Igor Simić (Demagog studio): Put do uspeha u gejming industriji u Srbiji vodi preko originalnih sadržaja

Izazovi za gejming studije se rešavaju dobrim planiranjem i originalnim igrama – poručuje Igor iz studija Demagog

Znamo da je industrija igara jedna od najbrže rastućih u svetu zabave i da je odavno 'prešišala' muzičku i filmsku. Poznato nam je i da je to jedna od najrazvijenijih grana IT-ja u Srbiji, ali o izazovima sa kojima se suočavaju mali gejming studiji ipak ne znamo sve. Uvid u to daje nam osnivač beogradskog studija Demagog.

Gejming industrija je jedna od najbrže rastućih u svetu zabave, dostižući vrednost od čak 135 milijardi dolara u prošloj godini. Na sve više razvijenom tržištu video igara i Srbija ima svoj udeo, koji se prema nekim grubim procenama kreće između 50 i 100 miliona evra na godišnjem nivou.

Ulaganja u gejming i popularizacija istog (kao što, recimo, radi Serbian Games Association), doveli su do toga da danas imamo veliki broj manjih nezavisnih studija koji beleže velike uspehe sa svojim video igrama, lansirajući ih putem Google Play ili AppStore prodavnica na inostrana tržišta.

Jedan od njih je i beogradski Demagog, projekat kolega sa Matematičkog fakulteta, sa čijim smo osnivačem prvi put razgovarali sredinom prošle godine o nastanku nagrađivane igre Golf Club: Wasteland. Danas Igor Simić za Netokraciju govori iz nešto drugačijeg ugla – sa kojim izazovima se sve njegov tim (ali i većina sličnih) suočavao prilikom osnivanja jednog indie studija, kako su vremenom izašli na globalno tržište i šta su sve iz tog perioda naučili.

Najveći izazov – odbraniti model naplate igre bez in-app kupovine

„Ekipa koja je kasnije osnovala Demagog studio radi zajedno od 2013. godine. U tom periodu smo radili male, besplatne eksperimentalne igre. Korak ka osnivanju smo napravili kada smo osmislili ideju koja ima naš pečat, ali i dovoljno sadržaja u vidu priče, igre i muzike da može da ima i komercijalnu vrednost„, započinje razgovor Igor.

Upravo iz te ideje rodila se igra Golf Club: Wasteland koja je za nešto više od godinu dana preuzeta/kupljena blizu 10.000 puta od strane korisnika širom sveta. Iako je, sa jedne strane, proizvod bio urađen na vreme, najveći izazov za ekipu iz Demagoga bio je odbraniti odluku o premium biznis modelu, tačnije naplatiti igre bez in-app kupovine, o čemu nam Igor više otkriva:

S obzirom na to da je model besplatnih igara koje imaju in-app kupovine daleko rasprostranjeniji, a naročito u Srbiji, morali smo da proučimo uspehe igara na koje se mi ugledamo i budemo sigurni u naše dugoročne planove. Prevashodni cilj tog pristupa je bio da nas dovede u poziciju u kojoj smo sad: da pravimo originalnu intelektualnu svojinu na kojoj baziramo igru, ali i muziku i potencijalno animirane serije.

Vođeni unapred postavljenim biznis modelom i planom monetizacije svoje video igre, tim iza Demagog Studija lansira svoj proizvod na AppStore prodavnicu za koji određuje cenu od 2,99 dolara, kao i na Google Play (gde postoji besplatni demo od pet nivoa). Kako bi nešto više proširili mogućnosti naplate, Igor i njegov tim se odlučuju da korisnicima dodatno ponude kupovinu soundtrack-a na servisima Spotify i BandCamp – što naš sagovornik ističe kao jedan od saveta za one koji takođe planiraju da naprave dodatnu zaradu od svoje igre.

Nadovezujući se na takođe važan proces koji se tiče objavljivanja igre na AppStore prodavnici, Simić se osvrće i na drugu veoma važnu temu u vezi sa procesom naplate, kao i na šta treba obratiti pažnju kada se dođe do ovog bitnog koraka:

Za potrebu naplate od App Store-a, odlučili smo se da osnujemo d.o.o. jer smo želeli da na prodavnici stoji Demagog Studio. Takođe je moguće i naplatiti kao fizičko lice, ali onda stoji ime i prezime osobe, što nama nije bio cilj. Štaviše, treba imati na umu da na ovoj prodavnici nije moguće naplatati proizvod kao preduzetnik („one man company“).

Bitna informacija jeste da je za d.o.o. potreban i D-U-N-S broj koji se može dobiti u Srbiji od ovlašćene agencije, čemu prethodni popunjavanje kratkog formulara. Sa druge strane, naplata od Play Store-a nije bila moguća u Srbiji, pa je vršimo u inostranstvu.

Rast gejming industrije kao motiv za manje timove

Na pitanje Netokracije koliko je intenzivan razvoj video igara u Srbiji uticao vremenom na Igora i njegov tim da uopšte uđu u ovaj svet, a kasnije i razvoj indie studija, Simić ističe da je glavni utisak zapravo bio da se stvari u gejmingu odvijaju dosta brže i ostavljaju više prostora za napredak, nego, recimo, u filmskoj industriji, koja zavisi uglavnom od državnih fondova i čiji je uticaj znatno opao.

