Metaklinika: Da bi se dizajn razvijao potrebna mu je privreda koja će ga koristiti

Metaklinika: Da bi se dizajn razvijao potrebna mu je privreda koja će ga koristiti

Lazar i Nenad već deset godina zajedno razvijaju i vode uspešan beogradski dizajn studio Metaklinika. Za Netokraciju otkrivaju kako su nastali, na čemu danas rade, ali i zašto je dizajn neophodna stavka u nastanku svakog proizvoda - fizičkog i digitalnog.

Poznanstvo sa Fakulteta primenjenih umetnosti i strast prema dizajnu, Lazara Bodrožu i Nenada Trifunovića uvelo je pre deset godina u svet preduzetništva, ali i u zajednički studio koji je vremenom prerastao u tim od deset zaposlenih. Metaklinika danas radi sa manjim klijentima poput startapa, ali i velikim korporacijama – ističući u prvi plan sopstvenu formu zahvaljujući kojoj iskaču iz okvira klasičnog dizajn studija.

Put do uspeha, kao u mnogim slučajevima sa ovih prostora, nije bio lak – pogotovo ne u početku. Kako primeniti upornost i talenat u proces izgradnje biznisa, osnivači Metaklinike podelili su sa Netokracijom.

„Lazar i ja samo se upoznali na fakultetu, s tim što sam ja nešto ranije diplomirao nakon čega sam se zaposlio u jednoj advertajzing kompaniji, ali sam ubrzo shvatio da to nije po mom ukusu i da nisam baš tako zamišljao posao. Kada je Lazar završio fakultet, odlučili smo da osnujemo sopstvenu firmu, a prve klijente dobijali smo zahvaljujući preporuci prijatelja“ – otkriva Nenad na početku razgovora.

Prvih poslova i zadataka bilo je dosta, a najviše iz domena kulture. Prema rečima naših sagovornika, kulturna scena bila je zona njihovih interesovanja na početku, a to je rezultovalo iznajmljivanjem prvog manjeg prostora (prvog studia) 2008. godine koji je i označio početak rada Metaklinike. Lazar kaže da studio u početku nije bio profitabilan već je zarađivao za osnovne potrebe tima, ali da je odvojeno mesto za rad bila prava odluka:

Glavni motiv nam je bio da sami napravimo svoj okvir i mesto koje će nam prijati za rad. Još tada smo imali ideju da se izdvojimo iz tog okvira freelance-a kako bismo forsirali originalni vizuelni jezik koji je prepoznatljiv u našem radu. Sve je krenulo kao forma ateljea, naše mesto gde se sastajemo sa klijentima. Na kraju, to se ispostavilo kao odlična odluka.

Klijenti iz inostranstva sve brojniji – izazovi sve veći

Govoreći o klijentima i projektima na kojima trenutno rade, naši sagovornici podsećaju da sama industrija dizajna ume da bude dinamična, te da su od početka aktivni kako na lokalnom, tako i na globalnom tržištu. Među najistaknutijim klijentima nalaze se Kafeterija, NIS, Muzej savremene umetnosti, Narodna biblioteka Srbije, Nova Iskra, te Fond B92. Prema Nenadovim rečima, još od samih početaka tim je radio na projektima za NVO, festivale, pozorišne i druge umetničke institucije, a to su regularni klijenti i danas:

Moglo bi se reći da smo za to vreme na neki način „ispekli zanat“ i izbrusili svoj dizajnerski stil, a 2011. godina je značajan trenutak za našu karijeru jer smo započeli da radimo sa jednom velikom kompanijom u Srbiji i ta saradnja i dan danas traje. Takođe, kao studio tada ulazimo u korporativne vode i komunikaciju sa velikim klijentima gde važe potpuno druga pravila i vrste odnosa.

Lazar Bodruža i Nenad Trifunović osnovali su Metakliniku, a danas ovaj dizajn studio vode sa pozicija kreativnih direktora.

Radeći parelelno sa korporacijama, studio je ostao u kontaktu sa art scenom sa ciljem da se zadrži rad na manjim projektima i njihovom vizuelnom identitetu, kao što su Laserski samit, Side effects i drugi. Međutim, najzrelija faza za Metakliniku startuje pre tri godine kada je naglo počeo da se povećava broj stranih klijenata među kojima su startapi, ali i marketinške agencije – u čemu im značajno pomažu saradnici poput developera, animatora i drugi.

Za deset godina postojanja, ovaj beogradski tim je uglavnom radio za B2B potrebe i to projekte poput editorijal dizajna ili dizajna koji spada u brend identitet. Kako kažu, prošla godina bila je veoma uspešna dok je čitav tim radio na novim i još kreativnijim stvarima, šireći bazu klijenata ovog studija:

Trenutno smo u veoma zanimljivoj i dinamičnoj fazi poslovanja gde imamo pet-šest velikih klijenata i određen broj (grupu) manjih klijenata. Ukoliko pogledamo sa procentualne strane, 40% klijenata dolazi iz inostranstva, a 60% njih iz Srbije. Ono što je posebno zanimljivo jeste da iz godine u godinu imamo sve više stranaca sa kojima sarađujemo, a to je nešto što nas u poslovnom smislu svakako motiviše i na šta ćemo se fokusirati i u budućnosti.

