Pogled iz rovova: Kako urednik Ad Age-a vidi budućnost marketinških agencija?

Pogled iz rovova: Kako urednik medija Ad Age vidi budućnost marketinških agencija?

Urednik medija Ad Age, uoči svog predavanja na konferenciji Digital Day, otkriva nam koje promene očekuju agencije u narednom periodu, sa kakvim se opasnostima suočavaju i, najbitnije - kako mogu da ih prevaziđu.

Brajan Brejker, urednik svetski poznatog medijskog brenda Ad Age specijalizovanog za advertajzing i marketing, jedan je od predavača na ovogodišnjoj konferenciji Digital Day.

U ekskluzivnom razgovoru sa Brajanom govorili smo o tome sa kojim se opasnostima u ovom trenutku suočava advertajzing industrija – o ulasku konsultantskih kuća na tržište, tehnološkoj industriji koja otima kadar i tome šta bi agencije trebalo da urade ne bi li ih izbegle.

Šta je 2018. godine definisalo globalnu reklamnu industriju? Na šta lokalni igrači treba da obrate pažnju?

Brajan: Nekoliko trendova oblikovalo je tok ove industrije. Kada sam prihvatio posao urednika u Ad Age-u, pre malo više od dve godine, industrija je izgledala primetno drugačije nego danas. Dok sam u aprilu 2017. godine radio na svom prvom izdanju ovog časopisa, ser Martin Sorel bio je na čelu WPP-a, jedne od najvećih advertajzing i PR grupacija na svetu. Njegov glavni konkurent Moris Levi i dalje je vodio Publicis. Pokret #MeToo još uvek nije ugledao svetlost dana. I, po prvi put, četiri konsultantske kuće našle su se na Ad Age-ovoj listi top 10 najvećih svetskih agencija 2017. godine.

Sa druge strane, tempo promena se još više ubrzao. Prošlog meseca smo saznali da će Accenture Interactive, jedna od najvećih konsultantskih kuća, kupiti agenciju Droga5. Prošlog meseca takođe smo saznali da je Stagvell grupa investirala 100 miliona dolara u MDC Partners, dok Mark Pen, Managing Partner i predsednik Stagwell grupe, nastavlja da gradi svoju agencijsku grupaciju.

U međuvremenu, sam pojam o tome šta znači biti agencija se ponavlja. Ne tražite dalje od nekih od najstarijih, najlegendarnijih imena: ona se takođe preoblikuju, pa čak i nestaju i, dok se i agencije i holding kompanije bore sa novim marketing trendovima. Mark Rid došao je na čelo WPP-a prošle godine i određene stvari se već menjaju.

Opisujući svoje predavanje na predstojećoj Digital Day konferenciji rekli ste da industrija oglašavanja prolazi kroz velike promene. Na šta ste tačno mislili?

Brajan: Agencije su pod stanjem opsade na više frontova. Nisu samo Facebook, Google i Amazon ti koji uzimaju većinu svakog dolara koji se potroši na digitalno oglašavanje – tu su i konsultantske kuće. Pored toga, mnogi brendovi nastoje da in-house razvijaju sposobnosti agencija. Takođe, klijenti smanjuju svoje troškove i lobiraju za niže naknade agencijama. Talentovan kadar odlazi u tehnički sektor da radi bolje plaćene poslove. U međuvremenu, holding kompanije su pod stalnim pritiskom da ispune svoje brojčane projekcije, što znači i veći pritisak na njihove agencije, koje su zauzvrat primorane da smanje svoje troškove. Kao rezultat svega toga, industrija trpi.

Ako klijenti sve više posla pokušavaju da urade in-house, a konsultantske firme ulaze u posao, šta ostaje agencijama? Imate li neki savet za njih kako da ostanu relevantne na tržištu?

Brajan: Ovo očigledno agencijama ostavlja jako malo prostora i zbog toga nastaje trend nuđenja čitave grupe usluga. Kada bi agencije bile prilagodljivije, bile bi u boljoj poziciji i mogle bi da svojim klijentima pruže ono što im je potrebno.

Takođe, svedoci smo da neke agencije nastoje da uđu u posao transformacije brenda, što je, u suštini, konsalting. Ovo je trenutno veliki agencijski buzzword koji stalno čujemo. Svako se kreće i posluje u svačijoj traci, ali agencije koje se mogu razlikovati po svojim osnovnim ponudama će se izdvojiti. To isto važi i za one koje mogu da pokažu i dokažu ROI.

Pomenuo si i to da model holding kompanija možda propada. Šta to znači za lokalne agencije?

Brajan: Ponovo, nezavisne agencije koje znaju u čemu su najbolje i umeju to jasno da artikulišu, verovatno će biti uspešne. Uspećete ukoliko ste specijalizovani za nešto, imate potrebnu ekspertizu i set veština koji je uzak, ali ide u dubinu.

Šta je ogromna prilika u industriji oglašavanja u godinama koje dolaze? U šta bi agencije trebalo da investiraju?

