Kako će Google uz AI 'opametiti' naše gradove?

Kako će Google uz veštačku inteligenciju ‘opametiti’ naše gradove?

Pogledajte bilo koji veći grad od par miliona ljudi i brzo ćete shvatiti da su problemi poput gužvi, manjka parking mesta i prenatrpanog javnog prevoza svima zajednički. Sidewalk Labs nova je kompanija nastala pod okriljem Alphabeta koja želi da 'opameti' naše gradove upošljavajući Google, Uber, Waze i mnoge druge igrače koji se nalaze u vlasništvu ovog Internet konglomerata. Igra monopola upravo je postala zanimljivija.

sidewalk

Beograd je postao džungla. Velika urbana prašuma kroz koju je danas gotovo nemoguće proći u špicu. Priče o metrou slušamo već godinama, a manjak parking mesta u užem pa i širem centru obesmislio je posedovanje automobila kao takvog. Ja ne posedujem automobil, niti imam namere još par godina. Slično je i sa mojim prijateljima. Što zbog manjka novca, što zbog manjka mesta na kome bi isti parkirali.

Od Njujorka, preko Londona, Zagreba, pa sve do Beograda… bez obzira na prihod po glavi stanovnika, gore navedeni problemi svuda su prisutni i nemali je broj startapa koji pokušavaju da stanu na kraj gužvama, ali i da modernizuju javni prevoz pružajući nova tehnološka rešenja i mobilno plaćanje na klik.

Sidewalk Labs kompanija je koja nastoji da reši upravo ove probleme, a predloženo rešenje u prvi plan stavlja servise iza kojih stoji Google. Misija ovog startapa jeste da modernizuje gradove širom Amerike (zašto ne i sveta?) pristupajući podacima o transportu iza kojih stoji javni prevoz, otvarajući Google-ovu tehnologiju kao što su Street View i Google Maps, integrišući mobilno plaćanje za bilo koji vid javnog ili privatnog transporta, ali i čineći same parkinge (kako javne, tako i privatne) dostupnim za real-time pretragu. Zvuči pomalo zbunjujuće i monopolistički? Hajde da razjasnimo sve.

Jedna pametna platforma da vlada svima

Kolumbus, Ohajo. Grad koji je nedavno odneo pobedu na $50 miliona vrednom takmičenju pod nazivom Smart City Challenge. Mnoštvo je predloga i projekata koji žele da se baš njihova tehnologija prikaže u ovom gradu, a među njima se posebno istakao Alphabet, tj. Google – kroz Sidewalk Labs. Uvidom u dokumente do kojih je došao The Guardian sada možemo videti tačno kako to Google zamišlja našu budućnost u velikim gradovima, kako nastoji da ih opameti, ali i u kojoj meri ride-sharing servisi kao što su Uber i Lyft mogu da zamene usluge javnog gradskog prevoza.

parking1
Stručnjaci ocenjuju da je svega nekoliko kompanija koje mogu da mapiraju parkinge i pruže podatke o njihvoj dostupnosti bez ugradnje senzora – jedna od njih je svakako Google (Izvor: Sidewalk Labs)

Zahvaljujući tehnologiji mapiranja, mašinskog učenja i analize Big Data podataka, Sidewalk Labs želi da reši nekoliko problema:

  • Real-time uvid u slobodna parking mesta
  • Mobilno plaćanje za usluge javnog prevoza
  • Slanje Uber ili Lyft vozila na stajališta gde su gužve

Sve ovo trebalo bi da bude omogućeno zahvaljujući otvorenoj platformi Flow koju SmartLabs razvija. Pored činjenice da bi u ne tako dalekoj budućnosti, vozači mogli automatski da budu preusmereni na najbliže slobodno parking mesto, tu je i tehnologija koja gradskim zvaničnicima govori o kretanju ljudi, prenatrpanim transportnim linijama i optimizaciji gradskog prevoza.

Jednom rukom daje, drugom oduzima

Ipak, pored mnogobrojnih benefita koji su lako uočljivi, tu su i mnoga druga rešenja i uslovi kojima se grad mora povinovati. Tako Google želi da pristupi podacima o javnom prevozu i da automatski šalje Uber vozila na ona stajališta gde su veće šanse da će korisnici pre naručiti vozilo nego čekati autobus ili metro dodatnih 5, 10 minuta. Kolumbus bi u tom slučaju dobio 1% od ukupnih vožnji, što prema trenutnim procenama iznosi oko 2 miliona dolara.

Kontroverznim rešenjima tu nije kraj. Gradski zvaničnici tako su u mogućnosti da iskoriste modul pod nazivom „Optimised parking enforcement“ koji je zasnovan na veštačkoj inteligenciji, a koji bi saobraćajce slao na ona mesta gde se trenutno pravi najviše prekršaja. Sve to prevodi se u dodatnih 4 miliona dolara u budžetu grada.

sidewalk_kiosk
Prvi projekat kompanije Smatrwalk Labs već je vidljiv na ulicama Njujorka – u pitanju su kiosci koji emituju besplatan Wi-Fi signal, a koji su sastavni deo Flow platforme.

