Anđelko Trpković: Pogrešno je verovati da će se posao zaustaviti na digitalizaciji

Anđelko Trpković (Publicis Groupe): Pogrešno je verovati da će se posao zaustaviti na digitalizaciji

Šta je to što drži budnim direktora Public Grupe za Adriatic region? Uoči Webiza u Subotici, razgovaramo sa Anđelkom Trpkovićem koji nam otkriva kako digitalizacija transformiše advertajzing i komunikacije, ali i zašto pojedine agencije postaju strateški partneri svojih klijenata.

Započeo si karijeru pre više od 20 godina. Šta bi izdvojio kao najveću promenu koja se dogodila industriji advertajzinga u regionu, a koja inje samo faza sa utisnutim rokom trajanja?

Anđelko: Istina je da sam komunikacijom u opštem smislu počeo da se bavim pre 20 godina. Međutim, u agencijskim vodama sam proveo pola tog vremena. Moj utisak koji je značajno jači od ideje o jednoj značajnoj promeni jeste zapravo utisak o konstantnosti promena u industriji komunikacije.

Verujem da svi koji se ovim poslom ozbiljno bave mogu da posvedoče da ne postoje dva ista dana. Kvalitet našeg rada se određuje jedinstvenim i specifičnim rešenjem za svaki zadatak koji dobijemo. Što je, recimo, potpuno suprotno u odnosu na idustrijsku proizvodnju kod koje je najveći uspeh konstantnost, odnosno identičnost proizvoda.

Imajući u vidi sve ovo što sam naveo, rekao bih da je najveća promena u industriji advertajzinga zapravo ona koja se dešava danas, ali i svakog sledećeg dana.

Gde vidiš mesto agencija sa tradicijom u digitalno doba? Da li se ide ‘all in’ na kreativan posao ili se biznis širi da zadovolji potrebe digitalizacije klijenata i njihovih proizvoda i usluga?

Anđelko: Ja stvar posmatram malo drugačije, rekao bih da svet osvaja digital, a ne da digital osvaja svet. Kao i svaku inovativnu stvar koja nam olakšava zadovljenje naših potreba, mi je prihvatamo i učimo da koristimo.

Svet je osvojio proces urbanizacije, parnu mašinu, indutrijalizaciju, proces obrazovanja, zdravstvenu zaštitu… pa će osvojiti i digitalizaciju. Ali, pogrešno je verovati da će se na digitalizaciji zaustaviti. Želim da verujem da je još mnogo novih mogućnosti pred ovom planetom i svetom. Verujem u društvo verovatno više nego što trenutno društvo veruje u sebe.

Agencije prate razvoj društva, zato što je njihov osnovni zadatak da razumeju čoveka i njegove potrebe. Kada je nastao organizovani advertajzing, jedini kanal komunikacije, osim razgovora uživo, bili su štampani mediji. To se vremenom proširilo i na radio, TV, OOH i konačno digitalne medije. Tako da danas kreativnost u oglašavanju suštinski radi isto što i pre sto godina, utiče na promenu u ljudskom ponašanju. Čini mi se da bi osnivači advertajzinga rekli da je nama sada lakše jer imamo mnogo više kanala za iskazivanje naše kreativnosti nego ranije.

Baš zbog toga se proširilo i polje na kojem možemo da pokažemo koliko i kako razumemo ljudske potrebe, jer najbolji među nama otvaraju prostor za početak saradnje sa klijentima mnogo ranije nego što se to dešavalo proteklih par decenija. Ne onda kada je proizvod već napravljen, nego još u ranoj fazi kada se on kreira. Stvoriti prozvod vredan oglašavanja je nova mantra savremene upotrebe kreativnosti.

Koje su prednosti vođenja jedne velike svetske agencije kao što je Publicis Groupe na regionalnom nivou? Da li se dobre prakse iz sveta mogu lako implementirati na tržištu poput našeg?

