Deceniju kasnije i Centili platformu za digitalna plaćanja koristi 4 milijarde korisnika dok se kompanija sprema za novo poglavlje

Deceniju kasnije i Centili platformu za digitalna plaćanja koristi 4 milijarde korisnika dok se kompanija sprema za novo poglavlje

Prvi put na Netokraciji predstavljamo kompaniju Centili koja je nastala iz Infobipa, koja u Beogradu zapošljava 50 inženjera i koja aktivno posluje na 80 tržišta širom sveta. Centili ovih dana obeležava 10 godina poslovanja, a sa menadžmentom razgovaramo o daljim planovima i procesu reorganizacije.

Danas je gotovo nemoguće govoriti o domaćoj IT industriji, a ne vezivati uspehe za pojedine kompanije koje su postale deo mainstream-a. Neka imena lako se pamte, ali ona nisu jedini činioci u komplikovanoj jednačini koja predstavlja našu najbrže rastuću i najprofitabilniju privrednu granu.

Sredinom 2020. godine iz regiona je stigla vest da je hrvatski Infobip nakon 14 godina bootstrapped poslovanja podigao investiciju u vrednosti od 200 miliona dolara od fonda One Equity Partners pri valuaciji od preko milijardu dolara.

Takva procena uzdigla je Infobip do statusa prvog regionalnog “jednoroga”, a vest je odjeknula čak i domaćom IT zajednicom – prvenstveno zbog prisustva ćerke kompanije Centili koji u Beogradu zapošljava više od 50 zaposlenih, koji posluje na preko 80 tržišta i čije proizvode koristi više od 4 milijarde korisnika.

Da, dobro ste pročitali. 4 milijarde korisnika.

Čime se zapravo bavi ova kompanija koja na domaćem tržištu posluje već čitavu deceniju i koja upravo ovih dana obeležava taj jubilej, otkrivamo u razgovoru sa Zoranom Vasilijevim (CEO), Ivanom Rakonjac (Director, People Operations) i Dinom Janevski Farčić (Senior Vice President, Marketing). U razgovoru koji sledi govorimo o istoriji kompanije Centili, proizvodima, timu i novom vizuelnom identitetu – kao i novom menadžmentu čiji je zadatak da nakon 10 godina poslovanja kompaniju dovede na jedan viši nivo.

Sa koje tačke počinje priča o kompaniji Centili i kakva je vaša veza sa Infobipom?

Zoran: Centili je kompanija nastala iz Infobipa – jer se upravo u tom timu stvorila vizija za ono čime se mi danas bavimo. Osnivači Infobipa su prepoznali potencijal i podržali da se formira tim i krene u dalji razvoj ove ideje. Doživeli smo da danas proslavljamo 10. rođendan, što je za tehnološke startape izuzetno velika stvar jer većina kompanija ne doživi drugu godišnjicu.

Danas, Infobip i Centili su odvojene kompanije, svaka u svom sektoru – Infobip posluje kao svetski lider na polju komunikacija i omnichannel rešenja, dok Centili radi u sektoru digitalnih plaćanja i monetizacije. Ono što nam je zajedničko jeste da i jedni i drugi budućnost vidimo u PaaS biznis modelu (platform as a service) i da delimo viziju u smislu da je dobro korisničko iskustvo na prvom mestu – a tu su naši proizvodi komplementarni.

Koliko zaposlenih danas Centili broji u Beogradu i koji su to profili koje najčešće zapošljavate? Za kojim profilima aktivno tragate?

Ivana: U Srbiji imamo više od 50 zaposlenih. To su većinom naši softver developeri i inženjeri za integracije, ali trenutno su nam osim njih aktuelni i dobri produkt menadžeri sa iskustvom u B2B industriji i radu sa PaaS modelima, produkt marketing eksperti, kao i projekt menadžeri.

Zašto je Beograd važan za Centili i šta vam je prisustvo u glavnom gradu Srbije omogućio?

Ivana: Mi smo globlani igrač, prisutni smo na preko 80 tržišta i kao takvi moramo imati globalno prisustvo. Zato je jako rano napravljena organizacija sa lokalnim prisustvom u više zemalja, kako bismo pratili potrebe posla – pa smo tako prisutni i u SAD, Maleziji, Kini i raznim drugim mestima. London nam je formalno sedište što je važno za naše klijente i za naše poslovanje.

Međutim, naši počeci se vezuju za ovaj region i pool talenata na kome gradimo svoju platformu i firmu, a koji je u velikoj meri odavde. Nama je čak i veći deo menadžmenta sa ovog područja jer region ne gledamo kao pristupačan izvor za outsourcing, već kao riznicu sposobnih i ambicioznih ljudi kojima treba dati priliku da rade na globalnim proizvodima.

