Naše kupce pratimo na Internetu – zašto ne bismo i u prodavnicama?

Kako prodajni lanci i drugi biznisi mogu bolje iskoristiti mrežnu infrastrukturu za prikupljanje korisnih informacija o interesovanju kupaca? Odgovor na ovo pitanje ima beogradska kompanija Saga čiji je tim u prethodnom periodu razvijao G-fence - servis koji u realnom vremenu generiše precizne podatke o vremenu zadržavanja korisnika u određenim zonama prodavnica, banaka ili drugim poslovnim objektima. O primeni ove tehnologije, razgovaramo sa Milenom Janjićem iz kompanije Saga.

Primenjivost geolokacijske tehnologije je ogromna – pogotovo kada govorimo o retail i bankarskom sektoru. Sa druge strane, neizbežna je činjenica da se edukacija tržišta tek treba sprovesti, budući da jako mali broj vlasnika biznisa razume benefite koje G-fence tj. geolokacijski servisi nude.

Međutim, kako izgleda razvoj jednog takvog servisa i šta je potrebno za njegovu uspešnu implementaciju? Odgovore na ova pitanja potražili smo u razgovoru sa Milenom Janjićem, direktorom Sektora za Razvoj sopstvenih softverskih proizvoda u kompaniji Saga.

Već na početku razgovora, naš sagovornik otkriva da se G# platforma (G – fence platforma) za lokacijske servise zasniva na podacima koji se dobijaju putem Wi-Fi ili neke druge infrastrukturne mreže – kao što je recimo Bluetooth koji je danas sastavni deo svakog pametnog telefona. Na taj način, mrežna oprema komunicira sa uređajima korisnika u realnom vremenu i prikazuje podatke u okviru virtuelne postavljene mreže.

Naprednom mogućnošću praćenja kupaca, G-fence tehnologija svoju primenu pronašla je i u promotivnom segmentu.

Zahvaljujući toj virtuelnoj podeli i algoritmu za prepoznavanje šabloba (paterna) koji je razvila Saga, vlasnici biznisa dobijaju daleko širu sliku o navikama svojih potrošača unutar prodavnica – bilo da se analizira savršena postavka proizvoda ili traži optimalan raspored kretanja kupaca. No, kako sve to ipak izgleda u praksi? Janjić objašnjava:

U različitim industrijama različita je i primena. Marketima je važno da optimizuju prisustvo radnika na kritičnim tačkama, šoping centri mogu da prate i analiziraju posete potencijalnih kupaca – moguće je sprovoditi i promotivne kampanje i meriti njihovu efikasnost. Najrazličitije su primene geolokacijiskh servisa, za bilo koju industriju.

Kako obraditi veliki broj podatka u realnom vremenu?

S obzirom na to da čitav G# sistem funkcioniše zahvaljujući Wi-Fi ili Bluetooth mreži, Milen ističe da je koriščenje in-store Wi-Fi mreže ujedno i najveća prednost zbog prihvaćenosti od strane kupaca (korisnika). Bluetooth, iako prezicniji, u ovoj primeni je daleko komplikovaniji za upotrebu budući da od korisnika zahteva pokretanje Bluetooth funkciju na telefonu, ali i posebne aplikacije koja prati iskustvo. Međutim, i na ovom polju napravljen je veliki pomak zahvaljujući Bluetooth 4.0 tehnologiji koja koristi daleko manje energije. „Ključ za nesmetano funkcionisanje G# tehnologije jeste adekvatna mrežna pokrivenost prostora koji analiziramo“, dodaje Janjić.

G# tim razvijao je proizvod koji svoju primenu može pronaći u najrazličitijim industrijama. Za sada, ovaj proizvod usvojili su marketi i banke.

Na pitanje Netokracije šta je potrebno od senzora kako bi jedan market ili prodavnica mogli da prate ponašanje njihovih kupaca u fizičkom prostoru, kao i da li rešenje koje je Saga razvila podrazumeva i hardversku komponentu, Milen odgovara:

Svako ko za ciljnu grupu ima krajnjeg korisnika i kome je prisustvo korisnika važno, ima i interes da implementira ovo rešenje. Polako i kod nas prolazi vreme kada se mrežna oprema instalirala samo zbog konekcije. Poenta je u tome da se učestalo traže dodatni servisi i vrednost – kako za prodavce, tako i za krajnje korisnike. Na taj način očekuje se oprema enterprise nivoa, a Saga svojim klijentima nudi kompletno rešenje – po principu „ključ u ruke“.

