Srbija zauzela 62. mesto na Globalnom indeksu inovacija za 2017. godinu

Srbija zauzela 62. mesto na Globalnom indeksu inovacija za 2017. godinu

Deseto izdanje Globalnog indeksa inovacija koji prati rezultate u 127 država širom sveta pokazalo je da se Srbija u pogledu političkog okruženja, obrazovanja, infrastrukture, poslovanja i drugih indikatora nalazi na 62. mestu, što predstavlja napredak za dva mesta u odnosu na prošlu godinu. Šta to zapravo znači i imaju li građani od toga realne koristi?

ICT Hub

Kako Drašković ocenjuje, još jedan primer nepovoljnih faktora je i činjenica da od 236 regiona u EU samo 10% može da se podvede pod one koji predvode u inovacijama. Da bi se to rešilo, bitan faktor u inovacijama trebalo bi da bude i socijalna i regionalna uključenost, kao i javno-privatno partnerstvo i deljenje podataka – čime se unapređuje ekosistem.

Digitalizacija Srbije

U odnosu na evropske zemlje, Srbija se nalazi na 62. mestu, a na listi svih zemalja ispred nje su sve bivše zemlje SFRJ, osim BiH. Tako je Slovenija na 32, Hrvatska na 41, Crna Gora na 48, Makedonija na 61. mestu, dok BiH zaostaje na 86. poziciji.

Kao ključni sektor koji bi unapredio sve ostale prepoznat je IT i njegov razvoj trebalo bi da bude stožerna tačka za dalje unapređenje svih oblasti. To bi značilo dodatno osnaživanje ekosistema podrške i deljenja znanja na lokalnom i globalnom nivou.

Neki od načina na koji se to može rešiti su partnerstva startapa i velikih kompanija, smanjivanje jaza između univerziteta i kompanija, te pružanje podrške od strane privatnog sektora u cilju unapređenja preduzetništva.

Ova pitanja obrađena su i kroz panel diskusiju na kojoj su pored dr. Draška Draškovića govorili i Jovana Tomić (lider centra za inovacije i razvoj prehrambenih proizvoda kompanije Desing), Goran Pitić (profesor ekonomije FEFA fakulteta) i Marija Desivojević Cvetković (potpredsednik kompanije Delta Holding). Tom prilikom profesor Pitić je istakao:

Srbija je zemlja paradoksa – s jedne strane imamo fantastične stvari, a sa druge nikako da napravimo big bang. Mi napredujemo na listama, ali niko ne može da kaže da nam je baš toliko bolje. Digitalizacija nije prolazna stvar, ona menja i obrazovanje i kulturu. Polovina zanimanja će nestati za deset godina i zato mladim ljudima moramo pomagati da se digitalno opismene.

ICT Hub
Učesnici panela pričali su o preduslovima digitalizacije Srbije i kako to ostvariti.

Potrebno je imati viziju i raditi na njoj

Trougao znanja – obrazovanje, inovacije, preduzetništvo, prema mišljenju panelista, mora staviti fokus na pokušaju refokusiranja pažnje naše društvene zajednice, na digitalno opismenjavanje kao imperativ. I to se mora vršiti u domenu formalnog obrazovanja i unutar kompanija.

Kako ističe Desivojević Cvetković, kod termina digitalna transformacija ključna reč je transformacija. „To znači promeniti sve ono što ste do sada u kompaniji radili, promeniti način mišljenja, ponašanja, odreći se svega što ste do tad poznavali.“

Ključ su ljudi, promena načina njihovog razmišljanja. To se radi na dva načina – ili konstantnom edukacijom ili dovođenjem mladih ljudi.

Kada su sprovedene dubinske promene, što u sistemu, što u mentalitetu ljudi, kada se administracija svede na razumnu meru i kada država postane digitalni servis, kako zaključuju učesnici panela, inovacijama ništa ne može stajati na putu i za to nije potrebno biti najbogatija država na svetu (što pokazuje i primer Estonije). Potrebno je samo imati viziju i raditi na njenom ostvarenju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Netokracija

Kako da unapredite korisničko iskustvo svojih klijenata? Saznajte na ‘Customer Experience’ konferenciji!

Bavite se korisničkim iskustvom ili podrškom, marketingom, IT-jem ili vas jednostavno zanima digitalna transformacija? Netokracijina Customer Experience konferencija u Zagrebu je pravo mesto za vas!

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.