Anđelko: Kroz rad u ovako velikom sistemu poput Publicis Grupe shvatite svu istinitost tvrdnje da je talenat na planeti ravnomerno raspoređen, ali prilike za njegovu upotrebu nisu. Gde god da odete, srešćete neverovatno talentovane ljude čiji kapaciteti značajno prevazilaze okvire tržišta na kojima rade.

Tu se i ogleda snaga velikih agencija, da identifikuju talente i pruže im odgovarajuće prilike da svoj talenat upotrebe.

Moj trenutni fokus je na uspostavljanju potpuno novog modela povezivanja svih naših agencija u Adriatic regionu. Prisutni smo sa 4 agencije i jednom afilijacijom. Značajno smo podigli nivo međusobne komunikacije koja nam omogućava da pronađemo najbolja rešenja za naše klijente. Naša poslovni moto je the Power of One, zato što radimo na tome da klijent bude u centru naših inicijativa.

Praksa iz sveta je putokaz. Kao i svaka implementacija ne zavisi samo od nas nego od čitavog niza parametara na koje ponekad možemo, ali često i ne možemo uticati. Iskustvo i praksa nisu baš jednostavni za Copy / Paste pristup.

Najveći problem na ovim prostorima je što nismo baš uvek spremni da učimo, nego se uzdamo u naš pronalazački gen. Izabrali smo teži put, ali najteže je pobeći od sebe.

Mogu li domaće i regionalne agencije postati partneri kompanija u procesu stvaranja novih biznisa? Koliko je uloga agencija danas strateška i može li biti veća?

Anđelko: Sigurno da mogu, ali naravno ne svi. Nema generalizovanja. Ono što važi za jedne je posledica njihovog znanja i mogućnosti da to znanje na pravi način iskoriste, za druge nije dovoljno da sebe opisuju na isti način da bi to mogli da urade.

U krajnjem slučaju zamislite koliko bi bilo teško živeti u društvu sastavljenom od samih lidera. To bi bilo neizdrživo. Tako je i u poslu. Ciljeve ostvaruju samo izuzetni, a za ostale to je samo pravac u kojem se kreću.

Imam sreću da radim u agenciji koju angažuju zbog vere u našu mogućnost da im pomognemo u strateškom planiranju i pozicioniranju. Naravno, da živimo samo na veri ne bismo bili u prilici da poslednjih 10 godina u nizu budemo najveći sistem koji pruža kreativne uluge u zemlji. Rezultati govore da iza vere postoji i znanje. U ovoj godini osvojili smo 5 Effie nagrada, priznanja koje se dodeljuju za efikasno komuniciranje. Tako da verujem da imamo čvrste dokaze da naš strateški pristup i kreativnost donosi značajne rezultate našim klijentima.

A što se tiče pitanja da li strateška uloga agencija treba da bude veća, reko bih da treba da bude tačno onolika koliko nam je znanje. Ni manje, ni više od toga.

Kako preostiti jaz između ‘agilnih mladunaca’ koji žele sve i sada i dinosaurusa koji u poslovni mix ipak dolaze sa dugogodišnjim iskustvom?

Anđelko: Verujem da je život skup prilika i iskustava koje kroz njih stičemo. Želeti sve i sad nije baš odraz velikog iskustva, ali bez „gladi“ za uspehom možda do upeha i ne dođete.

Mislim da jaz, ako i postoji, uopšte ne treba da se premoštava. Toliko ima prostora za sve, da svako može da pronađe svoje mesto i svoju poziciju. Osnova našeg posla je poverenje. U suprotnom, postajemo samo izvršioci tuđih ideja. To baš i nije kreativno.

Neko će poverenje steći time što je demonstrirao svoju agilnost, neko što je pokazao svoje iskustvo. Klijenti su ti koji biraju. Mi smo ti koji treba da dokažemo da su dobro izabrali.

Verujem da mi kao sistem, kroz sve promene kroz koje svesno prolazimo, pokazujemo da nismo umorni i da smo spremni da se prilagođavamo vremenu, ali što je još važnije da novo vreme stvramo.

Šta je to što te noću (u poslovnom smislu) drži budnim?

