Metaklinika: Da bi se dizajn razvijao potrebna mu je privreda koja će ga koristiti

Metaklinika: Da bi se dizajn razvijao potrebna mu je privreda koja će ga koristiti

Lazar i Nenad već deset godina zajedno razvijaju i vode uspešan beogradski dizajn studio Metaklinika. Za Netokraciju otkrivaju kako su nastali, na čemu danas rade, ali i zašto je dizajn neophodna stavka u nastanku svakog proizvoda - fizičkog i digitalnog.

Poznanstvo sa Fakulteta primenjenih umetnosti i strast prema dizajnu, Lazara Bodrožu i Nenada Trifunovića uvelo je pre deset godina u svet preduzetništva, ali i u zajednički studio koji je vremenom prerastao u tim od deset zaposlenih. Metaklinika danas radi sa manjim klijentima poput startapa, ali i velikim korporacijama – ističući u prvi plan sopstvenu formu zahvaljujući kojoj iskaču iz okvira klasičnog dizajn studija.

Put do uspeha, kao u mnogim slučajevima sa ovih prostora, nije bio lak – pogotovo ne u početku. Kako primeniti upornost i talenat u proces izgradnje biznisa, osnivači Metaklinike podelili su sa Netokracijom.

„Lazar i ja samo se upoznali na fakultetu, s tim što sam ja nešto ranije diplomirao nakon čega sam se zaposlio u jednoj advertajzing kompaniji, ali sam ubrzo shvatio da to nije po mom ukusu i da nisam baš tako zamišljao posao. Kada je Lazar završio fakultet, odlučili smo da osnujemo sopstvenu firmu, a prve klijente dobijali smo zahvaljujući preporuci prijatelja“ – otkriva Nenad na početku razgovora.

Prvih poslova i zadataka bilo je dosta, a najviše iz domena kulture. Prema rečima naših sagovornika, kulturna scena bila je zona njihovih interesovanja na početku, a to je rezultovalo iznajmljivanjem prvog manjeg prostora (prvog studia) 2008. godine koji je i označio početak rada Metaklinike. Lazar kaže da studio u početku nije bio profitabilan već je zarađivao za osnovne potrebe tima, ali da je odvojeno mesto za rad bila prava odluka:

Glavni motiv nam je bio da sami napravimo svoj okvir i mesto koje će nam prijati za rad. Još tada smo imali ideju da se izdvojimo iz tog okvira freelance-a kako bismo forsirali originalni vizuelni jezik koji je prepoznatljiv u našem radu. Sve je krenulo kao forma ateljea, naše mesto gde se sastajemo sa klijentima. Na kraju, to se ispostavilo kao odlična odluka.

Klijenti iz inostranstva sve brojniji – izazovi sve veći

Govoreći o klijentima i projektima na kojima trenutno rade, naši sagovornici podsećaju da sama industrija dizajna ume da bude dinamična, te da su od početka aktivni kako na lokalnom, tako i na globalnom tržištu. Među najistaknutijim klijentima nalaze se Kafeterija, NIS, Muzej savremene umetnosti, Narodna biblioteka Srbije, Nova Iskra, te Fond B92. Prema Nenadovim rečima, još od samih početaka tim je radio na projektima za NVO, festivale, pozorišne i druge umetničke institucije, a to su regularni klijenti i danas:

Moglo bi se reći da smo za to vreme na neki način „ispekli zanat“ i izbrusili svoj dizajnerski stil, a 2011. godina je značajan trenutak za našu karijeru jer smo započeli da radimo sa jednom velikom kompanijom u Srbiji i ta saradnja i dan danas traje. Takođe, kao studio tada ulazimo u korporativne vode i komunikaciju sa velikim klijentima gde važe potpuno druga pravila i vrste odnosa.

Lazar Bodruža i Nenad Trifunović osnovali su Metakliniku, a danas ovaj dizajn studio vode sa pozicija kreativnih direktora.

Radeći parelelno sa korporacijama, studio je ostao u kontaktu sa art scenom sa ciljem da se zadrži rad na manjim projektima i njihovom vizuelnom identitetu, kao što su Laserski samit, Side effects i drugi. Međutim, najzrelija faza za Metakliniku startuje pre tri godine kada je naglo počeo da se povećava broj stranih klijenata među kojima su startapi, ali i marketinške agencije – u čemu im značajno pomažu saradnici poput developera, animatora i drugi.

Za deset godina postojanja, ovaj beogradski tim je uglavnom radio za B2B potrebe i to projekte poput editorijal dizajna ili dizajna koji spada u brend identitet. Kako kažu, prošla godina bila je veoma uspešna dok je čitav tim radio na novim i još kreativnijim stvarima, šireći bazu klijenata ovog studija:

Trenutno smo u veoma zanimljivoj i dinamičnoj fazi poslovanja gde imamo pet-šest velikih klijenata i određen broj (grupu) manjih klijenata. Ukoliko pogledamo sa procentualne strane, 40% klijenata dolazi iz inostranstva, a 60% njih iz Srbije. Ono što je posebno zanimljivo jeste da iz godine u godinu imamo sve više stranaca sa kojima sarađujemo, a to je nešto što nas u poslovnom smislu svakako motiviše i na šta ćemo se fokusirati i u budućnosti.