Brajan: Nažalost, ne mogu da vidim toliko daleko u budućnost. Kada bih mogao, ne bih se bavio ovim poslom! 🙂 Ali, sve više slušamo o investiranju u tehnologiju i spoju tih novih tehnologija i podataka sa kreativnošću. Najbolje agencije kao svoju osnovu imaju kreativnost, ali takođe razumeju biznis i vide izazove i prilike sa kojima se součavaju njihovi klijenti.

Činjenica je da se rast agencija u SAD usporava: ove agencije imale su najslabiji rast otkad je tržište izašlo iz recesije. Prihodi su porasli za samo 1,7 posto u 2018. godini. Ipak, prihodi iz digitala za US agencije porasli su za 7,2% tokom prošle. Oblast digitala prošle godine činila je 54% prihoda agencija iz svih disciplina u 2018. godini u SAD, prema nedavnom izveštaju Ad Age-a. To je dobar znak za evoluciju agencija i prilično veliki pokazatelj toga u kom pravcu se stvari kreću.

Pored toga, ima još pokazatelja. Trgovinski rat sa Kinom se ne pomaže, a bilo je i mnogo političke nesigurnosti kada je reč o našem trenutnom rukovodstvu na čelu države. Agencije mogu samo da se nadaju da će ekonomija nastaviti da se dalje razvija. Ekonomska ekspanzija, ako ostane ovako, proći će granicu od 10 godina u julu, što je najduža ekspanzija ekonomije SAD, koja je u potpunosti ostavila za sobom recesiju iz 2007. do 2009. godine (što je najduži pad od Velike depresije). Međutim, zakon gravitacije i dalje važi – šta ode gore, vremenom mora da se vrati dole.

Ipak, želim da intervju završimo optimističnim tonom: najotpornije reklamne agencije su u poslednjih 75 godina prešle put od novina i radija, preko televizije do digitala. Dakle, velike agencije, kao i veliki medijski brendovi (poput Diznija), tokom vremena mogu napredovati dalje. McCann je, na primer, agencija koja je izdržala sve te promene. To je bila najbolja agencija 1945. u prvom Ad Age-ovom izveštaju i ostala je na listi najboljih. Ako su agencije voljne da se menjaju, odbace ono što ne donosi rezultate i fokusiraju se na budućnost, svi će imati koristi.

O svemu tome govorićemo na mom predstojećem predavanju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

E-commerce

Zanateria je nova ‘online’ robna kuća iz Srbije koja okuplja preko 180 zanatlija, malih proizvođača i njihovih unikatnih proizvoda

Domaća scena izrade zanatskih proizvoda je u ekspanziji, pa je sve više manjih proizvođača koji traže svoje mesto na 'online' i 'offline' tržištu. U tome im može pomoći Zanateria - nova Internet robna kuća, čiji su osnivači za Netokraciju podelili svoju poslovnu priču.

Propustili ste

Kultura 2.0

Uputstvo za primenu Testa samostalnosti konačno je objavljeno

Uputstvo za tumačenje kriterijuma Testa samostalnosti pomoći će paušalnim preduzetnicima i poreskim inspektorima da pravilno protumače devet kriterijuma koji određuju da li su ovi preduzetnici u svom poslovanju nezavisni u odnosu na svog nalogodavca ili ne.

Tehnologija

Plaćanje QR kodovima uveliko dolazi u Srbiju – koje prednosti donosi i šta treba da znamo o tome?

Uskoro bi u prodavnicama širom zemlje trebao da bude integrisan sistem instant plaćanja, odnosno instrukcija - NBS IPS QR kod. Mi smo analizirali šta to znači za korisnike i trgovce i koje benefite donosi.

Kultura 2.0

Lako je isključiti Slack i mail, ali kako se gase misli o poslu?

Ako ovaj tekst čitate posle radnog vremena, koliko puta ste pogledali na mail, pomislili na svoj posao ili zadatak koji morate da završite sutra? Ni statistika, a bogami ni praksa vam ne idu u prilog, pa ste verovatno to učinili barem jednom, a u nastavku ćete otkrićete kako (i zašto) bi to trebalo smanjiti na minimum.

Mobilno

Da li ste i dalje spremni da za telefon platite 1.000 evra – kada sličan možete naći za duplo manje novca?

Pre nekoliko meseci, svoj telefon star pet godina, zamenio sam novim, prošlogodišnjim modelom. I dok sam tražio adekvatnu zamenu, prvi put sam se zapitao ima li uopšte razlike između današnjih 'flagship' uređaja i da li nas velike kompanije danas više privlače primamljivim reklamama nego inovacijama koje su nam zaista potrebne.

Kultura 2.0

4 poslovne lekcije koje sam naučio iz druge sezone Narcos Mexico

Oni su trgovci narkoticima, nemaju visoko obrazovanje i fensi MBA programe u svojim CV-jevima. Prodaju 'bijelo' za život, odrasli su na ulicama, nemaju stvarni dodir sa poslovnim svijetom i njegovim trendovim. Ili to samo tako izgleda?

Startapi i poslovanje

Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu – zašto?

Tehnologija i hrana danas su nerazdvojni - kao meso i kiseli kupus. U priči koja sledi, otkrivamo kako je jedna beogradska agencija završila u food-tech vodama i upoznajemo vas sa novim konceptom restorana koji preti da u potpunosti promeni ovu industriju.