Šta digitalna industrija misli o programmaticu – i gde je tu Srbija?

Skoro svi digitalci polako prihvataju programatski zakup prostora i na taj način izgrađuju dalji potencijal za kreiranje dodatne vrednosti. Tako je istraživanje koje je sprovela organizacije IAB Europe pokazalo da samo 13% oglašivača, 8% izdavača i 7% medijskih agencija tvrde da ne koriste 'programmatic' tehnologiju, čime ova studija ukazuje na to da gotovo svi u industriji već uveliko rade na usvajanju i prilagođavanju nekom obliku ovog tipa oglašavanja.

petko

Kako kažu iz IAB Serbia, učesnici u istraživanju su naveli smanjenje medijskog rasipanja, velike troškove i efikasnost prodaje kao najvažnija poboljšanja koje donosi pomenuti sistem. Ovo istraživanje takođe stavlja u prvi plan veće prepoznavanje benefita programatskog oglašavanja od strane čitave industrije, onako kako vreme prolazi i kako tehnološki provajderi programmatic-a poboljšavaju kvalitet svog rešenja i usluge.

Takođe, istraživanje je pokazalo da se uz programmatic ostvaruju ciljevi kao što su skaliranje mobilnih kampanja i ostvarivanje efektivnijeg dosega sa marketinškim porukama. Sa druge strane, ono što je veoma bitno napomenuti jeste da preko 90% ispitanika navodi da će povećati investiciju u ovu vrstu oglašavanja u narednih godinu dana.

U Srbiji ‘programmatic’ nedovoljno zastupljen

Kako bi nešto više saznali o pomenutom istraživanju, kao i o tome na šta bi sve trebalo da se fokusiraju agencije, oglašivači i izdavači kada je reč o ovom tipu oglašavanja, upitali smo Aleksandra Petkovića, izvršnog direktora IAB Serbia, koji je tom prilikom istakao:

Programmatic advertajzing je tu da ostane i to je tehnološki trend koji se polako prenosi i u offline advertajzing. Razvijena tržišta se kroz planirane investicije već sada u velikoj meri oslanjaju na ovaj tip oglašavanja, dok tržišta koja zaostaju polako ali sigurno hvataju korak. Među njima je i Srbija, u kojoj je programatsko oglašavanje zastupljeno u maloj meri, što se videlo i kroz poslednje AdEx istraživanje.

Da bi programmatic koristili kao strateški alat, oglašivači, izdavači i agencije bi pored svojih ciljeva morali više da razmišljaju o samim Internet korisnicima i njihovim navikama korišćenja digitalnih medija. Odluku na koji način krenuti u celu priču moraju da zasnuju na analizi i istraživanju o tome koji operativni programmatic modeli postoje i koji se najbolje uklapaju u njihov model poslovanja.

Petković takođe dodaje da celokupan proces ima veze sa količinom i načinom prikupljanja podataka, kao i sa samom strategijom korišćenja tih podataka kroz programatsko oglašavanja. Pored toga, kompanije moraju da prate i prilagode putovanje korisnika (customer journey) odnosno da nađu način kako da u svoje programatske strategije inkorporiraju povratne informacije koje prikupe od svojih korisnika.

programatik
Statistika obuhvata agencije, izdavače i oglašivače (Izvor: iab.rs)

„IAB Serbia je tu da pomogne, odnosno da kroz edukaciju i druge inicijative pruži mogućnost svojim članovima, ali i svim drugim zainteresovanim stranama da na odgovarajući način sagledaju čitav ekosistem i da donesu što bolje poslovne odluke. Upravo je ovo istraživanje jedna od tih inicijativa“, zaključio je Aleksandar.

Nedostatak kadrova kao glavni problem

Ipak, najveći problem koji postoji u ovom procesu jeste nedostatak odgovarajućih kadrova i veština zaposlenih koji se bave programmatic advertajzingom, što je nešto na čemu će IAB Serbia dosta raditi u narednom periodu, navodi se na sajtu. Bitno je i napomenuti da oglašivači uglavnom započinju svoje programmatic operacije sa jednim, nezavisnim specijalistom, zatim se prebacuju kod trading agencija ili DSP-eva, da bi na kraju svoje linije progresa radili sa jednom većom agencijom ili kroz multi strategije.

Sa druge strane, izdavači razvijaju svoje specifične strategije tako što uglavnom počinju sa hibridnim modelima, zatim se u velikoj meri oslanjaju na SSP-eve i na kraju razviju svoju in-house ekspertizu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Quantox otvorio kancelariju u Novom Sadu – petu posle Beograda, Niša, Kragujevca i Čačka

Sa ciljem privlačenja lokalnog kadra, sve veći broj domaćih IT kompanija otvara svoje kancelarije širom Srbije nudeći budućim kolegama mogućnost rada iz rodnog grada.

Kolumna

TripAdvisor marketing: Kako da vaš hotel ‘dominira’ na osnovu iskustva posetilaca

U ugostiteljstvu se oduvek znalo da je zadovoljni gost najbolja reklama, kao i da su najbolji gosti oni koji dođu putem preporuke.

Internet marketing

Da li su platforme za influensere samo ‘hype’ koji prolazi – poput WoM servisa?

Sećate se 2014. godine i tada aktuelnih 'word of mouth' platformi (iPyro, Beeshaper i drugi) - alata za spajanje brendova i njihovih vernih korisnika kao najboljih kanala za promociju? Danas, pak, imamo platforme za spajanje influensera i brendova, a mi se pitamo da li će ovi servisi završiti kao i njihovi prethodnici?

Propustili ste

Kultura 2.0

Šta budućnost nosi za marketinške agencije – evoluciju ili revoluciju?

Da, više do korisnika ili kupaca ne možete doći na starinski način. Ne u vreme Netflixa i adblockera. Šta agencije mogu da urade povodom toga? Evo šta kažu predstavnici vodećih agencija u regionu na Weekend Media Festivalu.

Karijere

6 stvari koje NE doprinose razvoju vaše (digitalne) karijere

Kojim god poslom da krećete da se bavite, a pogotvo digitalnim, zapamtite lekcije koje vas mogu zadržati na pravom putu.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Novost

€1.500.000 za NTP Beograd – EU preuzima finansiranje parka

Evropska komesarka za digitalno društvo i ekonomiju Marija Gabrijel, najavila je da će od sledeće godine Evropska unija preuzeti finansiranje Naučno-tehnološkog parka u Beogradu u iznosu od 1,5 miliona evra.

Tehnologija

CERN openlab i Comtrade produžili saradnju za dalji razvoj ‘data security’ rešenja

CERN openlab i Comtrade produžili su saradnju potpisavši trogodišnji sporazum po kom će Comtrade biti zadužen za omogućavanje pristupa rezultatima CERN-ovih istraživanja bilo gde u svetu.

Tehnologija

Beskontaktno plaćanje u Srbiji poraslo za 154% u odnosu na prošlu godinu

Srbija iznad evropskog proseka u broju i vrednosti beskontaktnih transakcija, što dokazuje zrelost tržišta za modernija platna rešenja primerena digitalnom dobu.