Kako predstaviti vašu igru publici kada su svi događaji otkazani?

Kako predstaviti vašu igru publici kada su svi događaji otkazani – je li spas u pitchevima na daljinu?

Svetska zdravstvena kriza sa jedne strane doprinela je popularizaciji video igara, ali je druge strane uskratila šansu mnogim gejming studijima da izlažu svoje projekte pred publikom na konferencijama i događajima koji su u potpunosti otkazani.

Video igre su se, na neki način, ispostavile kao najbolji izbor za mnoge tokom pandemije, a čak je i Svetska zdravstvena organizacija preporučila gejming kao pogodnu aktivnost za očuvanje mentalnog zdravlja u periodu fizičkog distanciranja. U martu i aprilu ove godine, drastično se povećao broj igrača na svim platformama, kao i ukupna potrošnja na igre i digitalni sadržaj unutar njih.

Tako je, na primer, u aprilu ove godine u Americi, zabeležen rast prihoda u industriji igara od 73% u odnosu na isti period prethodne godine. Slični podaci su zabeleženi svuda u svetu, pa se iz toga može lako zaključiti da industrija cveta i da one koji se bave razvojem kvalitetnih video igara čeka svetla budućnost. No, da bi se to dogodilo, potrebno je da se prevaziđu novonastali izazovi, kako ekonomski, tako i zdravstveni.

Čitav splet dobro poznatih događaja negativno je uticao na poslovanje lokalnih studija ili nezavisnih developera iz domaće gaming industrije, koji nisu imali priliku da se putem velikih događaja predstave publici, a što je još bitnije partnerima ili potencijalnim investitorima.

“Otkazivanje i odlaganje svih međunarodnih konferencija najviše pogađa manje developere, koji su upravo na takvim događajima tražili potencijalne partnere za finansiranje i izdavanje igara. Pred njima je ozbiljan proces prilagođavanja na nove metode pronalaženja i komunikacije sa poslovnim partnerima”, primećuje Miroslav Mićević, Publishing Manager u kompaniji GameBiz Consulting koja se bavi strateškim savetovanjem u organizaciji i poslovanju studija svih veličina.

Pored njega, razgovarali smo i sa Nemanjom Bondžulićem koji nam je ispred gejming studija Superverse Industries govorio o značaju pitcing-a ideja u gejming industriji i koliko je ovaj proces važan prilikom nastajanja i kasnije promovisanja nove video igre.

Sada je potrebno okrenuti se online pitch sesijama

Kao neko ko dobro poznaje ovu tematiku, Miroslav nam otkriva da rast broja igrača, kao i opšti rast prihoda od prodaje igara, na prvu loptu implicira svetlu budućnost za industriju. Međutim, prema njegovim rečima, danas treba biti oprezniji u donošenju sličnih procena. Pre svega što proizvodnja igara zavisi od investicija i finansiranja projekata, a u svetu investicija stvari se dešavaju u odnosu na status makroekonomije.

Naš sagovornik posebno stavlja do znanja da su procene Svetske banke da će recesija izazvana pandemijom biti dvostruko jača od finansijske krize iz 2008. godine, pa će se upravo iz ovog razloga mnogi investitori odlučiti na primenu restriktivnijih strategija na planu ulaganja u narednom periodu.

Miroslav, pak, dodaje da oni koji budu u mogućnosti da ulažu, već sada posmatraju industriju video igara kao neku vrstu sigurne luke, otporne na potencijalne buduće krize, ali i da se u poslednje vreme zanimljive stvari dešavaju na tržištu:

Veliki igrači kupuju srednje studije, pa se fokus izdavača i investitora pomera na manje, nezavisne studije, koji sada imaju dobru priliku. Takođe, zapaženo je povećano interesovanje VC fondova za industriju igara.

A ako ste mali studio za pravljenje video igara, ovo su osnovne poslovne smernice: dobar tim, pametno izabrana niša, i dugoročni plan. Ako tome pridodamo povoljan Startup Genome izveštaj za Srbiju, mislim da je jasno da postoji velika šansa za lokalne studije.

Kao što smo već i zaključili, pitch-ovanje je jako važan proces za svaki studio, jer za cilj ima da predstavi poslovnu priliku i zainteresuje drugu stranu. Miroslav u nastavku dodaje da ukoliko izdavač ili investitor u određenoj ideji, studiju, ili igri prepozna potencijal, otvara se šansa za partnerstvo. “Studiji za pravljenje video igara su često u potrazi za finansijama i zato je neophodno da, ukoliko imaju dobru ideju i plan, budu u mogućnosti da je na pravi način iskomuniciraju”, smatra Miroslav i dodaje sledeće:

Pre pandemije, najveći broj pitch-eva se odigravao na međunarodnim konferencijama širom sveta. Networking je bio jako važan, i developerima je bio cilj da se u par dana konferencije susretnu sa što više potencijalnih partnera, neumorno predstavljajući svoje planove. Nažalost, za sada su sve konferencije odložene ili otkazane. Mnogi organizatori su svoje događaje preselili u digitalno okruženje kroz razne webinare i online skupove.

