Da li smo spremni za leteće taksije?

Da li smo spremni za leteće taksije?

Verujem da bi većina nas za vreme saobraćajnog špica u Beogradu najradije preletelo do svojih kuća. Možda nam se za to pruži prilika već u narednim godinama.

Benefite napredne tehnologije u vazdušnom transportu već sledeće godine mogle bi da osete zemlje gde je ista i testirana, kao što su Sjedinjene Američke Države i Ujedinjeni Arapski Emirati. Ovde govorimo upravo o onome o čemu i sami maštamo kada se nađemo u sred kolapsa na Gazeli ili u Kneza Miloša – naravno o letećim automobilima (čitajte velikim dronovima koji prevoze osobe).

Nekada je ovo možda bio san ili plod mašte vizionara (Leonardo da Vinci much?), a sada smo biliži nego ikada da se i sami uverimo u mogućnosti vazdušnog transporta u letelicama koje više podsećaju na umanjene verzije helikoptera nego na same automobile.

Kako one zapravo funkcionišu – imali smo priliku da se uverimo još 2017. godine kada je u Dubaiju testiran Autonomus Air Taxi. Reč je o velikom dronu nemačke kompanije Volocopter koji može da prihvati dva odrasla putnika za čije kretanje su zaduženi manji propeleri (njih 18) smešteni na samom vrhu.

Godinu dana ranije, evropski Airbus objavio je svoje planove o razvoju projekta autonomne gradske letelice za prevoz putnika koja nosi radni nazvi Vahana. Kako bi održali korak sa konkurentima, 2017. godine i Boeing je odlučio da uđe u trku za razvoj pomenutih letelica akvizicijom kompanije Aurora Flight Sciences.

Gužva na putevima – gužva u vazdušnom saobraćaju?

Verovatno i najozbiljniju inicijativu za implementaciju letećih taksija napravila je kompanija Bell Helicopter koja bi već sredinom 2020. godine kroz saradnju sa Uberom korisnicima mogla da ponudi letelicu pod nazivom Nexus. Ovaj veliki dron konstruisan je da primi i do petoro ljudi, a koji pokreće električno-hibridni motor, o čemu se javnost detaljnije upoznala na najvećem sajmu potrošačke elektronike CES u Las Vegasu.

Ako uzmemo u obzir da se u prethodnom periodu dosta govorilo o tome da bi Uber mogao da uvede ovakav vid transporta, o čemu svedoči i saradnja sa pomenutim kompanijama – onda prvi probni komercijalni letovi verovatno mogu da budu zabeleženi sredinom naredne godine.

Iako ovo na prvi pogled izgleda kao revolucionarno rešenje koje će rešiti mnoge probleme transporta na zemlji i dodatno ubrazti kretanje ljudi, potrebno je sagledati i drugu stranu medalje.

Nema sumnje da ovaj vid prevoza dolazi u pravo vreme kada je povećan broj vozila širom velikih gradova sveta gotovo ugušio sabraćaj. Međutim, potrebno je zapitati se kako čitav koncept brzog prevoza putnika vazdušnom linijom (bez gužvi) na kratkim gradskim relacijama može izgledati u praksi, čak i da sutra započe sa radom.

Ono što prvo pada na pamet jeste bezbednost samih letelica, koje bi pre zvaničnih letova morale da prođu niz rigoroznih testova sigurnosti, što u nastavku znači nove troškove za kompaniju koja razvija ovakvu vrstu projekta, a samim tim i veću cenu za kompaniju koja planira da kupi iste te letelice, kao što je na primer Uber.

Kada već govorimo o finansijama, troškovima izrade, testiranja i kupovine ovi prevoznih sredstava od strane ride-hailing servisa, činjenica je da baš ovi parametri formiraju i konačne cene prevoza u ovim „mini-helikopterima“.

verticalmag.com
Bell Helicopter trenutno radi na usavršavanju modela Nexus, letećeg taksija čija je premijera najavljena za sredinu sledeće godine.

Jasno je da te iste cene neće biti dostupne baš svim korisnicima koji bi da se prevezu, tačnije prelete od tačke A do tačke B – u onim zemljama u kojima će na početku raditi ova vrsta usluge. Za države našeg regiona, ako ikada bude dostupan, karta za ovaj vid transporta predstavljala bi čist luksuz.

Prebrz razvoj društva u domenu naprednih tehnologija?

Predrasude mnogih ljudi kada je letenje u pitanju mogao bi da produbi podatak da se većina ovih ogromnih dronova zasniva na autonomnom letenju baziranom na GPS navigaciji. Čak i da ljudi upravljaju istim, postavlja se niz pitanja koliko dugo bi trajale obuke, koliko bi to sve koštalo i kako bi izgledalo u realnom okruženju.

