Kragujevački 'Airbnb za pčele' određuje idealan raspored košnica

Kragujevački ‘Airbnb za pčele’ određuje idealan raspored košnica – za povećan prinos i stabilan prihod

Pčelarstvo je verovatno poslednja grana poljoprivrede koju zamišljate digitalizovanu, kaže naš sagovornik Đorđe Đokić, jedan od osnivača kragujevačkog startapa BeeWeb koji nastoji da optimizuje raspored pčelinjaka na terenu. Može li digitalno okruženje unaprediti odnos priroda-pčelari i kako to BeeWeb pomaže pčelarima-hobistima? Saznali smo u razgovoru sa osnivačima.

Pčelari su, kako kaže Đorđe, uglavnom ljudi koji izuzetno vole svoje pčele i spremni su da prihvate sve što može da im pomogne kako bi unapredili proizvodnju. Međutim, najveći izazov je to što tehnoloških pomagala ima jako malo. „Upravo iz tih razloga, nama nije veliki problem da pronađemo pčelare koji bi koristili BeeWeb„, dodaje on.

Softver koji nastoji da kreira idealan raspored košnica širom Srbije i regiona (a kasnije i u inostranstvu), nešto je od čega korist imaju obe strane – i poljoprivrednici i pčelari. Oprašivanjem zasađenih kultura poljoprivrednici povećavaju prinos, a pčelari seljenjem košnica dobijaju znatno veću količinu meda.

Nažalost, kako primećuje naš sagovornik, teško je pronaći poljoprivrednike koji shvataju koliku korist njihovim zasadima pčele mogu da donesu oprašivanjem i koji su spremni da pomognu pčelama i zaštite ih. Nedostatak svesti o tome, za krajnji rezultat ima činjenicu „da se u ovom trenutku u Srbiji ne prikupi ni trećina meda koja bi mogla da se prikupi kad bi sve parcele bile pokrivene i kad ne bi bilo prenaseljavanja“.

Niži troškovi za pčelare i veći prinosi za poljoprivrednike

Sa prvom suncokretovom pašom, nakon što je pčelarstvom počeo da se bavi kao razbibrigom u slobodno vreme, Dušan Jagličić, suosnivač BeeWeb platforme, došao je na ideju kako da reši problem idealnog rasporeda košnica tokom paše.

Par godina kasnije, tim koji stoji iza BeeWeb-a saznao je da EU za finansiranje inovativnih IT rešenja u poljoprivredi organizuje konkurs FRACTALS, te su konkurisali za sredstva i dobili ih. Tako počinje njihova „misija“ da digitalizuju pčelarstvo:

Prva ideja i prvi korak koji smo napravili kroz taj projekat bilo je softversko rešenje zasnovano na jedinstvenom algoritmu, koji je u stanju da idealno rasporedi sve košnice koje pčelari žele da presele na površine sa suncokretom (a koje imaju potrebu za oprašivanjem). Uzmemo u obzir već postojeće dogovore, veličine parcela, kao i udaljenost od lokacije – sa ciljem da svi pčelari imaju slične troškove, da sve parcele budu oprašene i sav potencijalni med prikupljen.

Kako države daju subvencije i pčelarima i poljoprivrednicima, propuštanjem podataka koje oni već poseduju kroz naš sistem, dobijamo idealnu raspodelu, a samim tim i povećanje prinosa suncokreta, kao i količinu proizvedenog meda.

Prepoznajući sve veći uticaj pčelarstva na razvoj ishrane, bitno je povećati prinose i iskoristiti pune potencijalne oprašivnaja.

Međutim, od početne ideje se pivotiralo. Od modela okrenutor državama kao kupcima, poslovni model okrenuo se direktno pčelarima i poljoprivrednicima. Naši sagovornici dodaju da je BeeWeb tako postala platforma za iznajmljivanje košnica za oprašivanje, odnosno lokacija za pčelinje paše. Upravo takav proizvod predstavljen je na TechCrunch Disrupt konferenciji u San Francisku 2016. godine, a za potrebe stranog tržišta, proizvod je okarakterisan kao „Airbnb za košnice i pomoćni alat za bee brokere koji taj posao pre svega rade na tržištu Severne Amerike, ističe Đokić i dodaje:

Komercijalni pčelari tamo iznajmljuju košnice za oprašivanje za taksu koja se kreće od 50 do 200 dolara po košnici i mi želimo da omogućimo lakše obezbeđivanje oprašivanja uz povoljniju cenu i direktne dogovore. Recimo u lokalnim prilikama, ako imate plac u blizini neke bagremove šume, vi možete kod nas oglasiti svoju lokaciju i sačekati ponude od strane pčelara koji su spremni da dođu na pašu kod vas.

