Jonathan Francis (The ZOO): Big data i kreativnost idu 'ruku pod ruku'

Jonathan Francis (The ZOO): Big data i kreativnost idu ‘ruku pod ruku’

Ovih dana, čini se, gotovo da nema kompanije koja ne prolazi kroz proces digitalizacije - pokušavajući da analizira ponašanje svojih korisnika i kupaca i iz toga izvuče neki benefit koji bi se kasnije mogao prevesti u profit. Danas svi prikupljamo podatke, ali šta tačno radimo sa njima? O ovoj i srodnim temama, porazgovarali smo sa Džonatanom Frensisom koji na Digital Day stiže pravo iz nagrađivanog (Google) The ZOO odeljenja.

dday

Pogledamo li danas industriju oglašavanja iz nešto šire perspektive, videćemo da je ona jedna živa materija koja se konstantno menja. Prema rečima našeg sagovornika sa kojim smo porazgovarali uoči ovogodišnje Digital Day konferencije, jedna od najvećih promena koja je zahvatila reklamu jeste upravo promena osnovnih načela na kojima počiva kreativni proces:

Agencije su pivotovale – od TV-first kreativnog pristupa do onog koji je fleksibilan i koji u prvi plan stavlja upravo korisnika. Za brendove, to znači još veća uloga digitala u osmišljavanju poruka kampanje, smeštanje tih poruka u digitalni ekosistem, kao i monumentalni zadatak da se protumači skalirano online ponašanje.

Ovaj novi, digital-first pristup, rezultovao je sve većim brojem kompanija i agencija koje traže partnere u specijalizovanim agencijama – baš kao što je The ZOO koji funkcioniše kao zasebno kreativno odeljenje pri Google-u, a koji je donedavno vodio Lazar Džamić. Kako Frensis kaže, cilj takve saradnje jeste kvantifikovati ekonomiju Interneta sa zadatkom da se identifikuju promene u ponudi i potražnji, ali i podvuku problemi korisnika na koje još niko nije pružio odgovor.

Podaci su kul, ali hajde da ih prvo protumačimo

Jedna od reči koju u poslednje vreme možemo sve češće čuti u industriji oglašavanja jeste i Big Data iliti veliki podaci. Termin se odnosi na one informacije koje brendovi i kompanije prikupljaju o svojim korisnicima, a čijom se analizom mogu utvrditi novi paterni i obrasci ponašanja – kako bi se iznedrile nove usluge ili unapredile postojeće. Danas gotovo da nema kompanije koja ne pokušava da prikupi što veći broj podataka o svojim korisnicima (naravno, u granicama zakona), no pitanje koje se nameće jeste kako analizirati te podatke i šta sve možemo sa njima?

gfxThe Next Web
Nudeći uslugu na različitim platformama, različitim korisnicima, prikupljamo veliki broj različitih podataka. Kako jedinice i nule pretočiti u konkretnu kampanju?

Džonatan kaže kako u 2017. godini imamo sve više agencija koje investiraju značajan broj resursa ne bi li razvili svoje interne timove koji će se baviti analizom podataka i njihovim razumevanjem. Sve je veći broj onih klijenata koji žele da grade bazu podataka svojih korisnika, te ponašanje istih razumeju na način koji će im pomoći da prilagode svoje proizvode i usluge novim, povezanim potrošačima.

Kreativni timovi koji svoj posao prilagode ovim prilikama, naći će se u poziciji da mogu doprineti znatno boljem razumevanju potreba korisnika, samim tim i kreativnim rešenjima koja pravovremeno odgovaraju na te probleme.

Uloga marketinga nije samo da prodaje

Mogu li brojevi i kreativnost funkcionisati skupa tako lako? Frensis kaže da je jedan od najvećih izazova koji se nameće svakoj kampanji upravo razumevanje i unapređenje metrika, te shvatanje konkretnih ciljeva koji se pred kampanju postavljaju.

„Tehnologija je ta koja nam danas može pomoći da kreiramo još konkretnije teze na kojima ćemo bazirati našu kreativnost“, ističe on, dodajući da se još mnogo toga može uraditi na standardizaciji kreativnih rešenja koja će zadovoljiti potrebe korisnika u različitim okruženjima – poput videa i drugih formata koji će u narednim godinama biti još značajniji digitalni kanali.

