Digitalna transformacija: Kako je PMI pokrenuo UNSMOKE kampanju?

U svetu digitalne transformacije, duvanske kompanije vide budućnost bez dima

Duvanske kompanije nisu baš poznate po inovacijama. Možda zato što nisu ni imale potrebe da budu? Pa ipak, pravila igre se menjaju tako da se i jedan od najvećih proizvođača duvana zalaže za ukidanje cigareta.

Istorija je pokazala da kada prestanete da brinete o opstanku, počinjete da brinete o kvalitetu života. Kada se na to doda apsolutna prevlast tehnologije (bar u onim razvijenijim delovima sveta) postaje jasno da ako si biznis, uslov je da se menjaš – tako da i dalje budeš konkurentan dok u isto vreme odgovaraš na aktuelne izazove.

Naravno, znati i učiniti, to su dve odvojene stvari između kojih ponekad stoje i godine istraživanja, ispitivanja i pripremanja tržišta, mnogo grešaka i ponovnih pokušaja i, da se ne lažemo, mnogo novca – novca koji većina kompanija nije spremna da uloži.

Ali, da bi kompanije ostale konkurentne u sadašnjim uslovima, one nemaju drugi izbor.

Većina organizacija u Srbiji, pak, još uvek nije došla u tu situaciju, ali daljim razvojem tržišta, makar i sa deceniju zakašnjenja, moraće da povedu računa o izazovima specifičnim za ovaj vek.

O tome kako je to izgledalo na primeru kompanije Philip Morris International, duvanske kompanije koja je nedavno pokrenula kampanju za borbu protiv duvanskog dima i koja svoju budućnost vidi u proizvodima kao što je IQOS, razgovaramo sa Tomasom Di Đovanijem, zamenikom predsednika internacionalnih komunikacija u ovoj kompaniji. On je u okviru Technovation konferencije u Švajcarskoj podelio izazove koje kao kompanija morate savladati na tom transformacionom putu.

Pronađite odgovarajuće partnere koji će biti dodatak na vaše kapacitete

„Ljudi često misle da kada se donosi odluka o digitalnoj transformaciji ili transformaciji kompletnog biznis modela to bude rezultat razgovara nekoliko osoba u jednoj prostoriji ali, naravno, to nije tako“, započinje razgovor Tomaso. Kod takvih stvari, objašnjava on, ne postoji jedan jedini momenat u kom se donosi takva odluka, to nije nešto što se radi ad hoc. On dodaje:

To je poprilično komplikovan proces, nešto za šta su potrebne godine. U transformaciji takvog obima prethodi i mnogo naučnih istraživanja, a i za to je potrebno vreme. Tu je i ispitivanje tržišta, komercijalna priprema i sve ostalo što ide uz to, a ne zaboravimo da se u toku procesa može i pogrešiti.

Mi smo, recimo, u prošlosti imali proizvode koji nisu postigli uspeh. Oni koje smo lansirali 2009. godine koji je preteča IQOS-a bili su veličine mobilnog telefona. Testirali smo ga na tržištu i ukus, miris i iskustvo su bili sjajni i nešto što pušači traže, ali nešto nije valjalo. Kreiranje takvih proizvoda je, dakle, nešto što se radi u iteracijama, nešto što se uči u procesu.

Ipak, dodaje, te greške dovele su do današnjeg proizvoda. „Godine koje su usledile nakon lansiranja proizvoda pokazale su nam da zaista možemo da verujemo u ono što smo napravili, a u toku 2016. godine bio je jedan od najznačajnijih momenata kada smo izašli u javnost i rekli da je naša misija da jednog dana svi pušači pređu na smoke-free alternativu. To je, složićemo se, zaista smela izjava“, objašnjava Tomaso.

Na tom putu PMI sarađivao je sa preko 600 startapa i drugih kompanija koje su im pomogle da razviju komponente proizvoda i potrebnu naučnu opremu, budući da to nisu mogli da urade od nule. To je, naglašava Di Đovani, takođe jedan od recepata za uspešnu transformaciju – pronaći odgovarajuće partnere koji će biti nastavak na vaše kapacitete.

Šta kada vaši protivnici o vama šire netačne informacije?

