Hrabrost nije samo za momke

Ladies of New Business: Devojke poručile — hrabrost nije samo za momke

Nakon Ljubljane i Zagreba, Beograd je 8. marta poželeo dobrodošlicu završnom 'Ladies of New Business' događaju koji je okupio više od 120 predstavnica ICT sektora, a koje su diskutovale o poziciji devojaka i žena u ovoj i srodnim industrijama. Sa kojim se to problemima pripadnice lepšeg pola danas suočavaju kada je karijera u pitanju, ali i zašto su im plate nekada i do 30% manje u odnosu na muškarce - potražili smo odgovore.

ladies4

Ladies of New Business započeo je kao ideja, serija članaka o uspešnim ženama u domaćoj ICT industriji koje bismo objavili na Netokraciji. Brzo smo shvatili da je to nešto više, nešto značajnije. Odlučili smo da pokrenemo prvu regionalnu inicijativu i organizujemo događaje u Sloveniji, Hrvatskoj i Srbiji. Želeli smo da podstaknemo devojke i žene da budu promena koju i same žele da vide.

Završni događaj Ladies of New Business konferencije održao se u utorak, 8. marta na Međunarodni dan žena u beogradskom Impact HUB-u. Više od 120 učesnika i učesnica okupilo se kako bi čuli predavanja predstavnica digitala, ali i panel diskusiju o problemima sa kojima se žene i devojke suočavaju na poslu – bilo da je to nepostojanje parking mesta za trudnice ili manja plata uzrokovana činjenicom da „one jednostavno nisu tražile povišicu“.

Hrabrost se ne uči u školi

I dok će se mnogi složiti da je pozicija žena danas znatno bolja nego što je to slučaj pre samo nekoliko decenija, a pogotovo u IT industriji, prostora za poboljšanje uvek ima. Uvodno predavanje Ivana Mihajlović, HR menadžer agencije Direct Media, posvetila je priči o svom profesionalnom razvoju – kako je od jedine devojke u redakciji kompjuterskog časopisa došla do vođe tima koji predvodi i druge gejmerke, ali i do pozicije u agenciji čiji top menadžment danas u dobroj meri čine upravo žene.

ivana
Mentorstvo i učenje od uspešnih žena pomoći će vam u vašem profesionalnom razvoju – ali na vama je da pitate za pomoć (Foto: Stefan Đaković)

Uporedivši svoju karijeru sa Super Mariom, poznatim likom iz video igre koji preko prepreka dolazi do svog cilja, ona je izjavila kako je pisanje o video igrama u to vreme bio isključivo posao za momke, ali ono što bi mnogi u startu nazvali nedostatkom, ona je pretvorila u priliku – pisavši o igrama iz ženskog ugla i dajući čitaocima jednu sasvim drugačiju perspektivu o njihovim omiljenim naslovima.

Nije važno da li nosimo majstorske pantalone ili brkove. Važno je da imamo cilj i da težimo ka njemu. Neka vam ova konferencija samo bude putokaz da stignete do njega.

Želite li da potrošite vaš život na vaše snove?

Nakon Ivane, publici se obratila Maja Marković, specijalista za digital u kompaniji Mercator-S. Prešavši put od pripadnice studentske organizacije AIESEC, preko zaposlene u agenciji i radu sa nekoliko klijenata u isto vreme, pa do korporacije, Marković je izjavila kako joj je svaki od ovih koraka poslužio kao odskočna daska u profesionalnom smislu, ali i vredna životna lekcija.

ladies2
Maja Marković: ‘Tajna uspeha je da nema tajne uspeha – ali nemojte to nikome da kažete’ (Foto: Stefan Đaković)

Istakavši kako je networking ujedno i najvredniji aspekt poslovanja danas, Maja se osvrnula na bogato iskustvo koje je stekla radivši na različitim projektima, istovremeno dodavši kako se uloga žena u kompaniji u kojoj danas radi izuzetno vrednuje i poštuje, iako u top menadžmentu procentualno sedi veći broj muškaraca.

Blok o uspešnim preduzetnicama i ženama u digitalu zatvorila je Sonja Dakić, suosnivač kompanije Daj Daj pelene, mama i kako za sebe kaže – slučajna preduzetnica. Na veliko oduševljenje publike, Sonja je sa prisutnima podelila priču o tome kako je osnovala kompaniju koja se danas bavi proizvodnjom i prodajom ekoloških pelena za bebe, napravljenih od bambusovih vlakana i to upravo u Srbiji.

