Šta digitalna industrija misli o programmaticu?

Šta digitalna industrija misli o programmaticu – i gde je tu Srbija?

Skoro svi digitalci polako prihvataju programatski zakup prostora i na taj način izgrađuju dalji potencijal za kreiranje dodatne vrednosti. Tako je istraživanje koje je sprovela organizacije IAB Europe pokazalo da samo 13% oglašivača, 8% izdavača i 7% medijskih agencija tvrde da ne koriste 'programmatic' tehnologiju, čime ova studija ukazuje na to da gotovo svi u industriji već uveliko rade na usvajanju i prilagođavanju nekom obliku ovog tipa oglašavanja.

petko

Kako kažu iz IAB Serbia, učesnici u istraživanju su naveli smanjenje medijskog rasipanja, velike troškove i efikasnost prodaje kao najvažnija poboljšanja koje donosi pomenuti sistem. Ovo istraživanje takođe stavlja u prvi plan veće prepoznavanje benefita programatskog oglašavanja od strane čitave industrije, onako kako vreme prolazi i kako tehnološki provajderi programmatic-a poboljšavaju kvalitet svog rešenja i usluge.

Takođe, istraživanje je pokazalo da se uz programmatic ostvaruju ciljevi kao što su skaliranje mobilnih kampanja i ostvarivanje efektivnijeg dosega sa marketinškim porukama. Sa druge strane, ono što je veoma bitno napomenuti jeste da preko 90% ispitanika navodi da će povećati investiciju u ovu vrstu oglašavanja u narednih godinu dana.

U Srbiji ‘programmatic’ nedovoljno zastupljen

Kako bi nešto više saznali o pomenutom istraživanju, kao i o tome na šta bi sve trebalo da se fokusiraju agencije, oglašivači i izdavači kada je reč o ovom tipu oglašavanja, upitali smo Aleksandra Petkovića, izvršnog direktora IAB Serbia, koji je tom prilikom istakao:

Programmatic advertajzing je tu da ostane i to je tehnološki trend koji se polako prenosi i u offline advertajzing. Razvijena tržišta se kroz planirane investicije već sada u velikoj meri oslanjaju na ovaj tip oglašavanja, dok tržišta koja zaostaju polako ali sigurno hvataju korak. Među njima je i Srbija, u kojoj je programatsko oglašavanje zastupljeno u maloj meri, što se videlo i kroz poslednje AdEx istraživanje.

Da bi programmatic koristili kao strateški alat, oglašivači, izdavači i agencije bi pored svojih ciljeva morali više da razmišljaju o samim Internet korisnicima i njihovim navikama korišćenja digitalnih medija. Odluku na koji način krenuti u celu priču moraju da zasnuju na analizi i istraživanju o tome koji operativni programmatic modeli postoje i koji se najbolje uklapaju u njihov model poslovanja.

Petković takođe dodaje da celokupan proces ima veze sa količinom i načinom prikupljanja podataka, kao i sa samom strategijom korišćenja tih podataka kroz programatsko oglašavanja. Pored toga, kompanije moraju da prate i prilagode putovanje korisnika (customer journey) odnosno da nađu način kako da u svoje programatske strategije inkorporiraju povratne informacije koje prikupe od svojih korisnika.

programatik
Statistika obuhvata agencije, izdavače i oglašivače (Izvor: iab.rs)

“IAB Serbia je tu da pomogne, odnosno da kroz edukaciju i druge inicijative pruži mogućnost svojim članovima, ali i svim drugim zainteresovanim stranama da na odgovarajući način sagledaju čitav ekosistem i da donesu što bolje poslovne odluke. Upravo je ovo istraživanje jedna od tih inicijativa”, zaključio je Aleksandar.

Nedostatak kadrova kao glavni problem

Ipak, najveći problem koji postoji u ovom procesu jeste nedostatak odgovarajućih kadrova i veština zaposlenih koji se bave programmatic advertajzingom, što je nešto na čemu će IAB Serbia dosta raditi u narednom periodu, navodi se na sajtu. Bitno je i napomenuti da oglašivači uglavnom započinju svoje programmatic operacije sa jednim, nezavisnim specijalistom, zatim se prebacuju kod trading agencija ili DSP-eva, da bi na kraju svoje linije progresa radili sa jednom većom agencijom ili kroz multi strategije.

Sa druge strane, izdavači razvijaju svoje specifične strategije tako što uglavnom počinju sa hibridnim modelima, zatim se u velikoj meri oslanjaju na SSP-eve i na kraju razviju svoju in-house ekspertizu.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Novost

Google Street View automobili ponovo na putevima Srbije

Njihova misija je ažuriranje Google Street View fotografija srpskih gradova, arhitektonskih i prirodnih dobara na Google mapama.

Takmičenje

Predstavljen žiri SoMo Borca: Evo ko će odabrati najbolje digitalne projekte u regionu

Prijave se zatvaraju 25. septembra, a 'early bird' prijave otvorene su do 1. septembra 2024. godine!

Sponzorisano

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Karijere

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti.