Anđelko Trpković (Publicis Groupe): Pogrešno je verovati da će se posao zaustaviti na digitalizaciji

Šta je to što drži budnim direktora Public Grupe za Adriatic region? Uoči Webiza u Subotici, razgovaramo sa Anđelkom Trpkovićem koji nam otkriva kako digitalizacija transformiše advertajzing i komunikacije, ali i zašto pojedine agencije postaju strateški partneri svojih klijenata.

Započeo si karijeru pre više od 20 godina. Šta bi izdvojio kao najveću promenu koja se dogodila industriji advertajzinga u regionu, a koja inje samo faza sa utisnutim rokom trajanja?

Anđelko: Istina je da sam komunikacijom u opštem smislu počeo da se bavim pre 20 godina. Međutim, u agencijskim vodama sam proveo pola tog vremena. Moj utisak koji je značajno jači od ideje o jednoj značajnoj promeni jeste zapravo utisak o konstantnosti promena u industriji komunikacije.

Verujem da svi koji se ovim poslom ozbiljno bave mogu da posvedoče da ne postoje dva ista dana. Kvalitet našeg rada se određuje jedinstvenim i specifičnim rešenjem za svaki zadatak koji dobijemo. Što je, recimo, potpuno suprotno u odnosu na idustrijsku proizvodnju kod koje je najveći uspeh konstantnost, odnosno identičnost proizvoda.

Imajući u vidi sve ovo što sam naveo, rekao bih da je najveća promena u industriji advertajzinga zapravo ona koja se dešava danas, ali i svakog sledećeg dana.

Gde vidiš mesto agencija sa tradicijom u digitalno doba? Da li se ide ‘all in’ na kreativan posao ili se biznis širi da zadovolji potrebe digitalizacije klijenata i njihovih proizvoda i usluga?

Anđelko: Ja stvar posmatram malo drugačije, rekao bih da svet osvaja digital, a ne da digital osvaja svet. Kao i svaku inovativnu stvar koja nam olakšava zadovljenje naših potreba, mi je prihvatamo i učimo da koristimo.

Svet je osvojio proces urbanizacije, parnu mašinu, indutrijalizaciju, proces obrazovanja, zdravstvenu zaštitu… pa će osvojiti i digitalizaciju. Ali, pogrešno je verovati da će se na digitalizaciji zaustaviti. Želim da verujem da je još mnogo novih mogućnosti pred ovom planetom i svetom. Verujem u društvo verovatno više nego što trenutno društvo veruje u sebe.

Agencije prate razvoj društva, zato što je njihov osnovni zadatak da razumeju čoveka i njegove potrebe. Kada je nastao organizovani advertajzing, jedini kanal komunikacije, osim razgovora uživo, bili su štampani mediji. To se vremenom proširilo i na radio, TV, OOH i konačno digitalne medije. Tako da danas kreativnost u oglašavanju suštinski radi isto što i pre sto godina, utiče na promenu u ljudskom ponašanju. Čini mi se da bi osnivači advertajzinga rekli da je nama sada lakše jer imamo mnogo više kanala za iskazivanje naše kreativnosti nego ranije.

Baš zbog toga se proširilo i polje na kojem možemo da pokažemo koliko i kako razumemo ljudske potrebe, jer najbolji među nama otvaraju prostor za početak saradnje sa klijentima mnogo ranije nego što se to dešavalo proteklih par decenija. Ne onda kada je proizvod već napravljen, nego još u ranoj fazi kada se on kreira. Stvoriti prozvod vredan oglašavanja je nova mantra savremene upotrebe kreativnosti.

Koje su prednosti vođenja jedne velike svetske agencije kao što je Publicis Groupe na regionalnom nivou? Da li se dobre prakse iz sveta mogu lako implementirati na tržištu poput našeg?

