Hrabrost nije samo za momke

Ladies of New Business: Devojke poručile — hrabrost nije samo za momke

Nakon Ljubljane i Zagreba, Beograd je 8. marta poželeo dobrodošlicu završnom 'Ladies of New Business' događaju koji je okupio više od 120 predstavnica ICT sektora, a koje su diskutovale o poziciji devojaka i žena u ovoj i srodnim industrijama. Sa kojim se to problemima pripadnice lepšeg pola danas suočavaju kada je karijera u pitanju, ali i zašto su im plate nekada i do 30% manje u odnosu na muškarce - potražili smo odgovore.

ladies4

Ladies of New Business započeo je kao ideja, serija članaka o uspešnim ženama u domaćoj ICT industriji koje bismo objavili na Netokraciji. Brzo smo shvatili da je to nešto više, nešto značajnije. Odlučili smo da pokrenemo prvu regionalnu inicijativu i organizujemo događaje u Sloveniji, Hrvatskoj i Srbiji. Želeli smo da podstaknemo devojke i žene da budu promena koju i same žele da vide.

Završni događaj Ladies of New Business konferencije održao se u utorak, 8. marta na Međunarodni dan žena u beogradskom Impact HUB-u. Više od 120 učesnika i učesnica okupilo se kako bi čuli predavanja predstavnica digitala, ali i panel diskusiju o problemima sa kojima se žene i devojke suočavaju na poslu – bilo da je to nepostojanje parking mesta za trudnice ili manja plata uzrokovana činjenicom da „one jednostavno nisu tražile povišicu“.

Hrabrost se ne uči u školi

I dok će se mnogi složiti da je pozicija žena danas znatno bolja nego što je to slučaj pre samo nekoliko decenija, a pogotovo u IT industriji, prostora za poboljšanje uvek ima. Uvodno predavanje Ivana Mihajlović, HR menadžer agencije Direct Media, posvetila je priči o svom profesionalnom razvoju – kako je od jedine devojke u redakciji kompjuterskog časopisa došla do vođe tima koji predvodi i druge gejmerke, ali i do pozicije u agenciji čiji top menadžment danas u dobroj meri čine upravo žene.

ivana
Mentorstvo i učenje od uspešnih žena pomoći će vam u vašem profesionalnom razvoju – ali na vama je da pitate za pomoć (Foto: Stefan Đaković)

Uporedivši svoju karijeru sa Super Mariom, poznatim likom iz video igre koji preko prepreka dolazi do svog cilja, ona je izjavila kako je pisanje o video igrama u to vreme bio isključivo posao za momke, ali ono što bi mnogi u startu nazvali nedostatkom, ona je pretvorila u priliku – pisavši o igrama iz ženskog ugla i dajući čitaocima jednu sasvim drugačiju perspektivu o njihovim omiljenim naslovima.

Nije važno da li nosimo majstorske pantalone ili brkove. Važno je da imamo cilj i da težimo ka njemu. Neka vam ova konferencija samo bude putokaz da stignete do njega.

Želite li da potrošite vaš život na vaše snove?

Nakon Ivane, publici se obratila Maja Marković, specijalista za digital u kompaniji Mercator-S. Prešavši put od pripadnice studentske organizacije AIESEC, preko zaposlene u agenciji i radu sa nekoliko klijenata u isto vreme, pa do korporacije, Marković je izjavila kako joj je svaki od ovih koraka poslužio kao odskočna daska u profesionalnom smislu, ali i vredna životna lekcija.

ladies2
Maja Marković: ‘Tajna uspeha je da nema tajne uspeha – ali nemojte to nikome da kažete’ (Foto: Stefan Đaković)

Istakavši kako je networking ujedno i najvredniji aspekt poslovanja danas, Maja se osvrnula na bogato iskustvo koje je stekla radivši na različitim projektima, istovremeno dodavši kako se uloga žena u kompaniji u kojoj danas radi izuzetno vrednuje i poštuje, iako u top menadžmentu procentualno sedi veći broj muškaraca.

Blok o uspešnim preduzetnicama i ženama u digitalu zatvorila je Sonja Dakić, suosnivač kompanije Daj Daj pelene, mama i kako za sebe kaže – slučajna preduzetnica. Na veliko oduševljenje publike, Sonja je sa prisutnima podelila priču o tome kako je osnovala kompaniju koja se danas bavi proizvodnjom i prodajom ekoloških pelena za bebe, napravljenih od bambusovih vlakana i to upravo u Srbiji.

Kako kaže, potreba za ovim proizvodim javila se nakon rođenja ćerke, a u tom trenutku u Srbiji se nije mogao kupiti sličan proizvod. Tokom svog odrastanja, jedna beba ume da generiše i do jedne tone otpada, a proizvod iza kojeg stoje Sonja i njen tim rešava upravo taj problem.

ladies_1
Sonja Dakić, Daj Daj pelene (Foto: Stefan Đaković)

Napomenuvši kako se u svetu samo 30% žena odlučuje za preduzetništvo, Dakić je izjavila da i u Srbiji danas postoje unije žena koje su spremne da mladim preduzetnicama izađu u susret u vidu mentoringa i saveta, ali da je samo potrebno pitati – dok to ne uradite, zašto bi vam neko pomogao?

