CM-ovi, sećate li se šta znači poštovati autorska prava?

Evropski sud pravde presudio je da se prilikom ponovnog objavljivanja javno dostupnih fotografija uvek mora tražiti dozvola fotografa. Kakva je situacija u Srbiji?

Sve je počelo kada je učenik u Nemačkoj u svrhu pisanja rada sa sajta posvećenog putovanjima preuzeo fotografiju. Nakon toga fotografija je objavljena na školskom sajtu. Budući da je fotograf dao dozvolu travel sajtu, ali ne i školi, na sudu je zahtevao zaštitu svojih autorskih prava i pobedio.

Iako ova odluka suda ni po kom kriterijumu nije revolucionarna, ipak je dobro podsetiti se da je i intelektualna krađa – krađa. Čak i u Srbiji.

Zakonska regulativa kojom se područje intelektualne svojine uređuje prilično je univerzalna, te su eventualne razlike između država male. To, objašnjava Uroš Nedeljković, znači da srpski Zakon o autorskom i srodnim pravima uglavnom sadrži slična rešenja kao što postoje u drugim državama članicama EU.

Zato nije loše podsetiti se da, čak i ako ste freelancer koji vodi društvene mreže ili mala agencija i nemate dovoljno resursa za izradu sopstvenih fotografija, ipak možete biti tuženi i izgubiti ako postavljate fotografiju za koju niste tražili dozvolu. I to se svakodnevno dešava.

Kada se autorsko pravo krši?

Autorsko pravo krši se svaki put kada se preuzme nešto što nije naše i što ne smemo koristiti bez dozvole ili novčane naknade autoru. „Ako ste vi autor fotografije i postavili ste je negde na web, niko drugi bez vaše dozvole ne sme je preuzeti i objaviti bilo gde i pod bilo kojim uslovima“ objašnjava Nedeljković:

Međutim, nekih prava se možete odreći, odnosno možete dati dozvolu ili propisati uslove pod kojima se nešto može koristiti, kao što je na primer to slučaj sa creative commons licencom, mada i kod nje postoje ograničenja i treba pažljivo čitati uslove pod kojima je autor dozvolio dalje korišćenje ili preradu svog dela.

Ipak, čak i kada vam je autor ustupio fotografiju za dalje korišćenje, morate poštovati njegova moralna prava kao autora, a to je pravo da ga potpišete i da delo objavite u integralnom obliku. „Ako vam autor dozvoli da objavite njegovu fotografiju, bez dozvole je ne smete prekrajati, menjati boje i slično. U suprotnom to je opet povreda prava.

Nedeljković takođe podseća da se autorska prava ne štite po automatizmu osim ako je u pitanju krivično delo. Svaki autor može zaštititi svoje pravo kada uoči povredu, ali i ne mora – na njemu je da izabere. „Ako mu medijska kuća uzme fotografiju, velika verovatnoća je da će tražiti ostvarenje svog prava i pravičnu naknadu, ali ako mu fotografiju preuzme neprofitno udruženje entuzijasta koji iz ljubavi pišu o planini, iako povreda postoji autor nije u obavezi nikoga da tuži niti da od njega zahteva naknadu štete“, pojašnjava Nedeljković.

Poštuju li se autorska prava u Srbiji?

Ni kod nas, a ni regionu, primećuje Nedeljković, još nema svesti da ljudi mogu da žive od svog intelektualnog rada i da je poštovanje nečijeg autorskog dela neprikosnoveno:

Iz mog dosadašnjeg iskustva mogu da zaključim da se ljudi obraćaju advokatu kada treba da se vadi kestenje iz vatre – kada su povredili nečije autorsko pravo. Sa druge strane, postoji problem i u autorima dela jer ne znaju koja su njihova prava i kako ih mogu ostvariti.

Međutim, u poslednje vreme sve više marketinških agencija, novinarskih udruženja, medijskih i produkcijskih kuća i slično se obraćaju na vreme kako bi regulisali ovu oblast i da kasnije ne bi imali problema, što govori da je svest o poštovanju autorskih prava kod ljudi koji se bave profesionalno svojom delatnošću, došla na red.

S tom konstatacijom slaže se i Igor Grmuša, Country Manager u agenciji Degordian. I po njemu je situacija u pogledu poštovanja autorskih prava iz godine u godinu sve bolja: „Na primer, kod velikih medijskih mreža striktno se poštuju prava, jer je sistem utuženja i rešavanja sporova jako dobro i efikasno postavljen u slučaju domaći fotograf – domaći medij“. Slična situacija, dodaje, je i u slučajevima inostrana agencija – domaći medij, jer te agencije aktivno rade na praćenju distribucije svog sadržaja i šalju upozorenja i tužbe.

