Mia Čomić pokrenula novi ‘content marketing’ brend po imenu Bublgum

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Mia Čomić pokrenula novi ‘content marketing’ brend po imenu Bublgam

Nakon sedam godina rada kao frilenser ali i u agencijama u domenu digitalnog i sadržajnog marketinga, Mia Čomić je odlučila da pokrene svoj biznis. Reč je o brendu Bublgam za pružanje content marketing usluga.

Nova stranica u karijeri Mie Čomić bio je povod da sa njom porazgovaramo o tome na koji način je došla da ideju da napusti jedan siguran posao i okrene se izazovima koje sa sobom donosi preduzetništvo. S obzirom na to da sa različitim klijentima posluje već godinama unazad, Mia se najzad odlučila da pokrene svoj brend i da se u potpunosti posveti građenju istog.

Kako nam je ona otkrila, vremenom je primetila da ljudi koji rade samostalno uglavnom odaberu jedan od tri moguća pravca:

Nemaju svoj sajt i ne fokusiraju se na razvoj onlajn prisustva, previše su zauzeti projektima i oslanjaju se isključivo na preporuku klijenata (uglavnom su to stručnjaci koji znaju da je kvalitet usluga koji pružaju njihov najjači adut).

Imaju svoj lični sajt i lični brend, te se pozicioniraju kao konsultanti ili stručnjaci koji pružaju usluge (uglavnom su to ambiciozni stručnjaci koji ulažu dosta u razvoj individualnog brenda i znaju da je sajt poput stožera njihovog poslovnog identiteta i da ih reklamira 24/7).

Imaju zaseban brend agencije kao samostalni preduzetnici i funkcionišu kao “one-person-bands” (to je ono što ja radim sa Bublgam brendom).

Ulazeći u preduzetničke vode, naša sagovornica je znala da želi da stvori nešto svoje jer ima potrebu za tim već dosta dugo, a za nju ovo predstavlja uzbudljiv kreativni deo marketinga u kojem najviše uživa. Mia iskreno kaže da je zbog ljubavi prema marketingu, dizajnu i umetnosti, spremna da nauči dosta i da se “iscima” kako bi sve bilo tačno onako kako je zamislila, dok joj je sam proces realizacije ideje jako zabavan.

Za ime Bublgam (varijacija engleske reči “bubblegum”) Mia se odlučila nakon dugog mozganja, a pre nego što će nam otkriti više detalja o svom novom poduhvatu, ona nam je otkrila da je izradi brenda prišla strateški i ozbiljno, kao da je u pitanju klijent za kojeg radi.

“Želela sam da se ime lako pamti i da celokupan narativ bude punny, pa otuda dolaze i imena paketa usluga i framework-a koji sam osmislila. Mislim da brendovi često potcenjuju vrednost načina na koji se predstavljaju svetu. Na toliko nivoa se isplati biti svoj i drugačiji”, kaže Mia, otkrivajući nam njenu kompletnu biznis priču u nastavku.

Da li je ovo tvoj prvi preduzetnički projekat i sa kojim si se izazovima na početku suočila?

Mia: Do prvih samostalnih freelance poslova u domenu marketinga sadržajem sam došla na početku fakulteta. Potom sam sa bivšim partnerom poslovala pod našim zajedničkim brendom, a sada sam prvi put potpuno samostalno zaplovila u proces građenja svog brenda.

Ima mnogo izazova, pogotovo kad je reč o položaju preduzetnika u Srbiji i pravnoj strani svega. Ja sam osoba koja, uprkos tome što u sistemu naše zemlje mnoge stvari ne funkcionišu valjano, želi da radi “na belo” i razume svoje poreske i druge obaveze prema državi. Nekada me to skupo košta, ali ja volim da spavam mirno.

Pored toga, izazovno je bilo osmisliti ime, identitet i narativ koji bi verno preneli ko sam ja kao neko ko se bavi marketingom već sedam godina, zatim osmisliti ceo sajt i dizajn, te pronaći način da sve to što sam zamislila u glavi bude realizovano baš tako kako želim. Formirati cene usluga je bio lakši deo budući da ciljam na inostrano tržište, ali je bilo izazovno naučiti reći “ne” klijentima koji pokušavaju da obore cenu, koji su u startu toksični ili za koje nemam kapaciteta.

Vizuelni identitet paketa, brenda i samog sajta je jedinstven, a čitava konotacija je vezana za bombone što je kasnije i smislenije objašnjeno kroz korisničke pakete.

Koliko ti je bilo teško da kreneš u građenje sopstvenog biznisa i napustiš siguran posao koji si imala?

