Ko hoće, nađe način – ko neće, nađe izgovor

Webiz 4.0: Ko hoće, nađe način – ko neće, nađe izgovor

Na kraju svake predstave, onda kada se zavese spuste, onda kada odjek aplauza osetite u vazduhu - tada znate da ste uradili sjajan posao. Tako je bilo na ovogodišnjem Webizu na kome smo proveli četiri dana slušajući inspirativna predavanja, povezujući se sa ljudima koji prave svoje prve korake u IT-ju, ali i 'lafovima' koji su već godinama na sceni. Ukratko, Webiz je opravdao svoja očekivanja, podigao čitavu stvar na još višu lestvicu, a mi smo probali sa sumiramo utiske.

webiizmain
Ekskluzivni ‘backstage’ razgovori sa govornicima uskoro će biti dostupni na Netokracijinom YouTube kanalu!

Kongresna sala zrenjaninskog hotela Vojvodina bila je mala da primi sve ljude koji su ove godine odlučili da posete Webiz – njih 850 da budemo precizni! U trodnevnom periodu i “moru” predavanja bilo je teško izdvojiti ona najbolje, ali mi smo se potrudili da vam i ovim putem (pored uključenja uživo sa događaja), obezbedimo kratak pregled četvrte po redu Webiz konferencije koja je održana u pomenutom banatskom gradu.

Priliku da otvori konferenciju imao je niko drugi no Rade Joksimović, CEO kompanije Loyalis Technologies koji živi na relaciji San Francisko – Beograd. Predavanjem koje je nosilo naziv “Rizik kao način razmišljanja”, Rade je pokušao da publici ostavi odgovor na večito pitanje: rizikovati u životu ili ne?

Osvrnuvši se na važnost optimizma koji mora da bude prisutan kod svih nas u svakom aspektu života, Joksimović postavlja i retoričko pitanje – zašto do sada niste ostvarili postavljene ciljeve? Kako on kaže, odgovor leži u činjenici da većina ljudi i ne pokušava da ih ostvari u onoj meri koju zaslužuju.

Kao jedan od faktora koji nas može usmeriti na pravi put ka uspehu, Joksimović navodi upravo rizik. Isto se prvo treba analizirati, ali se i odmah treba krenuti sa realizacijom ideje, misli. Na početku, šta to zapravo imate da izgubite? Malo slobodnog vremena.

Rizik se dešava uporedo sa istrajnošću u idejama i suzbijanju straha od sopstvenog uspeha, dok sa druge strane ostvarenje ciljeva predstavlja uspeh, a ne destinaciju.

Uspeh dođe posle neuspeha

Govoreći publici o svom razvojnom putu kada se i okrenuo web dizajnu i preduzetništvu, te načinu na koji je prikupljao znanje počev od napola odgledanih emisija do nepotpuno pročitanih članaka u IT časopisima, Joksimović kaže da mu je ipak bilo potrebno dosta truda, vremena i odricanja da postane deo jedne zajednice i tako i krene u prvi pravi biznis.

webiz4
Rade Joksimović otvorio je ogovodišnji Webiz – na oduševljenje prepune sale hotela Vojvodina (Foto: Webiz/Tabaroši)

Rade nije krio da je napustio posao koji mu je doneo mnogo, što je za njega predstavljalo svojevrstan rizik i veliki obrt u karijeri koji ga je ipak doveo do pozicije u kojoj je sada. Međutim, bio je istrajan u sopstvenim odlukama, te i sam navodi:

Vredan uvek pobediti talentovanog koji nije vredan, a jedini pravi neuspeh je zapravo odustajanje od svojih snova – nakon hiljadu i jednog neupseha se nalazi vaša pobeda.

Destinacija ‘digitalnih’ avanturista

Glas da prirodne lepote naše zemlje ponekad često ostavljaju bez daha, “odjekuje” čak do Velike Britanije, preciznije do Kevina Šenona, engleskog putopisca i avanturiste, koji je skupio hrabrost i obišao Srbiju dva puta – peške. Iz želje da našu zemlju predstavi na najbolji način, onako kako ju je i upoznao, Kevin u januaru pokrenuo i uspešno realizovao Kickstarter kampanju u okviru koje je prikupio više od 8.000 funti kako bi objavio svoj putopis pod nazivom “Walk Serbia”.

