
SHARE Fondacija: Političari u Srbiji sve češće na digitalnim kanalima – Facebook ponovo dominantan
Kandidati u predizbornoj kampanji sve češće koriste raspoložive digitalne platforme, a najviše sredstava izdvajaju za oglašavanje na društvenoj mreži Facebook.
SHARE Fondacija je u četvrtak, 30. juna predstavila rezultate analize aktivnosti izbornih kandidata tokom proteklih predsedničkih i parlamentarnih izbora na većim društvenim mrežama i u online medijima.
Istraživanje je pokazalo da učesnici na političkoj sceni u Srbiji sve češće koriste raspoložive digitalne platforme i alate za širenje svojih poruka, ali su građani u toj komunikaciji i dalje pretežno pasivni: pristalice političkih opcija umnožavaju zadate poruke, dok protivnici tom umnožavanju doprinose kroz negativne komentare. Tim povodom, Andrej Petrovski iz SHARE fondacije izjavio je:
Jasno je da se politički akteri u zemlji značajno oslanjaju na internet kako bi nametnuli ili kontrolisali društveni diskurs, naročito u periodu izborne kampanje. Nekima je on glavni kanal komunikacije, usled nedostatka pristupa drugim medijima, tradicionalnim ili elektronskim. S druge strane, određeni akteri svoju jaku stranačku infrastrukturu prenose i na internet, te njihova kampanja oslikava disciplinu i posvećenost koja se može videti i u ne-digitalnom svetu.

Vladajuća stranka i njeni kandidati na različitim nivoima najveći su korisnici plaćenih reklama na platformama koje dozvoljavaju političko oglašavanje i otvaraju podatke o finansiranju takvih oglasa. Ogromna prostranstva vlasničkih platformi na internetu, međutim, i dalje su izvan društvenog dogovora o transparentnosti. Najposećeniji online mediji pokazuju jasne znake svrstavanja, kampanja se prati stihijski, uz primetno odsustvo mehanizama za sprečavanje funkcionerske kampanje.
Facebook reklame kao glavno sredstvo oglašavanja tokom predizborne kampanje
Redovni predsednički i vanredni parlamentarni izbori, zajedno sa izborima za skupštinu Beograda i odbornike u pojedinim opštinama širom Srbije, održani su 3. aprila 2022. godine. Prema ovogodišnjem izveštaju SHARE fondacije, na korak smo ka većoj transparentnosti finansiranja izborne kampanje na društvenim mrežama, a budžet štabova kandidata za reklame na društvenoj mreži Facebook je sve veći.
Mila Bajić iz SHARE fondacije posebno ističe da kada su u pitanju metode istraživanja online kampanja, trenutno postoje primetna ograničenja usled netransparentnog delovanja velikih tehnoloških kompanija koje s jedne strane onemogućavaju istraživačicama i istraživačima lak pristup sređenim podacima, ali takođe ne insistiraju na odgovornosti političkih aktera.
Kompletan izveštaj o predizbornoj online kampanji 2022. godine možete preuzeti na zvaničnom sajtu SHARE fondacije.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!