Anđelko Trpković: Pogrešno je verovati da će se posao zaustaviti na digitalizaciji

Anđelko Trpković (Publicis Groupe): Pogrešno je verovati da će se posao zaustaviti na digitalizaciji

Šta je to što drži budnim direktora Public Grupe za Adriatic region? Uoči Webiza u Subotici, razgovaramo sa Anđelkom Trpkovićem koji nam otkriva kako digitalizacija transformiše advertajzing i komunikacije, ali i zašto pojedine agencije postaju strateški partneri svojih klijenata.

Započeo si karijeru pre više od 20 godina. Šta bi izdvojio kao najveću promenu koja se dogodila industriji advertajzinga u regionu, a koja inje samo faza sa utisnutim rokom trajanja?

Anđelko: Istina je da sam komunikacijom u opštem smislu počeo da se bavim pre 20 godina. Međutim, u agencijskim vodama sam proveo pola tog vremena. Moj utisak koji je značajno jači od ideje o jednoj značajnoj promeni jeste zapravo utisak o konstantnosti promena u industriji komunikacije.

Verujem da svi koji se ovim poslom ozbiljno bave mogu da posvedoče da ne postoje dva ista dana. Kvalitet našeg rada se određuje jedinstvenim i specifičnim rešenjem za svaki zadatak koji dobijemo. Što je, recimo, potpuno suprotno u odnosu na idustrijsku proizvodnju kod koje je najveći uspeh konstantnost, odnosno identičnost proizvoda.

Imajući u vidi sve ovo što sam naveo, rekao bih da je najveća promena u industriji advertajzinga zapravo ona koja se dešava danas, ali i svakog sledećeg dana.

Gde vidiš mesto agencija sa tradicijom u digitalno doba? Da li se ide ‘all in’ na kreativan posao ili se biznis širi da zadovolji potrebe digitalizacije klijenata i njihovih proizvoda i usluga?

Anđelko: Ja stvar posmatram malo drugačije, rekao bih da svet osvaja digital, a ne da digital osvaja svet. Kao i svaku inovativnu stvar koja nam olakšava zadovljenje naših potreba, mi je prihvatamo i učimo da koristimo.

Svet je osvojio proces urbanizacije, parnu mašinu, indutrijalizaciju, proces obrazovanja, zdravstvenu zaštitu… pa će osvojiti i digitalizaciju. Ali, pogrešno je verovati da će se na digitalizaciji zaustaviti. Želim da verujem da je još mnogo novih mogućnosti pred ovom planetom i svetom. Verujem u društvo verovatno više nego što trenutno društvo veruje u sebe.

Agencije prate razvoj društva, zato što je njihov osnovni zadatak da razumeju čoveka i njegove potrebe. Kada je nastao organizovani advertajzing, jedini kanal komunikacije, osim razgovora uživo, bili su štampani mediji. To se vremenom proširilo i na radio, TV, OOH i konačno digitalne medije. Tako da danas kreativnost u oglašavanju suštinski radi isto što i pre sto godina, utiče na promenu u ljudskom ponašanju. Čini mi se da bi osnivači advertajzinga rekli da je nama sada lakše jer imamo mnogo više kanala za iskazivanje naše kreativnosti nego ranije.

Baš zbog toga se proširilo i polje na kojem možemo da pokažemo koliko i kako razumemo ljudske potrebe, jer najbolji među nama otvaraju prostor za početak saradnje sa klijentima mnogo ranije nego što se to dešavalo proteklih par decenija. Ne onda kada je proizvod već napravljen, nego još u ranoj fazi kada se on kreira. Stvoriti prozvod vredan oglašavanja je nova mantra savremene upotrebe kreativnosti.

Koje su prednosti vođenja jedne velike svetske agencije kao što je Publicis Groupe na regionalnom nivou? Da li se dobre prakse iz sveta mogu lako implementirati na tržištu poput našeg?

Anđelko: Kroz rad u ovako velikom sistemu poput Publicis Grupe shvatite svu istinitost tvrdnje da je talenat na planeti ravnomerno raspoređen, ali prilike za njegovu upotrebu nisu. Gde god da odete, srešćete neverovatno talentovane ljude čiji kapaciteti značajno prevazilaze okvire tržišta na kojima rade.

Tu se i ogleda snaga velikih agencija, da identifikuju talente i pruže im odgovarajuće prilike da svoj talenat upotrebe.

Moj trenutni fokus je na uspostavljanju potpuno novog modela povezivanja svih naših agencija u Adriatic regionu. Prisutni smo sa 4 agencije i jednom afilijacijom. Značajno smo podigli nivo međusobne komunikacije koja nam omogućava da pronađemo najbolja rešenja za naše klijente. Naša poslovni moto je the Power of One, zato što radimo na tome da klijent bude u centru naših inicijativa.

Praksa iz sveta je putokaz. Kao i svaka implementacija ne zavisi samo od nas nego od čitavog niza parametara na koje ponekad možemo, ali često i ne možemo uticati. Iskustvo i praksa nisu baš jednostavni za Copy / Paste pristup.