Nastavivši dalje razgovor, Igor kao jednu od prednosti ovdašnje industrije igara navodi da ljudi u srpskoj gejming zajednici ne konkurišu jedni drugima za male fondove, već izlaze na svetsko tržište, pa bi svi vrlo rado da pomognu jedni drugima i da se tim putem povežu – samim tim je i ceo ekosistem relevantniji međunarodno.

Kako kažu, rastu ove scene u Srbiji, doprinela je u velikoj meri i nešto jednostavnija administracija prilikom otvaranja studija, ali bi poreska politika države trebala više da favorizuje manje domaće studije u vidu podsticaja ili poreskih olakšica.

Pored toga, prema rečima našeg sagovornika, potrebno je uvesti još važnih promena koje bi u velikoj meri doprinele većem rastu pomenute scene:

Potrebno je ulagati više u edukaciju u gejmingu koja je spoj filmskog i likovnog jezika, scenaristike i programiranja. Katedra za gejming na FDU je dobar primer toga.

Druga napomena je da i dalje većina radnika u ovoj industriji rade u relativno lošim uslovima jer poslodavac računa na njihovu želju da se bave gejmingom.

Treća napomena bi, pak, bila da treba razviti još prošireniju međunarodnu mrežu u svim sektorima industrije od gejming izdavača do svetskih medija koji pokrivaju gejming.

Upitan na samom kraju koje savete bi dao nekome ko takođe planira da krene istim putem i uđe u svet ove industrije, Igor kaže da je veoma važno da se na početku treba odlučiti za projekat koji okupljeni tim može da izvede.

„Imajući u vidu prednosti svakog člana tima, vremenske okvire i budžet, fokusirajte se na pravljenje najboljeg mogućeg iskustva u tim okvirima. Napravite nešto, ako je moguće, originalno. Tržište je preplavljeno sadržajem, ponudite nešto osvežavajuće“, zaključio je na kraju Igor.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Godina u kojoj smo uništili srpski IT

Da, pričam o izmenama zakonskih regulativa vezanih za porez na dohodak građana. Po ko zna koji put imamo šansu da uradimo nešto veliko i sami uprskamo, kao reprezentacija u fudbalu.

Mobilno

Google i u Beogradu omogućio pregled javnog gradskog prevoza!

Google Maps od danas su konačno omogućile korisnicima u Beogradu da na svojim pametnim telefonima dobiju uvid u kretanje gradskog prevoza, cene karte i druge bitne informacije o GSP-u.

Kultura 2.0

Mogu li dva prijatelja iz IT-ja pozicionirati Srbiju na mapi evropskih biciklista – kroz projekat Serbia Upside Down?

Dvojica kolega i prijatelja koji rade u IT industriji svoju ljubav prema biciklizmu i putovanjima spojili su u projekat pod nazivom 'Serbia Upside Down'. Njihova ideja je da se kroz velike biciklističke ture u Srbiji naša zemlja približi njihovim kolegama IT-jevcima iz Zapadne Evrope kao vredno turističko mesto. O čemu se tu zapravo radi?

Propustili ste

Gaming

Igre niškog gaming studija Peaksel preuzete su više od 300 miliona puta, a njihov kvalitet prepoznao je i Google

Niški gejming studio Peaksel može se pohvaliti sa čak 330 miliona preuzimanja svojih igara sa poznatih prodavnica kao što su App Store i Google Play. Ovo je njihova priča.

Ekskluzivno

Ako želimo dalji rast srpskog startap ekosistema, potrebna nam je podrška institucija – pokazuje Startap skener

Srpski startap ekosistem, iako je i dalje po veličini, resursima i iskustvu mali i nalazi se tek u prvoj fazi razvoja, jedan je od najbrže rastućih u odnosu na ekosisteme koji se nalaze u istoj fazi - zaključak je istraživanja Startap skener. Šta moramo promeniti kako bismo održali taj rast?

Startapi i poslovanje

Startap Shyft zahvaljujući development timu u Srbiji podigao investiciju od $15 miliona

Kalifornijski startap Shyft podigao je Serija A investiciju u iznosu od 15 miliona dolara što je, gledano sa lokalnog stanovišta, posebno važno jer se njegov kompletan development tim nalazi upravo u Srbiji.

Kultura 2.0

Razumete podatke koji objašnjavaju zašto ljudi odlaze iz Srbije? Prijavite se na konkurs čiji je nagradni fond 40.000 dolara

UNDP i UNFPA su pripremili nagradni fond od 40.000 dolara za timove koji predlože inovativna rešenja koja doprinose razumevanju izazova koje donosi depopulacija.

Startapi i poslovanje

Kako je srpski Agremo od troje ljudi postao kompanija koja digitalizuje poljoprivredu za 2.000 korisnika širom sveta

Imati efikasnu poljoprivredu danas znači imati 'tech' rešenja koja pomažu agronomima da uz pomoć detaljnih analiza preciznije obrađuju i održavaju svoje parcele. Jedno od tih savremenih rešenja dolazi iz kompanije Agremo, o čijem smo poslovanju razgovarali sa osnivačem.

Kultura 2.0

Da li je moguće sprečiti izgaranje na poslu – pitali smo HR-a, psihologa i direktora

Uhvatite li sebe da se osećate umorno, iscrpljeno, nemotivisano, ne spavate dovoljno, opada vam imunitet i sve to samo kada pomislite na posao koji vas čeka? U tekstu koji sledi pokušavamo da odgovorimo na pitanje kako da u 2020. godini ne dozvolite da do toga dođe.