Može li satira u elektronskim medijima ponovo ujediniti naš brdoviti Balkan?

Može li satira u elektronskim medijima ponovo ujediniti naš brdoviti Balkan?

Sloboda medija često je pod znakom pitanja u regionu, a samim tim i satira - spona koja sve češće povezuje narode bivše Jugoslavije. O mentalitetu i shvatanjima ovdašnjih naroda, o uticaju društvenih mreža kao novog mesta za izražavanje političkih stavova i satire, govorili su analitičari, umetnici i novinari iz regiona tokom velike panel diskusije koja je održana u okviru poslednjeg dana Weekend Media Festivala u Rovinju.

Weekend Media Festival

Panel koji je nosio naziv “Sve što ste želeli da znate o komšijama, a niste ih nikada pitali”, održan je pod pokroviteljstvom televizije N1. Diskusiju su vodili novinari ovog medija iz Srbije, BiH i Hrvatske, tačnije Jugoslav Ćosić, Amir Zukić i Tihomir Ladišić.

Da sam događaj dobije karakter komedije, pobrinuli su se Dragoljub Ljubičić Mićko (glumac), Damir Nikšić (politički satirista), zatim Dragoljub Draža Petrović (glavni i odgovorni urednik lista Danas), Srđan Puhalo (politički analitičar), Borna Sor (novinar) i Domagoj Zovak (novinar).

Nakon kratkog uvoda u diskusiju sa videom koji je prikazao najbitnija dešavanja iz regiona koje je pratila televizija N1, priliku da otvori panel imao je Jugoslav Ćosić koji je najpre postavio pitanje o situaciji i slobodi medija u regionu, te je odgovor ubrzo usledio od Dragoljuba Petrovića:

Generalno gledano, situacija je takva da u principu gotovo svi očekuju od vas da hvalite vlast prilikom gostovanja u medijima. Takođe, u Srbiji predsednik zna sve o medijima, dok mi satirični mediji nekako uvek nastradamo – ali eto ipak smo živi.

Nastavivši panel koji je ubrzo poprimio oblik prave predstave, Domagoj i Borna iz Hrvatske se slažu sa svojim sagovornicima da su danas samo jedan od problema medija uvrede i negativni komentari koji su već postali normalna stvar u susednoj zemlji, dok posebno treba obratiti pažnju na one koji dolaze iz službenih izvora. Komentarišući šaljivo nedavne parlamentarne izbore, njih dvojica dele stavove da Hrvatska ima zapravo italijanski model nestabilnosti, te da što više vlada pada ili se menja, to državi zapravo bolje ide:

Satirični sadržaj i retorika uvek moraju da pronađu svoj prostor u medijima, jer to je ono u čemu narod pronalazi beg od surove realnosti političke scene regiona.

Društvene mreže – novo mesto za raspravu

Nezaobilazna tema bile su i društvene mreže, sve popularnije pozivanje na proteste, okupljanje grupa i isticanje nekada čak i radikalnih stavova. Takođe, pitanje moderatora bilo je zašto se svi ti silni virtuelni protesti svedu na svega nekoliko ljudi? Ubrzo je usledio i odgovor panelista:

Ljudi profile na društvenim mrežama doživljavaju kao ono što žele da budu, a ne ono što stvarno jesu. Pozivanje na protest je samo trenutna frustracija korisnika na određeni problem. Oni na taj način nikada neće izaći na ulice. To su uglavnom klinci i mladi ljudi koji imaju višak vremena.

Prepuna sala i oduševljena publika pozdravila je svaku šalu i komentar panelista upućen političarima i medijima u regionu. Weekend Media Festival

Nadovezavši se na sve veći trend botova koji je zahvatio kako društvene mreže, tako i elektronske medije u Srbiji, Tihomir Ladišić pravi poređenje istih sa ratištem kod Staljingrada, u trenucima kada započne rasprava o određenoj političkoj temi. Dragoljub Petrović “fenomen društvenih mreža” bolje približava sledećim rečima u njegovom stilu:

Narod misli da su Facebook i Twitter delovi tajnih službi, to vam najbolje govori o nebulozama koje vladaju u društvu.