Anđelko: Kroz rad u ovako velikom sistemu poput Publicis Grupe shvatite svu istinitost tvrdnje da je talenat na planeti ravnomerno raspoređen, ali prilike za njegovu upotrebu nisu. Gde god da odete, srešćete neverovatno talentovane ljude čiji kapaciteti značajno prevazilaze okvire tržišta na kojima rade.

Tu se i ogleda snaga velikih agencija, da identifikuju talente i pruže im odgovarajuće prilike da svoj talenat upotrebe.

Moj trenutni fokus je na uspostavljanju potpuno novog modela povezivanja svih naših agencija u Adriatic regionu. Prisutni smo sa 4 agencije i jednom afilijacijom. Značajno smo podigli nivo međusobne komunikacije koja nam omogućava da pronađemo najbolja rešenja za naše klijente. Naša poslovni moto je the Power of One, zato što radimo na tome da klijent bude u centru naših inicijativa.

Praksa iz sveta je putokaz. Kao i svaka implementacija ne zavisi samo od nas nego od čitavog niza parametara na koje ponekad možemo, ali često i ne možemo uticati. Iskustvo i praksa nisu baš jednostavni za Copy / Paste pristup.

Najveći problem na ovim prostorima je što nismo baš uvek spremni da učimo, nego se uzdamo u naš pronalazački gen. Izabrali smo teži put, ali najteže je pobeći od sebe.

Mogu li domaće i regionalne agencije postati partneri kompanija u procesu stvaranja novih biznisa? Koliko je uloga agencija danas strateška i može li biti veća?

Anđelko: Sigurno da mogu, ali naravno ne svi. Nema generalizovanja. Ono što važi za jedne je posledica njihovog znanja i mogućnosti da to znanje na pravi način iskoriste, za druge nije dovoljno da sebe opisuju na isti način da bi to mogli da urade.

U krajnjem slučaju zamislite koliko bi bilo teško živeti u društvu sastavljenom od samih lidera. To bi bilo neizdrživo. Tako je i u poslu. Ciljeve ostvaruju samo izuzetni, a za ostale to je samo pravac u kojem se kreću.

Imam sreću da radim u agenciji koju angažuju zbog vere u našu mogućnost da im pomognemo u strateškom planiranju i pozicioniranju. Naravno, da živimo samo na veri ne bismo bili u prilici da poslednjih 10 godina u nizu budemo najveći sistem koji pruža kreativne uluge u zemlji. Rezultati govore da iza vere postoji i znanje. U ovoj godini osvojili smo 5 Effie nagrada, priznanja koje se dodeljuju za efikasno komuniciranje. Tako da verujem da imamo čvrste dokaze da naš strateški pristup i kreativnost donosi značajne rezultate našim klijentima.

A što se tiče pitanja da li strateška uloga agencija treba da bude veća, reko bih da treba da bude tačno onolika koliko nam je znanje. Ni manje, ni više od toga.

Kako preostiti jaz između ‘agilnih mladunaca’ koji žele sve i sada i dinosaurusa koji u poslovni mix ipak dolaze sa dugogodišnjim iskustvom?

Anđelko: Verujem da je život skup prilika i iskustava koje kroz njih stičemo. Želeti sve i sad nije baš odraz velikog iskustva, ali bez „gladi“ za uspehom možda do upeha i ne dođete.

Mislim da jaz, ako i postoji, uopšte ne treba da se premoštava. Toliko ima prostora za sve, da svako može da pronađe svoje mesto i svoju poziciju. Osnova našeg posla je poverenje. U suprotnom, postajemo samo izvršioci tuđih ideja. To baš i nije kreativno.

Neko će poverenje steći time što je demonstrirao svoju agilnost, neko što je pokazao svoje iskustvo. Klijenti su ti koji biraju. Mi smo ti koji treba da dokažemo da su dobro izabrali.

Verujem da mi kao sistem, kroz sve promene kroz koje svesno prolazimo, pokazujemo da nismo umorni i da smo spremni da se prilagođavamo vremenu, ali što je još važnije da novo vreme stvramo.