webiz
Kevin je Srbiju prepešačio čak dva puta, a veliku ulogu u njegovom putovanju igrale su upravo društvene mreže (Foto: Webiz/Tabaroši)

Zrenjaninska publika nije bila uskraćena za priču ovog simpatičnog Britanca o tome kako su društvene mreže uticale da oblikuje samu priču o Srbiji, deleći sa svojim pratiocima najzanimljivije trenutke provedene na svom putu od 900 kilometara:

Nisam mislio da je Srbija opasno mesto, iako u Engleskoj vlada drugačiji stav. Putovanje me je preko Zapada i Istoka zemlje vodilo do predivnih mesta, dok sam sa druge strane često bio gost lokalnih, gostoljubivih porodica koje su mi mnogo pomogle na ovom putu.

Prešavši preko svih negativnih stereotipa o Srbiji koji su i dalje aktuelni “na Ostrvu”, Šenon navodi da je izbor za ovu vrstu putovanja zapravo želja za avanturom, te smatra da Srbija u tom segmentu ima dosta toga da ponudi inostranim turistima.

Na početku znanje, a ne novac

Kako izgleda put od vođenja posla na daljinu sa strancem putem Interneta do osnivanja kancelarije u Beogradu, otkrio nam je Jovan Petrović iz kompanije HideMyAss, koja putem VPN protokola pomaže korisnicima da čuvaju svoje podatke i doprinosi sigurnom pretraživanju Interneta.

webiz2
HMS planira nova zapošljavanja u Beogradu, a više o širenju Jovan je podelio u #WebizLIVE intervjuu (Foto: Webiz/Tabaroši)

Jovan je napomenuo kako je potraga za stručnim kadrovima bila teška, te da je na kraju morao da krene sa zapošljavanjem svojih drugara, koji su kasnije činili pravo jezgro firme. Ipak, prvo upoznavanje uživo sa drugim suosnivačem dolazi tek nakon što je servis sakupio 1.000 korisnika. Petrović sa druge strane otkriva da je traženje kancelarije bio težak posao, ali da se tim sve više širio od 2013 godine. Trenutno, u planu je širenje kompanije, a Jovan je publici poručio:

Nije problem praviti greške na početku dok iz njih učite. Prvo jurite znanje, a ne novac i učite kroz igru ono što vas zanima. Ako samo jurite novac, onda sebe lako možete zatvoriti i ograničiti. Ako pak mislite da ste najbolji, to sigurno znači da možete bolje od toga.

Kvalitetne ideje, koje menjaju svet

Još jedno od predavanja koje je privuklo veliki broj publike jeste upravo izlaganje Istoka Pavlovića iz kompanije Frame koji je više pričao o startapima i procesu prikupljanja investicija, podelivši sa prisutnima svoje iskustvo iz Silicijumske doline. Kada je reč o VC fondovima, Istok navodi kako su predstavnici istih spremni da razgovaraju sa startapima onda kada je potražnja veća od milion dolara. Ukoliko ipak firma u startu generiše sistem koji stvara profit, onda investicija zapravo i nije potrebna, ističe Pavlović.

istok
Istok Pavlović – “Dobre ideje uvek prolaze kod investitora” (Foto: Webiz/Tabaroši)

Istakavši da investitori prate jedni druge, te da nakon jedne investicije, vrlo lako mogu stići i druge sa različitih izvora, Istok se nadovezuje i na važnost dobre ideje:

Startap kompanije moraju da prezentuju dobre ideje, jer investitori mogu da predosete loše poteze i projekte, a opet sa druge strane investicija određuje evaluaciju, a ne obratno. Podizanje novca takođe demotiviše konkurenciju, ali morate biti svesni da to nije previše bitna stvar od investitora. Nekada su mnogo su bitniji dobri savetnici, PR, kontakti i drugo.

Sledeće godine (nadamo se) u većoj sali?

Pred kraj drugog dana konferencije, posetioci Webiza mogli su da čuju uvek inspirativnog Mirka Topalskog, CEO-a i osnivača kompanije Eipix, koji je mladim ljudima preneo snažnu poruku da je uspeh moguć i u Srbiji, ali uz predan rad, odricanje i eliminisanje izgovora:

Svojim iskustvom, uvek možete da pomognete drugim ljudima da ispune svoje snove iako je danas teško pronaći prave vrednosti. Budite inspirisani, istrenirajte mišiće svojih ideja, jer one nisu ništa bez realizacije. Nismo ovde da pričamo o trajnom napuštanju zemlje – ali jednog dana morate otići u inostranstvo da naučite mnogo bitnih stvari, te prikupite iskustvo i na kraju se vratite ovde da zajedno uspemo kao zdrava zajednica.