Tako je vremenom, studio od identiteta i editorijal dizajna, svoj portfolio proširio na packaging design, video, web, ali i animaciju. Kako Lazar i Nenad kažu, pored saradnika, za sada ne razmišljaju konkretno o proširenju s obzirom na to su još ranije iskusili izazove vođenja brojčano velikog tima, a tu se lako gubi kompas, samim tim i kontrola.

Originalnost kao osnova ka uspehu

Svakodnevni rad sa ljudima, pored finansija i administracije, jedna je od najizazovnijih stvari sa kojima su se susreli osnivači Metaklinike u dosadašnjem poslovanju. To pre svega podrazumeva stvaranje uslova da određeni posao ili projekat može kvalitetno da se obavi, a da ljudi koji učestvuju u njegovom kreiranju uživaju i da rezultat na kraju bude dobar – samim tim i da tim bude ponosan na urađeno.

Desetočlani tim dizajnera, art direktora i akaunt menadžera zadužen je za usmeravanje dizajn potreba klijenata među kojima su inostrani startapi, ali i velike domaće korporacije.

Osvrnuvši se na konkurenciju, ali i na opšte stanje digitalnog dizajna u Srbiji, Lazar u startu kaže da se često začudi koliko ljudi ima potrebu za usluge profesionalaca iz ove oblasti, uzimajući u obzir veličinu našeg tržišta. Sa druge strane, Nenad dodaje da na lokalnoj sceni ima dosta dobrih studija i talentovanih ljudi, ali da bi se i sam dizajn razvijao potrebna mu je pre svega privreda koja će taj dizajn da koristi:

Zanimljivo je da se u poslednje vreme pojavljuje sve veći broj freelance dizajnera koji rade za strane klijente, što nije bio slučaj kada smo mi započinjali posao. Ima dosta ljudi koji rade sjajne stvari, samo treba da se stvore uslovi da domaći klijenti (iz različitih industrija) shvate da im je dizajn potreban deo biznisa, a ne nepotreban trošak.

Za kraj nameće se i logično pitanje za naše sagovornike – koji je njihov savet za mlade dizajn profesionalce?

„Izolacija je jedan od ključnih faktora kako bi čovek došao do svoje originalnosti. Udruživanje je takođe korisna stvar, jer kada ljudi naprave neku ekipu mogu da nastupaju lakše i brže na tržištu – što je pokazalo i naše iskustvo. Kroz studio integrišite neki svoj lični rad. To je neka praktična i tehnička preporuka“, zaključili su osnivači Metaklinike.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Kako Digitalna zajednica vidi efekte zakonskih izmena paušala – i šta predlaže kao rešenje?

Sa Aleksandrom Lugonjom, predsednikom Upravnog odbora Digitalne zajednice, razgovaramo o potencijalnim negativnim efektima koje će izmene paušalnog preduzetništva ostaviti na domaću IT industriju, njihovim saniranjem i budućim planovima ove organizacije.

Mobilno

Potvrđeno: App Store stiže u Srbiju početkom aprila!

Momenat koji smo toliko dugo čekali konačno je tu. Obrativši se iOS developerima, Apple je potvrdio dolazak App Store prodavnice za 20 novih zemalja među kojima je (konačno) i Srbija.

Startapi i poslovanje

Tumačenje Testa samostalnosti: Ko ga primenjuje, kada i nad kim?

U srpskoj IT zajednici se intenzivno vodi diskusija u vezi načina primene Testa samostalnosti, a u okviru koje su se javile brojne nedoumice. Ovaj tekst razrešava neke od njih.

Propustili ste

Internet marketing

Budžeti za digitalno oglašavanje u najvećoj meri stopirani – ali se brendovi polako vraćaju u igru

Kako brendovi treba da se postave za vreme pandemije i trebaju li više da ulažu u digitalne kanale?

Startapi i poslovanje

Pitali smo IT kompanije kako su organizovale rad na daljinu i koje savete imaju za svoje kolege

Sa kojim se to izazovima susreću IT kompanije sada kada svi njihovi zaposleni rade od kuće?

Intervju

Šta radi Chief Revenue Officer i zašto je baš ova osoba potrebna vašem biznisu?

Relativno mlada profesija naziva 'Chief Revenue Officera' nastala je u Silicijumskoj dolini i polako se širi među kompanijama širom sveta. O njenoj ulozi i važnosti u IT industriji razgovaramo sa Vedranom Rašićem.

Novost

‘Korona’ zabeležila 750.000 spominjanja širom ex-Yu Interneta

Korona virus, trenutno najpopularnija svetska tema, okupirao nas je u potpunosti - i online i offline. Zahvaljujući analizi Mediatoolkita saznali smo koliko smo, u poslednjih mesec i po dana, na Internetu pretraživali o ovom virusu i u regionu i u Srbiji.