Kompanija Epl je početkom meseca na svojoj velikoj WWDC konferecniji posvećenoj developerima predstavila nove alate i operativne sisteme, najavivši šta korisnici i programeri mogu očekivati u narednom perodu. Mi smo imali priliku da porazgovaramo sa developerima iz Srbije koji rade na razvoju aplikacija i drugih rešenja koji su sastavni deo proizvoda ove kompanije, a koji su nam kroz stručan razgovor sumirali nedavno završeni WWDC u Kaliforniji.
Još od ranije poznato je da se o novim proizvodima kompanije iz Kupertina priča i po nekoliko meseci nakon njihovog zvaničnog predstavljanja. Tako je i sada slučaj – nakon četvorodnevne WWDC konferecije koja je zvanično zatvorena 8. juna, svetska javnost imala je priliku da se upozna sa novim operativnim sistemima iOS 12, watchOS 5, macOS, kao i Apple tvOS sa podrškom za 4K rezoluciju, ali i drugim novinama kojima je Epl najavio smer u kojem će se kompanija razvijati u narednom periodu.
Neka od pitanja odnose se na to šta tačno nova unapređenja donose za korisnike, ali i za developere, kao i koliko Epl ozbiljno shvata potencijale proširene stvarnosti i veštačke inteligencije. Odgovore na ova pitanja potražili smo od Aleksandra Vacića, osnivača RadiantTap.com, i predavača na iOS Akademiji, a svoje stavove sa nama je podelio i Mlađan Antić koji radi na poziciji lead iOS sdk developera u kompaniji Connexient iz New Yorka.
Vacić: Budućnost je u VR/AR hardveru i softveru
Naš sagovornik na početku ističe da je jedan od njegovih najvećih utisaka sa WWDC-a zapravo činjenica da su iOS 12 i macOS Mojave međukoraci ka pravim novostima koje nas po svoj prilici očekuju naredne godine. Aleksandar očekuje da će sledeći WWDC 2019. biti značajan iskorak u novu budućnost Epl development-a, a ono što je do sada dobijeno je uglavnom optimizacija postojećih stvari:
Promene u notifikacijama u iOS 12 su kraj procesa pisanja istih od nule, koji je započet u iOS 10 verziji. SiriKit se kroz iOS 10 i 11 vrlo sporo i stidljivo proširivao. Kada su svi očekivali značajno širi Intents sistem (nešto slično se desilo sa App Extensions) Apple je kompletno okrenuo priču sa Siri Shortcuts i ispostavilo se da je taj novi sistem već postojao ranije samo nismo znali da je deo te iste priče – NSUserActivity od iOS 8 i INInteraction od iOS 10 će se pojaviti u Shortcuts sistemu sami od sebe.
Takođe, Vacić smatra da su neke od najvećih izmena na relativno novim framework-ovima zapravo ARKit i Core ML, te da je to ubedljivo najznačajnija promena. “Multi-user AR 3D plane je izuzetno značajan korak u pravcu kreiranja vrhunske platforme za AR. Ne treba ispustiti iz vida da ovo što Epl radi sa ARKit-om nije revolucionarno u domenu teorije, već preciznosti implementacije: striktna optimizacija i smanjenje latency-ja od kamere na uređajima do prikaza”, ocenio je Vacić.
Više posla za nezavisne developere – jer su i očekivanja korisnika veća
Na pitanje Netokracije da li je kompanija opet ostavila dovoljno prostora programerima za razvoj aplikacija i igara, Aleksandar dodaje:
To nikada nije bilo sporno. Siri Shortcuts i poboljšane notifikacije su odlične da se developeri razmašu i svoje aplikacije ugrade u Eplovu budućnost. WatchOS 5 konačno donosi dve bitne mogućnosti: Now Playing sistemsku kontrolu za bilo kakve audio apps + HKWorkout unapređenja, tj. za znatno lakšu integraciju sa onim što sat nudi. Ne treba zaboraviti tvOS 12 koji izuzetno olakšava kreiranje aplikacija koje deluju “prirodno”. Novost je i TVUIKit koji deluje da znatno olakšava kreiranje UI-a tako da liči na sistemski, plus je implementacija logovanja uz iOS password autofill toliko sjajna da deluje kao magija.

