Manipulacije i pretnje glavni problem digitalnih prava i sloboda u Srbiji

Manipulacije sadržajem i pretnje glavni problem digitalnih prava i sloboda u Srbiji

U prostorijama Medija centra u Beogradu, SHARE Fondacija juče je publici i medijima predstavila godišnji monitoring izveštaj o stanju digitalnih prava i sloboda u Srbiji za 2016. godinu. Detaljno istraživanje ukazalo je da online medija u zemlji ima sve više, a ukoliko govorimo o povredi sloboda i prava u digitalnom okruženju, najčešće su uvrede i pretnje uglavnom upućene novinarima online medija - dok se kao veliki problem nameću i lažne stranice i profili na društvenim mrežama.

Na početku samog izlaganja, dr Đorđe Krivokapić, direktor za pravne politike SHARE Fondacije, izneo je podatak kako je u Srbiji osnivanje novih online medija u porastu, te da je zaključno sa 22. majem tekuće godine registrovano još 100 novih medija na Internetu, uz neminovan pad tradicionalnih medija. Osvrnuvši se na prava i slobode u digitalnom okruženju, što je i bila glavna tema konferencije, Krivokapić je naveo da pred državom tek stoji veliki broj obaveza i problema koje treba rešiti, dodavši tom prilikom:

Država trenutno ne poseduje mehanizme kojim bi implementirala prava u digitalnom okruženju. Osnovni problem sa kojim se suočavamo kada govorimo o ovoj vrsti naselja jesu različite vrste pretnja i uvreda, posebno putem Facebooka koji za veliki broj korisnika predstavlja ulaz i izlaz sa Interneta, uz podatak da oko 4,2 miliona ljudi koristi ovu društvenu mrežu u Srbiji.

Monitoring digitalnih prava i sloboda u Srbiji za 2016. godinu dostupan je za preuzimanje u PDF formatu.

Fokusirajući se više ka stanju današnje medijske slike Srbije, Đorđe dodaje da sadržaj koji naši sugrađani čitaju nije više pod uređivačkom kontrolom urednika koji bi trebalo da biraju šta je javni interes, već pod kontrolom algoritma koji sofisticirano slaže informacije, video klipove i fotografije za koje se očekuje da su u domenu interesovanja korisnika, a kako on kaže, upravo taj algoritam slika onu realnost koju ljudi žele da vide, dodavši sledeće:

Rizici po prava i slobode građana na Internetu rastu s porastom njegove upotrebe, dok se nadležnost države sve češće suočava sa ozbiljnim ograničenjima. Primera radi, od 100 sajtova koje naši građani najčešće posećuju, samo 40 ima relativne ili stabline veze sa Republikom Srbijom. Ostalih 60 je u potpunosti izvan prostora koji država može da kontroliše, što je samo jedna od urgentnih tema kojima se javni, privatni i civilni sektor moraju pozabaviti.

EU u korak sa tehnologijom, Srbija je teško prati

Pre nego što će prepustiti mesto panelistima, Krivokapić je poseban osvrt dao i na sajberkriminal koji prema njegovim rečima uzima najveće resurse Ministarstvu unutrašnjih poslova, upravo iz razloga što najviše ugrožava ličnu bezbednost građana – što uz detaljnu listu slučajeva povrede prava i sloboda čija su meta bili građani, javne ličnosti i novinari, predstavlja ozbiljan problem. „Potrebno je raditi i ulagati više u digitalnu pismenost u ovoj oblasti. Štaviše, trend u prošloj godini bio je i veliki broj manipulacija sadržajem, zatim kreiranje lažnih stranica na društvenim mrežama i YouTube stranicama“, zaključio je on.

Panelisti su na događaju u Medija centru govorili o pregovaračkim poglavljima 23 i 24, te šta je do sada urađeno u pristupnom procesu EU kada je reč o digitalnim pravima.

Više o sprovođenju reformi iz pregovaračkih poglavlja 23 i 24 sa EU, govorilo se na posebnom panelu koji se ticao napretka u ovom nezaobilazom procesu pristupanja Evropskoj uniji. Učesnici panela, tačnije Milan Antonijević (YUCOM), Gordana Janković (Misija OEBS u Srbiji) i Sonja Stojanović Gajić (Beogradski centar za bezbednosnu politiku), bili su složni da Srbija trenutno kasni sa merama iz pomenutih poglavlja, a kako Milan dodaje kada je reč o zaštiti podataka ličnosti, ne može se reći da je sve urađeno kako je bilo i navedeno u akcionom planu.

Potrebna ulaganja u suzbijanje visokotehnološkog kriminala za napredak u pregovorima

Sonja pak sa druge strane dodaje da se Evropska unija sve učestalije bavi cyber bezbednošću koja je razvijenim zemljama članicama veoma važna, s obzirom na to da je ekonomija u veoma bliskoj vezi sa Internetom a akcije građana EU sve više migriraju na virtuelni prostor. Kada je reč o Srbiji, kako ona kaže, odeljenje za visokotehnološki kriminal još ne poseduej dovoljno ljudi, resursa i znanja ze prevenciju i delovanje prilikom ozbiljnijih sajber napada.

Kako su panelisti na kraju zaključili, EU konstantno menja svoje pravne strukture koje idu u korak sa razvijanjem tehnologije, za razliku od naše države koja kasni u procesu implementacija, a to se mora što pre rešiti kako bismo uhvatili korak sa razvijenim Evropskim zemljama i kako bi ispunili kompletne zahteve u pomenutim pregovaračkim poglavljima.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Netokracija

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.