Digitalna transformacija: Kako je PMI pokrenuo UNSMOKE kampanju?

U svetu digitalne transformacije, duvanske kompanije vide budućnost bez dima

Duvanske kompanije nisu baš poznate po inovacijama. Možda zato što nisu ni imale potrebe da budu? Pa ipak, pravila igre se menjaju tako da se i jedan od najvećih proizvođača duvana zalaže za ukidanje cigareta.

Istorija je pokazala da kada prestanete da brinete o opstanku, počinjete da brinete o kvalitetu života. Kada se na to doda apsolutna prevlast tehnologije (bar u onim razvijenijim delovima sveta) postaje jasno da ako si biznis, uslov je da se menjaš – tako da i dalje budeš konkurentan dok u isto vreme odgovaraš na aktuelne izazove.

Naravno, znati i učiniti, to su dve odvojene stvari između kojih ponekad stoje i godine istraživanja, ispitivanja i pripremanja tržišta, mnogo grešaka i ponovnih pokušaja i, da se ne lažemo, mnogo novca – novca koji većina kompanija nije spremna da uloži.

Ali, da bi kompanije ostale konkurentne u sadašnjim uslovima, one nemaju drugi izbor.

Većina organizacija u Srbiji, pak, još uvek nije došla u tu situaciju, ali daljim razvojem tržišta, makar i sa deceniju zakašnjenja, moraće da povedu računa o izazovima specifičnim za ovaj vek.

O tome kako je to izgledalo na primeru kompanije Philip Morris International, duvanske kompanije koja je nedavno pokrenula kampanju za borbu protiv duvanskog dima i koja svoju budućnost vidi u proizvodima kao što je IQOS, razgovaramo sa Tomasom Di Đovanijem, zamenikom predsednika internacionalnih komunikacija u ovoj kompaniji. On je u okviru Technovation konferencije u Švajcarskoj podelio izazove koje kao kompanija morate savladati na tom transformacionom putu.

Pronađite odgovarajuće partnere koji će biti dodatak na vaše kapacitete

“Ljudi često misle da kada se donosi odluka o digitalnoj transformaciji ili transformaciji kompletnog biznis modela to bude rezultat razgovara nekoliko osoba u jednoj prostoriji ali, naravno, to nije tako”, započinje razgovor Tomaso. Kod takvih stvari, objašnjava on, ne postoji jedan jedini momenat u kom se donosi takva odluka, to nije nešto što se radi ad hoc. On dodaje:

To je poprilično komplikovan proces, nešto za šta su potrebne godine. U transformaciji takvog obima prethodi i mnogo naučnih istraživanja, a i za to je potrebno vreme. Tu je i ispitivanje tržišta, komercijalna priprema i sve ostalo što ide uz to, a ne zaboravimo da se u toku procesa može i pogrešiti.

Mi smo, recimo, u prošlosti imali proizvode koji nisu postigli uspeh. Oni koje smo lansirali 2009. godine koji je preteča IQOS-a bili su veličine mobilnog telefona. Testirali smo ga na tržištu i ukus, miris i iskustvo su bili sjajni i nešto što pušači traže, ali nešto nije valjalo. Kreiranje takvih proizvoda je, dakle, nešto što se radi u iteracijama, nešto što se uči u procesu.

Ipak, dodaje, te greške dovele su do današnjeg proizvoda. “Godine koje su usledile nakon lansiranja proizvoda pokazale su nam da zaista možemo da verujemo u ono što smo napravili, a u toku 2016. godine bio je jedan od najznačajnijih momenata kada smo izašli u javnost i rekli da je naša misija da jednog dana svi pušači pređu na smoke-free alternativu. To je, složićemo se, zaista smela izjava”, objašnjava Tomaso.

Na tom putu PMI sarađivao je sa preko 600 startapa i drugih kompanija koje su im pomogle da razviju komponente proizvoda i potrebnu naučnu opremu, budući da to nisu mogli da urade od nule. To je, naglašava Di Đovani, takođe jedan od recepata za uspešnu transformaciju – pronaći odgovarajuće partnere koji će biti nastavak na vaše kapacitete.

Šta kada vaši protivnici o vama šire netačne informacije?