Šta je to što te noću (u poslovnom smislu) drži budnim?

Anđelko: Kao što sam na početku rekao – isčekivanje šta će se sutra pojaviti novo.

***

Ukoliko želite da čujete Anđelkovo predavanje na temu „Jesmo li u raju ili paklu? Industrija komunikacije danas“ i da iz prve ruke posvedočite kako izgledaju promene iz ugla jedne od najvećih regionalnih agencija, posetite zvaničan sajt Webiz edukacije u Subotici i rezervišite svoje mesto na vreme. Anđelko otvara Webiz, u petak 16. novembra od 16:15 časova.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Analiza

Koje opcije za razvoj karijere imaju senior programeri?

Nekadašnje nepisano pravilo glasilo je: ako želiš više novca i privilegija, ideš u IT menadžment. Istražujemo kakve opcije seniori danas imaju na raspolaganju.

Kultura 2.0

Kako postati digitalni nomad – iz ugla dvojca iza ‘Us two and the view’?

Jovana i Milan početkom godine rešili su da promene svoju poslovnu rutinu i da kancelariju zamene plažom ili džunglom. Kako im je to pošlo za rukom i koji su im trenutno najveći izazovi kao digitalnim nomadima?

Startapi i poslovanje

Beogradski B2Bee automatizuje veleprodajni sektor – uz napredno SaaS rešenje

Sa osnivačima startapa B2Bee razgovaramo o rešenju za automatizaciju i organizaciju veleprodaje, širenju na druga tržišta i kako su za kratko vreme došli do 16 značajnih klijenata.

Propustili ste

Gaming

Nikola Čavić: Osnovali smo SGA jer gejming zaslužuje poseban status u privredi Srbije

Gejming industrija u Srbiji iz godine u godinu raste i jedan je od značajnijih IT sektora u zemlji. Kako bi se dodatno osnažio razvoj video igara ali i esporta, pre godinu dana nastala je organizacija Serbia Games Association.

Gaming

Nacionalne lige su važan korak ka daljem razvoju esporta u regionu

Početkom godine najavljena je saradnja između turnirske platforme Challengermode i regionalnog organizatora takmičenja Fortune Esports koja za cilj ima rast amaterske esport scene u regionu - pre svega kroz sistem Nacionalnih Esport Liga.

Startapi i poslovanje

Startapi, prijavite se za inovacione vaučere u vrednosti do 800.000 dinara

Fond za inovacionu delatnost objavio je javni poziv za dodelu inovacionih vaučera mikro, malim i srednjim preduzećima ne bi li uz pomoć akademskog sektora poboljšali svoje proizvode i usluge.

Tehnologija

Nemamo Epl, ali imamo ‘Epl istoka’: Šta korisnicima donosi otvaranje Xiaomi prodavnice u Srbiji?

U vremenu kada premijum telefoni koštaju kao laptop računari i kada tech brendovi svoje proizvode cene često van domašaja budžeta prosečnog kupca, pojavio se Xiaomi sa dostupnijim proizvodima. Ovaj brend danas otvara zvaničnu prodavnicu u Srbiji.

Karijere

Boris Krstović: Kako voditi karijeru kao preduzetnik?

Preduzetnički 'mindset' sreće se kod onih koji vode sopstveni biznis, ali i kod ljudi koji su odlučili da karijeru razvijaju u okviru kompanija. Martovsko izdanje Ladies of New Business konferencije posvećeno je upravo svima koji neguju preduzetnički duh!

Tehnologija

Da li je ‘narrowband’ zaista budućnost digitalizacije srpskog društva? Posetili smo Vip IoT Challenge kako bismo saznali

Timovi Kuc-Kuc, YAST i Malci zauzeli su prva tri mesta na takmičenju Vip IoT Challenge. Cilj je bio napraviti IoT rešenje za određeni problem u društvu korišćenjem narrowband tehnologije.