Anđelko Trpković: Pogrešno je verovati da će se posao zaustaviti na digitalizaciji

Anđelko Trpković (Publicis Groupe): Pogrešno je verovati da će se posao zaustaviti na digitalizaciji

Šta je to što drži budnim direktora Public Grupe za Adriatic region? Uoči Webiza u Subotici, razgovaramo sa Anđelkom Trpkovićem koji nam otkriva kako digitalizacija transformiše advertajzing i komunikacije, ali i zašto pojedine agencije postaju strateški partneri svojih klijenata.

Započeo si karijeru pre više od 20 godina. Šta bi izdvojio kao najveću promenu koja se dogodila industriji advertajzinga u regionu, a koja inje samo faza sa utisnutim rokom trajanja?

Anđelko: Istina je da sam komunikacijom u opštem smislu počeo da se bavim pre 20 godina. Međutim, u agencijskim vodama sam proveo pola tog vremena. Moj utisak koji je značajno jači od ideje o jednoj značajnoj promeni jeste zapravo utisak o konstantnosti promena u industriji komunikacije.

Verujem da svi koji se ovim poslom ozbiljno bave mogu da posvedoče da ne postoje dva ista dana. Kvalitet našeg rada se određuje jedinstvenim i specifičnim rešenjem za svaki zadatak koji dobijemo. Što je, recimo, potpuno suprotno u odnosu na idustrijsku proizvodnju kod koje je najveći uspeh konstantnost, odnosno identičnost proizvoda.

Imajući u vidi sve ovo što sam naveo, rekao bih da je najveća promena u industriji advertajzinga zapravo ona koja se dešava danas, ali i svakog sledećeg dana.

Gde vidiš mesto agencija sa tradicijom u digitalno doba? Da li se ide ‘all in’ na kreativan posao ili se biznis širi da zadovolji potrebe digitalizacije klijenata i njihovih proizvoda i usluga?

Anđelko: Ja stvar posmatram malo drugačije, rekao bih da svet osvaja digital, a ne da digital osvaja svet. Kao i svaku inovativnu stvar koja nam olakšava zadovljenje naših potreba, mi je prihvatamo i učimo da koristimo.

Svet je osvojio proces urbanizacije, parnu mašinu, indutrijalizaciju, proces obrazovanja, zdravstvenu zaštitu… pa će osvojiti i digitalizaciju. Ali, pogrešno je verovati da će se na digitalizaciji zaustaviti. Želim da verujem da je još mnogo novih mogućnosti pred ovom planetom i svetom. Verujem u društvo verovatno više nego što trenutno društvo veruje u sebe.

Agencije prate razvoj društva, zato što je njihov osnovni zadatak da razumeju čoveka i njegove potrebe. Kada je nastao organizovani advertajzing, jedini kanal komunikacije, osim razgovora uživo, bili su štampani mediji. To se vremenom proširilo i na radio, TV, OOH i konačno digitalne medije. Tako da danas kreativnost u oglašavanju suštinski radi isto što i pre sto godina, utiče na promenu u ljudskom ponašanju. Čini mi se da bi osnivači advertajzinga rekli da je nama sada lakše jer imamo mnogo više kanala za iskazivanje naše kreativnosti nego ranije.

Baš zbog toga se proširilo i polje na kojem možemo da pokažemo koliko i kako razumemo ljudske potrebe, jer najbolji među nama otvaraju prostor za početak saradnje sa klijentima mnogo ranije nego što se to dešavalo proteklih par decenija. Ne onda kada je proizvod već napravljen, nego još u ranoj fazi kada se on kreira. Stvoriti prozvod vredan oglašavanja je nova mantra savremene upotrebe kreativnosti.

Koje su prednosti vođenja jedne velike svetske agencije kao što je Publicis Groupe na regionalnom nivou? Da li se dobre prakse iz sveta mogu lako implementirati na tržištu poput našeg?

Anđelko: Kroz rad u ovako velikom sistemu poput Publicis Grupe shvatite svu istinitost tvrdnje da je talenat na planeti ravnomerno raspoređen, ali prilike za njegovu upotrebu nisu. Gde god da odete, srešćete neverovatno talentovane ljude čiji kapaciteti značajno prevazilaze okvire tržišta na kojima rade.

Tu se i ogleda snaga velikih agencija, da identifikuju talente i pruže im odgovarajuće prilike da svoj talenat upotrebe.