Tako je vremenom, studio od identiteta i editorijal dizajna, svoj portfolio proširio na packaging design, video, web, ali i animaciju. Kako Lazar i Nenad kažu, pored saradnika, za sada ne razmišljaju konkretno o proširenju s obzirom na to su još ranije iskusili izazove vođenja brojčano velikog tima, a tu se lako gubi kompas, samim tim i kontrola.

Originalnost kao osnova ka uspehu

Svakodnevni rad sa ljudima, pored finansija i administracije, jedna je od najizazovnijih stvari sa kojima su se susreli osnivači Metaklinike u dosadašnjem poslovanju. To pre svega podrazumeva stvaranje uslova da određeni posao ili projekat može kvalitetno da se obavi, a da ljudi koji učestvuju u njegovom kreiranju uživaju i da rezultat na kraju bude dobar – samim tim i da tim bude ponosan na urađeno.

Desetočlani tim dizajnera, art direktora i akaunt menadžera zadužen je za usmeravanje dizajn potreba klijenata među kojima su inostrani startapi, ali i velike domaće korporacije.

Osvrnuvši se na konkurenciju, ali i na opšte stanje digitalnog dizajna u Srbiji, Lazar u startu kaže da se često začudi koliko ljudi ima potrebu za usluge profesionalaca iz ove oblasti, uzimajući u obzir veličinu našeg tržišta. Sa druge strane, Nenad dodaje da na lokalnoj sceni ima dosta dobrih studija i talentovanih ljudi, ali da bi se i sam dizajn razvijao potrebna mu je pre svega privreda koja će taj dizajn da koristi:

Zanimljivo je da se u poslednje vreme pojavljuje sve veći broj freelance dizajnera koji rade za strane klijente, što nije bio slučaj kada smo mi započinjali posao. Ima dosta ljudi koji rade sjajne stvari, samo treba da se stvore uslovi da domaći klijenti (iz različitih industrija) shvate da im je dizajn potreban deo biznisa, a ne nepotreban trošak.

Za kraj nameće se i logično pitanje za naše sagovornike – koji je njihov savet za mlade dizajn profesionalce?

„Izolacija je jedan od ključnih faktora kako bi čovek došao do svoje originalnosti. Udruživanje je takođe korisna stvar, jer kada ljudi naprave neku ekipu mogu da nastupaju lakše i brže na tržištu – što je pokazalo i naše iskustvo. Kroz studio integrišite neki svoj lični rad. To je neka praktična i tehnička preporuka“, zaključili su osnivači Metaklinike.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Kako paušalci mogu pristupiti svom eSandučetu i poreskom rešenju za 2020. godinu?

Januar 2020. za preduzetnike paušalce doneo je još jednu novost – rešenje o porezu direktno u njihovo eSanduče. Međutim, sudeći po reakcijama preduzetnika, taj proces nije jednostavan kao što izgleda. O tome šta vam je sve potrebno kako biste pristupili rešenju o prispelim obavezama analiziramo u nastavku teksta.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu – zašto?

Tehnologija i hrana danas su nerazdvojni - kao meso i kiseli kupus. U priči koja sledi, otkrivamo kako je jedna beogradska agencija završila u food-tech vodama i upoznajemo vas sa novim konceptom restorana koji preti da u potpunosti promeni ovu industriju.

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Tehnologija

Zašto je AI za nas i dalje kao tinejdžerski seks?

U misiji da demistifikujemo AI i konačno isteramo na čistac realne probleme i obesmislimo sav taj AI 'hype' organizujemo prvi internacionalni Brain Summit. Do tada, koje predrasude u vezi veštačke inteligencije vi imate?

Startapi i poslovanje

Beogradski Workpuls analizira efikasnost zaposlenih za preko 1.000 klijenata širom sveta

U trenutku kada se u mnogim kompanijama javlja dodatna potreba za optimizacijom radnih procesa i povećanjem efikasnosti, nameće se i potreba za savremenim alatima koji im u tome mogu pomoći. Jedan od njih je i Workpuls.

Startapi i poslovanje

Oh Monday poslaće vam svakog ponedeljka spisak ‘remote’ poslova u inostranim kompanijama

Usvajanje novih zakonskih odluka o paušalnom oporezivanju podiglo je ogromnu prašinu u IT zajednici. I dok jedni polako počinju da se prilagođavaju, drugi razmišljaju da li postoji način da ostanu u Srbiji a da rade za inostranu kompaniju - u čemu im može pomoći domaći projekat Oh Monday - nedeljni pregled poslova 'na daljinu' direktno u inbox.

Mobilno

Bus Plus aplikacija konačno dostupna i za iOS uređaje

Posle dugo čekanja i najavljivanja, za korisnike mobilnih uređaja kompanije Apple konačno je dostupna Bus Plus aplikacija - koja će im omogućiti bolje i jednostavnije praćenje gradskog prevoza u Beogradu.