Ivan Kovačević o 'omnichannel' prodaji: Kako uspešno kombinovati 'offline' i 'online'?

Ivan Kovačević o ‘omnichannel’ prodaji: Kako uspešno kombinovati ‘offline’ i ‘online’?

Direktor Digital Shopper hub-a u hrvatskoj agenciji Bruketa&Žinić&Grey sledeće nedelje na Webiz edukaciji govoriće o redefinisanju uloge fizičkog prodajnog mesta i spajanju 'online' i 'ofline' prodajnog sveta. Koji je njegov savet 'retaileri'-ima?

Omnichannel, podseća Ivan Kovačević, podrazumeva integraciju fizičkih i digitalnih kanala radi pružanja jedinstvenog korisničkog iskustva. „Kupovinu proizvoda ili usluga danas možemo obaviti bilo gde, a ono što čini razliku je korisničko iskustvo kroz sve tačke interakcije između korisnika i brenda – i onih na Internetu i fizičkih prodavnica“, dodaje Kovačević.

Zato je, kaže, ključ uspeha retailer-a povezivanje ova dva kanala uz redefinisanje uloge fizičkog prodajnog mesta. O tome koji su glavni izazovi u tom procesu i kako ih prevazići sa Ivanom razgovaramo u nastavku, a on će ovu temu obrađivati i na predstojećoj Webiz edukaciji.

Iz tvog iskustva u Agrokoru, a sad u digitalnoj agenciji koja radi za globalne klijente, šta je najveći izazov za omnichannel u regionu?

Ivan: Kao najveći izazov u postavljanju i sprovođenju omnichannel strategije vidim primarno internu organizaciju unutar kompanija. Na primer, trgovci koji svoje proizvode i usluge nude online i offline imaju odvojenu online i fizičku prodaju, u marketinškim odeljenjima digitalci i “nedigitalci” često ne sarađuju. Ne postoji razumevanje i često ekspertiza koja bi trebalo da povezuje ova dva sveta. U očima potrošača oni su već odavno povezani.

Isti problem vidimo i na strani vendora koji za klijenta odrađuju posao “digitalne transformacije”. Često smo svedoci izrade analiza i dokumenata od strane konsultanata/savetnika/agencija koji se onda “spuštaju” na izvođače koji bi trebalo da sprovedu strategiju u delo. Tu stvar puca jer (pre)često ne postoji volja, znanje i podrška od strane ključnih stakeholdera za egzekuciju.

Dodatno, samo nazivanje fizičkih lokacija prodavnicama upućuje na to da ih smatramo isključivo mestima čija je svrha prodaja, što je pogrešno. Uloga fizičkih lokacija (namerno ih ne nazivam prodavnicama) se menja. One su sve manje skladišta robe, a sve više mesta na kojima prodajemo iskustvo. Kao primer bih naveo tzv. Pure playere (online kompanije) koje iskorak u offline svet vide kao priliku za stvaranje jedinstvenog korisničkog iskustva koje će rezultovati povećanjem NPSa Brenda i, konačno, prodajom.

Na primer, Casper, najveći američki retailer dušeka, nedavno je otvorio Casper’s Dreamery gde za 25 dolara možete odspavati u njihovom dreampod-u u centru Njujorka. Pritom, planiraju da otvore 200 Dreameryja u SAD-u, ali ni u jednom ne možete kupiti njihove proizvode.

Kakva je situacija u regionu, imamo li ovde uspešnih primera?

Ivan: U regionu imamo nekoliko primera dobre implementacije omnichannel priče. Naveo bih Neostar, brand pod kapom Auto-Zubaka, koji se bavi prodajom polovnih automobila. Vozila može pogledati online, naručiti na najudaljenije ostrvo preko računara ili pametnog telefona, uz povraćaj bez pitanja unutar dve nedelje, servis i garanciju. Sve to možete obaviti i offline, no korisničko iskustvo je u potpunosti integrisano.

Addiko banka nudi mogućnost predavanja zahteva za kredit i otvaranja računa online putem Virtualne poslovnice koju je nedavno u saradnji sa nama izbacila, što je, nakon inovativne express poslovnice u trgovačkim centrima, slededeći korak u razvoju njihove omnichannel priče.

Od retailer-a koji prodaju namirnice naveo bih Konzum koji svojom Internet prodavnicom i Pokupi-me nadopunjuje svoju uslugu u prodavnicama gde, posebno u flagship radnjama poput Super Konzuma, sve veći naglasak stavlja na korisničko iskustvo.

Postoji li na Balkanu digitalni kadar sposoban da sprovede omnichannel u praksu?

Ivan: Ne bih rekao da je za sprovođenje omnichannel strategija potreban digitalni kadar. Izuzetno je bitno razumeti potrošača i prepoznati njegove potrebe i želje, te predvideti buduće ponašanje. Ključ leži u empatiji. Većina odluka o kupovini donosi se na temelju iskustva koje imamo sa brendom ili trgovcem, online ili offline. To su odluke koje donosimo emotivno, u trenutku. Upravo zato je izuzetno bitno da ova dva sveta povežu ljudi koji ih razumeju, ljudi koji će znati da iskoriste prednosti oba kanala i koji će se uhvatiti u koštac sa izazovima poput logistike, ditribucije i sl.

