Rast beskontaktnog plaćanja motiviše banke da krenu put digitalizacije

Rast beskontaktnog plaćanja motiviše banke i korisnike da krenu putem digitalizacije

Vrednost tržišta elektronske trgovine u Centralnoj i Istočnoj Evropi procenjuje se između 10 i 15 milijardi evra, pri čemu je i u Srbiji primetan rast. O ovoj temi govorićemo na prvoj OMGcommerce konferenciji u Beogradu koju će otvoriti Gabriel Ghita, Business Development Manager u Mastercardu koji za Netokraciju otkriva koje nas novine očekuju na lokalnom tržištu, koje se sve investicije planiraju i u kom pravcu se kreće beskontaktno plaćanje.

Primat koji elektronska trgovina širom sveta polako preuzima od tradicionalnog načina odlaska u kupovinu nije iznenađujuća – daleko je jednostavnije otvoriti prodavnicu na računaru ili telefonu, nego otići do nje. Uz to, brojni popusti i roba iz celog sveta na dohvat ruke samo su neke od pogodnosti. Pa ipak, u zemlji u kojoj se građani u velikoj meri oslanjaju na keš i gde 38% populacije nema pristup bankovnom računu, a samim tim ni karticu, postavlja se pitanje koliko je moguće razvijati Internet trgovinu?

Odgovore na ovo i mnoga druga pitanja potražili smo u razgovoru sa Gabrielom Ghitom iz Mastercarda uoči prve OMGcommerce Beograd konferencije koja se održava 14. septembra u Domu omladine. Gabriel je stručnjak sa dvanaestogodišnjim iskustvom u oblasti implementacije novih platnih tehnologija i identifikovanja poslovnih prilika u oblastima kao što su e-commerce, online plaćanja, P2P i digitalni novčanici za Centralnu i Istočnu Evropu:

Online trgovina je put, ne samo krajnja destinacija. Uprkos određenim negativnim predispozicijama, Srbija beleži značajan rast u oblasti e-trgovine. Ljudi su entuzijastični po pitanju inovacija, radije plaćaju račune online nego u bankama i pošti ili češće putuju zato što koriste ad-hoc online popuste i rezervišu karte i hotele po nižim cenama i slično.

Plaćanje telefonom – realnost ili utopija?

Ovaj rast se može vrlo lako izmeriti. Po rečima našeg sagovornika, dovoljno je uporediti informacije Narodne Banke Srbije o online kupovini i doći do podatka da je na kraju prve polovine 2016. godine bilo 471.000 online plaćanja karticama u dinarima, a godinu dana kasnije – bilo ih je čak 644.000, što je za trećinu više!

Mobilna plaćanja u Srbiji zabeležila su rast uslovljen značajnim vremenom koje korisnici provedu na svojim pametnim telefonima.

Tom rastu doprinosi i globalni trend mobilnih plaćanja koji dolazi i u Srbiju. „U uslovima u kojim prosečan srpski korisnik provede 5 sati dnevno na svom telefonu, opcija da digitalizuju svoju karticu je veoma praktična“, kaže Ghita. Sam prelazak na ovaj način plaćanja je gotovo intuitivan i to ne samo za pojedinačne (mobile first) korisnike.

Kompanije uvek traže nove načine da poboljšaju svoju efikasnost i smanje troškove, a elektronska i digitalna plaćanja nude im upravo to. Institucije traže načine da povećaju transparentnost tokova novca, a elektronska i digitalna plaćanja su u samoj svojoj srži transparentna. Dakle, kod svih igrača u platnoj industriji postoji volja da se prihvate nove platne metode.

Naravno, pored dobre volje neophodni su i vreme i resursi ne bi li se svi učesnici u potpunosti prilagodili ovom načinu plaćanja. Budući da ovaj način transakcije počiva na beskontaktnom plaćanju, ovo je samo jedan korak ka primeni ovog načina plaćanja u finansijskom i trgovinskom sektoru.

Beskontaktno plaćanje širom Srbije sredinom 2018. godine

Sve veći broj banaka prihvata online plaćanja i svima postaje jasno da se korisnici polako privikavaju na elektronsku razmenu novca. Sa rastom samopouzdanja kada su digitalne transakcije u pitanju, raste i generalna infrastruktura za prihvatanje beskontaktnog plaćanja. Naredni korak, ističe Ghita, očekuje nas 1. jula 2018. godine:

Tog datuma će svi postojeći POS terminali u Srbiji morati da prihvataju beskontaktna plaćanja, označavajući novu fazu u razvoju tržišta. To će dodatno motivisati još više korisnika, trgovaca i banaka da krenu putem digitalizacije.

