Kragujevački 'Airbnb za pčele' određuje idealan raspored košnica

Kragujevački ‘Airbnb za pčele’ određuje idealan raspored košnica – za povećan prinos i stabilan prihod

Pčelarstvo je verovatno poslednja grana poljoprivrede koju zamišljate digitalizovanu, kaže naš sagovornik Đorđe Đokić, jedan od osnivača kragujevačkog startapa BeeWeb koji nastoji da optimizuje raspored pčelinjaka na terenu. Može li digitalno okruženje unaprediti odnos priroda-pčelari i kako to BeeWeb pomaže pčelarima-hobistima? Saznali smo u razgovoru sa osnivačima.

Pčelari su, kako kaže Đorđe, uglavnom ljudi koji izuzetno vole svoje pčele i spremni su da prihvate sve što može da im pomogne kako bi unapredili proizvodnju. Međutim, najveći izazov je to što tehnoloških pomagala ima jako malo. „Upravo iz tih razloga, nama nije veliki problem da pronađemo pčelare koji bi koristili BeeWeb„, dodaje on.

Softver koji nastoji da kreira idealan raspored košnica širom Srbije i regiona (a kasnije i u inostranstvu), nešto je od čega korist imaju obe strane – i poljoprivrednici i pčelari. Oprašivanjem zasađenih kultura poljoprivrednici povećavaju prinos, a pčelari seljenjem košnica dobijaju znatno veću količinu meda.

Nažalost, kako primećuje naš sagovornik, teško je pronaći poljoprivrednike koji shvataju koliku korist njihovim zasadima pčele mogu da donesu oprašivanjem i koji su spremni da pomognu pčelama i zaštite ih. Nedostatak svesti o tome, za krajnji rezultat ima činjenicu „da se u ovom trenutku u Srbiji ne prikupi ni trećina meda koja bi mogla da se prikupi kad bi sve parcele bile pokrivene i kad ne bi bilo prenaseljavanja“.

Niži troškovi za pčelare i veći prinosi za poljoprivrednike

Sa prvom suncokretovom pašom, nakon što je pčelarstvom počeo da se bavi kao razbibrigom u slobodno vreme, Dušan Jagličić, suosnivač BeeWeb platforme, došao je na ideju kako da reši problem idealnog rasporeda košnica tokom paše.

Par godina kasnije, tim koji stoji iza BeeWeb-a saznao je da EU za finansiranje inovativnih IT rešenja u poljoprivredi organizuje konkurs FRACTALS, te su konkurisali za sredstva i dobili ih. Tako počinje njihova „misija“ da digitalizuju pčelarstvo:

Prva ideja i prvi korak koji smo napravili kroz taj projekat bilo je softversko rešenje zasnovano na jedinstvenom algoritmu, koji je u stanju da idealno rasporedi sve košnice koje pčelari žele da presele na površine sa suncokretom (a koje imaju potrebu za oprašivanjem). Uzmemo u obzir već postojeće dogovore, veličine parcela, kao i udaljenost od lokacije – sa ciljem da svi pčelari imaju slične troškove, da sve parcele budu oprašene i sav potencijalni med prikupljen.

Kako države daju subvencije i pčelarima i poljoprivrednicima, propuštanjem podataka koje oni već poseduju kroz naš sistem, dobijamo idealnu raspodelu, a samim tim i povećanje prinosa suncokreta, kao i količinu proizvedenog meda.

Prepoznajući sve veći uticaj pčelarstva na razvoj ishrane, bitno je povećati prinose i iskoristiti pune potencijalne oprašivnaja.

Međutim, od početne ideje se pivotiralo. Od modela okrenutor državama kao kupcima, poslovni model okrenuo se direktno pčelarima i poljoprivrednicima. Naši sagovornici dodaju da je BeeWeb tako postala platforma za iznajmljivanje košnica za oprašivanje, odnosno lokacija za pčelinje paše. Upravo takav proizvod predstavljen je na TechCrunch Disrupt konferenciji u San Francisku 2016. godine, a za potrebe stranog tržišta, proizvod je okarakterisan kao „Airbnb za košnice i pomoćni alat za bee brokere koji taj posao pre svega rade na tržištu Severne Amerike, ističe Đokić i dodaje:

Komercijalni pčelari tamo iznajmljuju košnice za oprašivanje za taksu koja se kreće od 50 do 200 dolara po košnici i mi želimo da omogućimo lakše obezbeđivanje oprašivanja uz povoljniju cenu i direktne dogovore. Recimo u lokalnim prilikama, ako imate plac u blizini neke bagremove šume, vi možete kod nas oglasiti svoju lokaciju i sačekati ponude od strane pčelara koji su spremni da dođu na pašu kod vas.

