Pitali smo iOS developere šta im je privuklo pažnju na WWDC18

Kompanija Epl je početkom meseca na svojoj velikoj WWDC konferecniji posvećenoj developerima predstavila nove alate i operativne sisteme, najavivši šta korisnici i programeri mogu očekivati u narednom perodu. Mi smo imali priliku da porazgovaramo sa developerima iz Srbije koji rade na razvoju aplikacija i drugih rešenja koji su sastavni deo proizvoda ove kompanije, a koji su nam kroz stručan razgovor sumirali nedavno završeni WWDC u Kaliforniji.

Još od ranije poznato je da se o novim proizvodima kompanije iz Kupertina priča i po nekoliko meseci nakon njihovog zvaničnog predstavljanja. Tako je i sada slučaj – nakon četvorodnevne WWDC konferecije koja je zvanično zatvorena 8. juna, svetska javnost imala je priliku da se upozna sa novim operativnim sistemima iOS 12, watchOS 5, macOS, kao i Apple tvOS sa podrškom za 4K rezoluciju, ali i drugim novinama kojima je Epl najavio smer u kojem će se kompanija razvijati u narednom periodu.

Neka od pitanja odnose se na to šta tačno nova unapređenja donose za korisnike, ali i za developere, kao i koliko Epl ozbiljno shvata potencijale proširene stvarnosti i veštačke inteligencije. Odgovore na ova pitanja potražili smo od Aleksandra Vacića, osnivača RadiantTap.com, i predavača na iOS Akademiji, a svoje stavove sa nama je podelio i Mlađan Antić koji radi na poziciji lead iOS sdk developera u kompaniji Connexient iz New Yorka.

Vacić: Budućnost je u VR/AR hardveru i softveru

Naš sagovornik na početku ističe da je jedan od njegovih najvećih utisaka sa WWDC-a zapravo činjenica da su iOS 12 i macOS Mojave međukoraci ka pravim novostima koje nas po svoj prilici očekuju naredne godine. Aleksandar očekuje da će sledeći WWDC 2019. biti značajan iskorak u novu budućnost Epl development-a, a ono što je do sada dobijeno je uglavnom optimizacija postojećih stvari:

Promene u notifikacijama u iOS 12 su kraj procesa pisanja istih od nule, koji je započet u iOS 10 verziji. SiriKit se kroz iOS 10 i 11 vrlo sporo i stidljivo proširivao. Kada su svi očekivali značajno širi Intents sistem (nešto slično se desilo sa App Extensions) Apple je kompletno okrenuo priču sa Siri Shortcuts i ispostavilo se da je taj novi sistem već postojao ranije samo nismo znali da je deo te iste priče – NSUserActivity od iOS 8 i INInteraction od iOS 10 će se pojaviti u Shortcuts sistemu sami od sebe.

Takođe, Vacić smatra da su neke od najvećih izmena na relativno novim framework-ovima zapravo ARKit i Core ML, te da je to ubedljivo najznačajnija promena. „Multi-user AR 3D plane je izuzetno značajan korak u pravcu kreiranja vrhunske platforme za AR. Ne treba ispustiti iz vida da ovo što Epl radi sa ARKit-om nije revolucionarno u domenu teorije, već preciznosti implementacije: striktna optimizacija i smanjenje latency-ja od kamere na uređajima do prikaza“, ocenio je Vacić.

Više posla za nezavisne developere – jer su i očekivanja korisnika veća

Na pitanje Netokracije da li je kompanija opet ostavila dovoljno prostora programerima za razvoj aplikacija i igara, Aleksandar dodaje:

To nikada nije bilo sporno. Siri Shortcuts i poboljšane notifikacije su odlične da se developeri razmašu i svoje aplikacije ugrade u Eplovu budućnost. WatchOS 5 konačno donosi dve bitne mogućnosti: Now Playing sistemsku kontrolu za bilo kakve audio apps + HKWorkout unapređenja, tj. za znatno lakšu integraciju sa onim što sat nudi. Ne treba zaboraviti tvOS 12 koji izuzetno olakšava kreiranje aplikacija koje deluju „prirodno“. Novost je i TVUIKit koji deluje da znatno olakšava kreiranje UI-a tako da liči na sistemski, plus je implementacija logovanja uz iOS password autofill toliko sjajna da deluje kao magija.