Tako da sada ne postoji mogućnost da šarmantno odradite svoj elevator pitch u okviru hotelskog lobija ili u parku ispred konferencijske zgrade. Zbog ovoga su obe strane na gubitku, i developeri i finansijeri, jer u dogovaranju dugoročnog partnerskog odnosa, direktni kontakt igra vrlo važnu ulogu. Brojni developeri i izdavači tvrde da se ta ljudska konekcija, koja često predstavlja “make or break” faktor za poslovne dogovore, može ostvariti samo uživo.

Iako im situacija sa zatvorenim granicama i pandemijom virusa ne ide na ruku, prema mišljenju našeg sagovornika, developeri sada mogu značajno da uštede na troškovima putovanja i smeštaja, koji su za mnoge male studije predstavljali značajan udarac na budžet:

Sve što je potrebno je da naprave dobar pitch dek, uvežbaju nastup, pronađu spisak predstojećih online pitching sesija, kojih zaista ima mnogo, i da se prijave za događaj.

GameBiz Consulting nudi besplatnu pomoć malim timovima u pripremanju pitch-eva

Između ostalog, Miroslav nam je govorio više o tome na koji način GameBiz Consulting tim pomaže developerima i studijima da prebrode novonastalu krizu. Ova agencija koju čini petoro ljudi, kako Miroslav dodaje, nema organizacionih problema kao veći studiji i priroda posla je takva da su vrlo mobilni i mogu individualno da obave sve što je potrebno njihovim klijentima, sa bilo koje lokacije:

U razgovoru sa developerima smo primetili da mnogi imaju problem sa jasnim komuniciranjem svojih ideja, te smo stoga i odlučili da pomognemo pre svega domaćim developerima da “naoštre” svoje pitch dekove, kako bi se što bolje pripremili za online predstavljanje igara. Svi zainteresovani mogu da nam se jave ili da pošalju pitch dekove preko kontakt forme na našem sajtu, i mi ćemo ih iskomentarisati i vratiti nazad.

Takođe, studiji mogu da zakažu online sastanak sa nama kako bismo popričali o svemu što ih čeka na tom uzbudljivom putu. Naravno, sve ovo radimo besplatno, jer znamo koliki potencijal ima domaća zajednica i želja nam je da čitav ekosistem podignemo na viši nivo, koliko je to u našoj moći.

Mićević nam je i otkrio da je jedna od oblasti koja je u planu za ovu kompaniju zapravo uvođenje pomoći oko licenciranja. Kako on dodaje, velika je šansa da će industrija igara u budućnosti postati dominantni medij i da će se sadržaj igara menjati u skladu sa tim:

Brendovi upravo sada počinju da prepoznaju potpuno nove načine u igrama kojima mogu da dođu do još većeg broja klijenata. S obzirom da smo neke od ovih stvari već radili, plan nam je da u skoroj budućnosti otvorimo i tu liniju poslovanja. U planu je i savetovanje timova u menadžmentu proizvoda, ali o tome ćemo govoriti drugom prilikom.

U novonastaloj situaciji treba zadržati kontakte i ostvariti nove

Kako bismo važnost teme o javnom predstavljanju proizvoda u gaming industriji obradili iz još jednog ugla, pomogao nam je i Nemanja Bondžulić, CEO u studiju Superverse Industries. Upravo ovaj domaći studio imao je iskustvo učešća na velikim konferencijama gde je imao priliku da predstavi svoj tim i proizvode.

Sada je, dolaskom pandemije i zatvaranjem konferencija, to nemoguće, ali Nemanja je za Netokraciju govorio baš o trenutnoj situaciji koja direktno pogađa ovaj sektor. On kaže da je više nego jasno da je COVID-19 pandemija uticala na sve industrije pa i na gejming:

Sa jedne strane, potencijalno je otvoren prostor za igre dok ljudi provode daleko više vremena u svojim domovima. Sa druge, postoji određena bojazan od predstojećih ekonomskih posledica zdravstvene krize, što znači da nisu svi podjednako spremni da potroše novac na nešto što ne smatraju neophodnim.

Postoji možda i određeno povlačenje, psihološko zatvaranje dela populacije kao reakcija na socijalno distanciranje. Rezultati na kraju variraju: nekoliko AAA naslova ostvarilo je rekordne rezultate, ali mi, recimo, nismo zabeležili poseban porast prodaje SUPERVERSE-a u mesecima pandemije.

Govoreći dalje o konkretnim savetima za gaming studije i sve one koji su u ovoj industriji pogođeni pomenutom pandemijom, Nemanja dodaje da je pre svega potrebno istražiti nove načine prezentacije i privlačenja potencijalnih igrača:

Svedoci smo novom nivou virtuelizacije. Na primer, trejler za film Kristofera Nolana (Tenet) koji se prikazuje u in-game bioskopu Fortnite-a. Može se očekivati da će zdravstvena kriza doneti trajne promene na tom polju. Verovatno neće biti većih konferencija u narednom periodu, zasigurno do kraja godine.