Najveći problem na ovim prostorima je što nismo baš uvek spremni da učimo, nego se uzdamo u naš pronalazački gen. Izabrali smo teži put, ali najteže je pobeći od sebe.

Mogu li domaće i regionalne agencije postati partneri kompanija u procesu stvaranja novih biznisa? Koliko je uloga agencija danas strateška i može li biti veća?

Anđelko: Sigurno da mogu, ali naravno ne svi. Nema generalizovanja. Ono što važi za jedne je posledica njihovog znanja i mogućnosti da to znanje na pravi način iskoriste, za druge nije dovoljno da sebe opisuju na isti način da bi to mogli da urade.

U krajnjem slučaju zamislite koliko bi bilo teško živeti u društvu sastavljenom od samih lidera. To bi bilo neizdrživo. Tako je i u poslu. Ciljeve ostvaruju samo izuzetni, a za ostale to je samo pravac u kojem se kreću.

Imam sreću da radim u agenciji koju angažuju zbog vere u našu mogućnost da im pomognemo u strateškom planiranju i pozicioniranju. Naravno, da živimo samo na veri ne bismo bili u prilici da poslednjih 10 godina u nizu budemo najveći sistem koji pruža kreativne uluge u zemlji. Rezultati govore da iza vere postoji i znanje. U ovoj godini osvojili smo 5 Effie nagrada, priznanja koje se dodeljuju za efikasno komuniciranje. Tako da verujem da imamo čvrste dokaze da naš strateški pristup i kreativnost donosi značajne rezultate našim klijentima.

A što se tiče pitanja da li strateška uloga agencija treba da bude veća, reko bih da treba da bude tačno onolika koliko nam je znanje. Ni manje, ni više od toga.

Kako preostiti jaz između ‘agilnih mladunaca’ koji žele sve i sada i dinosaurusa koji u poslovni mix ipak dolaze sa dugogodišnjim iskustvom?

Anđelko: Verujem da je život skup prilika i iskustava koje kroz njih stičemo. Želeti sve i sad nije baš odraz velikog iskustva, ali bez „gladi“ za uspehom možda do upeha i ne dođete.

Mislim da jaz, ako i postoji, uopšte ne treba da se premoštava. Toliko ima prostora za sve, da svako može da pronađe svoje mesto i svoju poziciju. Osnova našeg posla je poverenje. U suprotnom, postajemo samo izvršioci tuđih ideja. To baš i nije kreativno.

Neko će poverenje steći time što je demonstrirao svoju agilnost, neko što je pokazao svoje iskustvo. Klijenti su ti koji biraju. Mi smo ti koji treba da dokažemo da su dobro izabrali.

Verujem da mi kao sistem, kroz sve promene kroz koje svesno prolazimo, pokazujemo da nismo umorni i da smo spremni da se prilagođavamo vremenu, ali što je još važnije da novo vreme stvramo.

Šta je to što te noću (u poslovnom smislu) drži budnim?

Anđelko: Kao što sam na početku rekao – isčekivanje šta će se sutra pojaviti novo.

***

Ukoliko želite da čujete Anđelkovo predavanje na temu „Jesmo li u raju ili paklu? Industrija komunikacije danas“ i da iz prve ruke posvedočite kako izgledaju promene iz ugla jedne od najvećih regionalnih agencija, posetite zvaničan sajt Webiz edukacije u Subotici i rezervišite svoje mesto na vreme. Anđelko otvara Webiz, u petak 16. novembra od 16:15 časova.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Mobilno

Marko Obradović Edge: 5 saveta za bolju fotografiju mobilnim telefonom

Kako do najbolje fotografije sa vašeg odmora - uz pomoć pametnog telefona? Nagrađivani fotograf Marko Obradović Edge otkriva nam svojih 5 saveta.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Startapi i poslovanje

CESA 2019: Otvorene prijave za startape u Centralnoj i Istočnoj Evropi

Udruženje The Startup Awards po šesti put okuplja startape različitih faza razvoja i delatnosti iz ovog dela Evrope. Nominacije traju do početka avgusta, dok se zainteresovani mogu prijaviti u 16 različitih kategorija.

Gaming

Humanitarni esport turnir Good Game dolazi u Beograd – prijavite vaš tim i igraje protiv drugih IT kompanija

Dom omladine u Beogradu biće domaćin prvog Good Game B2B esport turnira koji će se održati u prestonici sa ciljem povezivanja većih kompanija i prikupljanja sredstava za mlade preduzetnike. Sa idejnim tvorcem takmičenja razgovaramo o nastanku istog i planovima za naredni period.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Društvene mreže

SHARE Fondacija saopštila: Twitter imenuje predstavnika za Srbiju

Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti predviđa obavezu gotovo svih velikih IT kompanija da imenuju predstavnike u Srbiji. Prva u nizu koja to čini je Twitter.

Tehnologija

Želja nam je da kartice koristimo u lokalnim marketima i na pijacama – pokazalo je Masterindex 2019. istraživanje

Najnoviji rezultati MasterIndex istraživanja pokazali su da 8 od 10 korisnika kartica u Srbiji poseduje debitnu karticu, dok 40% korisnika poseduje kreditnu, a čak jedna petina obe kartice.