Jonathan Francis (The ZOO): Big data i kreativnost idu 'ruku pod ruku'

Jonathan Francis (The ZOO): Big data i kreativnost idu ‘ruku pod ruku’

Ovih dana, čini se, gotovo da nema kompanije koja ne prolazi kroz proces digitalizacije - pokušavajući da analizira ponašanje svojih korisnika i kupaca i iz toga izvuče neki benefit koji bi se kasnije mogao prevesti u profit. Danas svi prikupljamo podatke, ali šta tačno radimo sa njima? O ovoj i srodnim temama, porazgovarali smo sa Džonatanom Frensisom koji na Digital Day stiže pravo iz nagrađivanog (Google) The ZOO odeljenja.

dday

Pogledamo li danas industriju oglašavanja iz nešto šire perspektive, videćemo da je ona jedna živa materija koja se konstantno menja. Prema rečima našeg sagovornika sa kojim smo porazgovarali uoči ovogodišnje Digital Day konferencije, jedna od najvećih promena koja je zahvatila reklamu jeste upravo promena osnovnih načela na kojima počiva kreativni proces:

Agencije su pivotovale – od TV-first kreativnog pristupa do onog koji je fleksibilan i koji u prvi plan stavlja upravo korisnika. Za brendove, to znači još veća uloga digitala u osmišljavanju poruka kampanje, smeštanje tih poruka u digitalni ekosistem, kao i monumentalni zadatak da se protumači skalirano online ponašanje.

Ovaj novi, digital-first pristup, rezultovao je sve većim brojem kompanija i agencija koje traže partnere u specijalizovanim agencijama – baš kao što je The ZOO koji funkcioniše kao zasebno kreativno odeljenje pri Google-u, a koji je donedavno vodio Lazar Džamić. Kako Frensis kaže, cilj takve saradnje jeste kvantifikovati ekonomiju Interneta sa zadatkom da se identifikuju promene u ponudi i potražnji, ali i podvuku problemi korisnika na koje još niko nije pružio odgovor.

Podaci su kul, ali hajde da ih prvo protumačimo

Jedna od reči koju u poslednje vreme možemo sve češće čuti u industriji oglašavanja jeste i Big Data iliti veliki podaci. Termin se odnosi na one informacije koje brendovi i kompanije prikupljaju o svojim korisnicima, a čijom se analizom mogu utvrditi novi paterni i obrasci ponašanja – kako bi se iznedrile nove usluge ili unapredile postojeće. Danas gotovo da nema kompanije koja ne pokušava da prikupi što veći broj podataka o svojim korisnicima (naravno, u granicama zakona), no pitanje koje se nameće jeste kako analizirati te podatke i šta sve možemo sa njima?

gfxThe Next Web
Nudeći uslugu na različitim platformama, različitim korisnicima, prikupljamo veliki broj različitih podataka. Kako jedinice i nule pretočiti u konkretnu kampanju?

Džonatan kaže kako u 2017. godini imamo sve više agencija koje investiraju značajan broj resursa ne bi li razvili svoje interne timove koji će se baviti analizom podataka i njihovim razumevanjem. Sve je veći broj onih klijenata koji žele da grade bazu podataka svojih korisnika, te ponašanje istih razumeju na način koji će im pomoći da prilagode svoje proizvode i usluge novim, povezanim potrošačima.

Kreativni timovi koji svoj posao prilagode ovim prilikama, naći će se u poziciji da mogu doprineti znatno boljem razumevanju potreba korisnika, samim tim i kreativnim rešenjima koja pravovremeno odgovaraju na te probleme.

Uloga marketinga nije samo da prodaje

Mogu li brojevi i kreativnost funkcionisati skupa tako lako? Frensis kaže da je jedan od najvećih izazova koji se nameće svakoj kampanji upravo razumevanje i unapređenje metrika, te shvatanje konkretnih ciljeva koji se pred kampanju postavljaju.

„Tehnologija je ta koja nam danas može pomoći da kreiramo još konkretnije teze na kojima ćemo bazirati našu kreativnost“, ističe on, dodajući da se još mnogo toga može uraditi na standardizaciji kreativnih rešenja koja će zadovoljiti potrebe korisnika u različitim okruženjima – poput videa i drugih formata koji će u narednim godinama biti još značajniji digitalni kanali.

Na pitanje Netokracije koje su to najčešće greške koje brendovi u Velikoj Britaniji prave kada govorimo o mobilnom okruženju i povezanim potrošačima, Džonatan kaže da se najveći deo marketinških budžeta koristi u pretprodajnom procesu, ne i nakon kupovine ili tokom korišćenja. „U takvim situacijama korisnici se najčešće okreću pretrazi u mobilnom okruženju, a malo je brendova koji će ispratiti ovaj proces iz apsolutno svih uglova prodaje i podrške“, zaključuje on.

popust

Privevši razgovor kraju, pozdravili smo Džonatana koji kaže da se raduje dolasku u Beograd gde će sa učesnicima ovogodišnje konferencije Digital Day podeliti prednosti i metodologije korišćenja velikih podataka kako bi se identifikovali problemi sa kojima se potrošači susreću, ali i važnost intuicije u industriji oglašavanja.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Hoće li soba za gejming i dalje biti ‘glavni adut’ poslodavaca ili nas zbog korone očekaju bolji benefiti i povlastice?

Pandemija je promenila mnogo toga, pa i način na koji poslodavci i zaposleni posmatraju kompanijske benefite. U nastavku otkrivamo koje će to povlastice zaposleni u IT-ju moći da očekuju sada kada rad od kuće više nije 'ništa posebno'.

Office Talks Podcast

Zašto ne gotivimo Baku Praseta i Marka Zuckerberga? (gost Goran Jankuloski)

Ova godina se može opisati samo jednom rečju - turbulentno. Osim pandemije i drugih nedaća, svedoci smo i različitih dešavanja na društvenim mrežama, počev od kontraverznih stavova Trampa na Tviteru pa preko novih promena na Facebooku i odnosa sa brendovima.

Kultura 2.0

Kako su dve marketinške agencije i Pozorište Puž napravili dečiju Viber predstavu koju je pratilo 20.000 ljudi

Kada se udruže volja, kreativnost i znanje, postoji rešenje za sve, a to nam pokazuje primer agencija Saatchi and Saatchi, Leo Burnett, kao i Pozorišta Puž i Vibera. Njihovi timovi su usred pandemije odlučili da obraduju mališane i organizuju predstavu - ni manje ni više nego baš na Viberu.

Tehnologija

Spotify je zvanično stigao u Srbiju – pretplata kreće od 580 dinara

Spotify, jedna od najpoznatijih platformi za 'streaming' muzike, dostupan je na tržištu Srbije od srede 15. jula. Šta dolazak ovog servisa znači za domaće korisnike i da li bi isti mogao da ostane u senci veoma prisutnog Deezera?

Startapi i poslovanje

Duško Vesin (Alchemy): Budućnost startapa najviše zavisi od partnera i investitora – ne od proizvoda

Jedan od osnivača startapa Alchemy i nekadašnjeg dryTools, Duško Vesin, otkriva za Netokraciju kako je tekla njihova poslovna priča i na osnovu tog iskustva deli savete za sve buduće preduzetnike.

Startapi i poslovanje

Korisnici žele da sa bankama rade na daljinu, a rešenje nudi domaći Blinking

Video 'onboarding' korisnika, tačnije sistem video identifikacije na daljinu, polako postaje 'mainstream' širom sveta. Domaći Blinking razvio je takvo rešenje, a u nastavku teksta razgovaramo o tome kako ono može da nam skrati čekanje u redovima.