U životu ćete naučiti najvažnije lekcije tako što ćete nekoga vući za rukav i pitati za savet. To je poruka koju pokušavam i svojoj deci da prenesem – odlučite šta je to u šta želite da uložite svoj život.

Žena je ženi – vučica?

Poslednji blok Ladies of New Business konferencije u Beogradu bio je rezervisan za panel diskusiju koju je predvodila Ana Marković iz Adria Media Grupe, a na kojoj su učestvovale Sanja Lalević-Cvetković (Direct Media), Nataša Đukanović (.Me), Zoja Kukić (Startit), Danica Radišić (Women in Tech) i urednica Netokracije u Hrvatskoj, Mia Biberović.

Već na samom početku, Mia je sa učesnicama i panelistikinjama podelila iskustva iz Zagreba gde se više od polovine prisutnih složilo kako u njihovim kompanijama ne postoje programi mentorisanja za žene. Kada je IT u pitanju, svega 17% mladih žena studira tehnološke kompjuterske nauke, dok je njihova plata u nekim slučajevima i do 30% manja u odnosu na muškarce.

Kao najčešći razlog zašto žene često imaju manju platu u odnosu na muškarce, poslodavci su istakli - jednostavno nisu tražile (Foto: Stefan Đaković)
Kao najčešći razlog zašto žene često imaju manju platu u odnosu na muškarce, poslodavci su istakli – jednostavno nisu tražile (Foto: Stefan Đaković)

Upravo na ovaj problem ukazala je Zoja Kukić koja se osvrnula na čuvenu izjavu autorke knjige Lean In, Šeril Sendberg koja kaže da žene često umeju biti u nezavisnoj poziciji kada je izgradnja karijere u pitajnu. Ukoliko je žena ambiciozna, ona ne deluje fino i prijatno za rad. Sa druge strane, ukoliko je prijatna sa svima, ljudi će smatrati da nije previše sposoba.

Plata programera u Srbiji je 1.200 evra, a programerke 900 evra. Zapitala sam se u čemu je problem, a odgovor leži u činjenici da žene jednostavno nisu tražile povišicu.

Jedan od značajnih problema jeste i manjak stručnosti i eksperata, izjavila je Sanja Lalević-Cvetković, dodavši da bi broj mentorskih programa i programa namenjenih za osnaživanje žena u preduzetništvu trebao da bude veći. Za kraj, Danica Radišić izjavila je i da žena ženi često ume da bude najveći problem na poslu, budući da su žene drugačije vaspitavane i da se ne uče hrabrošću kao muškarci.

partneri-ispravljeno

„U trenutku kada budemo učili devojke da budu hrabrije i da stanu iza svojih zahteva, tada ćemo i imati značajnije pomake u ICT, ali i u drugim industrijama“, zaključile su panelistikinje.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Karijere

Kako dobiti posao u Guglu na poziciji programera – otkriva nam Darinka Zečević

Profesionalni put i potraga za poslom može nas odvesti na različite krajeve sveta. Međutim, kako izgleda razvijati karijeru i život u Irskoj, zemlji koja važi za drugu državu na svetu po izvozu softverskih usluga?

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Želite nekog ko će se brinuti o vašem domu? Podržite ‘crowdfunding’ kampanju domaćeg startapa Uradi-zaradi

Tim iza startapa Uradi-zaradi pokrenuo je 'crowdfunding' kampanju na sajtu Indiegogo u okviru koje potražuju sredstva za unapređenje projekta Home Managera - kako bi do kraja godine zaposlili 20 mladih samohranih majki u Beogradu. 

Gaming

Sport Klub Esports novi je TV kanal koji će popularizovati regionalni gejming – kod ‘offline’ publike

Pitali smo osnivača Fortune Esports zašto su pokrenuli televizijski kanal i kako će on pomoći u razvoju regionalne esport scene.

Startapi i poslovanje

Život posle hakatona

Hakatoni se u domaćoj IT zajednici percipiraju kao prilika za mlade i talentovane timove da pokažu svoje tehničko i biznis znanje prilikom kreiranja novih proizvoda. Međutim, da li je život posle hakatona jednostavan ili pravi izazovi slede tek nakon što tim primi 'veliki ček'?

Digitalni mediji

Instagram dominira – sa njim i želja domaćih izdavača da se približe publici i Generaciji Z

Na koji način domaći mediji koriste Instagram i druge kanale kako bi informisali, zabavili i edukovali mlađu publiku?

Kultura 2.0

Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Zašto je sve oko nas postalo jednolično, unificirano, predvidljivo i nimalo autentično?

E-commerce

Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je u e-commerce ušao – slučajno

Jedan Novosađanin, potraga za praktičnim rancem i slučajni susret sa Kickstarter kampanjom neke holandske firme bili su dovoljni da Srbija dobije Bobana.