Procenat očekivanog rasta prihoda malih i srednjh preduzeća ostvarenog od izvoza u Srbiji iznosi 12% u periodu od 2021. do 2023 - pokazuju rezultati istraživanja koja je sproveo Payoneer.
Payoneer, kompanija za pružanje digitalnih finansijskih usluga, objavila je novi globalni izveštaj o ambicijama i izazovima malih i srednjih biznisa, u okviru koga je uključena i Srbija. Istraživanje je otkrilo da među ispitanicima vlada velika saglasnost (72%) da širenje na inostrana tržišta rezultira povećanjem prihoda, ali da manje od polovine (41%) za sada koristi ovu priliku.
Anketirano je 3.575 vlasnika malih i srednjih preduzeća (MSP) i onih koji donose odluke na 15 tržišta, uključujući SAD, Srbiju, Brazil, Argentinu, UK, Francusku, Izrael, Južnu Koreju, Filipine, Vijetnam, Kinu, Indiju, Bangladeš, Ujedinjene Arapske Emirate i Ukrajinu. Ispitane kompanije planiraju da povećaju svoj izvoz i da dalje globalizuju svoj lanac snabdevanja. Ovom prilikom se oglasio i Džon Kaplan, izvršni direktor Payoneer-a koji je istakao sledeće:
Rezultati prvog Payoneer istraživanja MSP ambicija pokazuju da je globalizacija u porastu. Prednosti međusobno povezanog globalnog ekosistema ne bi trebalo da budu ograničene na velike kompanije – mala i srednja preduzeća širom sveta sve više traže nove klijente i poslovanje preko granica. Payoneer je uzbuđen što će raditi sa malim i srednjim preduzećima širom sveta kako bi zajedno izgradili pouzdaniju i povezaniju prekograničnu ekonomiju.
Ovakav optimizam nije bez osnove, jer, uprkos svim izazovima, čak dve trećine MSP-a oseća se podržanim od strane državne uprave, koje im pružaju savetodavnu podršku i obuke, pomoć u trgovini i izvozu, poreske olakšice i slično. Ipak, dok se MSP u Pacifičkoj regiji Azije osećaju najviše podržano, isti u Ukrajini, Srbiji i Argentini osećaju manju podršku, što je nedvosmislen signal za državnu upravu Srbije da čvršće podrži razvoj MSP-a.
Procesi plaćanja su prepreka za poslovanje na globalu
Tome dodatno u prilog ide i podatak da srpski MSP očekuju rast prihoda ostvarenog od izvoza čak 12% u periodu od 2021. do 2023. Godišnja stopa rasta MSP-a u Srbiji 2020. iznosila je 3%, a predviđanja su da do 2024. taj broj skoči na 7%. Ostali detalji iz istraživanja ukazuju da polovina anketiranih malih i srednjih preduzeća očekuje da do 2024. njihovi kupci i dobavljači budu pretežno iz inostranstva.
Time bi koeficijent od 39%, koliko trenutno iznosi, u naredne dve godine dostigao 48% inostranih kupaca. Usled diverzifikacije i globalizacije, mala i srednja preduzeća očekuju da će uskoro udvostručiti broj dobavljača između 2020. i 2024. (sa 17 na 30 dobavljača u proseku), i da će udeo međunarodnih dobavljača porasti sa 10% (koliko je danas) na 48% do 2024. godine.
Ovim se tzv. “izlazak u svet” nameće kao glavni poslovni prioritet kod 41% ispitanika naspram 47% onih koji smanjenje troškova navode kao primaran plan. Kao glavni problem, kada je u pitanju težnja malih i srednjih preduzeća za širenjem poslovanja van granica matične zemlje, navodi se poremećaj u globalnom lancu snabdevanja, kao i infrastruktura prekograničnog plaćanja.
Preko 90% anketiranih malih i srednjih preduzeća šalje i prima uplate iz tri ili više zemalja, ali skoro polovina navodi da devizni kursevi, naknade za transfer, kašnjenja u plaćanju i potvrdama predstavljaju značajnu prepreku za poslovanje na globalnom nivou.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!