Strast, rad i arogancija - jedini put do uspešnog portala

Strast, rad i arogancija – jedini put do uspešnog portala

Drugi dan konferencije Nova Energija, protekao je u znaku edukativnih panel diskusija, a jedna od zanimljivijih tema, bila je priča o uspešnim web portalima. U razgovoru koji je trajao nešto više od sat vremena, prisutni su od urednika nekih najpoznatijih portala mogli da čuju veliki broj korisnih informacija, te da se bolje upoznaju sa procesom započinjanja ove vrste poslovanja na Internetu.

Nova-Energija

Panel diskusija je najpre započela kratkim i za ovu priliku kompetentnim insertom iz filma Građanin Kejn, koji je imao premijeru tačno na jučerašnji dan 1941. godine. Publici se nakon toga ubrzo obratio Pavle Savović iz portala Telegraf.rs, upoznavšu prisutne sa nastankom pomenutog portala, te koji su sve to elementi prisutni na tržištu, uticali da Telegraf izraste u veliku medijku kuću.

Kako je Savović istakao, ono što ovaj medij razlikuje od drugih, jeste brzina plasiranja vesti i drugih sadržaja, koji su znatno pomogli na putu popularnosti Telegrafa. Poučen iskustvom u razvijanju ovog portala, Pavle je istakao moć društvenim mreže, i njihov veliki uticaj na popularnost samih medija, ali i na živote nas samih. On je na kraju svog uvodnog izlaganja zaključio da su ljudi željni kvalitetnog sadržaja, te da jedan od ključeva uspeha leži upravo u tome, kao i načinu na koji se taj sadržaj plasira.

Iskustvo koje je Savović podelio sa prisutnima u punoj sali kopaoničkog hotela Angella, predstavljalo je kvalitetnu najavu panela na kome se govorilo o uspešnim web portalima van velikih medijskih kuća. Sagovornici moderatora panela, Luke Matića bili su urednici nekih od najuspešnijih web portala, kao što su: Mihajlo Tešić (Tarzanija), Petar Vojinović (Tango Six), Jaka Vran (regional.si), Marina Lazarević (Najboljamamanasvetu.com), Nađa Jokanović (Wannabe), Tatjana Vidaković (Infostud) i Ivana Vulinović (Mogujatosama.com).

Na pitanje moderatora kako izgledaju početni koraci pri započinjaju ovakve vrste biznisa, prva je odgovorila Ivana koja je tom prilikom istakla:

Na početku ovog posla sam učila na svojim greškama i trudila se da ih svaki sledeći put izbegnem. Pri početku razvijanja portala, uzimali smo strani sadržaj sa drugih sajtova, te smo kasnije počeli da produciramo naš sopstveni, što je osnova našeg uspeha. Veoma je bitno kakav ćete sadržaj plasirati.

Čitaocima treba pružiti jedno drugačije iskustvo

Ostali panelisti su uglavnom imali slične stavove sa Ivanom kada je reč o uspešnom poslovanju web portala, te stavili do znanja koliko je bitno pružiti publici kvalitetan i interesantan sadržaj. Svako od njih je kratko pomenuo proces nastanka svojih portala, te da su ti sajtovi nastali iz ljubavi prema određenim oblastima u želji da se čitaocima pruži jedno drugačije iskustvo, uz naravno neizbežne poteškoće pri počinjanju poslovanja, strahu od reakcije publike kao i formiranju tog famoznog budžeta. Na pitanje moderatora usmereno Marini Lazarević da navede neke primere početničkih troškovi pri otvaranju jednog portala, ona je odgovorila:

Prvi troškovi se svakako vezuju za razvoj same Internet stranice, a mi smo tu napravili pojedine greške koje smo ubrzo ispravili. Potrebno je da pronađete tim koji će sa tehničke strane da razvije sve vaše ideje. Nakon izgradnje i plasiranja portala, javili su se i veći finansijski troškovi koji su bili usmereni na marketing i ostale stvari.

Sa malo drugačijom pričom o nastanku jednog uspešnog portala, kao i o vođenju statistke objavljenog sadržaja, upoznao nas je Petar Vojinović, osnivač i glavni urednik Tango Six-a, koji je dodao:

Tango Six je najpre započeo kao blog, a vodilja na putu našeg uspeha bila je strast o vazduhoplovstvu. U usko stručnoj oblasti kao što je naša, bitno je da se svaki sadržaj objavljen na društvenim mrežama sabere i da se na osnovu toga napravi neka statistika koja određuje koliko zapravo emitujemo sadržaja u određenom periodu. U proseku, čitaoci se na našem sajtu zadržavaju oko tri minta, a ukupno imamo preko 5000 pregleda dnevno.

