Naše kupce pratimo na Internetu - zašto ne bismo i u prodavnicama?

Naše kupce pratimo na Internetu – zašto ne bismo i u prodavnicama?

Kako prodajni lanci i drugi biznisi mogu bolje iskoristiti mrežnu infrastrukturu za prikupljanje korisnih informacija o interesovanju kupaca? Odgovor na ovo pitanje ima beogradska kompanija Saga čiji je tim u prethodnom periodu razvijao G-fence - servis koji u realnom vremenu generiše precizne podatke o vremenu zadržavanja korisnika u određenim zonama prodavnica, banaka ili drugim poslovnim objektima. O primeni ove tehnologije, razgovaramo sa Milenom Janjićem iz kompanije Saga.

Primenjivost geolokacijske tehnologije je ogromna – pogotovo kada govorimo o retail i bankarskom sektoru. Sa druge strane, neizbežna je činjenica da se edukacija tržišta tek treba sprovesti, budući da jako mali broj vlasnika biznisa razume benefite koje G-fence tj. geolokacijski servisi nude.

Međutim, kako izgleda razvoj jednog takvog servisa i šta je potrebno za njegovu uspešnu implementaciju? Odgovore na ova pitanja potražili smo u razgovoru sa Milenom Janjićem, direktorom Sektora za Razvoj sopstvenih softverskih proizvoda u kompaniji Saga.

Već na početku razgovora, naš sagovornik otkriva da se G# platforma (G – fence platforma) za lokacijske servise zasniva na podacima koji se dobijaju putem Wi-Fi ili neke druge infrastrukturne mreže – kao što je recimo Bluetooth koji je danas sastavni deo svakog pametnog telefona. Na taj način, mrežna oprema komunicira sa uređajima korisnika u realnom vremenu i prikazuje podatke u okviru virtuelne postavljene mreže.

Naprednom mogućnošću praćenja kupaca, G-fence tehnologija svoju primenu pronašla je i u promotivnom segmentu.

Zahvaljujući toj virtuelnoj podeli i algoritmu za prepoznavanje šabloba (paterna) koji je razvila Saga, vlasnici biznisa dobijaju daleko širu sliku o navikama svojih potrošača unutar prodavnica – bilo da se analizira savršena postavka proizvoda ili traži optimalan raspored kretanja kupaca. No, kako sve to ipak izgleda u praksi? Janjić objašnjava:

U različitim industrijama različita je i primena. Marketima je važno da optimizuju prisustvo radnika na kritičnim tačkama, šoping centri mogu da prate i analiziraju posete potencijalnih kupaca – moguće je sprovoditi i promotivne kampanje i meriti njihovu efikasnost. Najrazličitije su primene geolokacijiskh servisa, za bilo koju industriju.

Kako obraditi veliki broj podatka u realnom vremenu?

S obzirom na to da čitav G# sistem funkcioniše zahvaljujući Wi-Fi ili Bluetooth mreži, Milen ističe da je koriščenje in-store Wi-Fi mreže ujedno i najveća prednost zbog prihvaćenosti od strane kupaca (korisnika). Bluetooth, iako prezicniji, u ovoj primeni je daleko komplikovaniji za upotrebu budući da od korisnika zahteva pokretanje Bluetooth funkciju na telefonu, ali i posebne aplikacije koja prati iskustvo. Međutim, i na ovom polju napravljen je veliki pomak zahvaljujući Bluetooth 4.0 tehnologiji koja koristi daleko manje energije. „Ključ za nesmetano funkcionisanje G# tehnologije jeste adekvatna mrežna pokrivenost prostora koji analiziramo“, dodaje Janjić.

G# tim razvijao je proizvod koji svoju primenu može pronaći u najrazličitijim industrijama. Za sada, ovaj proizvod usvojili su marketi i banke.