Stefan Đaković
Plaćanje mobilim telefonom predstavlja potpuni ugođaj za korisnike u Srbiji koji su navikli na ovaj medium.

Dodatno osnaživanje e-poslovanja u Srbiji definisano je i Strategijom razvoja informacionog društva u Srbiji do 2020. godine, a Gabriel navodi da su regulatorna tela otvorena za razgovor sa predstavnicima finansijske industrije koji poseduju praktično znanje i alate za podsticanje elektronske trgovine. On dodaje:

Zakoni i regulativa se usklađuju sa drugim tržištima koja su naprednija u sektoru elektronske trgovine i u tom procesu se tržište liberalizuje budući da na njega ulazi više finansijskih igrača – takav je recimo bio slučaj sa e-money institucijama prošle godine.

O dodatnim koracima osnaživanja ovog sektora i svim planiranim novinama, Ghita će govoriti već ovog četvrtka na OMGcommerce Beograd konferenciji koju, ukoliko niste obezbedili vašu ulaznicu, možete pratiti i putem zvanične OMGcommerce kategorije na sajtu Netokracije, kao i putem našeg newslettera o stanju e-commerce i m-commerce sektora u Srbiji.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

E-commerce

Zanateria je nova ‘online’ robna kuća iz Srbije koja okuplja preko 180 zanatlija, malih proizvođača i njihovih unikatnih proizvoda

Domaća scena izrade zanatskih proizvoda je u ekspanziji, pa je sve više manjih proizvođača koji traže svoje mesto na 'online' i 'offline' tržištu. U tome im može pomoći Zanateria - nova Internet robna kuća, čiji su osnivači za Netokraciju podelili svoju poslovnu priču.

Propustili ste

Kultura 2.0

Uputstvo za primenu Testa samostalnosti konačno je objavljeno

Uputstvo za tumačenje kriterijuma Testa samostalnosti pomoći će paušalnim preduzetnicima i poreskim inspektorima da pravilno protumače devet kriterijuma koji određuju da li su ovi preduzetnici u svom poslovanju nezavisni u odnosu na svog nalogodavca ili ne.

Tehnologija

Plaćanje QR kodovima uveliko dolazi u Srbiju – koje prednosti donosi i šta treba da znamo o tome?

Uskoro bi u prodavnicama širom zemlje trebao da bude integrisan sistem instant plaćanja, odnosno instrukcija - NBS IPS QR kod. Mi smo analizirali šta to znači za korisnike i trgovce i koje benefite donosi.

Kultura 2.0

Lako je isključiti Slack i mail, ali kako se gase misli o poslu?

Ako ovaj tekst čitate posle radnog vremena, koliko puta ste pogledali na mail, pomislili na svoj posao ili zadatak koji morate da završite sutra? Ni statistika, a bogami ni praksa vam ne idu u prilog, pa ste verovatno to učinili barem jednom, a u nastavku ćete otkrićete kako (i zašto) bi to trebalo smanjiti na minimum.

Mobilno

Da li ste i dalje spremni da za telefon platite 1.000 evra – kada sličan možete naći za duplo manje novca?

Pre nekoliko meseci, svoj telefon star pet godina, zamenio sam novim, prošlogodišnjim modelom. I dok sam tražio adekvatnu zamenu, prvi put sam se zapitao ima li uopšte razlike između današnjih 'flagship' uređaja i da li nas velike kompanije danas više privlače primamljivim reklamama nego inovacijama koje su nam zaista potrebne.

Kultura 2.0

4 poslovne lekcije koje sam naučio iz druge sezone Narcos Mexico

Oni su trgovci narkoticima, nemaju visoko obrazovanje i fensi MBA programe u svojim CV-jevima. Prodaju 'bijelo' za život, odrasli su na ulicama, nemaju stvarni dodir sa poslovnim svijetom i njegovim trendovim. Ili to samo tako izgleda?

Startapi i poslovanje

Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu – zašto?

Tehnologija i hrana danas su nerazdvojni - kao meso i kiseli kupus. U priči koja sledi, otkrivamo kako je jedna beogradska agencija završila u food-tech vodama i upoznajemo vas sa novim konceptom restorana koji preti da u potpunosti promeni ovu industriju.