Kako kaže, potreba za ovim proizvodim javila se nakon rođenja ćerke, a u tom trenutku u Srbiji se nije mogao kupiti sličan proizvod. Tokom svog odrastanja, jedna beba ume da generiše i do jedne tone otpada, a proizvod iza kojeg stoje Sonja i njen tim rešava upravo taj problem.

ladies_1
Sonja Dakić, Daj Daj pelene (Foto: Stefan Đaković)

Napomenuvši kako se u svetu samo 30% žena odlučuje za preduzetništvo, Dakić je izjavila da i u Srbiji danas postoje unije žena koje su spremne da mladim preduzetnicama izađu u susret u vidu mentoringa i saveta, ali da je samo potrebno pitati – dok to ne uradite, zašto bi vam neko pomogao?

U životu ćete naučiti najvažnije lekcije tako što ćete nekoga vući za rukav i pitati za savet. To je poruka koju pokušavam i svojoj deci da prenesem – odlučite šta je to u šta želite da uložite svoj život.

Žena je ženi – vučica?

Poslednji blok Ladies of New Business konferencije u Beogradu bio je rezervisan za panel diskusiju koju je predvodila Ana Marković iz Adria Media Grupe, a na kojoj su učestvovale Sanja Lalević-Cvetković (Direct Media), Nataša Đukanović (.Me), Zoja Kukić (Startit), Danica Radišić (Women in Tech) i urednica Netokracije u Hrvatskoj, Mia Biberović.

Već na samom početku, Mia je sa učesnicama i panelistikinjama podelila iskustva iz Zagreba gde se više od polovine prisutnih složilo kako u njihovim kompanijama ne postoje programi mentorisanja za žene. Kada je IT u pitanju, svega 17% mladih žena studira tehnološke kompjuterske nauke, dok je njihova plata u nekim slučajevima i do 30% manja u odnosu na muškarce.

Kao najčešći razlog zašto žene često imaju manju platu u odnosu na muškarce, poslodavci su istakli - jednostavno nisu tražile (Foto: Stefan Đaković)
Kao najčešći razlog zašto žene često imaju manju platu u odnosu na muškarce, poslodavci su istakli – jednostavno nisu tražile (Foto: Stefan Đaković)

Upravo na ovaj problem ukazala je Zoja Kukić koja se osvrnula na čuvenu izjavu autorke knjige Lean In, Šeril Sendberg koja kaže da žene često umeju biti u nezavisnoj poziciji kada je izgradnja karijere u pitajnu. Ukoliko je žena ambiciozna, ona ne deluje fino i prijatno za rad. Sa druge strane, ukoliko je prijatna sa svima, ljudi će smatrati da nije previše sposoba.

Plata programera u Srbiji je 1.200 evra, a programerke 900 evra. Zapitala sam se u čemu je problem, a odgovor leži u činjenici da žene jednostavno nisu tražile povišicu.

Jedan od značajnih problema jeste i manjak stručnosti i eksperata, izjavila je Sanja Lalević-Cvetković, dodavši da bi broj mentorskih programa i programa namenjenih za osnaživanje žena u preduzetništvu trebao da bude veći. Za kraj, Danica Radišić izjavila je i da žena ženi često ume da bude najveći problem na poslu, budući da su žene drugačije vaspitavane i da se ne uče hrabrošću kao muškarci.

partneri-ispravljeno

„U trenutku kada budemo učili devojke da budu hrabrije i da stanu iza svojih zahteva, tada ćemo i imati značajnije pomake u ICT, ali i u drugim industrijama“, zaključile su panelistikinje.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.

E-commerce

eCommerce Asocijacija otvara vrata svoje Akademije za sve koji žele da pokrenu svoj web shop

eCommerce Asocijacija Srbije pokrenula je eCommerce Akademiju - edukativni projekat u okviru kog će profesionalci iz svih segmenata digitalnog ekosistema sa polaznicima deliti svoja iskustva iz sektora elektronske trgovine.

Intervju

McCann otkriva (skoro) sve što ste želeli da znate o tehnologiji – tokom i posle korone

'WeCann Point of View' je e-book kreiran od strane agencije McCann u okviru kog dele svoja razmišljanja o praćenju i privatnosti, kupovini, dokumentima i parama, ekonomiji deljenja i ekonomiji razdvojenosti, proširenoj realnosti, i drugim trendovima koji su se promenili u toku pandemije. U nastavku za Netokraciju izdvajaju najzanimljivije delove.

Startapi i poslovanje

Kako srpski IT-jevci treba da se brendiraju u inostranstvu – kao jeftina ili kvalitetna radna snaga?

Aktuelna pandemijska kriza (i njene ekonomske posledice), naveli su nas na sledeće pitanje: da li će domaće IT kompanije, agencije, frilenseri i regruteri morati da promene način na koji predstavljaju svoje proizvode, usluge i kadar na međunarodnom tržištu? Dakle, hoćemo li u prvi plat isticati da smo povoljni, da imamo kvalitetan kadar - ili oba?