Na pitanje Netokracije šta je potrebno od senzora kako bi jedan market ili prodavnica mogli da prate ponašanje njihovih kupaca u fizičkom prostoru, kao i da li rešenje koje je Saga razvila podrazumeva i hardversku komponentu, Milen odgovara:

Svako ko za ciljnu grupu ima krajnjeg korisnika i kome je prisustvo korisnika važno, ima i interes da implementira ovo rešenje. Polako i kod nas prolazi vreme kada se mrežna oprema instalirala samo zbog konekcije. Poenta je u tome da se učestalo traže dodatni servisi i vrednost – kako za prodavce, tako i za krajnje korisnike. Na taj način očekuje se oprema enterprise nivoa, a Saga svojim klijentima nudi kompletno rešenje – po principu „ključ u ruke“.

Kompletna G# tehnologija tako je zasnovana na preciznosti i kompleksnosti, a sam proizvod nikada nije gotov, već se konstantno unapređuje i razvijaju se nove mogućnosti – pre svega zbog ogromne količine podataka koji se analiziraju u realnom vremenu. Janjić dodaje:

Mnogo je napora uloženo da bismo omptimizovali preciznost lociranja i vlasnicima biznisa pružili kompletno i isto tako pouzdano rešenje. Međutim, praćenje korisnika samo je jedna strana priče – suština prikupljanja podataka leži u njihovom analiziranju, a šta smo razvili i prateći softver koji našim kljentima pruža zanimljive uvide u ponašanje korisnika.

G# servis pokazuje i heat mapu pomoću koje vlasnici lako vide najposećenije delove svake prodavnice ili banke.

Potpuna usklađenost sa novom EU regulativom

Pre nekoliko dana, tačnije 25. maja, na snagu je stupio GDPR koji predstavlja krovni dokument za zaštitu korisničkih podataka u Evropskoj uniji. Da li G# tehnologija potpada pod ovaj dokument i moraju li i geolokacijski servisi da poštuju nove propise? Milen za Netokraciju kaže da su podaci koji se skupljaju apsolutno anonimni i ne mogu se ni na koji način povezati sa korisnikom sa jedne strane, dok sa druge strane telefoni štite samu privatnost tako što ne otkrivaju MAC adresu – sve dok korisnik nije konektovan na mrežu.

„Kada se korisnik konektuje na mrežu, on bira uslove sa kojima se slaže. Unosi svoje podatke ukoliko to želi ili odbija ovaj proces čime zadržava svoju apsolutnu anonimnost. Sve navedeno govori nam da je platforma apsolutno usklađena sa GDPR-om„, dodaje naš sagovornik, otkrivajući pritom više o timu koji je u prethodnom periodu radio na razvoju G# tehnologije:

Tim nije kvantitativno preveliki, ali jeste kvalitativno i sastoji se od Front-End, Back-End, Database programera kao i Data Scientist-a. Imamo jasan road map razvoja i unapređenja platforme. Trenutno smo u procesu onboarding-a na partnersku platformu jednog od najvećih svetskih vendora mrežne opreme, kao platinum development partner.

Geolokacijski servis uz pomoć mrežne infrastrukture u velikoj meri pomaže prilikom prikupljanja podataka o kretanju korisnika u određenoj zoni.

Da li je ‘G-fence’ novi trend koji nam dolazi nakon primene veštačke inteligencije?

Pred kraj razgovora, Milena smo upitali da li se G# tehnologija već uveliko koristi? On kaže da je Saga pomenuti sistem za sada uspešno implementirala u retail i banking sektor, dodavši da klijenti do nedavno nisu znali mnogo o geolokacijskoj tehnologiji i analitici koja se može izvući iz podataka prikupljenih ovim putem.

Ne skrivajući da je edukacija ključna u ovom trenutku, Janjić ističe da je ovo isto toliko velik poduhvat – budući da u regionu ne postoji kompanija koja radi na razvoju sličnih rešenja, te je teret edukacije gotovo u potpunosti na beogradskom timu:

U Srbiji, kao i širem regionu, nemamo konkurenciju ovom rešenju. Saga poseduje snažan R&D tim za svoje softverske proizvode koje koriste klijenti širom sveta.