Kompletna G# tehnologija tako je zasnovana na preciznosti i kompleksnosti, a sam proizvod nikada nije gotov, već se konstantno unapređuje i razvijaju se nove mogućnosti – pre svega zbog ogromne količine podataka koji se analiziraju u realnom vremenu. Janjić dodaje:

Mnogo je napora uloženo da bismo omptimizovali preciznost lociranja i vlasnicima biznisa pružili kompletno i isto tako pouzdano rešenje. Međutim, praćenje korisnika samo je jedna strana priče – suština prikupljanja podataka leži u njihovom analiziranju, a šta smo razvili i prateći softver koji našim kljentima pruža zanimljive uvide u ponašanje korisnika.

G# servis pokazuje i heat mapu pomoću koje vlasnici lako vide najposećenije delove svake prodavnice ili banke.

Potpuna usklađenost sa novom EU regulativom

Pre nekoliko dana, tačnije 25. maja, na snagu je stupio GDPR koji predstavlja krovni dokument za zaštitu korisničkih podataka u Evropskoj uniji. Da li G# tehnologija potpada pod ovaj dokument i moraju li i geolokacijski servisi da poštuju nove propise? Milen za Netokraciju kaže da su podaci koji se skupljaju apsolutno anonimni i ne mogu se ni na koji način povezati sa korisnikom sa jedne strane, dok sa druge strane telefoni štite samu privatnost tako što ne otkrivaju MAC adresu – sve dok korisnik nije konektovan na mrežu.

„Kada se korisnik konektuje na mrežu, on bira uslove sa kojima se slaže. Unosi svoje podatke ukoliko to želi ili odbija ovaj proces čime zadržava svoju apsolutnu anonimnost. Sve navedeno govori nam da je platforma apsolutno usklađena sa GDPR-om„, dodaje naš sagovornik, otkrivajući pritom više o timu koji je u prethodnom periodu radio na razvoju G# tehnologije:

Tim nije kvantitativno preveliki, ali jeste kvalitativno i sastoji se od Front-End, Back-End, Database programera kao i Data Scientist-a. Imamo jasan road map razvoja i unapređenja platforme. Trenutno smo u procesu onboarding-a na partnersku platformu jednog od najvećih svetskih vendora mrežne opreme, kao platinum development partner.

Geolokacijski servis uz pomoć mrežne infrastrukture u velikoj meri pomaže prilikom prikupljanja podataka o kretanju korisnika u određenoj zoni.

Da li je ‘G-fence’ novi trend koji nam dolazi nakon primene veštačke inteligencije?

Pred kraj razgovora, Milena smo upitali da li se G# tehnologija već uveliko koristi? On kaže da je Saga pomenuti sistem za sada uspešno implementirala u retail i banking sektor, dodavši da klijenti do nedavno nisu znali mnogo o geolokacijskoj tehnologiji i analitici koja se može izvući iz podataka prikupljenih ovim putem.

Ne skrivajući da je edukacija ključna u ovom trenutku, Janjić ističe da je ovo isto toliko velik poduhvat – budući da u regionu ne postoji kompanija koja radi na razvoju sličnih rešenja, te je teret edukacije gotovo u potpunosti na beogradskom timu:

U Srbiji, kao i širem regionu, nemamo konkurenciju ovom rešenju. Saga poseduje snažan R&D tim za svoje softverske proizvode koje koriste klijenti širom sveta.

Milen zaključuje da su geolokacijski servisi sledeća velika stvar – nova tehnologija koja će tek zaživeti i koja nam tek dolazi. „Tehnologija definitivno ima prostora da napreduje – u pogledu preciznosti lociranja i analitike o krajnjim korisnicima“.

Ostavi komentar

  1. Sofija

    Sofija

    12. 6. 2018. u 23:49 Odgovori

    Moj utisak je da je ovo jedno od rešenja koje potpuno zanemaruje krajnjeg korisnika. Ne znam da li se ovaj tim uopšte u nekom trenutku zapitao što bi njihovi korisnici delili svoju lokaciju u radnji sa njima? Ko još želi da bude praćen? Nisam sigurna da ljudi žude za notifikacijama sa reklamama u marketu. Ali ozbiljno, ljudi. To što nešto može da se napravi, ne znači da treba.