Moj trenutni fokus je na uspostavljanju potpuno novog modela povezivanja svih naših agencija u Adriatic regionu. Prisutni smo sa 4 agencije i jednom afilijacijom. Značajno smo podigli nivo međusobne komunikacije koja nam omogućava da pronađemo najbolja rešenja za naše klijente. Naša poslovni moto je the Power of One, zato što radimo na tome da klijent bude u centru naših inicijativa.

Praksa iz sveta je putokaz. Kao i svaka implementacija ne zavisi samo od nas nego od čitavog niza parametara na koje ponekad možemo, ali često i ne možemo uticati. Iskustvo i praksa nisu baš jednostavni za Copy / Paste pristup.

Najveći problem na ovim prostorima je što nismo baš uvek spremni da učimo, nego se uzdamo u naš pronalazački gen. Izabrali smo teži put, ali najteže je pobeći od sebe.

Mogu li domaće i regionalne agencije postati partneri kompanija u procesu stvaranja novih biznisa? Koliko je uloga agencija danas strateška i može li biti veća?

Anđelko: Sigurno da mogu, ali naravno ne svi. Nema generalizovanja. Ono što važi za jedne je posledica njihovog znanja i mogućnosti da to znanje na pravi način iskoriste, za druge nije dovoljno da sebe opisuju na isti način da bi to mogli da urade.

U krajnjem slučaju zamislite koliko bi bilo teško živeti u društvu sastavljenom od samih lidera. To bi bilo neizdrživo. Tako je i u poslu. Ciljeve ostvaruju samo izuzetni, a za ostale to je samo pravac u kojem se kreću.

Imam sreću da radim u agenciji koju angažuju zbog vere u našu mogućnost da im pomognemo u strateškom planiranju i pozicioniranju. Naravno, da živimo samo na veri ne bismo bili u prilici da poslednjih 10 godina u nizu budemo najveći sistem koji pruža kreativne uluge u zemlji. Rezultati govore da iza vere postoji i znanje. U ovoj godini osvojili smo 5 Effie nagrada, priznanja koje se dodeljuju za efikasno komuniciranje. Tako da verujem da imamo čvrste dokaze da naš strateški pristup i kreativnost donosi značajne rezultate našim klijentima.

A što se tiče pitanja da li strateška uloga agencija treba da bude veća, reko bih da treba da bude tačno onolika koliko nam je znanje. Ni manje, ni više od toga.

Kako preostiti jaz između ‘agilnih mladunaca’ koji žele sve i sada i dinosaurusa koji u poslovni mix ipak dolaze sa dugogodišnjim iskustvom?

Anđelko: Verujem da je život skup prilika i iskustava koje kroz njih stičemo. Želeti sve i sad nije baš odraz velikog iskustva, ali bez „gladi“ za uspehom možda do upeha i ne dođete.

Mislim da jaz, ako i postoji, uopšte ne treba da se premoštava. Toliko ima prostora za sve, da svako može da pronađe svoje mesto i svoju poziciju. Osnova našeg posla je poverenje. U suprotnom, postajemo samo izvršioci tuđih ideja. To baš i nije kreativno.

Neko će poverenje steći time što je demonstrirao svoju agilnost, neko što je pokazao svoje iskustvo. Klijenti su ti koji biraju. Mi smo ti koji treba da dokažemo da su dobro izabrali.

Verujem da mi kao sistem, kroz sve promene kroz koje svesno prolazimo, pokazujemo da nismo umorni i da smo spremni da se prilagođavamo vremenu, ali što je još važnije da novo vreme stvramo.

Šta je to što te noću (u poslovnom smislu) drži budnim?

Anđelko: Kao što sam na početku rekao – isčekivanje šta će se sutra pojaviti novo.

***

Ukoliko želite da čujete Anđelkovo predavanje na temu „Jesmo li u raju ili paklu? Industrija komunikacije danas“ i da iz prve ruke posvedočite kako izgledaju promene iz ugla jedne od najvećih regionalnih agencija, posetite zvaničan sajt Webiz edukacije u Subotici i rezervišite svoje mesto na vreme. Anđelko otvara Webiz, u petak 16. novembra od 16:15 časova.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.

Internet marketing

€36,8 miliona za digitalno oglašavanje u 2018. — srpsko tržište poraslo za 24,8%

I u 2018. godini zadržan je jak dvocifren rast tržišta digitalnog oglašavanja u Srbiji, pokazali su rezultati AdEx istraživanja. U nastavku teksta donosimo vam pregled najbitnijih rezultata.

Internet marketing

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.