Može li satira u elektronskim medijima ponovo ujediniti naš brdoviti Balkan?

Sloboda medija često je pod znakom pitanja u regionu, a samim tim i satira - spona koja sve češće povezuje narode bivše Jugoslavije. O mentalitetu i shvatanjima ovdašnjih naroda, o uticaju društvenih mreža kao novog mesta za izražavanje političkih stavova i satire, govorili su analitičari, umetnici i novinari iz regiona tokom velike panel diskusije koja je održana u okviru poslednjeg dana Weekend Media Festivala u Rovinju.

Weekend Media Festival

Panel koji je nosio naziv „Sve što ste želeli da znate o komšijama, a niste ih nikada pitali“, održan je pod pokroviteljstvom televizije N1. Diskusiju su vodili novinari ovog medija iz Srbije, BiH i Hrvatske, tačnije Jugoslav Ćosić, Amir Zukić i Tihomir Ladišić.

Da sam događaj dobije karakter komedije, pobrinuli su se Dragoljub Ljubičić Mićko (glumac), Damir Nikšić (politički satirista), zatim Dragoljub Draža Petrović (glavni i odgovorni urednik lista Danas), Srđan Puhalo (politički analitičar), Borna Sor (novinar) i Domagoj Zovak (novinar).

Nakon kratkog uvoda u diskusiju sa videom koji je prikazao najbitnija dešavanja iz regiona koje je pratila televizija N1, priliku da otvori panel imao je Jugoslav Ćosić koji je najpre postavio pitanje o situaciji i slobodi medija u regionu, te je odgovor ubrzo usledio od Dragoljuba Petrovića:

Generalno gledano, situacija je takva da u principu gotovo svi očekuju od vas da hvalite vlast prilikom gostovanja u medijima. Takođe, u Srbiji predsednik zna sve o medijima, dok mi satirični mediji nekako uvek nastradamo – ali eto ipak smo živi.

Nastavivši panel koji je ubrzo poprimio oblik prave predstave, Domagoj i Borna iz Hrvatske se slažu sa svojim sagovornicima da su danas samo jedan od problema medija uvrede i negativni komentari koji su već postali normalna stvar u susednoj zemlji, dok posebno treba obratiti pažnju na one koji dolaze iz službenih izvora. Komentarišući šaljivo nedavne parlamentarne izbore, njih dvojica dele stavove da Hrvatska ima zapravo italijanski model nestabilnosti, te da što više vlada pada ili se menja, to državi zapravo bolje ide:

Satirični sadržaj i retorika uvek moraju da pronađu svoj prostor u medijima, jer to je ono u čemu narod pronalazi beg od surove realnosti političke scene regiona.

Društvene mreže – novo mesto za raspravu

Nezaobilazna tema bile su i društvene mreže, sve popularnije pozivanje na proteste, okupljanje grupa i isticanje nekada čak i radikalnih stavova. Takođe, pitanje moderatora bilo je zašto se svi ti silni virtuelni protesti svedu na svega nekoliko ljudi? Ubrzo je usledio i odgovor panelista:

Ljudi profile na društvenim mrežama doživljavaju kao ono što žele da budu, a ne ono što stvarno jesu. Pozivanje na protest je samo trenutna frustracija korisnika na određeni problem. Oni na taj način nikada neće izaći na ulice. To su uglavnom klinci i mladi ljudi koji imaju višak vremena.

Weekend Media Festival
Prepuna sala i oduševljena publika pozdravila je svaku šalu i komentar panelista upućen političarima i medijima u regionu.

Nadovezavši se na sve veći trend botova koji je zahvatio kako društvene mreže, tako i elektronske medije u Srbiji, Tihomir Ladišić pravi poređenje istih sa ratištem kod Staljingrada, u trenucima kada započne rasprava o određenoj političkoj temi. Dragoljub Petrović „fenomen društvenih mreža“ bolje približava sledećim rečima u njegovom stilu:

Narod misli da su Facebook i Twitter delovi tajnih službi, to vam najbolje govori o nebulozama koje vladaju u društvu.