Pogledajte kako je izgledala domaća digitalna stvarnost iz Webiz ugla. Tehnologija menja sve i novi alati menjaju storytelling. Hint – ova pobednička #Webizprica je klikabilna i može se embedovati dalje. Hvala autorima, čestitke najboljem pripovedaču. 🙂

Međutim, Topalski se nije samo tu zaustavio. Štaviše, on je svima savetovao da se ne boje grešaka i da što više uče iz različitih iskustva. “Razmišljajte izvan kutije, posećujte konferencije i slušajte sta drugi ljudi imaju da kažu. Podelite svoje znanje sa drugima i nikada ne prestajte sa radom”, zaključio je Topalski.

Za kraj, kada su se i zvanično “spustile zavese na pozornici”, a aplauz ispratio glavne reče organizatora i čitavog Webiz tima, više od 850 posetilaca tokom četiri dana konferencije bilo je spremno da se vrati svojim kućama – puni motivacije i nekog drugog znanja. Ukoliko nas pitate, odbrojavanje za Webiz 2017. već uveliko je počelo, no veća sala i proširenje kapaciteta stvar su kojoj se isto tako nadamo.

U program i u zabavu… u to najmanje sumnjamo.

Popularno

Digitalni mediji

Disney+ je konačno dostupan i kod nas, ali evo šta korisnici u Srbiji ne dobijaju

Od ovog meseca, korisnici iz Srbije i regiona konačno imaju priliku da se pretplate na Disney+ striming platformu, ali uz određena ograničenja.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Karijere

Nakon 15 godina u medijima Ivan Jelić karijeru nastavlja u kompaniji Sourcefabric

Posle 15 godina rada na domaćem medijskom tržištu kao deo web tima B92, Ivan Jelić nastaviće svoju karijeru u kompaniji Sourcefabric. U intervjuu sa njim otkrivamo kako se odlučio da svoje nove profesionalne korake gradi u firmi koja razvija softver za medije.

Propustili ste

Novost

Uvod u blokčejn: Novi vodič odgovara na pitanja o osnovama ove tehnologije

Ovaj vodič nam donosi osnove blockchain tehnologije, uvod u blockchain ekonomiju, kao i odgovore na pitanja kako ova tehnologija utiče na vaš online identitet i koja je njena budućnost.

Startapi i poslovanje

Florence Healthcare sa velikom kancelarijom u Beogradu obezbedio novih $27 miliona investicije

Cilj ove investicije je da podrži misiju kompanije da u narednoj deceniji udvostruči rezultate kliničkih istraživanja tako što će omogućiti remote pristup njihovoj dokumentaciji.

Internet marketing

Kreativna agencija Redvertex otvara kancelarije u Beogradu – zapošljavaju 3D artiste i arhitekte

Jedna od vodećih svetskih kreativnih agencija iz oblasti arhitektonske vizualizacije i marketinga posvećene svetskoj industriji nekretnina, otvara svoju kancelariju u prestonici Srbije.

Novost

Ximedes sa kancelarijama u Novom Sadu akvizirao holandski Ginger Payments – širenje tima prva stvar na spisku

Ximedes, evropska softverska firma aktivna u fintech oblasti sa kancelarijama u holandskom Harlemu, Hamburgu, Stokholmu i Novom Sadu, akvizirala je kompaniju Ginger Payments koja je vodeći provajder platforme za onlajn plaćanje sa sedištem u Amsterdamu.

Najava

Solana x Jump Hacker House konferencija o web3 tehnologiji dolazi u Beograd početkom jula

'Solana x Jump Hacker House Beograd', konferencija za softverske inženjere i tehnološke biznise zainteresovane za blockchain i web3 tehnologije biće održana u Beogradu od 02. do 06. jula.

Gaming

Highwater nova je igra srpskog Demagog studija koja ove godine dolazi na konzole i PC

Nakon uspeha video igre 'Golf Club: Wasteland' i najave igre 'The Cub', srpski game dev studio Demagog najavio je svoj novi naslov 'Highwater' koji bi uskoro trebalo da bude dostupan za gejmere širom sveta.