EU finalno glasa o Direktivi o autorskom pravu. Kako će to uticati na Srbiju?

EU finalno glasa o kontraverznoj Direktivi o autorskom pravu. Kako će to uticati na Srbiju?

Prašina povodom usvajanja kontraverzne Direktive o autorskim pravima od strane Evropskog parlamenta polako se sleže, ali se približava 15. april, datum kada o pomenutom dokumentu glasa Savet EU. Šta možemo da očekujemo ukoliko Direktiva bude zvanično usvojena?

Sada već čuveni Član 17 (koji je prvobitno bio Član 13) Direktive o autorskim pravima EU mogao bi zauvek da promeni način na koji se ponašamo na Internetu, tvrde kritičari i brojni domaći i strani mediji.

Sama Direktiva, uprkos spekulacijama, nije zadržala prvobitni oblik, te su meme-ovi i GIF-ovi izuzeti iz ovog dokumenta, linkovi novinskih članaka uz sopstvene reči ili kratak dodatak mogu se slobodno deliti, a startap platforme podležu lakšim obavezama.

Međutim, Internet platforme biće odgovorne za sadržaj koji njeni korisnici postavljaju. Ukoliko neko vašoj platformi postavi nešto što krši autorska prava – krivac ste vi i za to plaćate kaznu. Naravno, uradićete sve da to sprečite – čak ćete preduzeti i više nego što je potrebno, a možda čak, za ne daj bože, zabraniti stvari koje Direktiva odobrava, da biste se stoprocentno obezbedili.

Direktan udarac na Facebook i Google.

Kontraverzama ovde ipak nije kraj – tek sledi potencijalno zvanično usvajanje od strane Saveta EU i moguća primena Direktive u naredne dve godine. Zbog toga o spornim stvarima razgovaramo sa Bojanom Perkovim, istraživačem u SHARE Fondaciji i Urošem Nedeljkovićem, advokatom.

Pokušaj obuzdavanja međunarodnih giganata

Jedna od stvari o kojoj se stručna javnost u ovom trenutku najviše spori jesu sami upload filteri koji bi se koristili za blokiranje sadržaja koji krši autorska prava na platformama. Kako kaže Perkov, oni su se pokazali kao vrlo nepouzdani i skloni greškama, naročito u prepoznavanju šta je zapravo legitiman sadržaj čija svrha nije kršenje prava intelektualne svojine već, recimo, parodija ili satira:

Sami korisnici neće biti sigurni da li će njihov sadržaj uopšte moći da bude postavljen na neku platformu za deljenje sadržaja, na primer YouTube, što može imati velike implikacije po slobodu izražavanja i informisanja.

Različita su mišljenja zašto je ova Direktiva izglasana i uopšte predložena, dodaje Uroš. „Radi se o pokušaju obuzdavanja velikih međunarodnih kompanija da zarađuju na tuđim delima s obzirom da su se na njima i obogatile“, kaže Uroš i dodaje da je namera, kao i kod GDPR-a, vrlo slična:

Radi se o tome što su i Google i Facebook i s njima vezani portali, odnosno aplikacije i platforme, postale moćne zato što su na osnovu tuđe intelektualne svojine dobile na popularnosti i broju korisnika. Dakle, ne radi se više o primarnoj komunikaciji već o multimediji.

Ali zašto se ova oblast baš sada reguliše? Razlog je jednostavan, kaže Nedeljković: pravna regulativa, čak i u najrazvijenijim državama, obično kasni 10 do 20 godina. „Ako ovo urodi plodomvelike kompanije bi mogle da shvate da ne mogu da otvaraju nogom vrata kafane gde god da se pojave“, kaže Uroš.

Revolucija u oblasti autorskih prava – da ili ne?

Šta je, sa druge strane, najgore što može da se desi?

„Svojevrsne zloupotrebe kod parodija i slično, koje su inače dozvoljene prilikom upotrebe autorskih dela, uz određena ograničenja“, kaže Nedeljković.

Internet bi bio vraćen unazad, dodaje Bojan, te bi se „samo učvrstila pozicija kompanija u čijem su vlasništvu najpopularnije platforme, jer one imaju dovoljno sredstava da ulože u primenu tehnologije filtriranja sadržaja i dalje je razvijaju kako bi pre svega štitile sebe i nosioce prava intelektualne svojine, takođe moćne i uticajne kompanije“. On zatim dodaje:

Moguć scenario je da recimo YouTube za korisnike u nekoj državi članici EU bude potpuno drugačiji nego korisnicima koji mu pristupaju iz Kanade ili SAD, zbog čega se postavlja pitanje kako bi se odredbe Direktive implementirale u praksi, imajući u vidu globalni karakter mnogih online platformi za deljenje korisnički generisanih sadržaja.

