CM-ovi, sećate li se šta znači poštovati autorska prava?

CM-ovi, sećate li se šta znači poštovati autorska prava?

Evropski sud pravde presudio je da se prilikom ponovnog objavljivanja javno dostupnih fotografija uvek mora tražiti dozvola fotografa. Kakva je situacija u Srbiji?

Sve je počelo kada je učenik u Nemačkoj u svrhu pisanja rada sa sajta posvećenog putovanjima preuzeo fotografiju. Nakon toga fotografija je objavljena na školskom sajtu. Budući da je fotograf dao dozvolu travel sajtu, ali ne i školi, na sudu je zahtevao zaštitu svojih autorskih prava i pobedio.

Iako ova odluka suda ni po kom kriterijumu nije revolucionarna, ipak je dobro podsetiti se da je i intelektualna krađa – krađa. Čak i u Srbiji.

Zakonska regulativa kojom se područje intelektualne svojine uređuje prilično je univerzalna, te su eventualne razlike između država male. To, objašnjava Uroš Nedeljković, znači da srpski Zakon o autorskom i srodnim pravima uglavnom sadrži slična rešenja kao što postoje u drugim državama članicama EU.

Zato nije loše podsetiti se da, čak i ako ste freelancer koji vodi društvene mreže ili mala agencija i nemate dovoljno resursa za izradu sopstvenih fotografija, ipak možete biti tuženi i izgubiti ako postavljate fotografiju za koju niste tražili dozvolu. I to se svakodnevno dešava.

Kada se autorsko pravo krši?

Autorsko pravo krši se svaki put kada se preuzme nešto što nije naše i što ne smemo koristiti bez dozvole ili novčane naknade autoru. „Ako ste vi autor fotografije i postavili ste je negde na web, niko drugi bez vaše dozvole ne sme je preuzeti i objaviti bilo gde i pod bilo kojim uslovima“ objašnjava Nedeljković:

Međutim, nekih prava se možete odreći, odnosno možete dati dozvolu ili propisati uslove pod kojima se nešto može koristiti, kao što je na primer to slučaj sa creative commons licencom, mada i kod nje postoje ograničenja i treba pažljivo čitati uslove pod kojima je autor dozvolio dalje korišćenje ili preradu svog dela.

Ipak, čak i kada vam je autor ustupio fotografiju za dalje korišćenje, morate poštovati njegova moralna prava kao autora, a to je pravo da ga potpišete i da delo objavite u integralnom obliku. „Ako vam autor dozvoli da objavite njegovu fotografiju, bez dozvole je ne smete prekrajati, menjati boje i slično. U suprotnom to je opet povreda prava.

Nedeljković takođe podseća da se autorska prava ne štite po automatizmu osim ako je u pitanju krivično delo. Svaki autor može zaštititi svoje pravo kada uoči povredu, ali i ne mora – na njemu je da izabere. „Ako mu medijska kuća uzme fotografiju, velika verovatnoća je da će tražiti ostvarenje svog prava i pravičnu naknadu, ali ako mu fotografiju preuzme neprofitno udruženje entuzijasta koji iz ljubavi pišu o planini, iako povreda postoji autor nije u obavezi nikoga da tuži niti da od njega zahteva naknadu štete“, pojašnjava Nedeljković.

Poštuju li se autorska prava u Srbiji?

Ni kod nas, a ni regionu, primećuje Nedeljković, još nema svesti da ljudi mogu da žive od svog intelektualnog rada i da je poštovanje nečijeg autorskog dela neprikosnoveno:

Iz mog dosadašnjeg iskustva mogu da zaključim da se ljudi obraćaju advokatu kada treba da se vadi kestenje iz vatre – kada su povredili nečije autorsko pravo. Sa druge strane, postoji problem i u autorima dela jer ne znaju koja su njihova prava i kako ih mogu ostvariti.

Međutim, u poslednje vreme sve više marketinških agencija, novinarskih udruženja, medijskih i produkcijskih kuća i slično se obraćaju na vreme kako bi regulisali ovu oblast i da kasnije ne bi imali problema, što govori da je svest o poštovanju autorskih prava kod ljudi koji se bave profesionalno svojom delatnošću, došla na red.

S tom konstatacijom slaže se i Igor Grmuša, Country Manager u agenciji Degordian. I po njemu je situacija u pogledu poštovanja autorskih prava iz godine u godinu sve bolja: „Na primer, kod velikih medijskih mreža striktno se poštuju prava, jer je sistem utuženja i rešavanja sporova jako dobro i efikasno postavljen u slučaju domaći fotograf – domaći medij“. Slična situacija, dodaje, je i u slučajevima inostrana agencija – domaći medij, jer te agencije aktivno rade na praćenju distribucije svog sadržaja i šalju upozorenja i tužbe.

Zakon kaže jedno – praksa nešto drugo

Zakon o autorskom i srodnim pravima i drugi slični zakoni uglavnom su dobri. Problem leži u drugom grmu, Nedeljković objašnjava:

Problem je, zapravo, pretrpanost postupajućih sudova, kao što je Viši sud u Beogradu koji je isključivo nadležan za rešavanje sporova iz ove materije, ali ne samo njih. Svaki sudija ima po 1.100 predmeta u radu i za sada nema izgleda da će se to u budućnosti promeniti odnosno ubrzati. O privrednim sudovima ne treba trošiti reči, ali važi slično.

Naravno, do suda ne mora nikad doći, a čak se i slučaj ograničenih budžeta ne mora biti prepreka za marketare. Grmuša podseća da čak i manji biznisi mogu samostalno proizvoditi originalan sadržaj veoma povoljno. „Originalan sadržaj mogu dobiti i od nekog usko stručnog mikro influensera koji bi se dobro preklopio sa njihovim brendom, a na taj način bi dobili i veći doseg“. Tako se i dalje poštuju pravila struke i reguliše tržište u kom svi i dalje po malo pipaju u mraku.

I to, isključivo, zbog neobaveštenosti.

Kako predlog o reformi autorskog prava nije usvojen u Evropskom parlamentu, dosadašnji način zakonske regulacije će ostati isti, a na nama je da ga što pre usvojimo ili ponovimo ono što već znamo.

Međutim, zaključuje Nedeljković, pojedine države EU koje izuzetno drže do poštovanja intelektualne svojine neće odustati od predloga za dodatnu regulaciju. Neki od njih su još rigidniji, sa još većim odštetama, ali dobra vest je da se sankcije lako mogu izbeći – potrebno je samo igrati po pravilima.

Ostavi komentar

  1. Vladimir

    Vladimir

    26. 8. 2018. u 18:22 Odgovori

    Slikari i fotografi koji pod plastom zaštite autorskih zajedno sa “ starim dobrim advokatima“ ucenjuju ljude koji koriste „njihove fotografije“ (gradova,sela,reka, i sl.) su obično vrhunski prevaranti.Regulisanje ovih stvari nije jasno ni sudijama u Evropskoj Uniji,a da ne pominjemo Srbiju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.

Internet marketing

€36,8 miliona za digitalno oglašavanje u 2018. — srpsko tržište poraslo za 24,8%

I u 2018. godini zadržan je jak dvocifren rast tržišta digitalnog oglašavanja u Srbiji, pokazali su rezultati AdEx istraživanja. U nastavku teksta donosimo vam pregled najbitnijih rezultata.

Internet marketing

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.