Kako predstaviti vašu igru publici kada su svi događaji otkazani?

Kako predstaviti vašu igru publici kada su svi događaji otkazani – je li spas u pitchevima na daljinu?

Svetska zdravstvena kriza sa jedne strane doprinela je popularizaciji video igara, ali je druge strane uskratila šansu mnogim gejming studijima da izlažu svoje projekte pred publikom na konferencijama i događajima koji su u potpunosti otkazani.

Video igre su se, na neki način, ispostavile kao najbolji izbor za mnoge tokom pandemije, a čak je i Svetska zdravstvena organizacija preporučila gejming kao pogodnu aktivnost za očuvanje mentalnog zdravlja u periodu fizičkog distanciranja. U martu i aprilu ove godine, drastično se povećao broj igrača na svim platformama, kao i ukupna potrošnja na igre i digitalni sadržaj unutar njih.

Tako je, na primer, u aprilu ove godine u Americi, zabeležen rast prihoda u industriji igara od 73% u odnosu na isti period prethodne godine. Slični podaci su zabeleženi svuda u svetu, pa se iz toga može lako zaključiti da industrija cveta i da one koji se bave razvojem kvalitetnih video igara čeka svetla budućnost. No, da bi se to dogodilo, potrebno je da se prevaziđu novonastali izazovi, kako ekonomski, tako i zdravstveni.

Čitav splet dobro poznatih događaja negativno je uticao na poslovanje lokalnih studija ili nezavisnih developera iz domaće gaming industrije, koji nisu imali priliku da se putem velikih događaja predstave publici, a što je još bitnije partnerima ili potencijalnim investitorima.

“Otkazivanje i odlaganje svih međunarodnih konferencija najviše pogađa manje developere, koji su upravo na takvim događajima tražili potencijalne partnere za finansiranje i izdavanje igara. Pred njima je ozbiljan proces prilagođavanja na nove metode pronalaženja i komunikacije sa poslovnim partnerima”, primećuje Miroslav Mićević, Publishing Manager u kompaniji GameBiz Consulting koja se bavi strateškim savetovanjem u organizaciji i poslovanju studija svih veličina.

Pored njega, razgovarali smo i sa Nemanjom Bondžulićem koji nam je ispred gejming studija Superverse Industries govorio o značaju pitcing-a ideja u gejming industriji i koliko je ovaj proces važan prilikom nastajanja i kasnije promovisanja nove video igre.

Sada je potrebno okrenuti se online pitch sesijama

Kao neko ko dobro poznaje ovu tematiku, Miroslav nam otkriva da rast broja igrača, kao i opšti rast prihoda od prodaje igara, na prvu loptu implicira svetlu budućnost za industriju. Međutim, prema njegovim rečima, danas treba biti oprezniji u donošenju sličnih procena. Pre svega što proizvodnja igara zavisi od investicija i finansiranja projekata, a u svetu investicija stvari se dešavaju u odnosu na status makroekonomije.

Naš sagovornik posebno stavlja do znanja da su procene Svetske banke da će recesija izazvana pandemijom biti dvostruko jača od finansijske krize iz 2008. godine, pa će se upravo iz ovog razloga mnogi investitori odlučiti na primenu restriktivnijih strategija na planu ulaganja u narednom periodu.

Miroslav, pak, dodaje da oni koji budu u mogućnosti da ulažu, već sada posmatraju industriju video igara kao neku vrstu sigurne luke, otporne na potencijalne buduće krize, ali i da se u poslednje vreme zanimljive stvari dešavaju na tržištu:

Veliki igrači kupuju srednje studije, pa se fokus izdavača i investitora pomera na manje, nezavisne studije, koji sada imaju dobru priliku. Takođe, zapaženo je povećano interesovanje VC fondova za industriju igara.

A ako ste mali studio za pravljenje video igara, ovo su osnovne poslovne smernice: dobar tim, pametno izabrana niša, i dugoročni plan. Ako tome pridodamo povoljan Startup Genome izveštaj za Srbiju, mislim da je jasno da postoji velika šansa za lokalne studije.