Sa druge strane, to da li će sloboda izražavanja ovime biti ugrožena ne može se sa sigurnošću reći s obzirom na to da treba tačno odrediti na koju se konkretno slobodu izražavanja misli, ocenjuje Nedeljković:

Svaka sloboda ima i mora da ima ograničenja, ali to ne sme da zalazi u cenzuru. Čini mi se da je ova direktiva i proizvod lobiranja velikih izdavačkih kuća u domenu multimedije, s obzirom na to da svako želi svoj deo kolača, ali ne samo to – tu su i novinske kuće i portali kojima s jedne strane deljenje sadržaja po mrežama pozitivno utiče na čitanost, dok s druge strane od te čitanosti nemaju mnogo nužno koristi s obzirom na to da najveći uvdeo od reklama uzimaju kompanije koje omogućavaju da se sadržaj deli.

Kako će to zaživeti u praksi, videćemo, kaže Nedeljković. „Možda se ne desi ništa revolucionarno, dok se možda desi baš – revolucija, pogotovo u automatizaciji koja je proizvod mašinskog učenja kroz algoritme, koji su – nasuprot uvreženom mišljenju, itekako pogrešivi“, dodaje on.

Šta čeka Srbiju?

I dok polemike o primeni mogu da traju beskonačno, ono što je pred Srbijom kao kandidatom za članstvo u EU je da, ako Savet EU prihvati Direktivu, ona mora da svoje nacionalno zakonodavstvo usaglasi sa pravom EU. Uroš kaže:

Srbiji predstoji da svoj Zakon o autorskom i srodnim pravima prilagodi Direktivi, ali kada će se to dogoditi još se ne zna.

Trenutno je u izradi rešenje koje je proizvod lobiranja domaćih medijskih kuća u cilju lakšeg korišćenja tuđih autorskih dela uz plaćanja niže naknade autorima, ili neplaćanje uopšte, što je donekle u suprotnosti sa smernicama Međunarodne organizacije za intelektualnu svojinu (WIPO), čak i Bernske konvencije za zaštitu književnih i umetničkih dela. Neka predložena rešenja su, doduše, solidna, ali sačekaćemo da se završi skupštinska procedura i zakon izglasa, kako ne bi trčali pred rudu.

Do tada, čekamo 15. april i odluku Saveta EU.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Kako Digitalna zajednica vidi efekte zakonskih izmena paušala – i šta predlaže kao rešenje?

Sa Aleksandrom Lugonjom, predsednikom Upravnog odbora Digitalne zajednice, razgovaramo o potencijalnim negativnim efektima koje će izmene paušalnog preduzetništva ostaviti na domaću IT industriju, njihovim saniranjem i budućim planovima ove organizacije.

Mobilno

Potvrđeno: App Store stiže u Srbiju početkom aprila!

Momenat koji smo toliko dugo čekali konačno je tu. Obrativši se iOS developerima, Apple je potvrdio dolazak App Store prodavnice za 20 novih zemalja među kojima je (konačno) i Srbija.

Startapi i poslovanje

Tumačenje Testa samostalnosti: Ko ga primenjuje, kada i nad kim?

U srpskoj IT zajednici se intenzivno vodi diskusija u vezi načina primene Testa samostalnosti, a u okviru koje su se javile brojne nedoumice. Ovaj tekst razrešava neke od njih.

Propustili ste

Novost

ICT Hub pokrenuo novu online eHUB platformu za deljenje poslovnih znanja i iskustva

U cilju prilagođavanja novonastalim okolnostima, ICT Hub je lansirao online platformu za razmenu znanja o inovacijama, dizajnu poslovnih modela i transformaciji poslovanja - pod nazivom eHUB.

Startapi i poslovanje

5 milijardi evra vredan ekonomski paket upravo je predstavljen

Vlada Srbije upravo je predstavila niz ekonomskih mera u cilju očuvanja privrede zbog pandemije korona virusa.

Tehnologija

Kako naručiti hranu putem Interneta – vodič za vaše roditelje, bake i deke

Naručivanje hrane putem Interneta nikada nije bilo lakše, ali se naši roditelji i stariji ukućani verovatno do sada nisu susreli sa tim procesom. Ne brinite, imamo rešenje.

Mobilno

Da li biste kupili telefon brenda za koji nikad ranije niste čuli?

Ako me pitate koji je telefon trenutno najbolji na tržištu, ne bih mogao da vam dam pravi odgovor. Zapravo, najbolji telefon je onaj koji najviše odgovara zahtevima pojedinačnog korisnika.

Kultura 2.0

Do kraja aprila đaci će programiranje učiti u virtuelnim učionicama

Inicijativa "Digitalna Srbija" i Fondacija Petlja do kraja aprila omogućiće prve funkcionalnosti virtuelne učionice za nastavnike i učenike na časovima informatike i računarstva, dok će tokom naredne školske godine postepeno biti uvođeni i drugi predmeti.

Internet marketing

$340 miliona pomoći u Google reklamama za mala i srednja preduzeća širom sveta

Kompanija Google (Alphabet) u zvaničnom blog postu najavila je niz mera koje će ovaj gigant preduzeti ne bi li doprineo borbi protiv korona virusa i ekonomskih posledica koje će pandemija ostaviti za sobom.