Zakon kaže jedno – praksa nešto drugo

Zakon o autorskom i srodnim pravima i drugi slični zakoni uglavnom su dobri. Problem leži u drugom grmu, Nedeljković objašnjava:

Problem je, zapravo, pretrpanost postupajućih sudova, kao što je Viši sud u Beogradu koji je isključivo nadležan za rešavanje sporova iz ove materije, ali ne samo njih. Svaki sudija ima po 1.100 predmeta u radu i za sada nema izgleda da će se to u budućnosti promeniti odnosno ubrzati. O privrednim sudovima ne treba trošiti reči, ali važi slično.

Naravno, do suda ne mora nikad doći, a čak se i slučaj ograničenih budžeta ne mora biti prepreka za marketare. Grmuša podseća da čak i manji biznisi mogu samostalno proizvoditi originalan sadržaj veoma povoljno. „Originalan sadržaj mogu dobiti i od nekog usko stručnog mikro influensera koji bi se dobro preklopio sa njihovim brendom, a na taj način bi dobili i veći doseg“. Tako se i dalje poštuju pravila struke i reguliše tržište u kom svi i dalje po malo pipaju u mraku.

I to, isključivo, zbog neobaveštenosti.

Kako predlog o reformi autorskog prava nije usvojen u Evropskom parlamentu, dosadašnji način zakonske regulacije će ostati isti, a na nama je da ga što pre usvojimo ili ponovimo ono što već znamo.

Međutim, zaključuje Nedeljković, pojedine države EU koje izuzetno drže do poštovanja intelektualne svojine neće odustati od predloga za dodatnu regulaciju. Neki od njih su još rigidniji, sa još većim odštetama, ali dobra vest je da se sankcije lako mogu izbeći – potrebno je samo igrati po pravilima.

Ostavi komentar

  1. Vladimir

    Vladimir

    26. 8. 2018. u 18:22 Odgovori

    Slikari i fotografi koji pod plastom zaštite autorskih zajedno sa “ starim dobrim advokatima“ ucenjuju ljude koji koriste „njihove fotografije“ (gradova,sela,reka, i sl.) su obično vrhunski prevaranti.Regulisanje ovih stvari nije jasno ni sudijama u Evropskoj Uniji,a da ne pominjemo Srbiju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Sponzorisano

HTEC: Kako smo iz korena promenili posao klijenta koji posluje globalno već 30 godina?

Da biste kao kompanija zadržali svoje stručnjake neophodno je da znate šta oni misle o vama. Veliki broj zaposlenih znači i isto toliko papira za evaluaciju. Tu na scenu stupa rešenje koje je razvio i implementirao domaći HTEC za kompaniju Great Place to Work.

Internet marketing

Ultimativni spisak konferencija i događaja za digitalne marketare

Konferencije predstavljaju pravu priliku za sticanje novih saznanja i važnih kontakata. Godina samo što je počela i sada je pravo vreme da se upoznate sa događajima u Evropi koji su pristupačni za obići.

Karijere

Kako smo spustili fluktuaciju tehničkog kadra ispod 10 procenata

Dok čitava domaća IT industrija raste, manjak kvalifikovanog kadra i česta fluktuacija zaposlenih ostaju među glavnim problemima sa kojima se menadžment suočava. Kako edukovati novi kadar, a u isto vreme zadržati top talenat u svojim redovima?

Propustili ste

Karijere

Šta vaši (budući) senior programeri zaista žele?

Šta je za programere zanimljiv projekat i kada se odlučuju na promenu radnog mesta?

Društvene mreže

Greška u softveru Instagrama glavni je uzrok naglog pada broja pratilaca

Korisnici Instagrama ovih dana žale se na naglu promenu broja pratilaca. Prema poslednjim informacijama, glavni uzrok problema je 'bug' u softveru ove društvene mreže.

Kultura 2.0

Razum i uticajnost

Nema sumnje da su influenseri tu da ostanu, pa čak i pored svih skandala i glavobolja koje prate saradnju sa njima. Bili veliki ili mali, brendovi su se po oprobanom „kud svi tu i mali Mujo“ sistemu uhvatili u kolo iz kojeg nema lakog izlaska. Retko ko tu zapravo stane da razmisli o tome šta […]

Mobilno

Kako izmeriti zagađenost vazduha u vašem gradu?

Prethodnih dana sve češće se govori zagađenju vazduha u Srbiji. Merne stanice svakodnevno prikupljaju podatke o kvalitetu vazduha, a nivo štetnosti možemo pratiti upravo putem naših pametnih telefona.

Internet marketing

Šta treba da znate ako izdajete stan putem sajta Airbnb?

U Beogradu trenutno ima preko 4.000 aktivnih izdavača na Airbnb-u uz godišnji rast oko 45%. Platforma ima ogroman broj mogućnosti, a ovo su neke od osnovnih koje biste trebali da zapamtite ukoliko izdajete stan putem ovog sajta.

Karijere

Poslovi.infostud.com lansirali Employer Branding Studio kako bi HR potrebe klijenta zadovoljili pod ‘jednim krovom’

Usluge Employer Branding Studija već koriste najveći srpski poslodavci - među njima nisu samo tehnološke kompanije.