Multibrend prodavnice pomažu razvoju vašeg biznisa - čak i ako imate svoj web shop - Netokracija.rs

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Multibrend prodavnice pomažu razvoju vašeg biznisa – čak i ako imate svoj web shop

Zašto je, pored vlastitog web shopa, ipak važno da svoje proizvode prodajete i putem multibrend 'online' prodavnica? O tome nam, u susret Webiz edukaciji, govori Vladimir Stanković, jedan od predavača i Digital and E-commerce direktor za brend Camper.

“U proteklih 20 godina digitalne inovacije u ekonomiji dolazile su na naše tržište kasnije nego na razvijenija svetska tržišta, ali ono što je specifično jeste da smo ih mi, nakon što su konačno stigle, vrlo brzo implementirali i prihvatili“, započinje razgovor Vladimir Stanković.

To, ističe, važi i za trendove u oblasti online trgovine.

Sa druge strane, dodaje on, u ovom trenutku u ovoj oblasti spremnost potrošača na novine je mnogo veća od trenutne ponude, te bi tako jedan od sledećih koraka za dalji razvoj domaćeg tržišta mogao biti i pokretanje domaćih multibrand prodavnica – što analiziramo u intervjuu koji sledi.

Multibrend Internet prodavnice nisu samo za modne brendove i robu široke potrošnje

Rast digitalne ekonomije i povećanje njenog udela u totalnoj trgovini Srbije, navodi Stanković, obezbediće upravo ti pomenuti multibrend igrači sa dobrim asortimanom, cenama, jednostavnom i lakom pretragom i dobrim korisničkim servisom, kao i raznim B2B biznis modelima (npr. marketplace) usmerenim ka lokalnim proizvođačima, brendovima, distributerima i uvoznicima inostrane robe. On dodaje:

Jedan od mojih najznačajnijih projekata kada sam radio za Nike bio je razvoj strategije nastupa i unapređenje biznisa na online multibrend prodavnicama kao što su Zalando, Amazon, Asos, Sport Direct, Farfetch, Yoox, Size, Mr Porter i mnogi drugi.

U tom tenutku je nedostajala vizija i strategija kako kontrolisano razvijati brend i biznis preko ovakvih partnera, a ne ugrožavati brand pozicioniranje i direktnu prodaju preko nike.com brand shopa, o čemu ću, između ostalog, govoriti i na Webizu.

Ovakav tip online prodavnica, iako se sreće i u drugim industrijskim granama, najzastupljeniji je u modnoj industriji i FMCG sektoru koji imaju najdominantnije pozicije i najveće promete “što se može pripisati činjenici da potrošači žele ili 100% pogodnost (dakle, sve na jednom mestu uz najbolje cene – u slučaju FMCG) ili inspiraciju, dobar sadržaj i storytelling, kada je modni segment u pitanju”, navodi naš sagovornik i dodaje:

Ono što je karakteristično je da u oba slučaja najveće promete ostvaruju online prodavnice koje imaju i marketplace opciju. One na taj način obezbeđuju izuzetno brzo povećanje asortimana kroz nove brendove i kategorije proizvoda. Uporedo, te online prodavnice povećavaju dostupnost većoj količini zaliha što se izuzetno odražava na konverziju na sajtu.

Na strateškom nivou, dodaje on, taj biznis model im omogućava veći operativni kapital (ne moraju da ulažu novac u kupovinu zaliha), pa samim tim mogu da investiraju u akviziciju potrošača, izlazak na nova tržišta, unapređenje logistike, platformi i brand marketing.

“Kao potvrdu ove teze naveo bih da je Zalando u nedavno objavljenom strateškom biznis planu izneo cilj da do 2024. dostigne 20 milijardi evra prometa, što je duplo više od trenutnog prometa. Kao glavni inicijator rasta istaknut je marketplace model o kome ću takođe govoriti na Webizu, a koji redefiniše tradicionalni pristup online wholesale poslovanja”, navodi Stanković:

Pored mode i FMCG-a, segment koji ima ogroman rast jesu online prodavnice polovne robe. Istraživanja objavljena na threadup.com sajtu pokazuju da će 2028. veličina online second hand tržišta u Americi dostići 64 milijarde dolara i tako prestići ukupan promet online trgovine u segmentu fast fashion-a u Americi.

Koji su najpoznatiji domaći shopovi ovog tipa?

U nastavku razgovora Vladimir nam otkriva kakvo je stanje na domaćem tržištu u pogledu multibrand online prodavnica – da li ih uopšte ima i kako se razvijaju. Jasniju sliku o tome, dodaje on, otkrilo im je istraživanje urađeno za potrebe konsultantske kuće 8 Services iz Beograda o online kupovnim navikama domaće Internet populacije:

Rezultati su pokazali da su domaći online korisnici najviše upoznati sa shopovima AliExpress, Amazon i Ebay, a odmah iza njih su Kupujem prodajem, Limundo, Kupindo i Halo oglasi.

Ovi podaci pokazuju da su, kada posmatramo domaće shopove, tradicionalni print i online oglasni prostori (posrednici između prodavca i kupca) zauzeli čvrste pozicije kada govorimo o prepoznatljivosti online shopova. Domaći potrošači ih, dakle, prepoznaju kao online prodavnice, iako su to bili oglasni prostori koji prerastaju u Internet platforme sa marketplace biznis modelom.

Inače, istakao bih dijaspora.shop koji za sada nema preveliku prepoznatljivost, ali na osnovu onoga što vidim kako se pozicioniraju i napreduju, verujem da ih očekuje veliki rast.

