Facebook: na 126 miliona Amerikanaca uticale lažne vesti ruskih obaveštajaca

Za sada još uvek neosnovane tvrdnje da je Rusija imala uticaj na izbor Donalda Trampa za predsednika postaju sve glasnije, a pretpostavka da je uticaj društvenih mreža pomogao u realizaciji tog scenarija čini se sve realnijom. Tome u prilog govori i izveštaj kompanije Facebook za predstojeće svedočenje pred Pravosudnim odborom američkog Senata po kome je oko 80 hiljada postova sa političkim porukama iz ruskih izvora direktno stiglo do 29 miliona Amerikanaca.

Obaveštajni komitet američkog Senata pokrenuo je istragu u kojoj se ispituje navodna povezanost Trampovog izbornog štaba sa Rusijom, te se u tu svrhu očekuje i predstojeće svedočenje čelnih ljudi iz kompanije Facebook, zbog čega je i kreiran kontraverzni izveštaj.

Od Cukerbergovog stava da je „sama ideja da su lažne vesti na Facebook-u uticale na izbore u SAD totalno suluda“ do predstojećeg svedočenja razlika je samo godinu dana, ali informacije koje su u tom periodu procurele u javnost otkrivaju da se vrlo verovatno pravila igre prilikom izbora nisu poštovala.

Naime, prema uvidu u pripremljeno pisano svedočenje koji je imala agencija Rojters, u periodu od juna 2015. do avgusta 2017. kreirano je oko 120 Facebook stranica koje su objavljivale lažne vesti u cilju uplitanja u američke predsedničke izbore širenjem dezinformacija. Neistiniti sadržaji imali su uticaj na 126 miliona Amerikanaca, a njihovo poreklo direktno se može pratiti do ruskih obaveštajaca.

Facebook nije jedini igrač

Kako nagađanja traju godinu dana i sve više nagrizaju ugled ove društvene mreže, jedan od koraka koji je preduzet bile su i najavljene mere protiv lažnih vesti, koje se sprovode od avgusta. Njima se sadržaj koji je okarakterisan kao sumnjiv šalje na proveru nezavisnoj trećoj strani, a ukoliko se sadržaj klasifikuje kao lažan, ta stranica se ukida.

Međutim, još uvek nedokazani uticaj ruskih obaveštajnih službi nije se zadržao isključivo na uticaj posredstvom Facebook-a. Predstavnici Twittera i Gugla takođe će svedočiti pred nadležnim organom, a u javnost su izašli podaci da je Gugl otkrio 4.700 dolara vredne oglase povezane sa ruskim izvorima, kao i 18 YouTube kanala za koje se prepostavlja da su deo ruske manipulativne strategije.

Iz Twitter-a takođe dolaze informacije da je pronađeno 2.752 naloga koji vode do ruskih obaveštajaca, a sva tri aktera najavila sa da će preduzeti korake ne bi li se političko oglašavanje bolje regulisalo i da bi se smanjio uticaj manipulacija. Osumnjičene strane, odnosno Rusija i Tramp, sve negiraju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Zapošljavanje nedovoljno kvalifikovanog kadra u IT-ju – bahatost ili potreba?

Kada govorimo o IT sceni u Srbiji, jasno nam je da je to mala bara sa još manje 'krokodila'. Stoga se ponekad desi da neki od 'krokodila' koji su tek zaplivali dobiju posao koji možda još uvek ne zaslužuju. Ili je to samo mit? Otkrivamo u našoj analizi.

Društvene mreže

Neguj mo srbski jezik: Čak i oni koji nam prete priznaju da nas vole!

Oni su momci iza jedne od najpoznatijih satiričnih stranica na domaćem Internetu. U razgovoru sa dvojicom admina, otkrivamo kako je nastao Neguj mo srbski jezik, kakav je njihov odnos sa poznatima koji su često predmet viralnih šala, ali i šta danas predstavlja ova zajednica od nekoliko stotina hiljada pratilaca.

Propustili ste

E-commerce

Sredom i subotom cena karte u javnom prevozu od 1 dinar prilikom ‘cashless’ plaćanja

Do 15. septembra svake srede i subote korisnici Mastercard i Maestro beskontaktnih kartica svoje karte za gradski prevoz u Beogradu kupovaće po promotivnim cenama od 1, 2 i 3 dinara.

Kultura 2.0

Pitali smo mlade da li uspevaju da uštede novac – i da li to rade u banci ili u koverti

Kakav je odnos mladih prema ličnim finansijama i da li smo zaboravili šta znači štednja?

Sponzorisano

Kvalitetan sadržaj uvek ima primat – a kako to radi Coca-Cola u Srbiji?

Putovanje kompanije Coca-Cola u oblast 'content' marketinga u Srbiji počelo je u martu. Da li je ovaj projekat ispunio očekivanja?

Tehnologija

Google uz novi ‘Video Carousel’ organski povećava pregled videa

Kompanija iz Mountain View-a rešena je da pomogne kreatorima video sadržaja da generišu veći broj pregleda u rezultatima pretrage.

Društvene mreže

Humanost u doba lajkova

Možemo li u isto vreme biti humani i raditi na ličnoj promociji? Ako je suditi prema poslednjim trendovima na Instagramu, to se od nas i očekuje...

Tehnologija

Naši e-servisi zabeležili su pad na svetskom nivou – razvoj novih može nam povećati globalni indeks

Srbija ostvarila pad od nekoliko mesta na globalnoj 'UN E-Government Survey 2018' listi kada je rad državnih e-servisa u pitanju.