Tabloidi su naše društveno dno

Ipak, potvrdu da je Facebook moćan medijski alat daje Srđan Puhalo. Ovaj politički analitičar iz BiH kaže da je upravo na društvenim mrežama pronašao mesto za objavljivanje svojih analiza kada više nije bio poželjan u medijima, te da su kritičari koji svoje stavove dele putem mreža samo malobrojni čuvari nekih normalnih vrednosti.

“Naše političare muče društvene mreže, jer je to nešto virtuelno, nešto neopipljivo za njih, gde nemaju veliku kontrolu. Međutim za pojedinca, tačnije autora, uvek može biti opasno ako se pređe granica u retorici”, složili su se na kraju panelisti. Dakle, zaključak je da današnje medijsko dno regiona čine tabloidi, pojedini štampani mediji i oglasi, a da političku situaciju dodatno pogoršavaju različiti interesi, nesloga i komplikovani procesi dogovaranja.

Oduševljena publika u Rovinju i slični stavovi novinara iz bivših republika samo su položili nadu da bi satira u medijskom prostoru mogla da produži svoju ulogu – da nastavi da povezuje narode koji su nekada živeli u istim granicama.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Intervju

Neubase olakšava online otvaranje firme u SAD-u za nerezidente uz prilagođene cene

Kompanija Neubase bavi se osnivanjem LLC preduzeća u SAD-u za nerezidente, sa posebnim fokusom na preduzetnike sa Balkana. Mi smo imali priliku da u velikom intervjuu razgovaramo sa osnivačima ove kompanije.

Office Talks Podcast

Da li je novi Hladni rat u toku?

Šta se dešava u odnosu SAD-a i Kine i da li se Rusija meša u izbore u Americi? Samo su neka od pitanja na koja smo dali odgovor u 187. epizodi Office Talks podkasta!

Gaming

Legende gejming industrije na ovogodišnjoj For the Win! konferenciji

SGA će 29. i 30. maja u Beogradu domaćoj i evropskoj gejming zajednici ponuditi uzbudljiv program sa više od 40 govornika, istaknutih predstavnika vodećih globalnih kompanija.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Trickest: Etičko hakovanje i ofanzivni cybersecurity

U 190. epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo sa Nenadom Zarićem i Mihailom Tomićem, osnivačima startapa Trickest, koji su nam govorili o njegovom nastanku, cybersecurity industriji i etičkom hakovanju.

Startapi i poslovanje

Američki Autodesk akvizirao je novosadski Wonder Dynamics!

Wonder Dynamics akviziran je od strane američkog giganta za 3D animaciju, koji je ovaj potez objavio u jučerašnjem saopštenju na svom zvaničnom sajtu.

Internet marketing

AdEx 2023: Na digitalno oglašavanje u Srbiji potrošeno je €106,6 miliona

U sklopu Digital Day konferencije koju organizuje IABSerbia tradicionalno su predstavljeni rezultati AdEx istraživanja za 2023. godinu.

Intervju

NextSilicon razvija moćni čip za mnoge industrije i zapošljava nove IT stručnjake u Srbiji

Današnji svet počiva na hardverskim i softverskim sistemima i sigurno je da će budućnost modernog društva nastaviti da se bazira na sofisticiranim čipovima koji će pokretati globalnu industriju. Jedno od takvih rešenja razvija se i u Srbiji, tačnije u kompaniji NextSilicon.

Novost

Druga ETH Belgrade konferencija: Srbija ponovo centar okupljanja Web3 zajednice

Nakon velikog uspeha prve konferencije održane 2023. godine, druga po redu konferencija ETH Belgrade će se održati od 3. do 5. juna 2024.

Ekskluzivno

TS Ventures uložio u Reputeo i Mindsmiths — vodeće regionalne AI startape

Srpski investicioni fond Telekom Ventures podržao je domaći Reputeo i hrvatski Mindsmiths, prepoznavši njihov potencijal za globalni rast na polju veštačke inteligencije.