Sa druge strane, zemlje pioniri u uvođenju ovih letelica u upotrebu, morale bi da donesu nove regulative u vazdušnom saobraćaju. Posebno one regulative za urbane sredine koje predstavljaju prvi korak ka integraciji intenzivnog „nisko-letećeg transporta“ u gusto naseljenim mestima ali i van njih.

U ovom trenutku možda sve zvuči konfuzno ako uzmemo u obzir da zakoni u većini država na svetu i dalje nemaju konkretno namenjen deo ni za autonomne automobile o kojima se u prethodnih nekoliko godina sve više govorilo. Šta tek onda da radimo sa letelicama?

Bez obzira na to što se za probni komercijalni let Bell Nexus-a određuje sredina sledeće godine, činjenice nam dokazuju da nijedna revolucija nije došla preko noći, tako neće ni ova. Za potpuno prihvatanje ovog vida prevoza od strane korisnika koji moraju da steknu puno poverenje u isti, biće potrebno još neko vreme.

Nikada se ne zna, možda i mi jednog dana doslovno preletimo Gazelu i sve veće gužve na auto-putu i glavnim ulicama…

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

E-prime povećao proizvodnju električnih bicikala i proširio proizvodni pogon – sledi dalji izvoz u EU

Priču kompanije E-prime pratimo gotovo od samog početka njihovog poslovanja, od pre nešto više od dve godine kada smo prvu put uradili intervju o ovim e-biciklima. U međuvremenu, kompanija je znatno porasla, zaposlila nove ljude, proširila proizvodnju i počela da izvozi svoje proizvode, a to je bio dovoljan razlog da se sa osnivačima opet nađemo na kafi i popričamo o novitetima.

Gaming

Kako je RUR od lokalne ekipe iz igraonice postao uticajni regionalni gejming medij

Već dvadeset godina organizacija RUR bavi se popularizacijom video igara u Srbiji. Njeni osnivači u velikom intervjuu za Netokraciju otkrivaju kako je RUR postao jedna od najvažnijih esports baza u našoj zemlji i šta novo spremaju ljubiteljima gejminga.

Nesortirano

Otvoren poziv za ‘online’ prekvalifikaciju za IT – prijave traju do 30. septembra

Projekat prekvalifikacije organizuju Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu u saradnji sa Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), a otvoren je za zaposlena lica širom Srbije.

Propustili ste

Kolumna

Digitalizacija obrazovnog sektora je vreme u kome uče i studenti i profesori

Tokom avgusta i septembra celokupan nastavni i nenastavni kadar visokoškolskih ustanova u Srbiji imao je priliku da unapredi svoja znanja i veštine na polju online nastave - uz pomoć kompanije Microsoft i trening centra Semos Education.

Startapi i poslovanje

Novogradnja osvaja Beograd, a City Expert širi marketing tim kako bi odgovorio na potrebe industrije

Sa Igorom Jovićem iz beogradskog City Experta razgovaram o tržištu nekretnina u Srbiji u vreme globalne pandemije, novim projektima poput specijalizovanog oglašavanja za novogradnju, te razlozima zašto ovaj tim intenzivno širi svoj marketing sektor.

Novost

‘Freelance hours rate’ anketa: Frilenseri treba više da cene svoj rad

Ova anketa nastala je kao rezultat diskusije na drušvenim mrežama u vezi angažovanja frilensera po veoma niskim cenama, a nastoji da detaljnije približi stanje kada je reč o zaradi na tržištu slobodnog rada. Organizator ankete je srpski IT preduzetnik koji je želeo da ostane anoniman.

Office Talks Podcast

Kako napraviti uspešan biznis od trčanja? (gost Veroljub Zmijanac)

Sa osnivačem sajta trcanje.rs, Belgrade running klub i organizacije Serbia Business Run razgovaramo o tome kako je ušao u svet trčanja i zašto su svi njegovi poduhvati na preseku tehnologije, sporta i preduzetništva.

Startapi i poslovanje

Lokalnim biznisima Visa nudi besplatnu edukaciju, marketinšku podršku i održavanje web prodavnice

Početkom jula kompanija Visa je lansirala kampanju #PodržimoLokalno sa namerom da malim i srednjim porodičnim i lokalnim biznisima pomogne u neizvesnim vremenima. Sa Vladimirom Đorđevićem, generalnim direktorom kompanije Visa za jugoistočnu Evropu, detaljnije razgovaramo o nastavku i proširenju ove inicijative.

Društvene mreže

Zašto Facebook preti obustavom poslovanja u Evropi i šta to znači za digitalne biznise?

Tehnološka kompanija iz Menlo Parka zapretila je da će zaustaviti i povući svoje poslovanje u Evropi ukoliko se ne povuče odluka regulatorne komisije o zabrani transfera podataka korisnika sa Starog kontinenta ka SAD-u.