Kada je reč o finansiranju jednog portala, mnogi pomisle na kupovinu i prodaju oglasnog prostora. Ovaj način zarade putem portala u teoriji možda deluje dosta lako, ali u praksi je jedna sasvim drugačija priča. Naime, na primeru svog sajta, Ivana Vulinović je dodala koliko je zapravo teško „juriti“ oglašivače, te da je veoma bitno pripremiti kvalitetnu prezentaciju kako bi ubedili klijente zašto baš treba da se reklamira na vašem portalu i zašto baš vi možete najbolje predstaviti njihov proizvod.

Sa druge strane, kada je reč o finansiranju, Vojinović je istakao kako je Tango Six specifičan portal, dodavši da se njihov budžet formira u direktnoj prodaji, obzriom da nema saradnje sa agencijama:

Niko vas ne sprečava da iskorisitie svoje znanje i strast za veću zaradu čak i van okvira portala, te da to na najbolji mogući način kasnije iskoristite za razvoj vaše stranice. Naš tim je već formiran i sa stanovišta sadržaja radimo kvalitetan posao, nema jurnjave sa metrikom i trenutno smo zadovoljni sa te poslovno-finansijske strane.

Ako uzimate sadržaj sa drugih portala, stavite bar tačan izvor’

Pri samom kraju diskusije, povela se priča o autorskim pravima te kako se urednici portala bore sa preuzimanjem svojih tekstova od strane drugih medija. Uglavnom su se svi složili da je veoma teško boriti se protv toga, te da ako ništa drugo, treba staviti bar izvor odakle je sadržaj preuzet, mada mnogi ne rade ni to. Potrebu da nešto više doda o ovom problemu, imala je Nađja Jokanović, koja je istakla:

Trenutno se bavimo razvojem portala, pa nemamo dovoljno vremena da se bavimo time. Ipak, moram napomenuti da ako se ljudi koji kreiraju sadržaj plaćaju, onda zaista nije u redu da se ti tekstovi nalaze na nekom drugom mestu.

Kako bi se ovaj edukativni panel završio na krajnje interesantan način, pobrinuo se moderator Luka Matić koji je svoje sagovornike uptao da li bi prodali svoje portale. Svi sem Jake Vrana i Ivane Vulinović koja je bila neodlučna, složili su se da to nikada ne bi učinili, dodavši da trud, strast i odricanje koje su uložili u prethodnom periodu, trenutno nemaju cenu koja može da ih zameni.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Karijere

Kako dobiti posao u Guglu na poziciji programera – otkriva nam Darinka Zečević

Profesionalni put i potraga za poslom može nas odvesti na različite krajeve sveta. Međutim, kako izgleda razvijati karijeru i život u Irskoj, zemlji koja važi za drugu državu na svetu po izvozu softverskih usluga?

Tehnologija

Muzički streaming servisi dostupni u Srbiji nude i probni period – ovo su njihove prednosti

Većina korisnika u Srbiji danas svoju omiljenu muziku pušta preko YouTube-a, pametnog telefona ili eksternih memorija. Međutim, muzički 'streaming' servisi nude znatno bolje korisničko iskustvo. Mi vam donosimo spisak onih najpopularnijih ali i njihove prednosti.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Želite nekog ko će se brinuti o vašem domu? Podržite ‘crowdfunding’ kampanju domaćeg startapa Uradi-zaradi

Tim iza startapa Uradi-zaradi pokrenuo je 'crowdfunding' kampanju na sajtu Indiegogo u okviru koje potražuju sredstva za unapređenje projekta Home Managera - kako bi do kraja godine zaposlili 20 mladih samohranih majki u Beogradu. 

Gaming

Sport Klub Esports novi je TV kanal koji će popularizovati regionalni gejming – kod ‘offline’ publike

Pitali smo osnivača Fortune Esports zašto su pokrenuli televizijski kanal i kako će on pomoći u razvoju regionalne esport scene.

Startapi i poslovanje

Život posle hakatona

Hakatoni se u domaćoj IT zajednici percipiraju kao prilika za mlade i talentovane timove da pokažu svoje tehničko i biznis znanje prilikom kreiranja novih proizvoda. Međutim, da li je život posle hakatona jednostavan ili pravi izazovi slede tek nakon što tim primi 'veliki ček'?

Digitalni mediji

Instagram dominira – sa njim i želja domaćih izdavača da se približe publici i Generaciji Z

Na koji način domaći mediji koriste Instagram i druge kanale kako bi informisali, zabavili i edukovali mlađu publiku?

Kultura 2.0

Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Zašto je sve oko nas postalo jednolično, unificirano, predvidljivo i nimalo autentično?

E-commerce

Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je u e-commerce ušao – slučajno

Jedan Novosađanin, potraga za praktičnim rancem i slučajni susret sa Kickstarter kampanjom neke holandske firme bili su dovoljni da Srbija dobije Bobana.