Milen zaključuje da su geolokacijski servisi sledeća velika stvar – nova tehnologija koja će tek zaživeti i koja nam tek dolazi. „Tehnologija definitivno ima prostora da napreduje – u pogledu preciznosti lociranja i analitike o krajnjim korisnicima“.

Ostavi komentar

  1. Sofija

    Sofija

    12. 6. 2018. u 23:49 Odgovori

    Moj utisak je da je ovo jedno od rešenja koje potpuno zanemaruje krajnjeg korisnika. Ne znam da li se ovaj tim uopšte u nekom trenutku zapitao što bi njihovi korisnici delili svoju lokaciju u radnji sa njima? Ko još želi da bude praćen? Nisam sigurna da ljudi žude za notifikacijama sa reklamama u marketu. Ali ozbiljno, ljudi. To što nešto može da se napravi, ne znači da treba.

    • Marko Mudrinić

      Marko Mudrinić

      13. 6. 2018. u 10:12 Odgovori

      U svetu gde ne vlada paranoja, korisnici se odlučuju da dele nepersonalizovane informacije kako bi dobili nešto zauzvrat – u slučaju geolokacijskih rešenja to mogu biti promotivni kodovi ili notifikacije o pojedinim predmetima koji su na sniženju, u neposrednoj blizini. Ovakav način dodatno pospešuje i unapređuje iskustvo kupovine, te se korisnici svesno odlučuju da podele (ponoviću još jednom) nepersonalizovane informacije sa vlasnicima prodavnica.

      Uostalom, kada koristite Instagram, Facebook i druge društvene mreže, vi ste saglasni sa praćenjem u virtuelnom prostoru.

      Dakle, paranoja stop.

  2. Milan

    Milan

    26. 6. 2018. u 12:44 Odgovori

    @Srdjan, nije kao cisco CMX, CMX je samo jedna od platformi na koju moze da se delom oslanja resenje za lokacijske servise kao sto je pomenuto.

    @Sofija
    Mozete da se ne slozite, do tada ce vase pojavljivanje biti anonimno ali ljudima u prostoru u kom se pojavljujete vazna informacija. Da li da planiraju osoblje u prostoru ili da planiraju preuredjenje prostora jer su dosli do nekih zakljucaka… nebitno, benefit je tu i nemerljiv je, u ovom slucaju za biznis, a za korisnika je Marko vec objasnio.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.

Internet marketing

€36,8 miliona za digitalno oglašavanje u 2018. — srpsko tržište poraslo za 24,8%

I u 2018. godini zadržan je jak dvocifren rast tržišta digitalnog oglašavanja u Srbiji, pokazali su rezultati AdEx istraživanja. U nastavku teksta donosimo vam pregled najbitnijih rezultata.

Internet marketing

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.

Tehnologija

Koji izazovi najviše muče QA inženjere?

Glavni zadatak QA inženjera je da bude podrška obezbeđivanju kvaliteta proizvoda. Zvuči lako, zar ne? U praksi, naravno, nije tako.

Startapi i poslovanje

Na čemu članovi vašeg tima rade u ovom trenutku? Softver KANBANSI ima odgovor

Izabrali ste Kanban metodologiju, počeli da je primenjujete i – to nije dalo očekivane rezultate ili iziskuje više truda nego što ste očekivali. Možda je rešenje ipak u softveru?

Internet marketing

Novi Chrome uvodi promene koje će razdrmati oblast digitalnog oglašavanja

Nedavno održana Google I/O konferencija dala nam je bolji uvid u promene koje će uskoro zahvatiti Chrome. Kako će one uticati na korisnike, ali i na oglašivače, pročitajte u nastavku teksta.