Može li satira u elektronskim medijima ponovo ujediniti naš brdoviti Balkan?

Može li satira u elektronskim medijima ponovo ujediniti naš brdoviti Balkan?

Sloboda medija često je pod znakom pitanja u regionu, a samim tim i satira - spona koja sve češće povezuje narode bivše Jugoslavije. O mentalitetu i shvatanjima ovdašnjih naroda, o uticaju društvenih mreža kao novog mesta za izražavanje političkih stavova i satire, govorili su analitičari, umetnici i novinari iz regiona tokom velike panel diskusije koja je održana u okviru poslednjeg dana Weekend Media Festivala u Rovinju.

Weekend Media Festival

Panel koji je nosio naziv „Sve što ste želeli da znate o komšijama, a niste ih nikada pitali“, održan je pod pokroviteljstvom televizije N1. Diskusiju su vodili novinari ovog medija iz Srbije, BiH i Hrvatske, tačnije Jugoslav Ćosić, Amir Zukić i Tihomir Ladišić.

Da sam događaj dobije karakter komedije, pobrinuli su se Dragoljub Ljubičić Mićko (glumac), Damir Nikšić (politički satirista), zatim Dragoljub Draža Petrović (glavni i odgovorni urednik lista Danas), Srđan Puhalo (politički analitičar), Borna Sor (novinar) i Domagoj Zovak (novinar).

Nakon kratkog uvoda u diskusiju sa videom koji je prikazao najbitnija dešavanja iz regiona koje je pratila televizija N1, priliku da otvori panel imao je Jugoslav Ćosić koji je najpre postavio pitanje o situaciji i slobodi medija u regionu, te je odgovor ubrzo usledio od Dragoljuba Petrovića:

Generalno gledano, situacija je takva da u principu gotovo svi očekuju od vas da hvalite vlast prilikom gostovanja u medijima. Takođe, u Srbiji predsednik zna sve o medijima, dok mi satirični mediji nekako uvek nastradamo – ali eto ipak smo živi.

Nastavivši panel koji je ubrzo poprimio oblik prave predstave, Domagoj i Borna iz Hrvatske se slažu sa svojim sagovornicima da su danas samo jedan od problema medija uvrede i negativni komentari koji su već postali normalna stvar u susednoj zemlji, dok posebno treba obratiti pažnju na one koji dolaze iz službenih izvora. Komentarišući šaljivo nedavne parlamentarne izbore, njih dvojica dele stavove da Hrvatska ima zapravo italijanski model nestabilnosti, te da što više vlada pada ili se menja, to državi zapravo bolje ide:

Satirični sadržaj i retorika uvek moraju da pronađu svoj prostor u medijima, jer to je ono u čemu narod pronalazi beg od surove realnosti političke scene regiona.

Društvene mreže – novo mesto za raspravu

Nezaobilazna tema bile su i društvene mreže, sve popularnije pozivanje na proteste, okupljanje grupa i isticanje nekada čak i radikalnih stavova. Takođe, pitanje moderatora bilo je zašto se svi ti silni virtuelni protesti svedu na svega nekoliko ljudi? Ubrzo je usledio i odgovor panelista:

Ljudi profile na društvenim mrežama doživljavaju kao ono što žele da budu, a ne ono što stvarno jesu. Pozivanje na protest je samo trenutna frustracija korisnika na određeni problem. Oni na taj način nikada neće izaći na ulice. To su uglavnom klinci i mladi ljudi koji imaju višak vremena.

Weekend Media Festival
Prepuna sala i oduševljena publika pozdravila je svaku šalu i komentar panelista upućen političarima i medijima u regionu.

Nadovezavši se na sve veći trend botova koji je zahvatio kako društvene mreže, tako i elektronske medije u Srbiji, Tihomir Ladišić pravi poređenje istih sa ratištem kod Staljingrada, u trenucima kada započne rasprava o određenoj političkoj temi. Dragoljub Petrović „fenomen društvenih mreža“ bolje približava sledećim rečima u njegovom stilu:

Narod misli da su Facebook i Twitter delovi tajnih službi, to vam najbolje govori o nebulozama koje vladaju u društvu.