Ono što je evidentno, otkriva naš sagovornik, jeste da se na domaćem tržištu vrlo brzo razvijaju online prodavnice tehnike i sportske opreme jakih, dobro pozicioniranih multibrand retail lanaca. “Zbog toga verujem da je u njihovom slučaju udeo online trgovine dosta iznad proseka za Srbiju a prema mojim informacijama trenutno se radi na razvoju par ozbiljnih projekata koji će, verujem, vrlo brzo preuzeti primat kada su u pitanju domaće multibrand online prodavnice“, navodi on.

Web shop ili multibrend prodavnica – pitanje je sad

Upravo zbog toga što će multibrend shopovi u budućnosti i na domaćem tržištu imati sve veći primat, za mlade, nezavisne brendove je veoma bitno da pored sopstvene Internet prodavnice budu prisutni i na ovakvim tipovima Internet shopova. Stanković objašnjava:

Danas, bez obzira na veličinu biznisa i poznatost marke, neophodno je da svaki brend poseduje sopstvenu web prezentaciju/web shop i on se može kreirati bez ikakvog prethodnog iskustva i velike investicije.

Međutim, problem je što nakon lansiranja brenda oni nemaju dovoljnu prepoznatljivost ili još nisu pozicionirani na pravi način u svesti onih potrošača koji su imali prilike da dođu u kontakt sa njima, a vrlo je verovatno da nemaju velike budžete za akviziciju potrošača i konstantne posete na sajt. Tu nastupa njihovo prisustvo na multibrand prodavnicama.

Na taj način će, ocenjuje naš sagovornik, vrlo verovatno doći do novih potrošača, unaprediti poznatost i pozicioniranje. “O tome svedoči i primer Campera: kada otvorimo novo tržište sa nekim od online partnerskih prodavnica, primećujemo direktan porast poseta i na camper.com na istom tom tržištu”, objašnjava Vladimir.

I to je sasvim logično, budući da online kupci bez obzira gde dođu u kontakt sa određenim proizvodom ili novim brendom, urade svoje Internet istraživanje kako bi se bolje upoznali sa njim i ne bi li pronašli najbolju moguću ponudu koja im odgovara – po pitanju cene proizvoda, načina i brzine isporuke i povraćaja, navodi naš sagovornik, pozvavši sve one koje zanima tema online kupovine da se prijave na Webiz edukaciju koja će se održati 2. i 3. aprila u Zrenjaninu.

“Ovo je relativno mlada industrija koja se veoma brzo razvija i stoga je neophodno da se preko edukacija i konferencija vrši razmena znanja i iskustava”, zaključuje naš sagovornik dodavši da će, po njegovom mišljenju, napretku tržišta doprineti i eCommerce Asocijacija Srbije koja zastupa interese svih koji se bave elektronskom trgovinom.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Institut BioSens otvorio novi poziv za akcelerator namenjen IT i poljoprivrednim startapima

Institut BioSens pozvao je inovativne startape iz IT i poljoprivrednog sektora da učestvuju u trećem izdanju akceleratora i na taj način nastavlja dobru praksu pružanja podrške inovativnim preduzetnicima u razvoju ideja koje će doprineti digitalnoj transformaciji poljoprivrede.

Gaming

Wargaming Forge: Novi edukativni program o kreiranju globalnih video igra – uz potencijalno zaposlenje

Industrija razvoja video igara jeste zanimljiva, ali u isto vreme kompleksna stvar. Potencijale talenata koji tu istu industriju grade, prepoznala je kompanija Wargaming koja je pored kancelarija u Beogradu, otvorila i 'Forge' program prakse, sa čijom smo programskom menadžerkom razgovarali.

Startapi i poslovanje

Srpski NOVELIC prodao 54% udela indijskoj kompaniji Sona za 40,5 miliona evra

Indijska kompanija Sona Comstar potvrdila je kupovinu 54% udela u kapitalu za €40,5 miliona srpske kompanije Novelic, osnovane 2012. godine. Ova domaća kompanija razvija radarske senzore bazirane na milimetarskim talasima za auto, IoT i robotsku industriju.

Propustili ste

Internet marketing

Da li će digitalni marketing preživeti novu eru privatnosti?

Zbog potrebe da se istaknu u moru konkurencije, brendovi će morati ozbiljno da se posvete kreiranju kvalitetnog, relevantnog i kreativnog sadržaja.

Novost

Vlada Srbije ulaže €52 miliona u izgradnju novog centra za kreativne industrije

Obeležen početak radova na rekonstrukciji nekadašnje zgrade Ložionice u kreativno-inovativni multifunkcionalni centar.

Startapi i poslovanje

OTP banka otvorila prijave za novi Generator ZERO 2023 konkurs

OTP banka je pokrenula novi ciklus Generator ZERO 2023 konkursa sa ciljem da podrži rešenja koja doprinose smanjenju karbonskog otiska i rastu zelene ekonomije.

Office Talks Podcast

Kako graditi uspešne web3 kompanije i projekte?

U tech zajednici sve više se priča o web3 svetu. Upravo zato, tema 127. epizode Office Talks podkasta bila je o izgradnji i vođenju web3 kompanija. O tome smo pričali sa osnivačima kompanije ShardLabs, koja ima tim i u Beogradu.

Karijere

Serbian Product Community: Objavljena anketa za ljude koji se bave kreiranjem digitalnih proizvoda

Cilj ankete je podizanje transparentnosti plata tako da se zajednički stekne realnija slika o stanju u upravljanju razvojem digitalnih proizvoda u Srbiji.

Tehnologija

Slobodan Marković: Kako javno dostupni NLP modeli za srpski jezik doprinose rastu domaće IT industrije?

Zašto ChatGPT ne zna padeže, a mi još uvek nemamo Siri na srpskom? Kako razvoj ovih alata može pozitivno da utiče na domaću 'tech' zajednicu, objasnio nam je Slobodan Marković, digitalni savetnik u organizaciji UNDP.