Slično je i sa voćarima – oni koji, recimo, imaju jabuku i prepoznaju da bi oprašivanje sa nekoliko košnica po hektaru donelo značajno veći rod, mogu da iznajme košnice od pčelara iz okruženja i tako dobiju veći prinos.

‘Data Sharing’ za benefit svih igrača

Pored toga, u narednom periodu pčelarima će biti na raspolaganju i mogućnost vođenja dnevnika, lakša promocija i prodaja proizvoda lokalnim kupcima. Najbitnija novina, pak, biće mogućnost alarmiranja o prskanjima i krađama u okruženju (iako poljoprivrednici imaju zakonsku obavezu da obaveste pčelare o prskanju, oni nemaju jednostavan način da to efikasno urade). „Ujedno smo otpočeli i međunarodnu saradnju i inicijativu za deljenje podataka o pčelinjacima i prskanju između različitih platformi, na čemu radimo sa nekoliko većih imena svetske poljoprivrede“.

Kako naši sagovornici ističu, BeeWeb tim trenutno radi i na razvoju i testiranju IoT uređaja koji bi na osnovu analize podataka iz košnice, mogao da pomogne pčelarima u daljem odlučivanju – ali i da im obzbedi mogućnost da se pojedine situacije predvide na osnovu praćenja određenih šablona.

Prilika za proboj na EU tržište uz strateškog partnera VEON

Kako se ispostavlja, idealan model za BeeWeb i ovaj kragujevački tim, mogao bi pak biti onaj koji se bazira na saradnji sa telekomima i partnerima koji su okrenuti poljoprivrednicima. Takva saradnja, rezultovala bi činjenicom da najveći deo troškova korišćenja softvera telekomi preuzimaju na sebe, dok bi osnovne funkcije bile besplatne za pčelare i poljoprivrednike. S druge strane, krajnji korisnici plaćali bi godišnju pretplatu za korišćenje platforme – uz obavezan probni period.

Manjak hrane pogađa ogroman deo populacije, dok se glad može iskoreniti povećanjem prinosa i primenom tehnologije u poljuprivredi.

Pored njih, vrlo značajan partner BeeWeb platforme jeste i udruženja pčelara. „Atmosfera u ekološki zdravom delu društva nam ide u prilog, pošto je već svima jasno da moramo poraditi na tome da promenimo pravac u kome idemo kao društvo kako bi sa jedne strane zaštitili planetu i sa druge obezbedili dovoljne količine hrane za rastuću populaciju„. U tu svrhu, uspostavljena je i saradnja sa švajcarskom kompanijom DataLab Agro koja radi na razvoju Pantheon Farming softvera za upravljanje farmama:

BeeWeb će praktično biti dodatna vrednost za korisnike ovog softvera u narednom periodu. Zajedno sa partnerom potpisan je ugovor sa VEON-om koji je jedan od vodećih telekomunikacionih provajdera u CIS, po kome će BeeWeb biti deo paketa za poljoprivrednike i pčelare – korisnike telekomunikacionih usluga ove kompanije.

Sam VEON, dodaje, ima preko 200 miliona korisnika od kojih su trećina poljoprivrednici u 12 zemalja, pa ovaj ugovor predstavlja odličnu priliku za globalnu promociju BeeWeb-a, ali i promociju odgovornog odnosa prema pčelama u svim zemljama u kojima bude puštena platforma.

Bez primene tehnologije nema ni većih prinosa – samim tim ni rasta prihoda

Iako konkurenata širom sveta ima (poput bee brokera u SAD), ne postoji sveobuhvatno rešenje poput onog koje je kreirao BeeWeb tim. Đorđe zaključuje:

Naravno, ima dosta lokalnih pokušaja, ali još uvek nema globalnog rešenja. Postoje i uređaji koji mere težinu košnice i neke dodatne parametre, ali im je cena prevelika za masovno korišćenje i prikupljanje podataka koji bi bili korisni u donošenju odluka, te više služe za informisanje.

Na globalnom nivou je obezbeđivanje bolje paše, bolje i sigurnije lokacije ozbiljan problem – problem koji se jedino može rešiti tehnologijom. Međutim, prema oceni naših sagovornika, pravo rešenje nalazi se u boljem obrazovnom sistemu domaćih poljoprivrednika, kao i u promeni mentaliteta i razumevanju da tehnologija nije invanzivna stvar koja će uništiti agro industriju – već neophodan činilac koji će pčelarima i poljoprivrednicima pomoći da bolje optimizuju svoje troškove, povećavajući na taj način prinose i prihode.

Više informacija o BeeWeb platformi dostupno je na zvaničnom sajtu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.