Metaklinika: Da bi se dizajn razvijao potrebna mu je privreda koja će ga koristiti

Metaklinika: Da bi se dizajn razvijao potrebna mu je privreda koja će ga koristiti

Lazar i Nenad već deset godina zajedno razvijaju i vode uspešan beogradski dizajn studio Metaklinika. Za Netokraciju otkrivaju kako su nastali, na čemu danas rade, ali i zašto je dizajn neophodna stavka u nastanku svakog proizvoda - fizičkog i digitalnog.

Poznanstvo sa Fakulteta primenjenih umetnosti i strast prema dizajnu, Lazara Bodrožu i Nenada Trifunovića uvelo je pre deset godina u svet preduzetništva, ali i u zajednički studio koji je vremenom prerastao u tim od deset zaposlenih. Metaklinika danas radi sa manjim klijentima poput startapa, ali i velikim korporacijama – ističući u prvi plan sopstvenu formu zahvaljujući kojoj iskaču iz okvira klasičnog dizajn studija.

Put do uspeha, kao u mnogim slučajevima sa ovih prostora, nije bio lak – pogotovo ne u početku. Kako primeniti upornost i talenat u proces izgradnje biznisa, osnivači Metaklinike podelili su sa Netokracijom.

„Lazar i ja samo se upoznali na fakultetu, s tim što sam ja nešto ranije diplomirao nakon čega sam se zaposlio u jednoj advertajzing kompaniji, ali sam ubrzo shvatio da to nije po mom ukusu i da nisam baš tako zamišljao posao. Kada je Lazar završio fakultet, odlučili smo da osnujemo sopstvenu firmu, a prve klijente dobijali smo zahvaljujući preporuci prijatelja“ – otkriva Nenad na početku razgovora.

Prvih poslova i zadataka bilo je dosta, a najviše iz domena kulture. Prema rečima naših sagovornika, kulturna scena bila je zona njihovih interesovanja na početku, a to je rezultovalo iznajmljivanjem prvog manjeg prostora (prvog studia) 2008. godine koji je i označio početak rada Metaklinike. Lazar kaže da studio u početku nije bio profitabilan već je zarađivao za osnovne potrebe tima, ali da je odvojeno mesto za rad bila prava odluka:

Glavni motiv nam je bio da sami napravimo svoj okvir i mesto koje će nam prijati za rad. Još tada smo imali ideju da se izdvojimo iz tog okvira freelance-a kako bismo forsirali originalni vizuelni jezik koji je prepoznatljiv u našem radu. Sve je krenulo kao forma ateljea, naše mesto gde se sastajemo sa klijentima. Na kraju, to se ispostavilo kao odlična odluka.

Klijenti iz inostranstva sve brojniji – izazovi sve veći

Govoreći o klijentima i projektima na kojima trenutno rade, naši sagovornici podsećaju da sama industrija dizajna ume da bude dinamična, te da su od početka aktivni kako na lokalnom, tako i na globalnom tržištu. Među najistaknutijim klijentima nalaze se Kafeterija, NIS, Muzej savremene umetnosti, Narodna biblioteka Srbije, Nova Iskra, te Fond B92. Prema Nenadovim rečima, još od samih početaka tim je radio na projektima za NVO, festivale, pozorišne i druge umetničke institucije, a to su regularni klijenti i danas:

Moglo bi se reći da smo za to vreme na neki način „ispekli zanat“ i izbrusili svoj dizajnerski stil, a 2011. godina je značajan trenutak za našu karijeru jer smo započeli da radimo sa jednom velikom kompanijom u Srbiji i ta saradnja i dan danas traje. Takođe, kao studio tada ulazimo u korporativne vode i komunikaciju sa velikim klijentima gde važe potpuno druga pravila i vrste odnosa.

Lazar Bodruža i Nenad Trifunović osnovali su Metakliniku, a danas ovaj dizajn studio vode sa pozicija kreativnih direktora.

Radeći parelelno sa korporacijama, studio je ostao u kontaktu sa art scenom sa ciljem da se zadrži rad na manjim projektima i njihovom vizuelnom identitetu, kao što su Laserski samit, Side effects i drugi. Međutim, najzrelija faza za Metakliniku startuje pre tri godine kada je naglo počeo da se povećava broj stranih klijenata među kojima su startapi, ali i marketinške agencije – u čemu im značajno pomažu saradnici poput developera, animatora i drugi.

Za deset godina postojanja, ovaj beogradski tim je uglavnom radio za B2B potrebe i to projekte poput editorijal dizajna ili dizajna koji spada u brend identitet. Kako kažu, prošla godina bila je veoma uspešna dok je čitav tim radio na novim i još kreativnijim stvarima, šireći bazu klijenata ovog studija:

Trenutno smo u veoma zanimljivoj i dinamičnoj fazi poslovanja gde imamo pet-šest velikih klijenata i određen broj (grupu) manjih klijenata. Ukoliko pogledamo sa procentualne strane, 40% klijenata dolazi iz inostranstva, a 60% njih iz Srbije. Ono što je posebno zanimljivo jeste da iz godine u godinu imamo sve više stranaca sa kojima sarađujemo, a to je nešto što nas u poslovnom smislu svakako motiviše i na šta ćemo se fokusirati i u budućnosti.

Tako je vremenom, studio od identiteta i editorijal dizajna, svoj portfolio proširio na packaging design, video, web, ali i animaciju. Kako Lazar i Nenad kažu, pored saradnika, za sada ne razmišljaju konkretno o proširenju s obzirom na to su još ranije iskusili izazove vođenja brojčano velikog tima, a tu se lako gubi kompas, samim tim i kontrola.