Online komunikacija i društvene mreže ostaju kao jedino sredstvo promocije za male timove. Ekonomske posledice će tek uslediti u narednih godinu dana. Kao psihološka posledica, moguće je da će igrači biti manje spremni da “rizikuju”, da ulože novac u neku indie igru, držeći se “proverenih” visokobudžetnih naslova. Sa druge strane, postoji trend podizanja cena AAA igara, ostaje da tržište pokaže ima li to smisla.

Kada već govorimo o predstavljanju proizvoda i ideja gejming studija, Bondžulić posebno stavlja do znanja da ovaj proces za mali tim, koji nema izdavača, može biti i presudan. Kako kaže, konferencije jesu najpogodije za ostvarivanje kontakata, jer omogućavaju izdavačima direktan, neposredan pristup developerima.

Međutim, prema njegovim rečima, u novonastaloj situaciji neophodno je zadržati kontakte i ostvariti nove, ali je težište pomereno nazad na developere i online komunikaciju:

Kako je to rekao Vudi Alen, 90% uspeha je pojaviti se. Šalu na stranu, biti aktivan i izlagati na velikim događajima daje dodatnu dozu ozbiljnosti developerima i podvlači trud uložen u igru. Uvek postoji mogućnost za kontakt koji je potpuno neočekivan i može doneti saradnju sa izdavačima.

Nemanja na kraju zaključuje da treba imati na umu činjenicu da velike konferencije nisu baš najnežnije prema indie studijima, konkurencija je velika i mnogi posetioci će posvetiti malo pažnje tek kada obiđu i pogledaju šta “veliki igrači” nude. Zato ovo može biti i blessing in disguise.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Od Silicijumske doline do Skadarlije: Kako je američki Harness otvorio svoj R&D centar u srpskoj prestonici?

Kao kompanija koja razvija CI/CD alate za programere i dev timove, američki Harness otvorio je početkom godine svoj R&D centar u srpskoj prestonici. Otkrivamo koji su njihovi dalji planovi.

Gaming

Kroz program ‘Game Dev Bootcamp’ Nordeus nastavlja da edukuje mlade o razvoju igara – prijave do 12. novembra

Nordeus fondacija pokreće novi online besplatni obrazovni program 'Game Dev Bootcamp' za mlade širom Srbije koji su zainteresovani za tehnički razvoj video igara.

Internet marketing

Digitalni marketing u regulisanim industrijama: Kako se oglašavati kada je sve zabranjeno?

Za sve regulisane industrije uvek važe dve stvari, budžet uglavnom nikada nije problem i skoro ništa nije dozvoljeno kada je marketing u pitanju.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Sat vremena o TikTok oglašavanju (gošća Gorana Risteski)

TikTok, društvena mreža koja je osvojila svet u prethodne dve godine, raste još više i otvara nove mogućnosti za brendove, biznise, oglašivače i nezavisne kreatore. Upravo na tu temu u 73. epizodi Office Talks podcasta pričamo sa Goranom Risteski koja radi kao Media Researcher u agenciji Direct Media United Solutions.

Karijere

Tamara Prodanović postaje specijalista za brendiranje poslodavca u kompaniji Syrmia

Odakle je potekla odluka da se Tamara nakon sedam godina provedenih u HelloWorld-u priključi 'kompanijskoj strani priče' i pređe u kompaniju Syrmia?

Karijere

Studenti informatike i Synechron organizovali prvi hakaton na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu

BarKod hakaton, prvi hakaton na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu, održan je prethodnog vikenda pod sloganom 'Ako ništa…bar kod!'.

Kultura 2.0

UNICEF u Srbiji pokrenuo humanitarnu akciju – kupovinom NFT tokena pomažete deci sa smetnjama u razvoju

Povodom obeležavanja 75 godina rada UNICEF-a predstavljena je i dalje aktuelna specijalna kolekcija jedinstvenih digitalnih tokena - NFT, koja će biti izložena do 11. decembra. Izložba ima humanitarni cilj nabavke asistivne tehnologije koja pomaže deci sa smetnjama u razvoju da povećaju svoje sposobnosti i veštine.

Startapi i poslovanje

Programeri, Bosch ne proizvodi samo aparate za kafu – ima i odeljenja koja kreiraju softvere

Mesec dana sam u Bosch-u. Iako za sebe mislim da detaljno poznajem IT industriju, do pre dva meseca nisam znala da ova kompanija proizvodi nešto što nisu aparati za kafu, veš mašine i klime, kao i da u okviru Bosch-a postoje neka odeljenja koja prave softvere.

Karijere

Kompanija ZF Serbia najavila nova zapošljavanja u novosadskom razvojnom centru

Traže se inženjeri za rad na razvoju energetske elektronike za primenu u pogonskim sistemima.