Tabloidi su naše društveno dno

Ipak, potvrdu da je Facebook moćan medijski alat daje Srđan Puhalo. Ovaj politički analitičar iz BiH kaže da je upravo na društvenim mrežama pronašao mesto za objavljivanje svojih analiza kada više nije bio poželjan u medijima, te da su kritičari koji svoje stavove dele putem mreža samo malobrojni čuvari nekih normalnih vrednosti.

„Naše političare muče društvene mreže, jer je to nešto virtuelno, nešto neopipljivo za njih, gde nemaju veliku kontrolu. Međutim za pojedinca, tačnije autora, uvek može biti opasno ako se pređe granica u retorici“, složili su se na kraju panelisti. Dakle, zaključak je da današnje medijsko dno regiona čine tabloidi, pojedini štampani mediji i oglasi, a da političku situaciju dodatno pogoršavaju različiti interesi, nesloga i komplikovani procesi dogovaranja.

Oduševljena publika u Rovinju i slični stavovi novinara iz bivših republika samo su položili nadu da bi satira u medijskom prostoru mogla da produži svoju ulogu – da nastavi da povezuje narode koji su nekada živeli u istim granicama.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Analiza

Koje opcije za razvoj karijere imaju senior programeri?

Nekadašnje nepisano pravilo glasilo je: ako želiš više novca i privilegija, ideš u IT menadžment. Istražujemo kakve opcije seniori danas imaju na raspolaganju.

Startapi i poslovanje

Beogradski B2Bee automatizuje veleprodajni sektor – uz napredno SaaS rešenje

Sa osnivačima startapa B2Bee razgovaramo o rešenju za automatizaciju i organizaciju veleprodaje, širenju na druga tržišta i kako su za kratko vreme došli do 16 značajnih klijenata.

Startapi i poslovanje

Mogu li protesti zadržati Car:Go – prvu IT kompaniju koja je izašla na ulice?

Saga zvana Car:Go i dalje traje. Novi protesti protiv ministarke Mihajlović i blokiranje ulica najavljeni su za petak. Pitamo se - da li je ovo pravi potez?

Propustili ste

E-commerce

Ivan Kovačević o ‘omnichannel’ prodaji: Kako uspešno kombinovati ‘offline’ i ‘online’?

Direktor Digital Shopper hub-a u hrvatskoj agenciji Bruketa&Žinić&Grey sledeće nedelje na Webiz edukaciji govoriće o redefinisanju uloge fizičkog prodajnog mesta i spajanju 'online' i 'ofline' prodajnog sveta. Koji je njegov savet 'retaileri'-ima?

Karijere

Ladies of New Business: Zašto je preduzetništvo širi pojam od samostalnog vođenja biznisa?

Šesta po redu konferencija Ladies of News Business održana je juče u prostorijama ICT Hub-a. Tokom tročasovnog programa publika je imala priliku da sazna kako napraviti balans između privatnog i poslovnog života, kao i koliko je važno kontinuirano usavršavanje.

Startapi i poslovanje

Uprkos problemima u Srbiji, CarGo proširio svoje poslovanje – na Beč

Srpska softverska kompanija CarGo Technologies širi svoje poslovanje na još jedan evropski grad - Beč, čime će se naći rame uz rame sa svetski poznatim brendom Uber.

Gaming

Nikola Čavić: Osnovali smo SGA jer gejming zaslužuje poseban status u privredi Srbije

Gejming industrija u Srbiji iz godine u godinu raste i jedan je od značajnijih IT sektora u zemlji. Kako bi se dodatno osnažio razvoj video igara ali i esporta, pre godinu dana nastala je organizacija Serbia Games Association.

Gaming

Nacionalne lige su važan korak ka daljem razvoju esporta u regionu

Početkom godine najavljena je saradnja između turnirske platforme Challengermode i regionalnog organizatora takmičenja Fortune Esports koja za cilj ima rast amaterske esport scene u regionu - pre svega kroz sistem Nacionalnih Esport Liga.

Startapi i poslovanje

Startapi, prijavite se za inovacione vaučere u vrednosti do 800.000 dinara

Fond za inovacionu delatnost objavio je javni poziv za dodelu inovacionih vaučera mikro, malim i srednjim preduzećima ne bi li uz pomoć akademskog sektora poboljšali svoje proizvode i usluge.