Tabloidi su naše društveno dno

Ipak, potvrdu da je Facebook moćan medijski alat daje Srđan Puhalo. Ovaj politički analitičar iz BiH kaže da je upravo na društvenim mrežama pronašao mesto za objavljivanje svojih analiza kada više nije bio poželjan u medijima, te da su kritičari koji svoje stavove dele putem mreža samo malobrojni čuvari nekih normalnih vrednosti.

„Naše političare muče društvene mreže, jer je to nešto virtuelno, nešto neopipljivo za njih, gde nemaju veliku kontrolu. Međutim za pojedinca, tačnije autora, uvek može biti opasno ako se pređe granica u retorici“, složili su se na kraju panelisti. Dakle, zaključak je da današnje medijsko dno regiona čine tabloidi, pojedini štampani mediji i oglasi, a da političku situaciju dodatno pogoršavaju različiti interesi, nesloga i komplikovani procesi dogovaranja.

Oduševljena publika u Rovinju i slični stavovi novinara iz bivših republika samo su položili nadu da bi satira u medijskom prostoru mogla da produži svoju ulogu – da nastavi da povezuje narode koji su nekada živeli u istim granicama.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

Dejan Nikolić (Content Insights): Publika jednom mediju ne sme da bude inventar koji prodaje oglašivačima

U eri kada Facebook, Amazon i Google drže 70% budžeta za digital, kako se mediji mogu izboriti za svoj kolač? Jednostavno - moraju da promene način na koji su do sada poslovali.

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Propustili ste

Tehnologija

Otvoren MarTech Challenge – regionalno takmičenje za marketing startape

Tehnološki startapi koji se bave primenom novih tehnologija u marketingu i komunikacijama u oblastima poput oglašavanja, veštačke inteligencije, mašinskog učenja, medija, društvenih mreža i slično pozvani su da se priključe takmičenju.

Karijere

Čime se bavi IT admin i da li je on zadužen za baš sve tehničke probleme u kompaniji?

IT administratori imaju multifunkcionalne zadatke radeći na održavanju sistema, mrežnih infrastruktura i sajber bezbednosti. Kako u realnim uslovima izgleda baviti se ovom profesijom?

Internet marketing

Nagrade možda nisu merilo uspeha, ali nisu loše ukoliko ste agencija koja želi da bira klijente

Kako Ovation BBDO gleda na nagrade iz prethodnog perioda i da li su one rezultovale povećanjem obima posla? Na pitanja Netokracije odgovara Nikola Parun, Head of PR & Digital u ovoj beogradskoj agenciji.

Startapi i poslovanje

BioSense lansirao PARSEC program poslovne akceleracije – ukupna vrednost fonda €2,5 miliona

Kako bi startapima i drugim malim i srednjim preduzećima omogućili pristup neophodnom kapitalu, znanju, tržištima i tehnologiji, evropski projekat PARSEC nudi biznis akceleraciju za tehnološke proizvode i inovacije iz tri sektora: prehrana, energija i životna sredina.

Startapi i poslovanje

EY na #CXZG: Zašto konsultantske kuće ulaze u oblast korisničkog iskustva?

Korisničko iskustvo postaje veći 'buzzword' od digitalne transformacije - toliki da i konsultantske kuće ulaze u ovu oblast. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima EY-a u Hrvatskoj.

Internet marketing

Effie 2019: Ove godine bez zlatnog priznanja, agencija Ovation BBDO osvojila najviše nagrada

Na ceremoniji koja je održana u Ateljeu 212, sinoć su dodeljene četiri srebrne i četiri bronzane Effie nagrade za najefektivnije marketinške kampanje koje su realizovane u Srbiji tokom prošle godine.