Kako će Google uz AI 'opametiti' naše gradove?

Kako će Google uz veštačku inteligenciju ‘opametiti’ naše gradove?

Pogledajte bilo koji veći grad od par miliona ljudi i brzo ćete shvatiti da su problemi poput gužvi, manjka parking mesta i prenatrpanog javnog prevoza svima zajednički. Sidewalk Labs nova je kompanija nastala pod okriljem Alphabeta koja želi da 'opameti' naše gradove upošljavajući Google, Uber, Waze i mnoge druge igrače koji se nalaze u vlasništvu ovog Internet konglomerata. Igra monopola upravo je postala zanimljivija.

sidewalk

Beograd je postao džungla. Velika urbana prašuma kroz koju je danas gotovo nemoguće proći u špicu. Priče o metrou slušamo već godinama, a manjak parking mesta u užem pa i širem centru obesmislio je posedovanje automobila kao takvog. Ja ne posedujem automobil, niti imam namere još par godina. Slično je i sa mojim prijateljima. Što zbog manjka novca, što zbog manjka mesta na kome bi isti parkirali.

Od Njujorka, preko Londona, Zagreba, pa sve do Beograda… bez obzira na prihod po glavi stanovnika, gore navedeni problemi svuda su prisutni i nemali je broj startapa koji pokušavaju da stanu na kraj gužvama, ali i da modernizuju javni prevoz pružajući nova tehnološka rešenja i mobilno plaćanje na klik.

Sidewalk Labs kompanija je koja nastoji da reši upravo ove probleme, a predloženo rešenje u prvi plan stavlja servise iza kojih stoji Google. Misija ovog startapa jeste da modernizuje gradove širom Amerike (zašto ne i sveta?) pristupajući podacima o transportu iza kojih stoji javni prevoz, otvarajući Google-ovu tehnologiju kao što su Street View i Google Maps, integrišući mobilno plaćanje za bilo koji vid javnog ili privatnog transporta, ali i čineći same parkinge (kako javne, tako i privatne) dostupnim za real-time pretragu. Zvuči pomalo zbunjujuće i monopolistički? Hajde da razjasnimo sve.

Jedna pametna platforma da vlada svima

Kolumbus, Ohajo. Grad koji je nedavno odneo pobedu na $50 miliona vrednom takmičenju pod nazivom Smart City Challenge. Mnoštvo je predloga i projekata koji žele da se baš njihova tehnologija prikaže u ovom gradu, a među njima se posebno istakao Alphabet, tj. Google – kroz Sidewalk Labs. Uvidom u dokumente do kojih je došao The Guardian sada možemo videti tačno kako to Google zamišlja našu budućnost u velikim gradovima, kako nastoji da ih opameti, ali i u kojoj meri ride-sharing servisi kao što su Uber i Lyft mogu da zamene usluge javnog gradskog prevoza.

parking1
Stručnjaci ocenjuju da je svega nekoliko kompanija koje mogu da mapiraju parkinge i pruže podatke o njihvoj dostupnosti bez ugradnje senzora – jedna od njih je svakako Google (Izvor: Sidewalk Labs)

Zahvaljujući tehnologiji mapiranja, mašinskog učenja i analize Big Data podataka, Sidewalk Labs želi da reši nekoliko problema:

  • Real-time uvid u slobodna parking mesta
  • Mobilno plaćanje za usluge javnog prevoza
  • Slanje Uber ili Lyft vozila na stajališta gde su gužve

Sve ovo trebalo bi da bude omogućeno zahvaljujući otvorenoj platformi Flow koju SmartLabs razvija. Pored činjenice da bi u ne tako dalekoj budućnosti, vozači mogli automatski da budu preusmereni na najbliže slobodno parking mesto, tu je i tehnologija koja gradskim zvaničnicima govori o kretanju ljudi, prenatrpanim transportnim linijama i optimizaciji gradskog prevoza.