Apple je tokom WWDC konferecnije predstavio niz doftvrskih poboljšanja, sa fokusom na mašinsko učenje i veštačku inteligenciju.

Ukoliko pogledamo u budućnost, kako Aleksandar kaže, logično je očekivati od Epla proizvode kao što su AR/VR headset ili AR naočare koje bi mogle da budu ekstenzija iOS-a za glavu (slično kao što je Watch ekstenzija za ruku). Međutim, kako bi sve to moglo da izgleda? Vacić objašnjava:

Siri Shortcuts and Intents + AR headset + shared 3D content space = vizuelizacija AR prostora kojim se upravlja glasom, a iPhone/iPad/Mac su samo render mašine koje svoj output šalju na naočare. Apple Watch sa konstantnim unapređenjima preciznosti akcelerometra služi da poboljša preciznost pozicioniranja ruke i samim tim interakciju rukama u AR prostoru. Bukvalno će biti moguće rekreirati scenu sa kraja Avengers filma u kojoj Pepper Pots i Tony Stark zajednički razgledaju i manipulišu sa maketom zgrade.

Naš sagovornik na kraju zaključuje da je kreiranje aplikacija za Apple platforme svake godine sve teže, uz glavni razlog što korisničko očekivanje šta aplikacija zapravo predstavlja i šta sve može, postaje sve šire. „iOS app, watchOS app, tvOS app i od naredne godine macOS app biće jedno te isto. Ako dodamo i interaktivne notifikacije, Siri Shortcuts, mašinsko učenje, jasno je da profesija indie developera postaje sve teža, dok je Minimum Viable Product (MVP) stepenica sve viša i viša“, sumirao je Aleksandar.

Antić: Epl je otvoren prema developerima, treba iskoristiti tu šansu

Sa druge strane, imali smo prilike da razgovaramo i da čujemo utiske iOS sdk programera koji razvija proizvode za kompaniju iz Sjedinjenih Američkih Država. Mlađan Antić je iOS developer još od 2010. godine i kako kaže, preduzetnik u duši. Sa osvrtom na nedavno završeni WWDC, on izdvaja neke od najzanimljivijih detalja koji su predstavljeni:

Pored uvek zanimljivih novih funkcionalnosti u samom XCode-u, ove godine najzanimljivija stvar, bar meni je CarPlay third party support. Do sada je CarPlay dosta kaskao za Android Auto OS-om iz prostog razloga sto su imali samo par aplikacija. Sada svi developeri mogu svoje navigacione aplikacije da „prošire“ tako da podrže i CarPlay. Sviđa mi se plan da se UIKit portuje na MacOS, to će obogatiti sam sistem nekim stvarno dobrim aplikacijama sa iOS-a (a koje su prevashodno za iOS razvijene jer je potentnije tržište).

Apple Car Play dugo nije imao velike promene od strane Epla. Sada uz third party podršku ovaj sistem će biti konkurentniji najvećem rivalu iz Gugla.

Svesni smo da je Epl sve otvoreniji prema developerima, a ono što je posebno važno jeste što se na taj način, prema Mlađanovim rečima, dodatno proširuje primena iOS i WatchOS uređaja. Prema njegovim rečima, developeri i velike IT kompanije ne ostavljaju stvar slučaju i odmah se „bacaju“ na posao da iskoriste sve nove funkcionalnosti – pogotovo zato što Apple voli da „pogura“ aplikacije na AppStore-u koje su implementirale najnoviju tehnologiju. Komentarišući sve intenzivnije planove ove tehnološke kompanije na AR/VR polju, Antić kaže:

Proširena stvarnost je nešto što je već godinama prisutno, sećam se svojih prvih testova sa AR bibliotekama pre 7-8 godina, ali to nikada nije zaživelo jer je zahtevalo specifične markere i implementacija je bila ograničena. Apple je sa ARKit framework-om to podigao na viši nivo, rešio te bitne probleme tako što je dodao napredno praćenje 3D modela, i sofisticirano praćenje lica.

