Facebook: na 126 miliona Amerikanaca uticale lažne vesti ruskih obaveštajaca - Netokracija.rs

Facebook: na 126 miliona Amerikanaca uticale lažne vesti ruskih obaveštajaca

Za sada još uvek neosnovane tvrdnje da je Rusija imala uticaj na izbor Donalda Trampa za predsednika postaju sve glasnije, a pretpostavka da je uticaj društvenih mreža pomogao u realizaciji tog scenarija čini se sve realnijom. Tome u prilog govori i izveštaj kompanije Facebook za predstojeće svedočenje pred Pravosudnim odborom američkog Senata po kome je oko 80 hiljada postova sa političkim porukama iz ruskih izvora direktno stiglo do 29 miliona Amerikanaca.

Obaveštajni komitet američkog Senata pokrenuo je istragu u kojoj se ispituje navodna povezanost Trampovog izbornog štaba sa Rusijom, te se u tu svrhu očekuje i predstojeće svedočenje čelnih ljudi iz kompanije Facebook, zbog čega je i kreiran kontraverzni izveštaj.

Od Cukerbergovog stava da je „sama ideja da su lažne vesti na Facebook-u uticale na izbore u SAD totalno suluda“ do predstojećeg svedočenja razlika je samo godinu dana, ali informacije koje su u tom periodu procurele u javnost otkrivaju da se vrlo verovatno pravila igre prilikom izbora nisu poštovala.

Naime, prema uvidu u pripremljeno pisano svedočenje koji je imala agencija Rojters, u periodu od juna 2015. do avgusta 2017. kreirano je oko 120 Facebook stranica koje su objavljivale lažne vesti u cilju uplitanja u američke predsedničke izbore širenjem dezinformacija. Neistiniti sadržaji imali su uticaj na 126 miliona Amerikanaca, a njihovo poreklo direktno se može pratiti do ruskih obaveštajaca.

Facebook nije jedini igrač

Kako nagađanja traju godinu dana i sve više nagrizaju ugled ove društvene mreže, jedan od koraka koji je preduzet bile su i najavljene mere protiv lažnih vesti, koje se sprovode od avgusta. Njima se sadržaj koji je okarakterisan kao sumnjiv šalje na proveru nezavisnoj trećoj strani, a ukoliko se sadržaj klasifikuje kao lažan, ta stranica se ukida.

Međutim, još uvek nedokazani uticaj ruskih obaveštajnih službi nije se zadržao isključivo na uticaj posredstvom Facebook-a. Predstavnici Twittera i Gugla takođe će svedočiti pred nadležnim organom, a u javnost su izašli podaci da je Gugl otkrio 4.700 dolara vredne oglase povezane sa ruskim izvorima, kao i 18 YouTube kanala za koje se prepostavlja da su deo ruske manipulativne strategije.

Iz Twitter-a takođe dolaze informacije da je pronađeno 2.752 naloga koji vode do ruskih obaveštajaca, a sva tri aktera najavila sa da će preduzeti korake ne bi li se političko oglašavanje bolje regulisalo i da bi se smanjio uticaj manipulacija. Osumnjičene strane, odnosno Rusija i Tramp, sve negiraju.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki MotionOps podigao investiciju od $1,2 miliona – sledi širenje tima u Srbiji i dalji razvoj proizvoda

MotionOps zatvorio je 'pre-seed' rundu od gotovo 1,2 miliona dolara predvođenu VC fondom iz Jute Alpine 100. Nikola Cvetković, jedan od osnivača ovog startapa, otkriva nam više o tome kako tim planira da iskoristi investiciju.

Analiza

Rast po svaku cenu više nije ono što startape vodi do investicije – i tu je prilika za srpske timove

Po pitanju investiranja u startape na globalnom nivou, prošla decenija lako bi mogla dobiti titulu zlatne decenije. Problem je bio samo jedan: ti startapi u velikoj većini nisu stavljali naglasak na profitablinost i zdrav rast i, uprkos gubicima koji su se brojali u stotinama miliona, ipak su dostizali valuacije od nekoliko milijardi. Sada su se pravila igre promenila - što može ići u prilog domaćim startapima.

Sponzorisano

Degordian pokreće novi podbrend: Builtt! Fokusiraće se na ecommerce, web i product projekte

Degordian dobija novi specijalizovani spin-off brand koji deluje u 3 vertikale. Upoznajte 'Builtt' koji se bavi izradom web stranica, digitalnih proizvoda i ecommerce rešenja.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Outpost Chess, srpski LinkedIn za šahiste, podigao prvu ‘angel’ investiciju vrednu €85.000

Outpost Chess je potpisao ugovor za prvu 'anđeosku investiciju' u visini od 85.000 evra i očekuje da će kompletirati celu pre-seed rundu do kraja ove godine.

Startapi i poslovanje

Rad od kuće kao iz kanca: Remote Santa platforma jača timski duh na daljinu – i vredno nagrađuje trud

Startap iz Srbije rešava najveći problem rada od kuće - usamljenost! Kako Remote Santa platforma podstiče timski duh na daljinu, čitajte u intervjuu sa suosnivačicom, Jovanom Đeković.

Kultura 2.0

Web pristupačnost čini internet boljim mestom za sve – a posebno za osobe sa invaliditetom

Internet je alat putem kog možemo pronaći gotovo sve što želimo da saznamo, zar ne? Nažalost, to nije slučaj za osobe koje imaju određene invaliditete. Upravo zato je pristupačnost interneta (web accessibillity) sve aktuelnija tema.

Društvene mreže

Hoće li Elon Mask zaista uvesti pretplatu za sve korisnike Twittera?

Ono što se dešava sa Twitterom od momenta akvizicije od strane kontraverznog biznismena Elona Maska može se kategorizovati kao potpuna farsa sa čudnim spletom događaja i okolnostima koji su zadesili ovu društvenu mrežu.

Takmičenje

Bosch Startup Harbour poziva startape da zajedno validiraju ideje i skaliraju biznis – prijave traju do 30. septembra

Startup Harbour je globalna inicijativa kompanije Bosch čiji je cilj kreiranje ekosistema kroz saradnju između 'early stage' startapa i različitih Bosch divizija u oblasti informacionih tehnologija i digitalizacije.

Intervju

Amir Moini pomogao je Netflixu da izgradi Employer Brand iz temelja – a sada dolazi na Empple Festival

Treći po redu Empple Festival 5. oktobra ugostiće Amira Moinija, direktora Employer Branding-a kompanije Moloco u Silicijumskoj dolini.