Jednom rukom daje, drugom oduzima

Ipak, pored mnogobrojnih benefita koji su lako uočljivi, tu su i mnoga druga rešenja i uslovi kojima se grad mora povinovati. Tako Google želi da pristupi podacima o javnom prevozu i da automatski šalje Uber vozila na ona stajališta gde su veće šanse da će korisnici pre naručiti vozilo nego čekati autobus ili metro dodatnih 5, 10 minuta. Kolumbus bi u tom slučaju dobio 1% od ukupnih vožnji, što prema trenutnim procenama iznosi oko 2 miliona dolara.

Kontroverznim rešenjima tu nije kraj. Gradski zvaničnici tako su u mogućnosti da iskoriste modul pod nazivom „Optimised parking enforcement“ koji je zasnovan na veštačkoj inteligenciji, a koji bi saobraćajce slao na ona mesta gde se trenutno pravi najviše prekršaja. Sve to prevodi se u dodatnih 4 miliona dolara u budžetu grada.

sidewalk_kiosk
Prvi projekat kompanije Smatrwalk Labs već je vidljiv na ulicama Njujorka – u pitanju su kiosci koji emituju besplatan Wi-Fi signal, a koji su sastavni deo Flow platforme.

Štaviše, jedna od ideja jeste i da se besplatni bonovi za prevoz koje trenutno koristi oko 90.000 građana ovog grada u saveznoj državi Ohajo preusmere na besplatne tj. subvencionisane Uber vožnje. Stručnjaci ocenjuju kako bi ovo bio poguban potez za privatne kompanije koje se bave prevozom – gradskim i vangradskim. Sidewalks Labs želi  da svim građanima ponudi i jednostavan sistem plaćanja za bilo koji vid prevoza: karta za autobus, metro, Uber, pa čak i iznajmljivanje gradskog bicikla, sve to moglo bi se platiti iz Google Maps servisa.

Vremena za gubljenje nema

O daljim planovima pomalo tajnovitog startapa iza kojeg stoji jedna od najvećih Internet grupacija na svetu, možda najbolje govori to da ukoliko grad Kolumbus pristane na probni ugovor od tri godine, Sidewalk Labs želi već ovog avgusta da krene sa razmenom podataka, pri čemu bi implementiranje dinamičkog sistema parkiranja bilo implementirano u januaru, a mobilno plaćanje već narednog jula. Iz gradske kancelarije poručuju da ugovor još uvek nije potpisan, ali da zvaničnici vide mnogobrojne benefite koje jedan ovakav sistem pruža. Budućnost je ipak bliža nego što mislimo?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.

Startapi i poslovanje

OTP banka i niški NadjiTuru.rs udruženim snagama digitalizuju transportnu industriju u Srbiji

Šta dobijete kada spojite startap koji značajno pojednostavljuje logistiku transporta i banku koja je jedna od vodećih po pitanju inovacija? Sjajno partnerstvo koje omogućava svim učesnicima ekosistema transportne industrije da unaprede svoje poslovanje, te sarađuju efikasnije i lakše.

Kolumna

Iako je mobilno bankarstvo tu već duže vreme, još uvek je aktuelna tema – ali zašto?

Savremene tehnologije postale su sastavni deo naše svakodnevnice i menjanju način na koji radimo stvari u svom privatnom i profesionalnom životu velikom brzinom. Finansijski sektor je svakako među industrijama u kojima se njihove prednosti najviše osećaju i najbrže implementiraju novine - o čemu svedoče i novine u oblasti plaćanja 'pametnim' telefonom.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Društvene mreže

Facebook pokreće program za suzbijanje lažnih informacija u Srbiji – da li je ovo kraj lažnim vestima?

Sa ciljem da suzbije širenje netačnih i neproverenih informacija u okviru svog sistema, Facebook je pokrenuo nezavisni program u Srbiji za proveru istinitosti činjenica (uglavnom vesti) koje se objavljuju na ovoj društvenoj mreži.

Kultura 2.0

Dizajniranje rečima: Zašto je tekst važan za korisničko iskustvo?

Ako radite na aplikaciji koja sadrži reči, morate imate osobu koja je za te reči odgovorna.