Kineski AliSports najavio ulaganja u srpsku esport scenu?

Kineski AliSports najavio ulaganja u srpsku esport scenu?

Početkom meseca, u domaćim medijima našla se informacija da bi kineska kompanija AliSports od Beograda mogla da napravi prvi regionalni esport centar. Iako za sada samo na papiru, ovaj projekat doprineo bi jačanju regionalne esport scene ali i pozicioniranju balkanske gejming scene. U razgovoru sa Mihajlom Jovanovićem Džarilom iz organizacije Fortuna esports, otkrivamo koje nas prepreke čekaju na ovom putu i koliko je ideja 'sa dalekog Istoka' ostvariva.

Da Kinezi izdvajaju dosta novca kada je reč o ulaganju u esport, dokazuje više podataka. Jedan od njih je i da će kompanija Alibaba uložiti 150 miliona dolara u esport u saradnji sa Internacionalnom esport federacijom. Iza investicije stoji AliSports, ogranak ove kompanije koji je najavio i svoje planove za Beograd, a koje su Večernje Novosti prenele još početkom ovog meseca.

Kada je reč o pomenutom investiciji, AliSports planira da pomogne IeSF-u da organizuje turnire kako za profesionalne tako i za amaterske organizacije, sa ciljem da se esport globalno prepozna kao sport koji donosi veliki potencijal. Međutim, priča o Kinezima i esportu ne završava se ovde. Početkom godine kompanija Alphabet investirala je 120 miliona dolara u kinesku livestream gaming platformu Chushou osnovanu 2015. godine, a koja broji 8 miliona korisnika.

Ovo su samo neki od dokaza koliko se zemlja Kina fokusirala na esport, nastojeći da se dodatno pozicionira u ovoj oblasti, ali i da investira u druge zemlje kao što je Srbija – što je i najzanimljivije za lokalne aktere. Prema pisanju pomenutog beogradskog lista, jedan od razloga zašto bi AliSports potencijalno investirao u Srbiju, jeste to što je naša država priznala esport kao sport, što će samoj kompaniji omogućiti da dodatno razvije esport ekosistem kako regiona tako i naše zemlje uz pomoć zvaničnih institucija.

Na papiru jedno, u realnosti pak druga priča?

Prvi obrisi ove saradnje proistekli su zahvaljujući gostovanju srpskog esport saveza u kineskom gradu Haikou, gde je održano finale takmičenja Word Electronic Sport Games. Ovu priliku savez je iskoristio da se bolje poveže sa direktorom AliSportsa, Džejsonom Fungom koji je istakao velike ambicije kada je reč o ulaganju u glavni grad, a koje se zasnivaju na stvaranju regionalnog centra ovog sporta u periodu koji dolazi.

Ipak, koliko je zapravo ova priča realno ostvariva i koliko bi njena primena donela benefita, kako za region, tako i za Srbiju, porazgovarali smo sa Mihajlom Jovanovićem Džarilom, direktorom Fortuna esports. Na pitanje Netokracije kako komentariše pomenute najave u medijima, Mihajlo ističe da su isti preterali sa informacijama, ali i da mu je sve to razumljivo s obzirom na to da pojedini mediji generalno nemaju previše dodira sa ovom materijom:

Da malo pojasnim situaciju za one koji ne znaju. AliSports, koji je ogranak AliExpress-a, organizuje WESG (World Electronic Sports Games) koji po formatu najviše liči na Olimpijske igre. Pravo nastupa imaju samo ekipe sastavljene od igrača iz iste države, a samo takmičenje obuhvata više igara.

Prošle godine, svaki kontinent je imao više online kvalifikacija po regionalnom ključu, dok se završnica igrala uživo. Na primer, za Evropu je glavni događaj prošle godine bio u Barseloni, dok su Srbiju predstavljale ekipa Resistance u CS:GO i Team Serbia u Doti 2 koji je uspeo da se plasira na finale u Kini.

Nema sumnje da bi Beograd imao kapaciteta da ugosti veliko takmičenje kao što je WESG, ali ostaje da se vidi da li bi i kada moglo do toga da dođe.

Kako Jovanović napominje, ove godine AliSports želi da nastavi sa širenjem WESG-a, time što će kontinenti biti podeljeni na regione, od kojih će svaki imati svoje online kvalifikacije i veliku završnicu uživo preko koje će slati najbolje igrače i timove na finale u Kinu. “Beograd je zbog položaja, ali i zbog infrastrukture, publike i već donekle razvijene esport scene, prvi izbor za grad domaćin završnice našeg regiona”, kaže Mihajlo, dodajući da bi održavanje takvog događaja u Beogradu samo dodatno učvrstilo njegov položaj regionalnog esport centra i pokazalo da nema bolje destinacije od njega u našem regiou.

Esport zajednica bi tako dobila priliku da prisustvuje uživo još jednom velikom događaju, ali bi i igrači dobili priliku da se takmiče u nekim igrama koje nisu toliko široko zastupljene, ali su deo WESG globalnog takmičenja. League of Legends koji je definitivno najrazvijeniji esport, kod nas ne spada u takmičarske igre, što znači da bi akcenat bio na Counter Strike-u, Hearthstone-u, Doti 2, itd, što bi dosta značilo za dalji razvoj tih igračkih zajednica.

Srbija itekako ima potencijal za regionalnog esport lidera

Između ostalog, naš sagovornik posebno naglašava da je esport i dalje jako mlada industrija koja još uvek ne uživa poverenje šire javnosti, te da bilo kakav propust može da ima negativan uticaj na sve koji posluju u njoj.

Svedoci smo da se često najavljuju veliki projekti koji zatim ne mogu da u realnosti opravdaju visoka očekivanja. To vodi do prezentovanja netačnih statistika i naduvanih brojeva, a u realnosti imamo poluprazne hale i dvocifrenu gledanost tokom prenosa. Praktično, trebalo bi jako pažljivo i ozbiljno pristupiti projektu ove veličine jer bi bilo kakav neuspeh osetile sve domaće organizacije, dok bi uspeh bio sigurno dodatan vetar u leđa za celu industriju.

Finale EBL lige, jednog od najvećih takmičenja u igri LOL, održano je u martu ove godine u Beogradu, gde je hrvatski Kliktech osvojio titulu.

Na kraju razgovora, Jovanović kaže da ne treba zaboraviti da Srbija ima veliki broj profesionalaca sa iskustvom koji su potrebni da bi se ovako ambiciozan projekat sproveo u delo. Takođe, ne treba zanemariti i činjenicu da su u Srbiji niži troškovi, dok Beograd ima optimalnu geografsku lokaciju i odgovarajuću infrastrukturu. Takođe, statistika pokazuje da je najveći procenat regionalne esport publike upravo iz Srbije.

Naredni period će najbolje pokazati da li bi pomenute najave na kraju mogle da budu pretočene u realnost ali postepeno – upravo iz razloga što nijedna industrija ne trpi velike promene preko noći, a posebno ne one industrije koje tek treba da pokažu svoj pun potencijal kao što je esport.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.