Srpski B-Fresh želi da promeni prehrambenu industriju

Srpski B-Fresh inovativnim sistemom pakovanja nastoji da promeni prehrambenu industriju

Tehnologija bi u budućnosti mogla u potpunosti da promeni poljoprivredu i prehrambenu industriju. Startap B-Fresh iz Srbije koji razvija rešenje za duži rok trajanja hrane upravo to dokazuje, ali pokazuje i da Srbija ima još jedan talentovan tim iz 'agrotech' sektora.

Pokretanje startapa B-Fresh počelo je sagledavanjem problema sa kojima se susreću proizvođači organske hrane i činjenicom da veliki deo ovih namirnica završi kao otpad zbog kratkog roka trajanja, s obzirom da proizvođači organske hrane ne mogu da koriste hemijska sredstva u zaštiti svojih proizvoda.

“To, naravno, dovodi i do povećanja cena organskih proizvoda što i nama potrošačima smanjuje mogućnost njihovog korišćenja. Sa svojim kolegama iz Instituta za multidisciplinarna istraživanja pokrenula sam projekat razvoja aktivnog pakovanja koje bi doprinelo smanjenju prehrambenog otpada”, otkriva nam Zorica Branković, CEO ovog startapa, koja dodaje:

Tako je došlo do razvoja biopolimerne emulzije koja se u vidu spreja može naneti na materijale za pakovanje svežeg voća i povrća i produžiti rok trajanja ovih namirnica, a pri tome je u pitanju netoksičan materijal koji ne ugrožava zdravlje ljudi, niti smanjuje kvalitet namirnica.

Tim koji Zorica vodi, shvativši da u rukama ima jedno napredno rešenje, pokreće postupak patentne zaštite ove inovacije u saradnji sa Fondom za inovacionu delatnost Republike Srbije i Centrom za transfer tehnologije Univerziteta u Beogradu.

Upravo zato, u cilju komercijalizacije i proizvodnje ove inovacije, osnovan je startap B-Fresh Technologies d.o.o, koji je nedavno osvojio put u Kinu upravo preko takmičenja koje je podržala Privredna komora Srbije i kineski partneri. Upravo o poslovanju ovog startapa, njihovim daljim planovima i očekivanja od kineskog tržišta, razgovaramo u nastavku teksta.

Ko sve čini tim B-Fresh startapa? Kako ste podeljeni po pozicijama?

Kompaniju su osnovala tri člana tima koji su učestvovali u razvoju inovacije i bili spremni da se upuste u jedan sasvim drugačiji posao od onog na koji smo kao naučnici navikli, a to je biznis. Trudili smo se da razvijemo i naučimo veštine neophodne za uspešno vođenje kompanije. Svo troje smo iskusni istraživači iz Instituta za multidisciplinarna istraživanja, sa doktoratima iz hemijske tehnnologije i fizičke hemije.

Ja sam direktor kompanije, kolega Goran Branković je zadužen za tehničke aspekte, postavljanje proizvodnje i dalji razvoj tehnologije u čemu mu pomaže i koleginica Jovana Ćirković koja je ujedno zadužena i za kontakte sa potencijalnim klijentima. Osim nas, suosnivača kompanije, u timu su jos i tri mlađe saradnice.

Projekat pomenutog domaćeg startapa nastoji da na moderan i siguran način čuvanja hrane produži njen rok upotrebe čak i za dupli vremenski period.

Kome je tačno namenjen vaš proizvod?

Naš proizvod je biopolimerna emulzija koja u sebi sadrži aktivne supstance koje poseduju antimikrobna i antioksidativna svojstva. Emulzija se u vidu spreja nanosi na materijal za pakovanje, na primer plastiku, karton, drvo, papir, na kome formira tanak transparentni sloj koji štiti sveže namirnice od kvarenja i truljenja.

Proizvod je namenjen svim akterima u lancu proizvodnje i distribucije hrane, na primer supermarketima, izvoznicima svežeg voća i povrća, ali treba naglasiti da proizvod mogu koristiti i potrošači. Svako od nas može isprskati posudu za čuvanje voća i povrća i na taj način produžiti rok trajanja ovih namirnica i smanjiti količinu prehrambenog otpada.

Jeste li do sada već ostvarili saradnju sa nekim poljoprivrednicima?

Tokom leta 2020. intenzivno smo radili na testiranju našeg proizvoda u realnim uslovima, a kroz saradnju uglavnom sa proizvođačima malina i borovnica. Upravo ova vrsta voća je posebno osetljiva i kratkog roka trajanja, tako da smo smatrali da su idealan izbor za proveru efikasnosti našeg proizvoda. Ono što nas je zaista obradovalo i dalo nam dodatno samopuzdanje u radu je potvrda efikasnosti koju smo dobili od naših partnera, poljoprivrednih proizvođača, koji su tokom testiranja dobili identične rezultate kao što smo i mi dobili testovima u akreditovanim laboratorijama.

Jedni ste od pobednika online takmičenja “Serbia to China”. Šta to znači za vaš startap sa poslovne strane?

Kina je ogromno tržište koje mi možda još uvek ne poznajemo dovoljno. Mi očekujemo da se bolje upoznamo sa ovim tržištem, da uspostavimo kontakte sa potencijalnim investitorima kojima bi predstavili naš biznis plan, kao dugoročni cilj imamo postavljanje proizvodnje u Kini i plasman našeg proizvoda na njihovo tržište. Sama činjenica da smo jedan od pobednika ovog takmičenja pokazuje da postoji interes njihovog tržišta za našim proizvodom, jer upravo je to bio jedan od osnovnih kriterijuma na takmičenju.