Veća potreba tržišta za novim iOS aplikacijama

Mlađan ističe da sa fokusom na gaming (što čini 70% AppStore-a), mogućnosti postaju neograničene, pogotovo u njihovom ekosistemu gde je jednostavnije integrisati ovu tehnologiju u SceneKit nego bilo gde drugde. Što se tiče mašinskog učenja, naš sagovornik smatra da se to „gura“ i gde treba i gde ne treba, samo zato što to zvuči cool i napredno, kao i da CoreML i CreateML radni okviri omogućavaju developerima stvarno jednostavno kreiranje i implementiranje modela – za određene primene sve to developeru može uštedeti dosta vremena.

„Naredni period će svakako biti izazovan, pre svega jer telefoni postaju sve moćniji i neke tehnologije koje su bile rezervisane samo za servere i moćne desktop računare, sada se sele na naše uređaje – u džepovima, na ruci, ili na kućnom TV-u. Kao što znamo, prodaja uređaja je u porastu, tržište raste, postoji sve veća potreba za iOS aplikacijama od strane tržišta, što znači da će biti i posla, a samim tim i izazova“, zaključio je Antić.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Sponzorisano

HTEC: Kako smo iz korena promenili posao klijenta koji posluje globalno već 30 godina?

Da biste kao kompanija zadržali svoje stručnjake neophodno je da znate šta oni misle o vama. Veliki broj zaposlenih znači i isto toliko papira za evaluaciju. Tu na scenu stupa rešenje koje je razvio i implementirao domaći HTEC za kompaniju Great Place to Work.

Internet marketing

Ultimativni spisak konferencija i događaja za digitalne marketare

Konferencije predstavljaju pravu priliku za sticanje novih saznanja i važnih kontakata. Godina samo što je počela i sada je pravo vreme da se upoznate sa događajima u Evropi koji su pristupačni za obići.

Karijere

Kako smo spustili fluktuaciju tehničkog kadra ispod 10 procenata

Dok čitava domaća IT industrija raste, manjak kvalifikovanog kadra i česta fluktuacija zaposlenih ostaju među glavnim problemima sa kojima se menadžment suočava. Kako edukovati novi kadar, a u isto vreme zadržati top talenat u svojim redovima?

Propustili ste

Karijere

Šta vaši (budući) senior programeri zaista žele?

Šta je za programere zanimljiv projekat i kada se odlučuju na promenu radnog mesta?

Društvene mreže

Greška u softveru Instagrama glavni je uzrok naglog pada broja pratilaca

Korisnici Instagrama ovih dana žale se na naglu promenu broja pratilaca. Prema poslednjim informacijama, glavni uzrok problema je 'bug' u softveru ove društvene mreže.

Kultura 2.0

Razum i uticajnost

Nema sumnje da su influenseri tu da ostanu, pa čak i pored svih skandala i glavobolja koje prate saradnju sa njima. Bili veliki ili mali, brendovi su se po oprobanom „kud svi tu i mali Mujo“ sistemu uhvatili u kolo iz kojeg nema lakog izlaska. Retko ko tu zapravo stane da razmisli o tome šta […]

Mobilno

Kako izmeriti zagađenost vazduha u vašem gradu?

Prethodnih dana sve češće se govori zagađenju vazduha u Srbiji. Merne stanice svakodnevno prikupljaju podatke o kvalitetu vazduha, a nivo štetnosti možemo pratiti upravo putem naših pametnih telefona.

Internet marketing

Šta treba da znate ako izdajete stan putem sajta Airbnb?

U Beogradu trenutno ima preko 4.000 aktivnih izdavača na Airbnb-u uz godišnji rast oko 45%. Platforma ima ogroman broj mogućnosti, a ovo su neke od osnovnih koje biste trebali da zapamtite ukoliko izdajete stan putem ovog sajta.

Karijere

Poslovi.infostud.com lansirali Employer Branding Studio kako bi HR potrebe klijenta zadovoljili pod ‘jednim krovom’

Usluge Employer Branding Studija već koriste najveći srpski poslodavci - među njima nisu samo tehnološke kompanije.