Mia: Ja sam se već dugo nećkala oko toga da se potpuno fokusiram na razvoj sopstvenog biznisa. Stalno sam, zbog privida finansijske sigurnosti, držala full-time ili part-time pozicije, pa uporedo radila na manjim projektima sa strane. Mislim da prosto mora da dođe trenutak kada sebi kažeš – ok, da li ću sada najzad da rizikujem i da radim ono što me zaista ispunjava?

Ubrzo sam shvatila kakva je zaista konkurencija na tržištu. Kvalitet usluga koje nudim i pristup koji imam, moja posvećenost stalnom profesionalnom usavršavanju, ogromna ambicija da učim, da delim znanje i da pomognem, kao i činjenica da sam pravi štreber i da mi je radna etika na veoma visokom nivou – to je zapravo moja najveća sigurnost. Varka je misliti da su redovne mesečne plate koje vam isplaćuje poslodavac sigurnost. Apsolutno sve zavisi od vas.

Ne znam kako bih opisala taj osećaj koji imam, možda kao potpunu rešenost da uspem. Tu rešenost hrani ambicija, ljubav prema poslu, iskrena želja da pomognem i poslovno samopouzdanje koje sam sticala godinama. Kad sam osvestila ovaj osećaj, nije mi bilo teško da krenem – naprotiv.

Možeš li da nam otkriješ više detalja u vezi Bublgam-a, šta tačno predstavlja ovaj servis?

Mia: Bublgam je brend koji sam osmislila, a pod kojim poslujem sa klijentima, mahom iz inostranstva. U pitanju su content marketing usluge koje sam organizovala u tri različita paketa: Bubble Burst, Minty Fresh i Jawbreaker.

Tipično poslujem sa dve vrste klijenata. Prvi žele pomoć oko konkretnog zadatka (npr. potreban im je neko ko će da im piše tekstove), a drugi žele pomoć oko rešavanja problema ili izazova koji ih muči (npr. potreban im je neko ko će im pomoći da povećaju broj potencijalnih mušterija). Moji idealni klijenti spadaju u ovu drugu grupu. Tipično sarađujem sa inostranim klijentima i cene odgovaraju globalnom tržištu.

Pakete sam formirala na osnovu analize projekata na kojima sam radila u poslednjih sedam godina, kao i kroz razgovore sa osnivačima kompanija, bivšim i sadašnjim klijentima. Paketi su dizajnirani da reše problem i “vode” klijenta iz jedne faze rasta u sledeću.

To ne znači da tretiram sve klijente kao da su isti, već da prosto postoje univerzalni problemi kroz koje prolaze sve kompanije. Da bih osigurala da je rešenje koje nudim zaista odgovarajuće, na prvom pozivu sa klijentom postavljam strateška pitanja kako bih u potpunosti razumela situaciju u kojoj se nalaze. Potom sugerišem koji bi od tri paketa bio pogodan i da li su potrebne dodatne usluge (tzv. service add-ons).

S obzirom na to da će glavni fokus biti na digitalnom marketingu, kako gledaš na konkurenciju u vidu agencija i drugih nezavisnih content studija?

Mia: Ovo će možda zvučati nekonvencionalno, ali ja na konkurenciju ne gledam neprijateljski niti imam bilo kakav agresivan pristup kada je reč o pozicioniranju na tržištu. Mislim da možemo da učimo jedni od drugih, da posmatramo jedni druge kao potencijalne partnere, pa čak i da preporučujemo jedni druge klijentima (ukoliko procenimo da je neka druga agencija bolji “fit”).

Tržište je zaista dovoljno veliko za sve. U okviru svoje LinkedIn mreže, imam gomilu konekcija koje biste mogli kategorizovati kao konkurenciju, ali ja na njih prosto ne gledam tako. To su sjajni stručnjaci, kako odavde, tako i iz inostranstva, sa kojima sam u stalnoj interakciji, koje rado javno pohvalim za njihov rad ili kreativnost.

Na koji način u početku zamišljaš svoj biznis model?

Mia: Bublgam nudi tri paketa content marketing usluga koji se plaćaju na mesečnom nivou. Nudim i mogućnost one-off saradnji, ali mi je fokus na dugoročnim projektima.

Primeri cena paketa koje će biti dostupne za klijente u okviru Bublgam brenda.

Koji su tvoji saveti za ljude koji razmišljaju ili sanjaju o sopstvenom biznisu? Kada je pravi trenutak da “prelome” odluku?