    • Marko Mudrinić

      Marko Mudrinić

      13. 6. 2018. u 10:12 Odgovori

      U svetu gde ne vlada paranoja, korisnici se odlučuju da dele nepersonalizovane informacije kako bi dobili nešto zauzvrat – u slučaju geolokacijskih rešenja to mogu biti promotivni kodovi ili notifikacije o pojedinim predmetima koji su na sniženju, u neposrednoj blizini. Ovakav način dodatno pospešuje i unapređuje iskustvo kupovine, te se korisnici svesno odlučuju da podele (ponoviću još jednom) nepersonalizovane informacije sa vlasnicima prodavnica.

      Uostalom, kada koristite Instagram, Facebook i druge društvene mreže, vi ste saglasni sa praćenjem u virtuelnom prostoru.

      Dakle, paranoja stop.

  2. Milan

    Milan

    26. 6. 2018. u 12:44 Odgovori

    @Srdjan, nije kao cisco CMX, CMX je samo jedna od platformi na koju moze da se delom oslanja resenje za lokacijske servise kao sto je pomenuto.

    @Sofija
    Mozete da se ne slozite, do tada ce vase pojavljivanje biti anonimno ali ljudima u prostoru u kom se pojavljujete vazna informacija. Da li da planiraju osoblje u prostoru ili da planiraju preuredjenje prostora jer su dosli do nekih zakljucaka… nebitno, benefit je tu i nemerljiv je, u ovom slucaju za biznis, a za korisnika je Marko vec objasnio.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Zapošljavanje nedovoljno kvalifikovanog kadra u IT-ju – bahatost ili potreba?

Kada govorimo o IT sceni u Srbiji, jasno nam je da je to mala bara sa još manje 'krokodila'. Stoga se ponekad desi da neki od 'krokodila' koji su tek zaplivali dobiju posao koji možda još uvek ne zaslužuju. Ili je to samo mit? Otkrivamo u našoj analizi.

Društvene mreže

Neguj mo srbski jezik: Čak i oni koji nam prete priznaju da nas vole!

Oni su momci iza jedne od najpoznatijih satiričnih stranica na domaćem Internetu. U razgovoru sa dvojicom admina, otkrivamo kako je nastao Neguj mo srbski jezik, kakav je njihov odnos sa poznatima koji su često predmet viralnih šala, ali i šta danas predstavlja ova zajednica od nekoliko stotina hiljada pratilaca.

Propustili ste

E-commerce

Sredom i subotom cena karte u javnom prevozu od 1 dinar prilikom ‘cashless’ plaćanja

Do 15. septembra svake srede i petka korisnici Mastercard i Maestro beskontaktnih kartica svoje karte za gradski prevoz u Beogradu kupovaće po promotivnim cenama od 1, 2 i 3 dinara.

Kultura 2.0

Pitali smo mlade da li uspevaju da uštede novac – i da li to rade u banci ili u koverti

Kakav je odnos mladih prema ličnim finansijama i da li smo zaboravili šta znači štednja?

Sponzorisano

Kvalitetan sadržaj uvek ima primat – a kako to radi Coca-Cola u Srbiji?

Putovanje kompanije Coca-Cola u oblast 'content' marketinga u Srbiji počelo je u martu. Da li je ovaj projekat ispunio očekivanja?

Tehnologija

Google uz novi ‘Video Carousel’ organski povećava pregled videa

Kompanija iz Mountain View-a rešena je da pomogne kreatorima video sadržaja da generišu veći broj pregleda u rezultatima pretrage.

Društvene mreže

Humanost u doba lajkova

Možemo li u isto vreme biti humani i raditi na ličnoj promociji? Ako je suditi prema poslednjim trendovima na Instagramu, to se od nas i očekuje...

Tehnologija

Naši e-servisi zabeležili su pad na svetskom nivou – razvoj novih može nam povećati globalni indeks

Srbija ostvarila pad od nekoliko mesta na globalnoj 'UN E-Government Survey 2018' listi kada je rad državnih e-servisa u pitanju.