Originalnost kao osnova ka uspehu

Svakodnevni rad sa ljudima, pored finansija i administracije, jedna je od najizazovnijih stvari sa kojima su se susreli osnivači Metaklinike u dosadašnjem poslovanju. To pre svega podrazumeva stvaranje uslova da određeni posao ili projekat može kvalitetno da se obavi, a da ljudi koji učestvuju u njegovom kreiranju uživaju i da rezultat na kraju bude dobar – samim tim i da tim bude ponosan na urađeno.

Desetočlani tim dizajnera, art direktora i akaunt menadžera zadužen je za usmeravanje dizajn potreba klijenata među kojima su inostrani startapi, ali i velike domaće korporacije.

Osvrnuvši se na konkurenciju, ali i na opšte stanje digitalnog dizajna u Srbiji, Lazar u startu kaže da se često začudi koliko ljudi ima potrebu za usluge profesionalaca iz ove oblasti, uzimajući u obzir veličinu našeg tržišta. Sa druge strane, Nenad dodaje da na lokalnoj sceni ima dosta dobrih studija i talentovanih ljudi, ali da bi se i sam dizajn razvijao potrebna mu je pre svega privreda koja će taj dizajn da koristi:

Zanimljivo je da se u poslednje vreme pojavljuje sve veći broj freelance dizajnera koji rade za strane klijente, što nije bio slučaj kada smo mi započinjali posao. Ima dosta ljudi koji rade sjajne stvari, samo treba da se stvore uslovi da domaći klijenti (iz različitih industrija) shvate da im je dizajn potreban deo biznisa, a ne nepotreban trošak.

Za kraj nameće se i logično pitanje za naše sagovornike – koji je njihov savet za mlade dizajn profesionalce?

„Izolacija je jedan od ključnih faktora kako bi čovek došao do svoje originalnosti. Udruživanje je takođe korisna stvar, jer kada ljudi naprave neku ekipu mogu da nastupaju lakše i brže na tržištu – što je pokazalo i naše iskustvo. Kroz studio integrišite neki svoj lični rad. To je neka praktična i tehnička preporuka“, zaključili su osnivači Metaklinike.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Internet kupovina u Srbiji raste – novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Zorana Milidrag u razgovoru za Netokraciju otkriva kako je nastala prva eCommerce Asocijacija u Srbiji, koji su ciljevi udruženja i zašto je za dalji i brži rast potrebno okupiti sve ključne igrače na tržištu.

Analiza

Od nepoznate reči do najjačeg IT sektora: Kako se Blockchain razvijao u Srbiji?

Kada su u maju ove godine objavljeni rezultati Startap Genome istraživanja, mnogi od nas ostali su začuđeni nad činjenicom da se Srbija našla u top 5 zemalja po broju blockchain developera na svetu. U ovom tekstu vraćamo se u prošlost, kada je ta zajednica bila tek na začetku sa ciljem da odgovorimo na pitanje - kako je do toga došlo?

Intervju

Kome biste poverili budućnost vaše kompanije ako ona zahteva kompletan preobražaj poslovanja?

Koliko smo puta do sada slušali o ubrzanoj digitalizaciji koja zahvata skoro svaki segment naših života? Zašto ta praksa nije dobra i kako pravilno i postepeno pristupiti transformaciji privrednog sektora, otkriva nam direktor inovacija kompanije TeleGroup.

Propustili ste

Analiza

Od nepoznate reči do najjačeg IT sektora: Kako se Blockchain razvijao u Srbiji?

Kada su u maju ove godine objavljeni rezultati Startap Genome istraživanja, mnogi od nas ostali su začuđeni nad činjenicom da se Srbija našla u top 5 zemalja po broju blockchain developera na svetu. U ovom tekstu vraćamo se u prošlost, kada je ta zajednica bila tek na začetku sa ciljem da odgovorimo na pitanje - kako je do toga došlo?

Tehnologija

Od 1. bitkoin ATM-a u Beogradu do 20.000 korisnika – kako je ECD.rs popularizovao kriptovalute u Srbiji?

Od pojavljivanja bitkoina 2009. godine plaćanje kriptovalutama brzo se raširilo širom sveta, a vrednost digitalnog novca rapidno je rasla. Međutim, da li je inicijalni 'hype' rudarenja prošao, kako stoje stvari sa Srbijom na tržištu kriptovaluta i koja je njihova budućnost?

Tehnologija

Otvoren MarTech Challenge – regionalno takmičenje za marketing startape

Tehnološki startapi koji se bave primenom novih tehnologija u marketingu i komunikacijama u oblastima poput oglašavanja, veštačke inteligencije, mašinskog učenja, medija, društvenih mreža i slično pozvani su da se priključe takmičenju.

Karijere

Čime se bavi IT admin i da li je on zadužen za baš sve tehničke probleme u kompaniji?

IT administratori imaju multifunkcionalne zadatke radeći na održavanju sistema, mrežnih infrastruktura i sajber bezbednosti. Kako u realnim uslovima izgleda baviti se ovom profesijom?

Internet marketing

Nagrade možda nisu merilo uspeha, ali nisu loše ukoliko ste agencija koja želi da bira klijente

Kako Ovation BBDO gleda na nagrade iz prethodnog perioda i da li su one rezultovale povećanjem obima posla? Na pitanja Netokracije odgovara Nikola Parun, Head of PR & Digital u ovoj beogradskoj agenciji.

Startapi i poslovanje

BioSense lansirao PARSEC program poslovne akceleracije – ukupna vrednost fonda €2,5 miliona

Kako bi startapima i drugim malim i srednjim preduzećima omogućili pristup neophodnom kapitalu, znanju, tržištima i tehnologiji, evropski projekat PARSEC nudi biznis akceleraciju za tehnološke proizvode i inovacije iz tri sektora: prehrana, energija i životna sredina.