Balkan nam je značajan, a samim tim i prestonica Srbije, jer su nam pružili kvalitetne i pametne ljude kojima je izazov da grade nešto globalno i da pokažu šta znaju na svetskoj sceni. Sa druge strane, 99% naših klijenata dolazi iz inostranstva i to nam je omogućilo da vratimo vrednost ovde – omogućivši nam da nadogradimo lokalna znanja i iskustvo onim što smo naučili u radu sa najvećim svetskim kompanijama i liderima na polju digitala.

Na kojim to proizvodima danas Centili radi? Šta je to što čini vaš portfolio proizvoda i usluga?

Dina: Mi smo kompanija koja se bavi digitalnom monetizacijom. Trenutno smo u fazi velike transformacije iz standardnog, transakcionog biznisa (gde smo bili samo posrednik u plaćanjima) u partnera za digitalnu transformaciju klijenata.

Tu smo napravili zaokret ka MPaaS modelu poslovanja i osim široke palete načina plaćanja koju omogućavamo (putem računa mobilnih operatera, kartica, wallet-a, vaučera, virtuelnih valuta, itd.) sada nudimo i sveobuhvatnu Maestro platformu za upravljanje čitavim ekosistemom monetizacije, Fusion kao rešenje za digitalni bundling proizvoda, kao i vrlo inovativni Conversational commerce, odnosno spoj omnichannel komunikacije sa plaćanjima kako bismo različitim profilima klijenata omogućili da uvećaju svoje prihode, poboljšaju korisničko iskustvo i dostignu značajan rast u digitalnom svetu.

Šta je to što izdvaja vaše proizvode na tržištu i sa kojim to globalnim kompanijama danas sarađujete?

Zoran: Centili je trenutno aktivan na preko 80 tržišta, a povezani smo sa preko 280 mobilnih operatera. Naša platforma obavlja 1.5 miliona transakcija dnevno, povezana je sa preko 4 milijarde korisnika. Ono što je veoma zanimljivo jeste i to što platforma radi bez prestanka 24/7 – čak ni kada imamo neka unapređenja mi ne pravimo prekid u radu. Kod nas nema onoga da dobijete obaveštenje da vam servis za plaćanje neće raditi u nekom periodu zbog održavanja sistema. To za nas predstavlja ne samo izraz tehničke ekspertize, već pravi dokaz posvećenosti korisniku.

Osim toga, moram da istaknem da je za nas poseban uspeh to što smo za ovih 10 godina uspeli da stvorimo partnerstva sa nekim od vodećih digitalnih brendova u svetu među kojima su Wargaming, Montoon, Tencent, Badoo, Busuu, Xsolla, Bigo, iTaxi i mnogi drugi. Takođe, u 2020. godini kada smo napravili zaokret ka prodaji managed service rešenja, ponosni smo što je naša platforma našla put do mobilnih operatera od Evrope do Afrike, banaka, OTT igrača i što polako otvara vrata i nalazi primenu u sve više industrija. To nam je pokazatelj da smo na pravom putu.

Nakon 10 godina poslovanja, došlo je vreme za nove planove. Gde vidite Centili – kratkoročno i dugoročno?

Zoran: Za nas je 2021. godina prekretnica – ne samo da obeležavamo deceniju postojanja, nego pravimo novi start. Ovo je trenutak da se pregrupišemo, iskoristimo najbolja iskustva i uz neke sveže ideje i viziju krenemo dalje. Napravili smo svoju shifting gears strategiju za budući razvoj kompanije, započeli pivot iz transakcionog biznisa ka platformskom biznisu, te krenuli u sprovođenje novog biznis modela. Uneli smo “svežu krv” kako u tim, tako i u portfolio. Kratkoročno vidimo ispred sebe cilj da te novine počnu da pokazuju rezultate i poslovni rast.

Dugoročno, verujemo da možemo značajno da unapredimo svoju globalnu poziciju. Primer i fantastičan uspeh Infobipa za nas je odličan pokazatelj i nada da i mi pametnim potezima možemo podići svoju vrednost i ubrzati razvoj. Mislim da je Infobipov uspeh motivacija za čitav ovaj region i dokaz da ova tržišta itekako imaju šta da ponude svetu.

Trenutno prolazite kroz proces reorganizacije i kroz uvođenje novog menadžmenta. Šta ovaj proces znači za Centili?