Kao što smo već i zaključili, pitch-ovanje je jako važan proces za svaki studio, jer za cilj ima da predstavi poslovnu priliku i zainteresuje drugu stranu. Miroslav u nastavku dodaje da ukoliko izdavač ili investitor u određenoj ideji, studiju, ili igri prepozna potencijal, otvara se šansa za partnerstvo. “Studiji za pravljenje video igara su često u potrazi za finansijama i zato je neophodno da, ukoliko imaju dobru ideju i plan, budu u mogućnosti da je na pravi način iskomuniciraju”, smatra Miroslav i dodaje sledeće:

Pre pandemije, najveći broj pitch-eva se odigravao na međunarodnim konferencijama širom sveta. Networking je bio jako važan, i developerima je bio cilj da se u par dana konferencije susretnu sa što više potencijalnih partnera, neumorno predstavljajući svoje planove. Nažalost, za sada su sve konferencije odložene ili otkazane. Mnogi organizatori su svoje događaje preselili u digitalno okruženje kroz razne webinare i online skupove.

Tako da sada ne postoji mogućnost da šarmantno odradite svoj elevator pitch u okviru hotelskog lobija ili u parku ispred konferencijske zgrade. Zbog ovoga su obe strane na gubitku, i developeri i finansijeri, jer u dogovaranju dugoročnog partnerskog odnosa, direktni kontakt igra vrlo važnu ulogu. Brojni developeri i izdavači tvrde da se ta ljudska konekcija, koja često predstavlja “make or break” faktor za poslovne dogovore, može ostvariti samo uživo.

Iako im situacija sa zatvorenim granicama i pandemijom virusa ne ide na ruku, prema mišljenju našeg sagovornika, developeri sada mogu značajno da uštede na troškovima putovanja i smeštaja, koji su za mnoge male studije predstavljali značajan udarac na budžet:

Sve što je potrebno je da naprave dobar pitch dek, uvežbaju nastup, pronađu spisak predstojećih online pitching sesija, kojih zaista ima mnogo, i da se prijave za događaj.

GameBiz Consulting nudi besplatnu pomoć malim timovima u pripremanju pitch-eva

Između ostalog, Miroslav nam je govorio više o tome na koji način GameBiz Consulting tim pomaže developerima i studijima da prebrode novonastalu krizu. Ova agencija koju čini petoro ljudi, kako Miroslav dodaje, nema organizacionih problema kao veći studiji i priroda posla je takva da su vrlo mobilni i mogu individualno da obave sve što je potrebno njihovim klijentima, sa bilo koje lokacije:

U razgovoru sa developerima smo primetili da mnogi imaju problem sa jasnim komuniciranjem svojih ideja, te smo stoga i odlučili da pomognemo pre svega domaćim developerima da “naoštre” svoje pitch dekove, kako bi se što bolje pripremili za online predstavljanje igara. Svi zainteresovani mogu da nam se jave ili da pošalju pitch dekove preko kontakt forme na našem sajtu, i mi ćemo ih iskomentarisati i vratiti nazad.

Takođe, studiji mogu da zakažu online sastanak sa nama kako bismo popričali o svemu što ih čeka na tom uzbudljivom putu. Naravno, sve ovo radimo besplatno, jer znamo koliki potencijal ima domaća zajednica i želja nam je da čitav ekosistem podignemo na viši nivo, koliko je to u našoj moći.

Mićević nam je i otkrio da je jedna od oblasti koja je u planu za ovu kompaniju zapravo uvođenje pomoći oko licenciranja. Kako on dodaje, velika je šansa da će industrija igara u budućnosti postati dominantni medij i da će se sadržaj igara menjati u skladu sa tim:

Brendovi upravo sada počinju da prepoznaju potpuno nove načine u igrama kojima mogu da dođu do još većeg broja klijenata. S obzirom da smo neke od ovih stvari već radili, plan nam je da u skoroj budućnosti otvorimo i tu liniju poslovanja. U planu je i savetovanje timova u menadžmentu proizvoda, ali o tome ćemo govoriti drugom prilikom.

