Jovana Kostić: IT industrija je dovoljno velika za sve - zato se prijavite na program mentorstva!

Jovana Kostić: IT industrija je dovoljno velika za sve – zato se prijavite na program mentorstva!

Jovana je bila jedna od učesnica konferencije Ladies of New Business – Dev and Tech Edition koju je Netokracija organizovala ovog meseca, a takođe je i jedna od mentorki na programu koji je upravo otvoren. Zašto je, po njoj, IT oblast i za devojčice, ne samo za dečake?

Iako su žene danas u ravnopravnijem položaju što se tiče pozicija koje su im otvorene i znanja koje mogu da dobiju, biologija i dalje preteže klackalicu na negativnu stranu, započinje razgovor Jovana Kostić, Head of Product Management u kompaniji TeleGroup. Čak i u IT-ju, čak i u boljim kompanijama, dodaje. “Pri razgovoru za posao u jednoj renomiranoj IT kompaniji iz Beograda bila sam upitana da li imam decu i kada planiram da rađam. Još veći šok za mene je bila činjenica da mi je ovo pitanje postavila žena”, priseća se Jovana.

Kako se onda na nivou industrije možemo boriti sa tim izazovom?

Prva prepreka sa kojom se moramo suočiti je nasleđe u načinu razmišljanja proisteklo iz našeg primarno patrijarhalnog društva. Tim razmišljanjem su pogođeni svi – i muškarci i žene. Žena je tu da pomaže, da bude podrška, pa se samim tim vrednuje manje, a iz toga proizilaze i manje plate. Potrebno je dosta truda i zalaganja da žena dospe na isti profesionalni i finansijski nivo kao muškarci.

Dodatno, žene od sebe konstantno očekuju više i često potcenjuju svoja dostignuća jer pronalaze falinke onome što su realizovale, tako da imamo i samodiskriminaciju na delu. Srećom, to se menja, možda ne brzo kao što bismo želeli, ali kroz industrije kao što je IT svi imamo podjednake šanse da se dokažemo i pokažemo koliko vredimo, pa samim tim i osiguramo sebi bolje uslove, od finansijskih do hijerarhijskih. IT industrija je dovoljno velika za sve.

Da li to znači da se i žene u IT-ju suočavaju samo sa prikrivenom diskriminacijom, ne i onom otvorenom?

Jovana: Nažalost, ne mogu da se saglasim sa tom konstatacijom. I visokoobrazovane žene i devojke se suočavaju sa tom vrstom izazova, ali ono što ohrabruje je da su to izolovani slučajevi koji dobijaju ozbiljne kritike od muške populacije te se nadam da će i ovo uskoro postati istorija.

Ipak, situacije u kojima se članice tima isključuju iz razgovora ili se ne prate njihove instrukcije iako po poziciji, recimo, vode projekat smatram jako nepristojnim, jer bismo svi trebali da budemo profesionalci, a profesionalizam ne prepoznaje rod, već znanje. Kompanije gde je to učestalo bi trebalo da razmisle o nekim soft skills treninzima za svoje zaposlene, jer takvim ponašanjem samo štete internoj komunikaciji i efikasnosti poslovanja. Za koleginice koje se nađu u takvoj situaciji mogu da poručim da prvenstveno treba da budu sigurne u sebe i svoje znanje kako bi istrajale u svojim naporima da završe započeti posao.

Tvoj posao podrazumeva “plivanje sa ajkulama prodaje i rad u timovima koji funkcionišu brzinom kineskih vozova“. Zašto su ti vozovi toliko brzi, a ajkule toliko opasne?

Jovana: Head of Product Management je centralna pozicija u kompanijama koje nude svoje proizvode i usluge, a ljudi koji rade u toj organizacionoj jedinici moraju svakodnevno da žongliraju sa više stvari: razvoj novih i unapređenje postojećih proizvoda, analiza konkurencije, usaglašavanje proizvoda sa regulativama, komunikacija sa IT i marketing timovima.

U TeleGroup-u, gde trenutno vodim tim od 25 Product Manager-a, ovi procesi su izuzetno razrađeni i kroz iskustvo prilagođeni za brzo funkcionisanje. Kako bi se sve postiglo na vreme, a uz to i rezultat bio kvalitetan, članovi PM timova moraju da funkcionišu kao jedan, da znaju svoj i tuđi raspored, da se kreću brzo i precizno, ali da usput ne ometaju jedni druge. Tako da slobodno može da se povuče paralela između funkcionisanja PM timova i kineske železnice – brzo i efikasno u oba slučaja.

