Espri Devora: Žene širom sveta smatraju da nisu dovoljno dobre - i to ih sputava

Espri Devora: Žene širom sveta smatraju da nisu dovoljno dobre – i to ih sputava

Znaju je kao ’devojku koja završava stvari’. Espri Devora je preduzetnica koja dolazi iz Los Anđelesa, a sebi je kao misiju postavila još jednu stvar – da podcastom ’Women in Tech’ osnaži položaj žena u ovoj industriji.

Espri Devora je u preduzetničke vode ušla u svojim dvadesetim, kada je osnovala startap. Danas ima kompaniju u Los Anđelesu i vrlo je aktivna u svetu podkasta – kreira i producira WeAreLATech i Women in Tech kojima nastoji da ujedini žene u tech industriji širom sveta i sve druge tech profesionalce u Los Anđelesu.

Žene koje su njeni gosti su inženjeri, dizajneri, programeri, investitori, preduzetnice, žene svih profesionalnih nivoa – od praktikantkinja do onih koje su u poslu jako dugo i na bitnim su pozicijama. „Ono što im je zajedničko je to da su sve neverovatne žene, sve su spremne na saradnju i same su stvorile put kojim idu u životu“, kaže Espri.

Međutim, većina njih ima još jednu zajedničku crtu – smatraju da nisu dovoljno dobre.

’Žene još uvek nemaju dovoljno samopouzdanja

Većina žena kao odgovor na pitanje da li bi bila njen gost odgovorila bi da smatra da nije dovoljno dobra ili bi se prosto iznenadila jer je smatrala da nema ništa zanimljivo da kaže. „Ono što sam primetila intervjuišući na stotine žene je da im je zajednička osobina upravo to da obično nemaju dovoljno samopouzdanja“, kaže Espri i dodaje:

Bez obzira na to koliko su dugo u poslu, da li su na početku ili su već ostvarene poslovne žene, one smatraju da stvari koje rade uvek mogu biti bolje. Ja se zbog toga svaki put iznenadim jer odmah uočim ono što one ne vide – koliko potencijala i snage zaista imaju. To je definitivno stvar na kojima bismo sve mogle dodatno da radimo.

Druga stvar koja karakteriše ogroman broj žena u svetu digitala je ta da one pre nego što prihvate neki posao ili zadatak misle da moraju biti sto posto spremne, dok su muškarci ti koji obično imaju samopouzdanja i smatraju da će to završiti relativno lako. „Žene same sebe sputavaju, smatraju da ako nemaju iskustva u nečemu onda to ne bi trebalo da rade, a to nije tako. Ako bi se samo prepustile, kao što muškarci rade, sebi bi dokazale da zaista mogu da urade sve“, naglašava Espri.

Da bismo se rešile te naše zajedničke karaktaristike, dodaje ona, jednostavno moramo da osvestimo i shvatimo našu vrednost. „Mislim da ključ za prevazilaženje ovog izazova nije u krivljenju države, kompanije, društva, već u oslanjanju na naše sopstvene snage“.

Saradnja pre takmičenja

Bilo da su odlučili da poput Espri krenu preduzetničkim vodama, bilo da tek započinju karijeru, sastavni deo puta svih ljudi, ma kog su pola, su neizvesnost i preispitivanje. Čim to prihvatimo kao nešto što je sasvim normalno i prirodno na putu smo da to prevaziđemo:

Ja se lično, kao preduzetnik, svaki dan pribojavam nečeg i svi ti strahovi zapravo nikada ne odlaze. Zašto? Zato što nikada ne znaš kako će zapravo izgledati produkt tvojih napora i to je karakteristika svakog posla. Jedina razlika je u tome što kada imaš konkretan proizvod misliš da sigurno možeš da pretpostaviš kako će izgledati njegova konačna verzija. Kao preduzetnik u svetu digitala ti zaista ne znaš kako će ispasti taj finalni produkt i u kom pravcu ćeš krenuti, samo moraš da prihvataš nove izazove i koristiš prilike.

Svaki dan, dodaje, nosi bezbrojne šanse, te neke jednostavno moraš da preskočiš, moraš da izabereš. „Ako se neka opcija ispostavila kao ona koja nije za nas, možemo je zameniti uz manje ili više truda, na nama je. Imamo izbor, iako on možda nekada nije prijatan i lagodan”.

Na tom putu ka uspehu ključna stvar, kaže Espri, je saradnja. „To podrazumeva da se svi mi, a pogotove žene, međusobno podižemo kada padnemo. Bez obzira da li pričamo o nekoj zemlji konkretno ili u globalu, moramo shvatiti da je međusobna podrška ono što će nam omogućiti napredak:

Problem se javlja kada ljudi misle da je njihov uspeh moguć jedino ako neko drugi ne uspe. Mi ne možemo da izaberemo svet u kome se to neće dešavati, ali možemo da izaberemo ljude kojima ćemo se okružiti. Moj lični izbor je ne obraćam pažnju na nešto drugo što je negativno.

Fokus na rešenje, ne na problem

Mnogo ljudi gubi fokus u tračarenju, svojim nesigurnostima, a ako svoju pažnju usmeravaju ka tome, to će se množiti, kaže Espri. „Umesto toga, bolje je usredsrediti se na ono što ti lično možeš da uradiš ne bi li poboljšao/la neku situaciju“. Svi ljudi koji razmišljaju tako imaju isti mindset, isto razmišljaju i međusobno se podržavaju.

Iako ona sama nikada nije imala nekog formalnog mentora, svi ljudi koji su bili uz nju od kada je ušla u tech svet su joj na neki način pomogli:

Svi mi živimo u nekom našem svetu, svetu naših misli u kom se stalno preispitujemo. Poenta je u tome da iskoračimo iz tog mehura, da vidimo šta se dešava u tuđim glavama. Tada shvatamo da nas sve muče isti strahovi, nedoumice, uglavnom nas sputavaju slične misli i niko nema odgovor za sve. Svi moramo sami da kreiramo sopstveni put.

Na tom putu, dodaje, ako si strastven u vezi sa poslom koji radiš ne možeš da budeš neemotivan i to nije samo karakteristika koja se vezuje za žene. “Ja u sebi imam gomilu osećanja, jednostavno sam čovek. Ipak, u isto vreme sam prilično fokusirana na rešavanje problema koji mi nailaze u susret. Nikad mi pažnja nije usmerena ka tome, već ka rešenju. To nije jednostavan proces, ali jeste onaj koji donosi rezultate, zaključuje Espri.

Ove jeseni Netokracija nastavlja svoju misiju osnaživanja žena u oblasti digitala. Decembarsko izdanje Ladies of New Business konferencije biće posvećeno IT industriji i ženama iz te oblasti (developerkama, HR-ovima, Project Managerima, onima koje se bave marketingom…), ali i svima onima koji u taj sve žele da uđu. Pratite Netokraciju za više informacija.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.

E-commerce

Kako do Internet prodavnice za manje od 24 časa?

Vladan Dobrenov pokrenuo je Cartizz kao odgovor na komplikovan i dugotrajan proces izrade web prodavnice. U razgovoru za Netokraciju otkriva nam kako servis funkcioniše i kome je namenjen.