U novonastaloj situaciji treba zadržati kontakte i ostvariti nove

Kako bismo važnost teme o javnom predstavljanju proizvoda u gaming industriji obradili iz još jednog ugla, pomogao nam je i Nemanja Bondžulić, CEO u studiju Superverse Industries. Upravo ovaj domaći studio imao je iskustvo učešća na velikim konferencijama gde je imao priliku da predstavi svoj tim i proizvode.

Sada je, dolaskom pandemije i zatvaranjem konferencija, to nemoguće, ali Nemanja je za Netokraciju govorio baš o trenutnoj situaciji koja direktno pogađa ovaj sektor. On kaže da je više nego jasno da je COVID-19 pandemija uticala na sve industrije pa i na gejming:

Sa jedne strane, potencijalno je otvoren prostor za igre dok ljudi provode daleko više vremena u svojim domovima. Sa druge, postoji određena bojazan od predstojećih ekonomskih posledica zdravstvene krize, što znači da nisu svi podjednako spremni da potroše novac na nešto što ne smatraju neophodnim.

Postoji možda i određeno povlačenje, psihološko zatvaranje dela populacije kao reakcija na socijalno distanciranje. Rezultati na kraju variraju: nekoliko AAA naslova ostvarilo je rekordne rezultate, ali mi, recimo, nismo zabeležili poseban porast prodaje SUPERVERSE-a u mesecima pandemije.

Govoreći dalje o konkretnim savetima za gaming studije i sve one koji su u ovoj industriji pogođeni pomenutom pandemijom, Nemanja dodaje da je pre svega potrebno istražiti nove načine prezentacije i privlačenja potencijalnih igrača:

Svedoci smo novom nivou virtuelizacije. Na primer, trejler za film Kristofera Nolana (Tenet) koji se prikazuje u in-game bioskopu Fortnite-a. Može se očekivati da će zdravstvena kriza doneti trajne promene na tom polju. Verovatno neće biti većih konferencija u narednom periodu, zasigurno do kraja godine.

Online komunikacija i društvene mreže ostaju kao jedino sredstvo promocije za male timove. Ekonomske posledice će tek uslediti u narednih godinu dana. Kao psihološka posledica, moguće je da će igrači biti manje spremni da “rizikuju”, da ulože novac u neku indie igru, držeći se “proverenih” visokobudžetnih naslova. Sa druge strane, postoji trend podizanja cena AAA igara, ostaje da tržište pokaže ima li to smisla.

Kada već govorimo o predstavljanju proizvoda i ideja gejming studija, Bondžulić posebno stavlja do znanja da ovaj proces za mali tim, koji nema izdavača, može biti i presudan. Kako kaže, konferencije jesu najpogodije za ostvarivanje kontakata, jer omogućavaju izdavačima direktan, neposredan pristup developerima.

Međutim, prema njegovim rečima, u novonastaloj situaciji neophodno je zadržati kontakte i ostvariti nove, ali je težište pomereno nazad na developere i online komunikaciju:

Kako je to rekao Vudi Alen, 90% uspeha je pojaviti se. Šalu na stranu, biti aktivan i izlagati na velikim događajima daje dodatnu dozu ozbiljnosti developerima i podvlači trud uložen u igru. Uvek postoji mogućnost za kontakt koji je potpuno neočekivan i može doneti saradnju sa izdavačima.

Nemanja na kraju zaključuje da treba imati na umu činjenicu da velike konferencije nisu baš najnežnije prema indie studijima, konkurencija je velika i mnogi posetioci će posvetiti malo pažnje tek kada obiđu i pogledaju šta “veliki igrači” nude. Zato ovo može biti i blessing in disguise.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.