Naravno, kada razvijaš novi proizvod koji je baziran i na tehnologiji i na nauci, uvek ima prepreka, čak i ako si jedna od vodećih kompanija u svojoj industriji na globalnom nivou. Ipak, prvi izazov, ma kojoj industrijskoj grani da pripadate, je da proizvod mora biti odgovarajući iz ugla korisnika, objašnjava naš sagovornik:

U našem slučaju, na primer, morali smo da pronađemo odgovarajući ukus jer znamo da su pušači zahtevna kategorija. Još važnije, morali smo da regulišemo i nivo nikotina, jer znamo da je to ono što zapravo privlači pušače. Takođe, i iskustvo je moralo da bude na odgovarajućem nivou, skoro kao i ritual konzumiranja cigarete. Urediti sve te aspekte nije bilo ni malo lako. Pored toga, izgraditi sve to iz naučnog pristupa je takođe bio ključan element, a sve to traži mnogo vremena i značajna ulaganja – milijarde, ako ćemo biti iskreni.

„Poslednji izazov u nizu, a koji ni malo nije zanemarljiv, jeste da u javnost plasiramo naučne činjenice do kojih smo došli, što nije ni malo jednostavan zadatak s obzirom na oblak lažnih informacija„, dodaje Di Đovani. „Moramo da se izborimo sa skepticizmom sa kojim se srećemo i mišljenjima koja su na nekom ideološkom nivou. To je trenutno najveća prepreka, jer ne zavisi samo od nas i ima različitih interesa“, dodaje on.

To je ujedno i jedan od razloga zbog kojih je pomenuta UNSMOKE kampanja i pokrenuta – ne bi li se suprotstavili dezinformacijama koje postoje o ovoj oblasti. „Pušači su i dalje zbunjeni i ne shvataju da nikotin zaista stvara zavisnost, ali nije osnovni uzročnik bolesti. Ljudi takođe vrlo često ne prave razliku između cigareta, elektronskih cigareta i slično, a sve dok te predrasude postoje, nećemo moći da napravimo nikakvu promenu“, objašnjava Di Đovani i dodaje:

Ove lažne informacije su takođe i vrlo često namerno kreirane od strane naših protivnika, od organizacija čiji je interes da pušači nastave da konzumiraju cigarete (što se može desiti i bilo kojoj kompaniji u bilo kojoj industriji). Najbolji način da se izborite sa time je da stalno izlazite u javnost i objašnjavate da to nije istina. I, naravno, da potkrepite tu svoju tvrdnju naučnim činjenicama.

Na Technovation konferenciji PMI je predstavio svoju novu kampanju koja ima za cilj da „kreira svet bez duvanskog dima“ i način na koji planiraju da to ostvare.

Recept za uspeh? Udaljite se od prošlosti!

Izazovi na koje morate odgovoriti kao kompanija koja se digitalno transformiše su brojni, ali nikada ne treba da izgubite iz vida da je digitalna transformacija veoma bitan proces. U tom smislu, ako imate dobru digitalnu infrastrukturu to vam omogućava bolju internu komunikaciju, bolju kontrolu nad plasiranjem informacija, a eksterno vam omogućava da komunicirate putem kanala koje biste u suprotnom propustili, naglašava Tomaso. „Ljudi danas mahom komuniciraju digitalnim putem u razvijenim državama i to je samo po sebi dovoljan argument da počnete time da se bavite“, kaže on:

Digitalna transformacija, kao i sve ostale, zahteva vreme, a spomenuo sam da smo mi to radili parcijalno tako što smo eksterno angažovali ljude koji su imali potrebno znanje i iskustvo i u tom procesu transformacije pronalazili partnere. Takođe, usvajanje potrebnih veština na internom nivou je jedna od presudnih stvari da u tome uspete i to je moj savet kompanijama u Srbiji koji kroz taj proces trenutno prolaze.

Što se tiče kompanije Philip Morris International, Di Đovani objašnjava da će i dalje raditi na konstantnom unapređivanju tehnologije, upotrebljivosti, kvaliteta baterije i drugih dodatnih karakteristika svog proizvoda jer, „kada jednom uđeš u polje tehnologije, stalne inovacije postaju konstanta“, naglašava naš sagovornik. Ako pogledate druge igrače u tehnološkoj industriji vidite da oni konstantno inoviraju. Potrebno je promeniti mindset, osloboditi se onog koji smo imali prethodnih 50 godina i udaljiti se od proizvoda koji se nije promenio 150 godina, a usmeriti se na nove i na one koji tek dolaze. To je recept za uspeh“, zaključuje on.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.

Startapi i poslovanje

Domaći Teodesk omogućava interno praćenje poslovnih aktivnosti za 1.000 korisnika u Srbiji – od komunikacije do organizacije

I kompanije i mali timovi u digitalnoj industriji gotovo da ne mogu da funkcionišu bez kolaboracionih i menadžerskih aplikacija. U gomili tih softverskih rešenja, beogradski Teodesk u jednoj platformi nudi čitav niz alata koje zadovoljavaju različite poslovne potrebe jedne firme.