Štaviše, jedna od ideja jeste i da se besplatni bonovi za prevoz koje trenutno koristi oko 90.000 građana ovog grada u saveznoj državi Ohajo preusmere na besplatne tj. subvencionisane Uber vožnje. Stručnjaci ocenjuju kako bi ovo bio poguban potez za privatne kompanije koje se bave prevozom – gradskim i vangradskim. Sidewalks Labs želi  da svim građanima ponudi i jednostavan sistem plaćanja za bilo koji vid prevoza: karta za autobus, metro, Uber, pa čak i iznajmljivanje gradskog bicikla, sve to moglo bi se platiti iz Google Maps servisa.

Vremena za gubljenje nema

O daljim planovima pomalo tajnovitog startapa iza kojeg stoji jedna od najvećih Internet grupacija na svetu, možda najbolje govori to da ukoliko grad Kolumbus pristane na probni ugovor od tri godine, Sidewalk Labs želi već ovog avgusta da krene sa razmenom podataka, pri čemu bi implementiranje dinamičkog sistema parkiranja bilo implementirano u januaru, a mobilno plaćanje već narednog jula. Iz gradske kancelarije poručuju da ugovor još uvek nije potpisan, ali da zvaničnici vide mnogobrojne benefite koje jedan ovakav sistem pruža. Budućnost je ipak bliža nego što mislimo?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Godina u kojoj smo uništili srpski IT

Da, pričam o izmenama zakonskih regulativa vezanih za porez na dohodak građana. Po ko zna koji put imamo šansu da uradimo nešto veliko i sami uprskamo, kao reprezentacija u fudbalu.

Mobilno

Google i u Beogradu omogućio pregled javnog gradskog prevoza!

Google Maps od danas su konačno omogućile korisnicima u Beogradu da na svojim pametnim telefonima dobiju uvid u kretanje gradskog prevoza, cene karte i druge bitne informacije o GSP-u.

Kultura 2.0

Mogu li dva prijatelja iz IT-ja pozicionirati Srbiju na mapi evropskih biciklista – kroz projekat Serbia Upside Down?

Dvojica kolega i prijatelja koji rade u IT industriji svoju ljubav prema biciklizmu i putovanjima spojili su u projekat pod nazivom 'Serbia Upside Down'. Njihova ideja je da se kroz velike biciklističke ture u Srbiji naša zemlja približi njihovim kolegama IT-jevcima iz Zapadne Evrope kao vredno turističko mesto. O čemu se tu zapravo radi?

Propustili ste

Ekskluzivno

Ako želimo dalji rast srpskog startap ekosistema, potrebna nam je podrška institucija – pokazuje Startap skener

Srpski startap ekosistem, iako je i dalje po veličini, resursima i iskustvu mali i nalazi se tek u prvoj fazi razvoja, jedan je od najbrže rastućih u odnosu na ekosisteme koji se nalaze u istoj fazi - zaključak je istraživanja Startap skener. Šta moramo promeniti kako bismo održali taj rast?

Startapi i poslovanje

Startap Shyft zahvaljujući development timu u Srbiji podigao investiciju od $15 miliona

Kalifornijski startap Shyft podigao je Serija A investiciju u iznosu od 15 miliona dolara što je, gledano sa lokalnog stanovišta, posebno važno jer se njegov kompletan development tim nalazi upravo u Srbiji.

Kultura 2.0

Razumete podatke koji objašnjavaju zašto ljudi odlaze iz Srbije? Prijavite se na konkurs čiji je nagradni fond 40.000 dolara

UNDP i UNFPA su pripremili nagradni fond od 40.000 dolara za timove koji predlože inovativna rešenja koja doprinose razumevanju izazova koje donosi depopulacija.

Startapi i poslovanje

Kako je srpski Agremo od troje ljudi postao kompanija koja digitalizuje poljoprivredu za 2.000 korisnika širom sveta

Imati efikasnu poljoprivredu danas znači imati 'tech' rešenja koja pomažu agronomima da uz pomoć detaljnih analiza preciznije obrađuju i održavaju svoje parcele. Jedno od tih savremenih rešenja dolazi iz kompanije Agremo, o čijem smo poslovanju razgovarali sa osnivačem.

Kultura 2.0

Da li je moguće sprečiti izgaranje na poslu – pitali smo HR-a, psihologa i direktora

Uhvatite li sebe da se osećate umorno, iscrpljeno, nemotivisano, ne spavate dovoljno, opada vam imunitet i sve to samo kada pomislite na posao koji vas čeka? U tekstu koji sledi pokušavamo da odgovorimo na pitanje kako da u 2020. godini ne dozvolite da do toga dođe.

Kultura 2.0

Privatnost na Internetu je nemoguća ali pazite gde i kako ostavljate svoj digitalni ‘otisak’

Kembridž analitika naučila nas je šta može da se desi ako se lični podaci zloupotrebljavaju. Zato na nivou društva moramo naučiti kako mediji i marketing utiču na nas - a naša namera u Laboratoriji za digitalnu sociometriju je upravo to.