Google i Meta u problemu zbog korisničkih podataka u Evropi - ima li rešenja na vidiku?

Google i Meta u problemu zbog korisničkih podataka u Evropi – ima li rešenja na vidiku?

Austrijska komisija za regulaciju podataka utvrdila je da upotreba Google analitike predstavlja kršenje GDPR-a. U nedostatku novog sporazuma o podacima korisnika između EU i SAD, odluku Austrije mogle bi da slede i druge zemlje.

U poslednje vreme mnogo se govori o zaštiti podataka korisnika, posebno nakon ponovo pokrenute afere na relaciji Meta (Facebook) – EU u vezi skladištenja i obrade podataka korisnika na tlu Sjedinjenih Američkih Država. Ni ova godina nije počela ništa bolje ukoliko govorimo o potpunom neslaganju i nerazumevanju između regulatornih tela Evropske unije i Privacy Shield zakona u SAD-u koji omogućava tamošnjim najvećim tech kompanijama obradu podataka korisnika iz Evrope.

Ovoga puta kršenje GDPR-a, odnosno zakona o zaštiti podataka o ličnosti, vezano je za Google analitiku, a sve to je upalo u oko vlastima u Austriji. Početak čitave priče vezuje se za web stranicu NetDoctor u ovoj državi koja zapravo funkcioniše kao i milioni drugih sajtova uz pomoć kolačića sa Google analitike koji prate ponašanje korisnika, tačnije čitalaca sajta i njihovu aktivnost na internetu.

Pri tome, ovaj alat dodeljuje identifikacioni broj vašem pregledaču koji može da se poveže sa drugim podacima. Iako čitava priča i te kako deluje poznatno većini korisnika koji znaju kako funkcionišu alati za web analitiku, ovde problem nastaje u tome što korišćenjem Google analitike, tačnije usluge praćenja saobraćaja ove kompanije, svi podaci prolaze kroz servere Google-a i završavaju u Sjedinjenim Državama.

Mnogo priče, ali za sada malo konkretnih koraka

Za regulatore podataka u Evropi, slanje ličnih informacija preko Atlantika ostaje i dalje veliki problem s obzirom na to da je u kontradiktornosti sa uvedenim zakonima. Upravo na ovaj način, jedna manja austrijska medicinska web stranica našla se u centru borbe između zakona SAD i egzaktnih evropskih propisa o privatnosti, piše Wired. Štaviše, 22. decembra prošle godine austrijska komisija za regulaciju podataka saopštila je kako je korišćenje Google analitike na NetDoctoru prekršilo opštu uredbu Evropske unije o zaštiti podataka o ličnosti (GDPR).

Ono što je ovde bitno napomenuti kao krucijalni problem, jeste činjenica da podaci koji se šalju u SAD nisu bili pravilno zaštićeni od potencijalnog pristupa američkih obaveštajnih agencija. Upravo sa tim problemom se u prethodnom periodu suočva i Meta koja je nedavno zapretila da bi mogla da napusti poslovanje u EU zbog nemogućnosti obrate podataka korisnika iz Evrope na tlu SAD-a.

Da problem bude još veći, sredinom januara je otkriveno da je sajt Evropskog parlamenta za testiranje na covid-19 takođe prekršio GDPR korišćenjem kolačića iz Google analitike i Stripe-a, prema odluci Evropskog nadzora za zaštitu podataka (EDPS). Pomenuti slučajevi su prvi nakon presude iz jula 2020. godine da je pomenuti “Štit privatnosti” (Privacy Shield), mehanizam koji koristi ogroman broj kompanija za premeštanje podataka korisnika iz EU u SAD, nezakonit.

Realno je očekivati da bi ovi slučajevi verovatno mogli da izvrše pritisak na pregovarače u SAD i Evropi koji pokušavaju da zamene “Štit privatnosti” novim načinima protokola za obradu podataka. Ukoliko pak ovaj pregovor potraje predugo, onda bi slični slučajevi širom Evrope mogli imati domino efekat, pri čemu bi se usluge Amazona, Facebooka, Google-a i Microsofta potencijalno smatrale nekompatibilnim.

Apple najkonkretniji kada je reč o zaštiti podataka korisnika

Odluka regulatornih tela u Austiji i drugi slični slučajevi koji se trenutno razmatraju, zapravo naglašavaju tenzije između jakih evropskih zakona o privatnosti i onoga što se dešava sa podacima koje obrađuju velike kompanije.

