Austrijska komisija za regulaciju podataka utvrdila je da upotreba Google analitike predstavlja kršenje GDPR-a. U nedostatku novog sporazuma o podacima korisnika između EU i SAD, odluku Austrije mogle bi da slede i druge zemlje.
U poslednje vreme mnogo se govori o zaštiti podataka korisnika, posebno nakon ponovo pokrenute afere na relaciji Meta (Facebook) – EU u vezi skladištenja i obrade podataka korisnika na tlu Sjedinjenih Američkih Država. Ni ova godina nije počela ništa bolje ukoliko govorimo o potpunom neslaganju i nerazumevanju između regulatornih tela Evropske unije i Privacy Shield zakona u SAD-u koji omogućava tamošnjim najvećim tech kompanijama obradu podataka korisnika iz Evrope.
Ovoga puta kršenje GDPR-a, odnosno zakona o zaštiti podataka o ličnosti, vezano je za Google analitiku, a sve to je upalo u oko vlastima u Austriji. Početak čitave priče vezuje se za web stranicu NetDoctor u ovoj državi koja zapravo funkcioniše kao i milioni drugih sajtova uz pomoć kolačića sa Google analitike koji prate ponašanje korisnika, tačnije čitalaca sajta i njihovu aktivnost na internetu.
Pri tome, ovaj alat dodeljuje identifikacioni broj vašem pregledaču koji može da se poveže sa drugim podacima. Iako čitava priča i te kako deluje poznatno većini korisnika koji znaju kako funkcionišu alati za web analitiku, ovde problem nastaje u tome što korišćenjem Google analitike, tačnije usluge praćenja saobraćaja ove kompanije, svi podaci prolaze kroz servere Google-a i završavaju u Sjedinjenim Državama.
Mnogo priče, ali za sada malo konkretnih koraka
Za regulatore podataka u Evropi, slanje ličnih informacija preko Atlantika ostaje i dalje veliki problem s obzirom na to da je u kontradiktornosti sa uvedenim zakonima. Upravo na ovaj način, jedna manja austrijska medicinska web stranica našla se u centru borbe između zakona SAD i egzaktnih evropskih propisa o privatnosti, piše Wired. Štaviše, 22. decembra prošle godine austrijska komisija za regulaciju podataka saopštila je kako je korišćenje Google analitike na NetDoctoru prekršilo opštu uredbu Evropske unije o zaštiti podataka o ličnosti (GDPR).
Ono što je ovde bitno napomenuti kao krucijalni problem, jeste činjenica da podaci koji se šalju u SAD nisu bili pravilno zaštićeni od potencijalnog pristupa američkih obaveštajnih agencija. Upravo sa tim problemom se u prethodnom periodu suočva i Meta koja je nedavno zapretila da bi mogla da napusti poslovanje u EU zbog nemogućnosti obrate podataka korisnika iz Evrope na tlu SAD-a.
Da problem bude još veći, sredinom januara je otkriveno da je sajt Evropskog parlamenta za testiranje na covid-19 takođe prekršio GDPR korišćenjem kolačića iz Google analitike i Stripe-a, prema odluci Evropskog nadzora za zaštitu podataka (EDPS). Pomenuti slučajevi su prvi nakon presude iz jula 2020. godine da je pomenuti “Štit privatnosti” (Privacy Shield), mehanizam koji koristi ogroman broj kompanija za premeštanje podataka korisnika iz EU u SAD, nezakonit.
Realno je očekivati da bi ovi slučajevi verovatno mogli da izvrše pritisak na pregovarače u SAD i Evropi koji pokušavaju da zamene “Štit privatnosti” novim načinima protokola za obradu podataka. Ukoliko pak ovaj pregovor potraje predugo, onda bi slični slučajevi širom Evrope mogli imati domino efekat, pri čemu bi se usluge Amazona, Facebooka, Google-a i Microsofta potencijalno smatrale nekompatibilnim.
Apple najkonkretniji kada je reč o zaštiti podataka korisnika
Odluka regulatornih tela u Austiji i drugi slični slučajevi koji se trenutno razmatraju, zapravo naglašavaju tenzije između jakih evropskih zakona o privatnosti i onoga što se dešava sa podacima koje obrađuju velike kompanije.
Sa jedne strane, neki su optimistični da bi ova kriza na kraju mogla da rezultuje smanjenjem oslanjanja Evrope na velike američke tehnološke kompanije, dok drugi navode da je u ovom slučaju bitna važnost osiguravanja da pregovarači sa obe strane postignu novi dogovor koji omogućava deljenje podataka, a koji bi mogao da bude u obostranom interesu.
Podsetimo, početkom 2020. godine Google je najavio da ukida third-party kolačiće zarad veće privatnosti korisnika, dok Apple već par godina unazad ulaže velika sredstva za izgradnju što bolje privatnosti korisnika, što je izazvalo bes među marketarima. U svakom slučaju, problem podataka korisnika ostaje realna stvar, bar za sada. A kada će se naći pravo rešenje koje bi zadovoljilo obe strane, ostaje nam da vidimo u nekom narednom periodu.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!