U Bruketa&Žinić&Grey izazove na omnichannel projektima rešavamo saradnjom između Digital Shopper huba, Digitalnog odeljenja agencije, i Brigade, full service kreativne agencije specijalizovane za osmišljavanje prostornih koncepata. Zajedničkom saradnjom na projektima, međusobnim uvažavanjem i razumevanjem uspevamo da odgovorimo na ovaj izazov. To konkretno znači da fokus stavljamo na korisnika i njegovo isksutvo kako na fizičkoj lokaciji, tako i online i nastojimo da odgovorimo na njegove potrebe, bez obzira na kanal.

Ivan Kovačević će na predstojećoj Webiz edukaciji u Zrenjaninu (28. – 29. mart) govoriti o tome kako uspešno kombinovati online i offline u omnichannel segmentu.

Koliko to možemo vezati za opštu digitalnu transformaciju kompanija? Na primer, Addiko banka – vaš klijent, razvija omnichannel pristup kao stratešku inicijativu u regionu?

Ivan: Addiko Banka je kroz svoju “2+2=4” priču stavila fokus na demistifikaciju i pojednostavljivanje bankarskih usluga. To čini kroz jednostavnu, direktnu komunikaciju, te kroz proizvode i usluge koji zaista olakšavaju život, što se manifestuje kroz online i offline kanale. Tako, na primer, Addiko Express poslovnica u trgovačkim centrima važi za jednu od najprofitabilnijih poslovnica banke, koja korisnicima pruža ključne usluge poput otvaranja računa u sekundi, odobrenja kredita za 30 minuta i informacija o svim proizvodima i uslugama.

Kao ekstenziju tog iskustva u online svetu u februaru smo izbacili virtuelnu poslovnicu, prvu takvu uslugu u regionu koja iz udobnosti doma korisnicima omogućava korišćenje identičnih usluga. Uz usluge poput chat banking-a na Viberu te chat bota na webu Addiko pokazuje kako zaista stavlja korisnika na prvo mesto, bez razlike između offline i online sveta.

Šta digitalni marketingaši moraju da nauče kako bi pomogli svojim klijentima u digitalnoj strategiji kroz omnichannel kanale?

Ivan: Stvar je vrlo jednostavna – potrebno je staviti se u cipele korisnika, mapirati korisničko putovanje i odgovoriti na izazove koji postoje na tom putu. Kvalitetan insight zlata vredi. Definisanje problema i generisanje ideja koje ga rešavaju su prvi korak. Egzekucija ideja kroz design sprintove i agilne metode po mom mišljenju su optimalan workflow koji nam omogućava da u kratkom roku testiramo hipotezu i uštedimo vreme i novac. Fail soon, fail fast. Postoji direktna kolearacija između iznadprosečnog CX-a i vrednosti deonice kompanije. To je najbolji pokazatelj zašto je fokus na povećanje CX-a kroz sve kanale isplativa investicija.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Domaći Teodesk omogućava interno praćenje poslovnih aktivnosti za 1.000 korisnika u Srbiji – od komunikacije do organizacije

I kompanije i mali timovi u digitalnoj industriji gotovo da ne mogu da funkcionišu bez kolaboracionih i menadžerskih aplikacija. U gomili tih softverskih rešenja, beogradski Teodesk u jednoj platformi nudi čitav niz alata koje zadovoljavaju različite poslovne potrebe jedne firme.

Karijere

Devojke, želite praksu u agenciji Namics? Prijavite se za programerski hakaton!

Takmičenje namenjeno svim ženama zainteresovanim za programiranje u organizaciji agencije Namics zakazano je za 14. decembar, a na njega se mogu prijaviti i učesnice koje nemaju profesionalno programersko iskustvo.

Kultura 2.0

Tekst koji treba da pročitate pre odlaska u Kinu

Sve je više ljudi koji me u poslednje vreme pitaju kako da se pripreme za (kratki) put u Kinu. Kapiram da me niko to ne bi pitao da pre dva meseca nisam pomislio da je baš sjajna ideja da odem kao novinar na Svetsko prvenstvo u košarci i provedem tri nedelje u nekoliko kineskih gradova.

Startapi i poslovanje

Najbrže rastuća evropska development agencija dolazi u Srbiju – i u startu zapošljava 20 developera

Q, zagrebačka development i dizajn agencija, na čuvenoj Deloitte Technology Fast 500 EMEA listi zauzela je 20. mesto, što je čini najbrže rastućom development agencijom u Evropi. Uskoro otvaraju i kancelariju u Srbiji, povodom toga razgovaramo sa njihovim osnivačem.

Kultura 2.0

Naš digitalni imunitet je narušen. Ko je kriv za to i kako ga izlečiti?

U okviru ovogodišnjeg Foruma Kreativna Evropa 2019, Desk Kreativna Evropa Srbija u saradnji sa Ministarstvom kulture i informisanja organizovao je panel diskusiju na temu 'Kritičko mišljenje i digitalni imunitet' koja je juče održana u Nordeus Habu.

Startapi i poslovanje

Srpski Hunch postao deo ekskluzivnog ‘ad-tech’ programa koji organizuje Google

Beogradski startap Hunch koji razvija SaaS rešenje za automatizaciju digitalnog oglašavanja, postao je deo programa kompanije Google namenjenog startapima iz oblasti marketinga. O tome šta to znači za njihovo dalje poslovanje, za Netokraciju objašnjava CEO ovog startapa.