Sa jedne strane, neki su optimistični da bi ova kriza na kraju mogla da rezultuje smanjenjem oslanjanja Evrope na velike američke tehnološke kompanije, dok drugi navode da je u ovom slučaju bitna važnost osiguravanja da pregovarači sa obe strane postignu novi dogovor koji omogućava deljenje podataka, a koji bi mogao da bude u obostranom interesu.

Podsetimo, početkom 2020. godine Google je najavio da ukida third-party kolačiće zarad veće privatnosti korisnika, dok Apple već par godina unazad ulaže velika sredstva za izgradnju što bolje privatnosti korisnika, što je izazvalo bes među marketarima. U svakom slučaju, problem podataka korisnika ostaje realna stvar, bar za sada. A kada će se naći pravo rešenje koje bi zadovoljilo obe strane, ostaje nam da vidimo u nekom narednom periodu.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Karijere

Katarina Anđelković: Veći broj žena na čelnim pozicijama u IT kompanijama – to bih volela da vidim

Povodom međunarodnog dana žena, donosimo vam specijal inspirativnih priča dama koje svojim radom svakodnevno doprinose razvoju domaće IT industrije.

Startapi i poslovanje

ICT Hub otvorio nove prostorije u Beogradu – 520m2 za 90 ljudi

Redakcija Netokracije imala je ekskluzivnu priliku da poseti novootvorene kancelarije ICT Hub-a u Beogradu koje se nalaze na Trgu Nikole Pašića. Ovo je drugi veliki coworking prostor ICT Hub-a pored kancelarija u ulici kralja Milana, koja nastavlja da radi normalnim tokom.

Startapi i poslovanje

Srpski Hyperfacade pomoću veštačke inteligencije projektuje fasade širom Evrope

Startap iz Pančeva nudi digitalizovana rešenja koja olakšavaju proces fasadnog inženjeringa, spajajući građevinsku i tehnološku industriju. O Hyperfacade startapu i misiji kojom je vođen, razgovarali smo sa osnivačem Nenadom Simićem.

Propustili ste

Najava

Portal Frilenseri: Od 3. aprila startuje novi model samooporezivanja za paušalce i frilensere

Frilenseri koji to žele, prijavu mogu da podnesu već od aprila na postojećoj PP OPO prijavi ili da sačekaju početak rada portala koji će biti dostupan na adresi frilenseri.purs.gov.rs.

Office Talks Podcast

Kako je Jovan Simić pokrenuo FK Miljakovac?

Gost 135. epizode Office Talks podkasta bio je Jovan Simić, čovek koji živi za sport, konkretno fudbal. Ta strast ga je vodila od humanitarnih sportskih akcija, preko PR pozicije u FK Voždovcu i Olimpijskom komitetu, pa sve do pokretanja svog fudbalskog kluba Miljakovac.

Intervju

Kako obračunati ‘ekstra porez’ za 2022. godinu i na koga se on primenjuje?

U tekstu koji sledi, donosimo vam odgovore na sva pitanja koja imate u vezi sa godišnjim porezom na dohodak građana, te vašim obavezama prilikom oporezivanja.

Sponzorisano

Pet razloga zbog kojih ćete želeti da koristite mobilnu aplikaciju UniCredit Banke

Mobilna aplikacija UniCredit Banke Srbija ocenjena je od strane svojih korisnika najvišim ocenama na tržištu, u onlajn prodavnicama App Store i Google Play, u kategoriji mobilne bankarske aplikacije.

Karijere

Koja su prava radnika u slučaju otkaza i gde kompanije najčešće greše?

Poslednjih nekoliko nedelja u IT zajednici sve češće slušamo o otkazima i zamrzavanju zapošljavanja. To nas je nateralo da se zapitamo kako su u Srbiji regulisani otkazi usled smanjenja obima posla, te koja prava radnici mogu da ostvare ukoliko ostanu bez posla?

Internet marketing

DigiTalk u Zrenjaninu i ovog aprila o razvoju digitalne ekonomije u Srbiji

Digitalk, organizacija koju čine Vladimir Kovač, Ivan Minić i Vitomir Ognjanović, najavljuje dva vezana događaja u aprilu posvećena digitalnoj ekonomiji u Srbiji: Digitalk e-Commerce Days i Digitalk Konferenciju 2023.