Zoran: Ideja nam je da Centili 2.0 bude unapređena i osnažena verzija dosadašnje kompanije – da značajno obogatimo paletu proizvoda i zaista budemo u mogućnosti da klijentima damo end-to-end rešenje za monetizaciju. Borba na globalnom terenu nije nimalo laka i za to nam je važno da upotrebimo neka stečena znanja, ali i da unesemo sveža razmišljanja i ekspertizu, posebno pri promeni kompletnog biznis modela.

U planu nam je prebacivanje na cloud, unapređenje cyber security ekosistema, razvoj pravog globalnog talent programa, kreiranje brenda koji je svetskog ranga, snažniji pristup nekim važnim tržištima i lansiranje novih proizvoda kojima se do sada nismo bavili. Zato smo i svoj menadžment želeli da reorganizujemo i ojačamo kako bismo formirali jedan iskusan tim sa bogatim znanjima sa različitih tržišta i iz različitih industrija. To je ono što jedna zrela organizacija u svojoj desetoj godini zaslužuje.

Spominjete i potpuno novi vizuelni identitet. Zašto je rebrendiranje bitno za Centili u ovom trenutku?

Dina: Naš stari identitet kreiran je davno, kada i sama platforma, tako da mu je svakako došlo vreme za naredni korak. Imajući u vidu globalne ambicije koje Centili ima, jasno je da je za takav poduhvat neophodno imati i komunikaciju svetskog ranga. Bili smo svesni da naš brend u celini mora da se digne na jedan mnogo viši i ozbiljniji nivo da bi mogao, ne samo da parira globalnoj konkurenciji, već i da postane lider koji postavlja standarde u ovoj industriji – lider relevantan vodećim klijentima.

Mislim da je prilikom redizajna samog logotipa urađen fantastičan posao jer smo zadržali simboliku novčića i broja jedan. Sve to je urađeno na jedan veoma sofisticiran način, tako da je jedinica sada skrivena u negativu između slova i ništa nije na “prvu loptu” – pružajući taj pametan twist čitavom identitetu.

Potpuno novi vizuelni identitet razvijen je uz pomoć lokalnih dizajn agencija – lokalni talenat za globalnu komunikaciju. Centili

Da li ste na kreiranju novog vizuelnog identiteta sarađivali sa lokalnim dizajnerima i saradnicima?

Dina: Drago mi je što za čitaoce Netokracije možemo premijerno da predstavimo naš novi brend. Sve smo radili sa lokalnim talentom na šta smo veoma ponosni. Vizuelni identitet i kompletan grafički dizajn nam je radio studio Metaklinika – retko talentovana, stručna i profesionalna ekipa sa kojom je uživanje sarađivati. Oni kontinuirano i predano rade već mesecima na svim detaljima: razvili su more grafičkih elemenata i animacija, čitav jedan vizuelni svet i učinili su da budemo iskreno ponosni na čitav brend i organizaciju u kojoj radimo.

U isto vreme lansiramo i novi sajt i UX/UI dizajn i kompletan development nam je radio Studio Direction – inače nas stalni partner i desna ruka. Oni su napravili stvarno vanserijski web dizajn, oživeli naš identitet kroz UX dizajn proizvoda i sve interaktivne forme. Kvalitet njihovog rada, kako na dizajnu tako i u developmentu, uz brzinu kojom sve postižu, je za divljenje.

Iskreno, nakon ranijeg iskustva u radu sa nekim velikim svetskim firmama, moram da kažem da je kvalitet koji smo dobili ovde daleko iznad onoga sto se obično viđa na našem tržištu i u rangu je najvećih svetskih dizajn ili digital agencija. I Metaklinika i Studio Direction su nadmašili sva naša očekivanja. To nam je posebno drago jer na ovaj način lokalni talenat i lokalne kompanije dobijaju mogućnost da svoj rad predstave globalno, a kao region imamo šansu da se promovišemo na najbolji mogući način.

Kako izgledaju planovi za zapošljavanje i širenje tima u Beogradu? Gde vidite Centili po pitanju broja ljudi – do kraja 2021. godine i u narednih 5 godina?

Ivana: Razvijamo tim korak po korak, osluškujući potrebe i prateći svoje biznis planove. Paralelno zapošljavamo na više lokacija po svetu i trudimo se da pametno procenjujemo jer nije lako širiti globalni tim na efikasan način i razumeti uvek potrebe svakog regiona.

Nema sumnje da je 2020. bila jedna teška godina. Međutim, uprkos pandemiji i svetskoj krizi mi smo tada najviše rasli – kao firma smo porasli čak 30% i od toga smo samo u Beogradu zaposlili 16 novih ljudi. To je naš najveći uspeh – da u ovakvim trenucima rastemo i hvatamo prilike. Posebno nam je drago što među novim ljudima imamo 50% žena i što smo jedna od retkih kompanija iz IT i fintech sektora koja itekako podržava i promoviše razvoj žena u svojim redovima.