Tamara Milić
Na panelu se govorilo i o tome zašto su žene svojevrsni „lepak“ industrije informacionih tehnologija i koje su njihove prednosti u odnosu na suprotan pol.

Što se ajkula prodaje tiče, pre nekih desetak godina ovo je bio jako popularan žargonski naziv za prodavce u kompaniji u kojoj sam tada radila (sharks = prodavci). Sasvim logičan izbor uzimajući u obzir ekonomsku krizu koja je tada bila u jeku i smanjene budžete koje su kompanije imale za ulaganje u nabavku novih IT rešenja. Svi su se borili za svoj deo kolača i grabili ono malo projekata koji su tada bili na raspolaganju. Mislim da su, baš kao i prave ajkule, ovi primerci prodavaca uspeli da prežive teške periode i danas podjednako uspešno love u IT vodama. E sad, da li je to dobro po razvoj tržišta? To je već tema za neki drugi razgovor…

To zvuči kao veoma izazovan posao za nekog ko nema tehničku pozadinu. Koliko o inženjerskim aspektima posla mora da se zna na netehničkim pozicijama u tehnološkoj kompaniji?

Jovana: Za početak, niko ne treba da se boji tehničkih aspekata posla u IT industriji i to nikako ne bi trebalo da plaši devojke koje bi želele da uđu u ovu industriju – sa takvim stavom neće daleko dogurati.

Na početku je potrebno razumeti osnovne pojmove ali, kao i u svakom poslu, i ovde se sve vremenom nauči. Da li uz mentora ili na sopstvenu inicijativu, ali svaka netehnička pozicija će izgraditi određeno znanje o programiranju, softverima i drugim inženjerskim aspektima posla zarad lakšeg funkcionisanja, a koliko ćete to razvijati zavisi prvenstveno od vas.

Na konferenciji se govorilo i o značaju ženskih uzora u ovoj industriji. Mentorstvo koje sledi je logičan nastavak toga. Zašto ti lično takve inicijative smatraš korisnim?

Jovana: Prvi koraci u svakoj sferi su teški i svakako je lakše, ili makar zabavnije, napraviti ih uz nečiju podršku 😊 Iskustva drugih su uvek korisna, ako ne na početku karijere, onda kasnije, kada se nađete u sličnoj situaciji. Tu su uvek, naravno, i razne nedoumice koje možemo imati i za koje nam treba nečije nepristrasno mišljenje ne bismo li došli do rešenja. Mentorstvo upravo tome i služi – da pruži uvid u situaciju iz drugog ugla.

Zato bih sve devojke koje kreću u svet IT-ja posavetovala da, ako i ne dobiju mentora koji treba da ih uvede u posao, traže jednog, bila ta osoba iz firme ili van nje. Verujte mi, iz ličnog iskustva mogu reći da je to ozbiljna podrška dok ne ojačate svoja krila da samostalno poletite u IT vasionu.

Nakon konferencije, Netokracija organizuje i program mentorstva iz oblasti IT-ja za devojke koje žele da uđu u ovu industriju ili su već njen deo. Mentori i mentorke iz oblasti prodaje, Project Managementa, HR-a, programiranja, marketinga i PR-a izabraće po dve/tri mentorine sa kojima će tokom januara i februara raditi na razvoju njihove karijere.

Prijave su zatvorene!

Ostavi komentar

  1. Lola M.

    Lola M.

    18. 12. 2018. u 11:55 Odgovori

    Oduševljena sam! Prijavila sam se za mentorski program, jer u IT kompaniji kojoj radim nema žena na sličnim pozicijama i zaista bih volela da se sve veći broj devojaka ohrabri da postane deo ove rastuće zajednice. Naročito što na svom poslu nisam osetila da ne možemo 🙂

    • Marko Crnjanski

      Marko Crnjanski

      24. 12. 2018. u 13:28 Odgovori

      Pozdrav Marija,

      Nedelja je bio poslednji dan za prijave za program mentorstva.

      Inače, isti program organizujemo i sledeće godine. Biće nam drago ako budeš mogla da izdvojiš vreme i pridružiš nam se na mentorstvu kao i na samom događaju.

      Sve najbolje,
      Marko

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?