteti ne pružaju adekvatno i funkcionalno obrazovanje.

Naši sagovornici su bili složni, uz jasan zaključak.

Da bi se ubrzao razvoj preduzetništva, potrebno je u isto vreme puno ulagati i stvoriti adekvatne uslove. Kada je Niš u pitanju, čini se da su prvi koraci ka većem rastu IT zajednice već napravljeni. Ostaje da se vidi da li novi NTP može pozicionirati Niš kao jedan od značajnih gradova u regionu kada je reč o razvoju i rastu Informaciono-tehnološke industrije.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

Dejan Nikolić (Content Insights): Publika jednom mediju ne sme da bude inventar koji prodaje oglašivačima

U eri kada Facebook, Amazon i Google drže 70% budžeta za digital, kako se mediji mogu izboriti za svoj kolač? Jednostavno - moraju da promene način na koji su do sada poslovali.

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Propustili ste

Karijere

Čime se bavi IT admin i da li je on zadužen za baš sve tehničke probleme u kompaniji?

IT administratori imaju multifunkcionalne zadatke radeći na održavanju sistema, mrežnih infrastruktura i sajber bezbednosti. Kako u realnim uslovima izgleda baviti se ovom profesijom?

Internet marketing

Nagrade možda nisu merilo uspeha, ali nisu loše ukoliko ste agencija koja želi da bira klijente

Kako Ovation BBDO gleda na nagrade iz prethodnog perioda i da li su one rezultovale povećanjem obima posla? Na pitanja Netokracije odgovara Nikola Parun, Head of PR & Digital u ovoj beogradskoj agenciji.

Startapi i poslovanje

BioSense lansirao PARSEC program poslovne akceleracije – ukupna vrednost fonda €2,5 miliona

Kako bi startapima i drugim malim i srednjim preduzećima omogućili pristup neophodnom kapitalu, znanju, tržištima i tehnologiji, evropski projekat PARSEC nudi biznis akceleraciju za tehnološke proizvode i inovacije iz tri sektora: prehrana, energija i životna sredina.

Startapi i poslovanje

EY na #CXZG: Zašto konsultantske kuće ulaze u oblast korisničkog iskustva?

Korisničko iskustvo postaje veći 'buzzword' od digitalne transformacije - toliki da i konsultantske kuće ulaze u ovu oblast. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima EY-a u Hrvatskoj.

Internet marketing

Effie 2019: Ove godine bez zlatnog priznanja, agencija Ovation BBDO osvojila najviše nagrada

Na ceremoniji koja je održana u Ateljeu 212, sinoć su dodeljene četiri srebrne i četiri bronzane Effie nagrade za najefektivnije marketinške kampanje koje su realizovane u Srbiji tokom prošle godine.

Startapi i poslovanje

Damjan Geber: Edukacijom o značaju CX-a u fizičkom prostoru, stvaramo konkurentnije tržište

Dizajn je jedan od ključnih elemenata u procesu kreiranja kvalitetnog korisničkog iskustva u 'offline' prodavnicama ali i kancelarijama kompanija. O značaju arhitekture prostora sa poslovne strane, razgovaramo sa Damjanom Geberom, direktorom agencije Brigada.