Ne bismo mogli precizno da kvantifikujemo očekivanja za budućnost, ali definitivno se nalazimo u scale up modu gde kontinuirano pratimo tržište i tražimo talente koji mogu da nas osnaže i pomognu naš dalji razvoj. Tako da se nadamo da će dobrih i uzbudljivih prilika za posao biti, kako globalno tako i u ovom našem regionu, što ćemo svakako sa vama i podeliti.


Ostavi komentar

  1. Sara

    Sara

    20. 1. 2021. u 21:10 Odgovori

    Kao neko ko se bavi finansijama UX UI je jako vazan kako za klijenta tako i za nas same, jer raspodelom dobrih informacija dobijamo odlican feedback. to svakako ne bi uspeli bez dobronamernih saveta onih dizajnera sa kojima radimo. Komunikacija je kljuc uspeha

  2. Mladen Rosic

    Mladen Rosic

    3. 2. 2021. u 11:55 Odgovori

    Bilo bi zanimljivo takođe razumeti uticaj na lokalne dobavljače rešenja za plaćanje u poređenju sa globalnim dobavljačima kao što su Google Pai, Amazon Pai itd.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Šta rade zaposleni dok HR menadžeri spavaju? Kritikuju LGBT zajednicu i leče decu SMS porukama

Koliko ste upoznati sa kulturom ćutanja, skretanja pogleda i sleganja ramena koja je nikad prisutnija u domaćoj IT zajednici?

E-commerce

Deltin ‘Ananas’ unaprediće domaći e-commerce ne investicijom od €100 miliona, već brigom o korisnicima. Može li on to?

Kompanija Delta Holding najavila je da nakon 30 godina poslovanja u različitim oblastima u 2021. godini ulazi u e-commerce. Analiziram kako bi novi biznis mogao da izgleda i na čemu se mora zasnivati kako bi se takmičio sa konkurencijom.

Kultura 2.0

Sirenin krug poverenja: Zašto founderi toliko često biraju nepotizam?

Nepotizam je neiskren način da se ljudima veruje. Pogotovo u poslu.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Prevara od 70 miliona dolara – ko je kriv?

U 36. epizodi Netokracijinog Office Talks podcasta ugostili smo novinara BIRN-a, Aleksandra Đorđevića, sa kojim smo razgovarali o Internet prevarama. Reč je o nepostojećim sajtovima za kupovinu kriptovaluta i berzama, te call centrima koji su nedavno dospeli u žižu javnosti.

Kultura 2.0

Oporezivanje digitalne imovine u Srbiji: Koje obaveze imaju fizička i pravna lica?

Do decembra 2020. godine poreski propisi nisu izričito prepoznavali digitalnu imovinu i to je vodilo nepovoljnom poreskom tretmanu transakcija koje uključuju digitalnu imovinu, ali i pravnoj nesigurnosti o tome kako se digitalna imovina oporezuje. U tekstu objašnjavamo kako sada stoje stvari po tom pitanju.

Startapi i poslovanje

Američko-srpska podcast platforma Sounder.fm osigurala novu investiciju od $2.15 miliona

Nakon prošlogodišnje investicije od 1,8 miliona dolara, ova platforma za hostovanje i laku pretragu podcasta, audio knjiga i newscasta, prikupila je još 2,15 miliona dolara.

Startapi i poslovanje

NBS: U 2020. godini Srbija izvezla €1,37 milijardi ICT usluga

Sporiji rast nego u 2019. godini mogao bi biti opravdan aktuelnom pandemijom.

Novost

Program ‘Tačka povratka’ objavio vodič za lakši povratak Srba iz dijaspore u domovinu

Program za povezivanje sa srpskom dijasporom 'Tačka povratka' objavio je besplatan online 'Vodič za povratnike', namenjen građanima u dijaspori, bilo da su se već odlučili da se vrate u Srbiju, tek razmišljaju o povratku, ili ih zanimaju prilike za poslovnu saradnju.

Kultura 2.0

Platforma net.kabinet predstavlja interdisciplinarni kurs ‘Epidemija’ za srednjoškolce

Fondacija Petlja, Inicijativa 'Digitalna Srbija' i UNICEF predstavili su kurs "Epidemija" koji povezuje znanja o fenomenu epidemije iz ugla biologije, hemije, matematike i informatike. Kurs se sastoji iz tekstova, ilustracija, kvizova, a narator je glumac Miloš Biković.