Na pitanje Netokracije koje su to najčešće greške koje brendovi u Velikoj Britaniji prave kada govorimo o mobilnom okruženju i povezanim potrošačima, Džonatan kaže da se najveći deo marketinških budžeta koristi u pretprodajnom procesu, ne i nakon kupovine ili tokom korišćenja. „U takvim situacijama korisnici se najčešće okreću pretrazi u mobilnom okruženju, a malo je brendova koji će ispratiti ovaj proces iz apsolutno svih uglova prodaje i podrške“, zaključuje on.

popust

Privevši razgovor kraju, pozdravili smo Džonatana koji kaže da se raduje dolasku u Beograd gde će sa učesnicima ovogodišnje konferencije Digital Day podeliti prednosti i metodologije korišćenja velikih podataka kako bi se identifikovali problemi sa kojima se potrošači susreću, ali i važnost intuicije u industriji oglašavanja.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

E-prime povećao proizvodnju električnih bicikala i proširio proizvodni pogon – sledi dalji izvoz u EU

Priču kompanije E-prime pratimo gotovo od samog početka njihovog poslovanja, od pre nešto više od dve godine kada smo prvu put uradili intervju o ovim e-biciklima. U međuvremenu, kompanija je znatno porasla, zaposlila nove ljude, proširila proizvodnju i počela da izvozi svoje proizvode, a to je bio dovoljan razlog da se sa osnivačima opet nađemo na kafi i popričamo o novitetima.

Gaming

Kako je RUR od lokalne ekipe iz igraonice postao uticajni regionalni gejming medij

Već dvadeset godina organizacija RUR bavi se popularizacijom video igara u Srbiji. Njeni osnivači u velikom intervjuu za Netokraciju otkrivaju kako je RUR postao jedna od najvažnijih esports baza u našoj zemlji i šta novo spremaju ljubiteljima gejminga.

Mobilno

Izabrali smo za vas 40 najboljih telefona u ovom trenutku – od €250 do preko €1.000

Da li se i vi često zbunite kada planirate da kupite novi mobilni telefon, posebno sada kada je tržište prezasićeno raznim modelima? Ponuda mobilnih telefona nije nikada bila bogatija za sve ciljne grupe korisnika. Mi smo se potrudili da vam te ponude detaljnije približimo kroz cenovne kategorije najinteresantnijih modela za kupovinu.

Propustili ste

Intervju

Nova zakonska regulativa omogućava lakše dobijanje boravišne vize za strance koji žele da postanu deo srpskog IT sektora

Vlada Srbije početkom godine donela je Uredbu kojom se definišu osnovi boravka stranaca koji se često nazivaju i Startup, Talent i Investor vize, a koja zapravo predstavlja kriterijume za određivanje kategorija stranaca kojima se privremeni boravak u Srbiji može odobriti nezavisno od osnova za odobrenje privremenog boravka. O tome šta to znači za domaći IT sektor, otkrivamo u tekstu koji sledi.

Startapi i poslovanje

Dev Shopper Lazara Stojkovića pomoći će vam da pronađete tim vrhunskih developera

Pandemija korona virusa bila je inicijalna kapisla Lazaru Stojkoviću da u svoj startap portfolio doda još jedan projekat pod nazivom 'Dev Shopper' - servis za brže nalaženje partnerske firme za softverske projekte.

Netokracija

Generacije razdvojene galaksijom

Tokom vikenda IT zajednicu zahvatila je vest da su pojedine kompanije povukle svoju podršku za realizaciju filma o prvom srpskom računaru Galaksija.

Gaming

Državni fakulteti u Beogradu i Kragujevcu dobijaju gejming programe na master studijama

U okviru projekta Master 4.0 studenti master studija nekih od državnih fakulteta uskoro će moći da biraju dva nova programa koji će povezati svet tehnologije i svet umetnosti. Sredstva za realizaciju dobili su beogradski Univerzitet umetnosti u saradnji sa Matematičkim fakultetom i fakulteti Univerziteta u Kragujevcu, koji su nosioci programa.

Kolumna

Digitalizacija obrazovnog sektora je vreme u kome uče i studenti i profesori

Tokom avgusta i septembra celokupan nastavni i nenastavni kadar visokoškolskih ustanova u Srbiji imao je priliku da unapredi svoja znanja i veštine na polju online nastave - uz pomoć kompanije Microsoft i trening centra Semos Education.

Startapi i poslovanje

Novogradnja osvaja Beograd, a City Expert širi marketing tim kako bi odgovorio na potrebe industrije

Sa Igorom Jovićem iz beogradskog City Experta razgovaram o tržištu nekretnina u Srbiji u vreme globalne pandemije, novim projektima poput specijalizovanog oglašavanja za novogradnju, te razlozima zašto ovaj tim intenzivno širi svoj marketing sektor.