EU finalno glasa o Direktivi o autorskom pravu. Kako će to uticati na Srbiju?

EU finalno glasa o kontraverznoj Direktivi o autorskom pravu. Kako će to uticati na Srbiju?

Prašina povodom usvajanja kontraverzne Direktive o autorskim pravima od strane Evropskog parlamenta polako se sleže, ali se približava 15. april, datum kada o pomenutom dokumentu glasa Savet EU. Šta možemo da očekujemo ukoliko Direktiva bude zvanično usvojena?

Sada već čuveni Član 17 (koji je prvobitno bio Član 13) Direktive o autorskim pravima EU mogao bi zauvek da promeni način na koji se ponašamo na Internetu, tvrde kritičari i brojni domaći i strani mediji.

Sama Direktiva, uprkos spekulacijama, nije zadržala prvobitni oblik, te su meme-ovi i GIF-ovi izuzeti iz ovog dokumenta, linkovi novinskih članaka uz sopstvene reči ili kratak dodatak mogu se slobodno deliti, a startap platforme podležu lakšim obavezama.

Međutim, Internet platforme biće odgovorne za sadržaj koji njeni korisnici postavljaju. Ukoliko neko vašoj platformi postavi nešto što krši autorska prava – krivac ste vi i za to plaćate kaznu. Naravno, uradićete sve da to sprečite – čak ćete preduzeti i više nego što je potrebno, a možda čak, za ne daj bože, zabraniti stvari koje Direktiva odobrava, da biste se stoprocentno obezbedili.

Direktan udarac na Facebook i Google.

Kontraverzama ovde ipak nije kraj – tek sledi potencijalno zvanično usvajanje od strane Saveta EU i moguća primena Direktive u naredne dve godine. Zbog toga o spornim stvarima razgovaramo sa Bojanom Perkovim, istraživačem u SHARE Fondaciji i Urošem Nedeljkovićem, advokatom.

Pokušaj obuzdavanja međunarodnih giganata

Jedna od stvari o kojoj se stručna javnost u ovom trenutku najviše spori jesu sami upload filteri koji bi se koristili za blokiranje sadržaja koji krši autorska prava na platformama. Kako kaže Perkov, oni su se pokazali kao vrlo nepouzdani i skloni greškama, naročito u prepoznavanju šta je zapravo legitiman sadržaj čija svrha nije kršenje prava intelektualne svojine već, recimo, parodija ili satira:

Sami korisnici neće biti sigurni da li će njihov sadržaj uopšte moći da bude postavljen na neku platformu za deljenje sadržaja, na primer YouTube, što može imati velike implikacije po slobodu izražavanja i informisanja.

Različita su mišljenja zašto je ova Direktiva izglasana i uopšte predložena, dodaje Uroš. „Radi se o pokušaju obuzdavanja velikih međunarodnih kompanija da zarađuju na tuđim delima s obzirom da su se na njima i obogatile“, kaže Uroš i dodaje da je namera, kao i kod GDPR-a, vrlo slična:

Radi se o tome što su i Google i Facebook i s njima vezani portali, odnosno aplikacije i platforme, postale moćne zato što su na osnovu tuđe intelektualne svojine dobile na popularnosti i broju korisnika. Dakle, ne radi se više o primarnoj komunikaciji već o multimediji.

Ali zašto se ova oblast baš sada reguliše? Razlog je jednostavan, kaže Nedeljković: pravna regulativa, čak i u najrazvijenijim državama, obično kasni 10 do 20 godina. „Ako ovo urodi plodomvelike kompanije bi mogle da shvate da ne mogu da otvaraju nogom vrata kafane gde god da se pojave“, kaže Uroš.

Revolucija u oblasti autorskih prava – da ili ne?

Šta je, sa druge strane, najgore što može da se desi?

„Svojevrsne zloupotrebe kod parodija i slično, koje su inače dozvoljene prilikom upotrebe autorskih dela, uz određena ograničenja“, kaže Nedeljković.

Internet bi bio vraćen unazad, dodaje Bojan, te bi se „samo učvrstila pozicija kompanija u čijem su vlasništvu najpopularnije platforme, jer one imaju dovoljno sredstava da ulože u primenu tehnologije filtriranja sadržaja i dalje je razvijaju kako bi pre svega štitile sebe i nosioce prava intelektualne svojine, takođe moćne i uticajne kompanije“. On zatim dodaje:

Moguć scenario je da recimo YouTube za korisnike u nekoj državi članici EU bude potpuno drugačiji nego korisnicima koji mu pristupaju iz Kanade ili SAD, zbog čega se postavlja pitanje kako bi se odredbe Direktive implementirale u praksi, imajući u vidu globalni karakter mnogih online platformi za deljenje korisnički generisanih sadržaja.

Sa druge strane, to da li će sloboda izražavanja ovime biti ugrožena ne može se sa sigurnošću reći s obzirom na to da treba tačno odrediti na koju se konkretno slobodu izražavanja misli, ocenjuje Nedeljković:

Svaka sloboda ima i mora da ima ograničenja, ali to ne sme da zalazi u cenzuru. Čini mi se da je ova direktiva i proizvod lobiranja velikih izdavačkih kuća u domenu multimedije, s obzirom na to da svako želi svoj deo kolača, ali ne samo to – tu su i novinske kuće i portali kojima s jedne strane deljenje sadržaja po mrežama pozitivno utiče na čitanost, dok s druge strane od te čitanosti nemaju mnogo nužno koristi s obzirom na to da najveći uvdeo od reklama uzimaju kompanije koje omogućavaju da se sadržaj deli.

Kako će to zaživeti u praksi, videćemo, kaže Nedeljković. „Možda se ne desi ništa revolucionarno, dok se možda desi baš – revolucija, pogotovo u automatizaciji koja je proizvod mašinskog učenja kroz algoritme, koji su – nasuprot uvreženom mišljenju, itekako pogrešivi“, dodaje on.

Šta čeka Srbiju?

I dok polemike o primeni mogu da traju beskonačno, ono što je pred Srbijom kao kandidatom za članstvo u EU je da, ako Savet EU prihvati Direktivu, ona mora da svoje nacionalno zakonodavstvo usaglasi sa pravom EU. Uroš kaže:

Srbiji predstoji da svoj Zakon o autorskom i srodnim pravima prilagodi Direktivi, ali kada će se to dogoditi još se ne zna.

Trenutno je u izradi rešenje koje je proizvod lobiranja domaćih medijskih kuća u cilju lakšeg korišćenja tuđih autorskih dela uz plaćanja niže naknade autorima, ili neplaćanje uopšte, što je donekle u suprotnosti sa smernicama Međunarodne organizacije za intelektualnu svojinu (WIPO), čak i Bernske konvencije za zaštitu književnih i umetničkih dela. Neka predložena rešenja su, doduše, solidna, ali sačekaćemo da se završi skupštinska procedura i zakon izglasa, kako ne bi trčali pred rudu.

Do tada, čekamo 15. april i odluku Saveta EU.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Kultura 2.0

Serbia Business Run nastavlja sa aktivnim tim bildingom u kojem zbližava kolege – ovaj put kroz ‘online’ trku

Peto izdanje Serbia Business Run, serije poslovnih trka i najveći sportsko-kompanijski događaj u Srbiji, održaće se u septembru 2020. godine - ovoga puta 'online'. Kako izgleda trka u ovom potpuno drugačijem formatu, otkriva nam direktor ove organizacije.

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.