Naravno, kada razvijaš novi proizvod koji je baziran i na tehnologiji i na nauci, uvek ima prepreka, čak i ako si jedna od vodećih kompanija u svojoj industriji na globalnom nivou. Ipak, prvi izazov, ma kojoj industrijskoj grani da pripadate, je da proizvod mora biti odgovarajući iz ugla korisnika, objašnjava naš sagovornik:

U našem slučaju, na primer, morali smo da pronađemo odgovarajući ukus jer znamo da su pušači zahtevna kategorija. Još važnije, morali smo da regulišemo i nivo nikotina, jer znamo da je to ono što zapravo privlači pušače. Takođe, i iskustvo je moralo da bude na odgovarajućem nivou, skoro kao i ritual konzumiranja cigarete. Urediti sve te aspekte nije bilo ni malo lako. Pored toga, izgraditi sve to iz naučnog pristupa je takođe bio ključan element, a sve to traži mnogo vremena i značajna ulaganja – milijarde, ako ćemo biti iskreni.

“Poslednji izazov u nizu, a koji ni malo nije zanemarljiv, jeste da u javnost plasiramo naučne činjenice do kojih smo došli, što nije ni malo jednostavan zadatak s obzirom na oblak lažnih informacija“, dodaje Di Đovani. “Moramo da se izborimo sa skepticizmom sa kojim se srećemo i mišljenjima koja su na nekom ideološkom nivou. To je trenutno najveća prepreka, jer ne zavisi samo od nas i ima različitih interesa”, dodaje on.

To je ujedno i jedan od razloga zbog kojih je pomenuta UNSMOKE kampanja i pokrenuta – ne bi li se suprotstavili dezinformacijama koje postoje o ovoj oblasti. “Pušači su i dalje zbunjeni i ne shvataju da nikotin zaista stvara zavisnost, ali nije osnovni uzročnik bolesti. Ljudi takođe vrlo često ne prave razliku između cigareta, elektronskih cigareta i slično, a sve dok te predrasude postoje, nećemo moći da napravimo nikakvu promenu”, objašnjava Di Đovani i dodaje:

Ove lažne informacije su takođe i vrlo često namerno kreirane od strane naših protivnika, od organizacija čiji je interes da pušači nastave da konzumiraju cigarete (što se može desiti i bilo kojoj kompaniji u bilo kojoj industriji). Najbolji način da se izborite sa time je da stalno izlazite u javnost i objašnjavate da to nije istina. I, naravno, da potkrepite tu svoju tvrdnju naučnim činjenicama.

Na Technovation konferenciji PMI je predstavio svoju novu kampanju koja ima za cilj da “kreira svet bez duvanskog dima” i način na koji planiraju da to ostvare.

Recept za uspeh? Udaljite se od prošlosti!

Izazovi na koje morate odgovoriti kao kompanija koja se digitalno transformiše su brojni, ali nikada ne treba da izgubite iz vida da je digitalna transformacija veoma bitan proces. U tom smislu, ako imate dobru digitalnu infrastrukturu to vam omogućava bolju internu komunikaciju, bolju kontrolu nad plasiranjem informacija, a eksterno vam omogućava da komunicirate putem kanala koje biste u suprotnom propustili, naglašava Tomaso. “Ljudi danas mahom komuniciraju digitalnim putem u razvijenim državama i to je samo po sebi dovoljan argument da počnete time da se bavite”, kaže on:

Digitalna transformacija, kao i sve ostale, zahteva vreme, a spomenuo sam da smo mi to radili parcijalno tako što smo eksterno angažovali ljude koji su imali potrebno znanje i iskustvo i u tom procesu transformacije pronalazili partnere. Takođe, usvajanje potrebnih veština na internom nivou je jedna od presudnih stvari da u tome uspete i to je moj savet kompanijama u Srbiji koji kroz taj proces trenutno prolaze.

Što se tiče kompanije Philip Morris International, Di Đovani objašnjava da će i dalje raditi na konstantnom unapređivanju tehnologije, upotrebljivosti, kvaliteta baterije i drugih dodatnih karakteristika svog proizvoda jer, “kada jednom uđeš u polje tehnologije, stalne inovacije postaju konstanta”, naglašava naš sagovornik. Ako pogledate druge igrače u tehnološkoj industriji vidite da oni konstantno inoviraju. Potrebno je promeniti mindset, osloboditi se onog koji smo imali prethodnih 50 godina i udaljiti se od proizvoda koji se nije promenio 150 godina, a usmeriti se na nove i na one koji tek dolaze. To je recept za uspeh”, zaključuje on.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.