S obzirom na to da je vaše rešenje napredno, zanima nas da li postoji neka slična konkurencija na tržištu Evrope?

Naravno da se tržište aktivnog pakovanja intenzivno razvija s obzirom da raste svest o štetnosti prehrambenog otpada i koliko je negativan uticaj ove vrste otpada na životnu sredinu, ali takodje su svi svesni i ogromnih finansijskih ušteda koje se mogu ostvariti kroz produžetak roka trajanja namirnica.

Na tržištu ima mnogo velikih igrača poput velikih hemijskih kompanija, ali naravno i malih inovativnih kompanija poput naše koje nude razna originalna rešenja, Mi poštujemo rad naših konkurenata ali ih se ne plašimo previše, jer imamo potpuno originalan proizvod posebno u smislu načina primene. Na tržištu ne postoji nijedan proizvod u vidu spreja. Takođe, naš proizvod je ekološki i potpuno netoksičan za ljude i životnje i životnu sredinu.

Ključni deo proizvoda B-Fresh-a jeste i specijalan sprej za hranu koji je ovaj tim razvio.

Kako u ovom trenutku izgleda vaš biznis model?

Naš biznis model je pre svega B2B. Do sada smo se finansirali iz grantova dobijenih od strane evropskih programa EIT Climate KIC i EIT Food, a sada intenizivno radimo na kontaktima sa potencijalnim investitorima ili partnerima za zajedničku proizvodnju. Na kraju krajeva ne isključujemo ni davanje licence ozbiljnim kompanijama jer naš krajnji cilj je da ovaj proizvod zaživi na tržištu i da ova inovacija ne ostane samo još jedan patent na papiru.

Da li ste u potrazi za investicijom i ako da, gde biste najpre uložili dobijena sredstva?

Mi smo obezbedili sve potrebne certifikate za proizvodnju, obavljeno je testiranje u realnim uslovima, identifikovani su potencijalni dobavljači sirovina, imamo napravljen biznis plan, tako da smo spremni za pokretanje proizvodnje. Ukoliko bi dobili odgovarajuću investiciju ta sredstva bi upotrebili za opremanje proizvodnog pogona, pokretanje serijske proizvodnje i marketinšku kamapanju u cilju predstavaljanja proizvoda potencijalnim kupcima.

Koji su vaši planovi za budućnost, šta je to što možemo od B-Fresha očekivati u narednom periodu?

Naši planovi se sigurno neće zaustaviti na jednom proizvodu. Mi smo pre svega istraživači i nastavili smo da radimo na razvoju novih zelenih tehnologija. Možete računati da će u narednim godinama biti još inovacija od strane našeg tima.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Wonder Dynamics Nikole Todorovića otvara studio u Novom Sadu – podrška stigla i od Stivena Spilberga!

U savetodavnom odboru ovog startapa nalaze se poznati američki investitori, vodeći stručnjaci za razvoj veštačke inteligencije i neka od najvećih imena svetske kinematografije među kojima su Stiven Spilberg i Džo Ruso. Sa Nikolom Todorovićem, koji je jedan od osnivača, razgovaramo o njegovom odlasku u SAD, građenju karijere u Holivudu i pokretanju startapa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.

Novost

Nebojša Radović je novi direktor za akviziciju korisnika u kompaniji Zynga koja stoji iza igre FarmVille

Američka kompanija Zynga, pored čuvene mobile igre FarmVille, stoji iza velikog broja svetski popularnih igara koje igraju milioni igrača širom sveta. Njen novi direktor za akviziciju korisnika je Nebojša Radović.

Novost

Kompanija Quantox Technology organizuje novi humanitarni CS:GO turnir – početni fond 1.000.000 dinara

Od 3. do 4. aprila kompanija Quantox Technology organizovaće drugi po redu humanitarni turnir u popularnoj video igri CS:GO. Cilj je da se prikupe novčana sredstva za sve one koji se bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Propustili ste

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi softverski inženjer?

Jelena Lazić iz kompanije Centili deli svoja razmišljanja.

Office Talks Podcast

Planovi Playrixa za studio u Srbiji

Gost redakcije Netokracije u novog epizodi Office Talks podcasta bio je Mirko Topalski, CEO game dev kompanije PlayrixRS. Sa njim nakon prošlogodišnjeg intervjua po drugi put detaljno razgovaramo o poslovanju u industriji razvoja igara u Srbiji nakon akvizicije Eipixa od strane ruskog giganta Playrixa.

Startapi i poslovanje

Listty kao ‘Instagram za muziku’ otkriva nam šta naši prijatelji slušaju i zašto je muzika bolja kada se deli sa drugima

Ako čujete dobru pesmu verovatno želite da je podelite sa svojim prijateljima. Startap iz Srbije sa servisom Listty omogućava upravo to i nastoji da objedini najbolje od poznatih muzičkih servisa u okviru jedne aplikacije.

Startapi i poslovanje

Otvoren poziv za startape iz Srbije za ViennaUP konferenciju, prijavite se već sada

Grad Beč nekoliko godina unazad organizuje niz događaja za startape koji su se kroz različita izdanja pretvorili u jedan od najvećih inovacijskih festivala u regionu - Vienna UP. Ove godine počinje 27. aprila i trajaće do 12. maja.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Startapi i poslovanje

€1.000.000 privredi Srbije iz SAD kroz projekat Tesla Nation

Ovaj projekat nastoji da razvije privredne veze Srbije i sveta uz pomoć dijaspore i kompanija koje su se udružile da ga podrže, a cilj mu je da promoviše Srbiju u inostranstvu kao zemlju inovatora i izuzetnih IT profesionalaca.