Anđelko: Kao što sam na početku rekao – isčekivanje šta će se sutra pojaviti novo.

***

Ukoliko želite da čujete Anđelkovo predavanje na temu „Jesmo li u raju ili paklu? Industrija komunikacije danas“ i da iz prve ruke posvedočite kako izgledaju promene iz ugla jedne od najvećih regionalnih agencija, posetite zvaničan sajt Webiz edukacije u Subotici i rezervišite svoje mesto na vreme. Anđelko otvara Webiz, u petak 16. novembra od 16:15 časova.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Godina u kojoj smo uništili srpski IT

Da, pričam o izmenama zakonskih regulativa vezanih za porez na dohodak građana. Po ko zna koji put imamo šansu da uradimo nešto veliko i sami uprskamo, kao reprezentacija u fudbalu.

Mobilno

Google i u Beogradu omogućio pregled javnog gradskog prevoza!

Google Maps od danas su konačno omogućile korisnicima u Beogradu da na svojim pametnim telefonima dobiju uvid u kretanje gradskog prevoza, cene karte i druge bitne informacije o GSP-u.

Kultura 2.0

Mogu li dva prijatelja iz IT-ja pozicionirati Srbiju na mapi evropskih biciklista – kroz projekat Serbia Upside Down?

Dvojica kolega i prijatelja koji rade u IT industriji svoju ljubav prema biciklizmu i putovanjima spojili su u projekat pod nazivom 'Serbia Upside Down'. Njihova ideja je da se kroz velike biciklističke ture u Srbiji naša zemlja približi njihovim kolegama IT-jevcima iz Zapadne Evrope kao vredno turističko mesto. O čemu se tu zapravo radi?

Propustili ste

Kultura 2.0

CM-ovi su oči, uši i glas vaših brendova i kompanija na Internetu – i neće skoro nestati

Danas se obeležava dan Community Manager-a i zato smo se zapitali dokle ćemo slaviti ovu profesiju i gde su uopšte CM seniori.

Tehnologija

Kako paušalci mogu pristupiti svom eSandučetu i poreskom rešenju za 2020. godinu?

Januar 2020. za preduzetnike paušalce doneo je još jednu novost – rešenje o porezu direktno u njihovo eSanduče. Međutim, sudeći po reakcijama preduzetnika, taj proces nije jednostavan kao što izgleda. O tome šta vam je sve potrebno kako biste pristupili rešenju o prispelim obavezama analiziramo u nastavku teksta.

Gaming

Igre niškog gaming studija Peaksel preuzete su više od 300 miliona puta, a njihov kvalitet prepoznao je i Google

Niški gejming studio Peaksel može se pohvaliti sa čak 330 miliona preuzimanja svojih igara sa poznatih prodavnica kao što su App Store i Google Play. Ovo je njihova priča.

Ekskluzivno

Ako želimo dalji rast srpskog startap ekosistema, potrebna nam je podrška institucija – pokazuje Startap skener

Srpski startap ekosistem, iako je i dalje po veličini, resursima i iskustvu mali i nalazi se tek u prvoj fazi razvoja, jedan je od najbrže rastućih u odnosu na ekosisteme koji se nalaze u istoj fazi - zaključak je istraživanja Startap skener. Šta moramo promeniti kako bismo održali taj rast?

Startapi i poslovanje

Startap Shyft zahvaljujući development timu u Srbiji podigao investiciju od $15 miliona

Kalifornijski startap Shyft podigao je Serija A investiciju u iznosu od 15 miliona dolara što je, gledano sa lokalnog stanovišta, posebno važno jer se njegov kompletan development tim nalazi upravo u Srbiji.

Kultura 2.0

Razumete podatke koji objašnjavaju zašto ljudi odlaze iz Srbije? Prijavite se na konkurs čiji je nagradni fond 40.000 dolara

UNDP i UNFPA su pripremili nagradni fond od 40.000 dolara za timove koji predlože inovativna rešenja koja doprinose razumevanju izazova koje donosi depopulacija.