Mia: Prednost biznisa koji se zasniva na uslugama je u tome što ne poslujete sa fizičkim proizvodom, pa vam nije potreban ogroman početni kapital niti kompleksna logistika da biste krenuli. Ako ste u takvoj branši, odvažite se da što pre počnete da radite sa strane i vežbate komunikaciju sa klijentima i prodajne veštine. Poslovno samopouzdanje i zdrav odnos prema preduzetništvu se grade.

Moj savet bi bio da izradi sopstvenog brenda pristupite ozbiljno, kao da je u pitanju projekat za koji ćete biti plaćeni. Na kraju krajeva, ako to odradite kako valja i istrajete – i bićete. Strah pretvorite u motivaciju za rad i radoznalost za ono što sledi.

Meni je trenutak da se “prelomi” došao nakon negativnog iskustva koji sam imala sa jednom američko-srpskom kompanijom. Naime, u prethodnoj kompaniji (Zengrowth) sam prešla na part-time poziciju. Planirala sam da po napuštanju kompanije pronađem novu part-time priliku. Mislila sam kako bi mi ovo omogućilo da imam finansijsku stabilnost i da nastavim da se razvijam, a da uporedo radim na Bublgam brendu.

Baš u tom periodu, na LinkedIn mreži su me kontaktirali iz gorepomenute kompanije i ugovorili smo sastanak. Imala sam ukupno pet sastanaka sa različitim ljudima iz firme, delovali su mi zaista sjajno, svidelo mi se kako razmišljaju i imali su veoma snažan portfolio klijenata. Na poslednjem sastanku mi je saopšteno da definitivno žele da sarađujemo i pitali su me o očekivanjima u pogledu plate. Rekla sam svoju cifru, osnivač je rekao da je to potpuno u redu. Dogovorili smo se o datumu početka, sutradan će mi poslati ugovor, sve super.

Međutim, onda mi je osnivač poslao mejl kako oni imaju resursa za moju platu i kako on smatra da je tražena kompenzacija sasvim na mestu – nikakav problem, ali da su oni pogledali kolike su prosečne plate u Srbiji, te da je “situacija baš nezgodna”, pa da li eto postoji način da “prevaziđemo ovu poteškoću”.

Apsolutno mi je poznata strategija zapošljavanja u zemljama koje se mogu okarakterisati kao low-income, ali zamislite da vam potencijalni poslodavac napiše kako smatra da je tražena kompenzacija u skladu sa vašim iskustvom, ali ste igrom slučaja Srbin ili Srpkinja, što je baš nezgodno? Nakon što sam profesionalno odbila ponudu, razmišljam da je vrlo moguće da će zaposliti nekoga iz Švajcarske ili neke ekonomski snažne zemlje ko možda zna i manje od mene, ali da će tu osobu platiti mnogo više jer su prosečne plate tamo visoke.

Poslujem sa globalnim klijentima i zaista sam uložila godine truda da kvalitet mojih usluga bude na svetskom nivou. Svesna sam koliko novca klijenti na kraju zarade ulažući u kvalitetan content marketing, tako da sam se “otresla” samokritike i snižavanja cena. U ovom slučaju je u pitanju bila čista diskriminacija koja me je “gurnula preko ivice” i gde sam zaista, prvi put svim bićem, osetila da sam spremna za solo preduzetništvo.

Pravi trenutak je onda kada osetiš da je pravi trenutak. Mislim da ga samo ne treba mešati sa idealnim trenutkom zato što tako nešto ne postoji. Takođe, neophodno je da naplatiš svoju uslugu onoliko koliko smatraš da vredi. Ne obaziri se na svoje zemljake koji će te kritikovati ili pokušati da obezvrede tvoju struku u maniru “da i komšiji crkne krava” niti na inostrane klijente koji bi da dobiju vrhunsku uslugu po “domaćem cenovniku”. Smatram da svako ima priliku da uspe na globalnom tržištu ukoliko uloži zaista jako mnogo truda, a zaista mi je uvek drago da pomognem svakome ko mi se obrati.

Koji su tvoji planovi za naredni period, posebno kada govorimo o novom projektu i budućim profesionalnim koracima? 

Mia: Uporedo sa razvijanjem Bublgam brenda i radom sa klijentima, radim na još jednom, sestrinskom brendu. Ne bih otkrivala još uvek ime niti o čemu se radi, ali je glavna ideja da se ljudi iz industrije povežu, nauče nešto novo ili podele svoje znanje. Pored toga, planiram da nastavim sa učenjem i da delim znanje kroz radionice, vebinare i druge forme edukacije.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Web 3.0

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Novost

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Sponzorisano

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.