Slično je i sa voćarima – oni koji, recimo, imaju jabuku i prepoznaju da bi oprašivanje sa nekoliko košnica po hektaru donelo značajno veći rod, mogu da iznajme košnice od pčelara iz okruženja i tako dobiju veći prinos.

‘Data Sharing’ za benefit svih igrača

Pored toga, u narednom periodu pčelarima će biti na raspolaganju i mogućnost vođenja dnevnika, lakša promocija i prodaja proizvoda lokalnim kupcima. Najbitnija novina, pak, biće mogućnost alarmiranja o prskanjima i krađama u okruženju (iako poljoprivrednici imaju zakonsku obavezu da obaveste pčelare o prskanju, oni nemaju jednostavan način da to efikasno urade). „Ujedno smo otpočeli i međunarodnu saradnju i inicijativu za deljenje podataka o pčelinjacima i prskanju između različitih platformi, na čemu radimo sa nekoliko većih imena svetske poljoprivrede“.

Kako naši sagovornici ističu, BeeWeb tim trenutno radi i na razvoju i testiranju IoT uređaja koji bi na osnovu analize podataka iz košnice, mogao da pomogne pčelarima u daljem odlučivanju – ali i da im obzbedi mogućnost da se pojedine situacije predvide na osnovu praćenja određenih šablona.

Prilika za proboj na EU tržište uz strateškog partnera VEON

Kako se ispostavlja, idealan model za BeeWeb i ovaj kragujevački tim, mogao bi pak biti onaj koji se bazira na saradnji sa telekomima i partnerima koji su okrenuti poljoprivrednicima. Takva saradnja, rezultovala bi činjenicom da najveći deo troškova korišćenja softvera telekomi preuzimaju na sebe, dok bi osnovne funkcije bile besplatne za pčelare i poljoprivrednike. S druge strane, krajnji korisnici plaćali bi godišnju pretplatu za korišćenje platforme – uz obavezan probni period.

Manjak hrane pogađa ogroman deo populacije, dok se glad može iskoreniti povećanjem prinosa i primenom tehnologije u poljuprivredi.

Pored njih, vrlo značajan partner BeeWeb platforme jeste i udruženja pčelara. „Atmosfera u ekološki zdravom delu društva nam ide u prilog, pošto je već svima jasno da moramo poraditi na tome da promenimo pravac u kome idemo kao društvo kako bi sa jedne strane zaštitili planetu i sa druge obezbedili dovoljne količine hrane za rastuću populaciju„. U tu svrhu, uspostavljena je i saradnja sa švajcarskom kompanijom DataLab Agro koja radi na razvoju Pantheon Farming softvera za upravljanje farmama:

BeeWeb će praktično biti dodatna vrednost za korisnike ovog softvera u narednom periodu. Zajedno sa partnerom potpisan je ugovor sa VEON-om koji je jedan od vodećih telekomunikacionih provajdera u CIS, po kome će BeeWeb biti deo paketa za poljoprivrednike i pčelare – korisnike telekomunikacionih usluga ove kompanije.

Sam VEON, dodaje, ima preko 200 miliona korisnika od kojih su trećina poljoprivrednici u 12 zemalja, pa ovaj ugovor predstavlja odličnu priliku za globalnu promociju BeeWeb-a, ali i promociju odgovornog odnosa prema pčelama u svim zemljama u kojima bude puštena platforma.

Bez primene tehnologije nema ni većih prinosa – samim tim ni rasta prihoda

Iako konkurenata širom sveta ima (poput bee brokera u SAD), ne postoji sveobuhvatno rešenje poput onog koje je kreirao BeeWeb tim. Đorđe zaključuje:

Naravno, ima dosta lokalnih pokušaja, ali još uvek nema globalnog rešenja. Postoje i uređaji koji mere težinu košnice i neke dodatne parametre, ali im je cena prevelika za masovno korišćenje i prikupljanje podataka koji bi bili korisni u donošenju odluka, te više služe za informisanje.

Na globalnom nivou je obezbeđivanje bolje paše, bolje i sigurnije lokacije ozbiljan problem – problem koji se jedino može rešiti tehnologijom. Međutim, prema oceni naših sagovornika, pravo rešenje nalazi se u boljem obrazovnom sistemu domaćih poljoprivrednika, kao i u promeni mentaliteta i razumevanju da tehnologija nije invanzivna stvar koja će uništiti agro industriju – već neophodan činilac koji će pčelarima i poljoprivrednicima pomoći da bolje optimizuju svoje troškove, povećavajući na taj način prinose i prihode.

Više informacija o BeeWeb platformi dostupno je na zvaničnom sajtu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Netokracija

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.