Ukoliko pogledamo u budućnost, kako Aleksandar kaže, logično je očekivati od Epla proizvode kao što su AR/VR headset ili AR naočare koje bi mogle da budu ekstenzija iOS-a za glavu (slično kao što je Watch ekstenzija za ruku). Međutim, kako bi sve to moglo da izgleda? Vacić objašnjava:
Siri Shortcuts and Intents + AR headset + shared 3D content space = vizuelizacija AR prostora kojim se upravlja glasom, a iPhone/iPad/Mac su samo render mašine koje svoj output šalju na naočare. Apple Watch sa konstantnim unapređenjima preciznosti akcelerometra služi da poboljša preciznost pozicioniranja ruke i samim tim interakciju rukama u AR prostoru. Bukvalno će biti moguće rekreirati scenu sa kraja Avengers filma u kojoj Pepper Pots i Tony Stark zajednički razgledaju i manipulišu sa maketom zgrade.
Naš sagovornik na kraju zaključuje da je kreiranje aplikacija za Apple platforme svake godine sve teže, uz glavni razlog što korisničko očekivanje šta aplikacija zapravo predstavlja i šta sve može, postaje sve šire. “iOS app, watchOS app, tvOS app i od naredne godine macOS app biće jedno te isto. Ako dodamo i interaktivne notifikacije, Siri Shortcuts, mašinsko učenje, jasno je da profesija indie developera postaje sve teža, dok je Minimum Viable Product (MVP) stepenica sve viša i viša”, sumirao je Aleksandar.
Antić: Epl je otvoren prema developerima, treba iskoristiti tu šansu
Sa druge strane, imali smo prilike da razgovaramo i da čujemo utiske iOS sdk programera koji razvija proizvode za kompaniju iz Sjedinjenih Američkih Država. Mlađan Antić je iOS developer još od 2010. godine i kako kaže, preduzetnik u duši. Sa osvrtom na nedavno završeni WWDC, on izdvaja neke od najzanimljivijih detalja koji su predstavljeni:
Pored uvek zanimljivih novih funkcionalnosti u samom XCode-u, ove godine najzanimljivija stvar, bar meni je CarPlay third party support. Do sada je CarPlay dosta kaskao za Android Auto OS-om iz prostog razloga sto su imali samo par aplikacija. Sada svi developeri mogu svoje navigacione aplikacije da “prošire” tako da podrže i CarPlay. Sviđa mi se plan da se UIKit portuje na MacOS, to će obogatiti sam sistem nekim stvarno dobrim aplikacijama sa iOS-a (a koje su prevashodno za iOS razvijene jer je potentnije tržište).

Svesni smo da je Epl sve otvoreniji prema developerima, a ono što je posebno važno jeste što se na taj način, prema Mlađanovim rečima, dodatno proširuje primena iOS i WatchOS uređaja. Prema njegovim rečima, developeri i velike IT kompanije ne ostavljaju stvar slučaju i odmah se “bacaju” na posao da iskoriste sve nove funkcionalnosti – pogotovo zato što Apple voli da “pogura” aplikacije na AppStore-u koje su implementirale najnoviju tehnologiju. Komentarišući sve intenzivnije planove ove tehnološke kompanije na AR/VR polju, Antić kaže:
Proširena stvarnost je nešto što je već godinama prisutno, sećam se svojih prvih testova sa AR bibliotekama pre 7-8 godina, ali to nikada nije zaživelo jer je zahtevalo specifične markere i implementacija je bila ograničena. Apple je sa ARKit framework-om to podigao na viši nivo, rešio te bitne probleme tako što je dodao napredno praćenje 3D modela, i sofisticirano praćenje lica.
Veća potreba tržišta za novim iOS aplikacijama
Mlađan ističe da sa fokusom na gaming (što čini 70% AppStore-a), mogućnosti postaju neograničene, pogotovo u njihovom ekosistemu gde je jednostavnije integrisati ovu tehnologiju u SceneKit nego bilo gde drugde. Što se tiče mašinskog učenja, naš sagovornik smatra da se to “gura” i gde treba i gde ne treba, samo zato što to zvuči cool i napredno, kao i da CoreML i CreateML radni okviri omogućavaju developerima stvarno jednostavno kreiranje i implementiranje modela – za određene primene sve to developeru može uštedeti dosta vremena.
“Naredni period će svakako biti izazovan, pre svega jer telefoni postaju sve moćniji i neke tehnologije koje su bile rezervisane samo za servere i moćne desktop računare, sada se sele na naše uređaje – u džepovima, na ruci, ili na kućnom TV-u. Kao što znamo, prodaja uređaja je u porastu, tržište raste, postoji sve veća potreba za iOS aplikacijama od strane tržišta, što znači da će biti i posla, a samim tim i izazova”, zaključio je Antić.