Može li satira u elektronskim medijima ponovo ujediniti naš brdoviti Balkan?

Može li satira u elektronskim medijima ponovo ujediniti naš brdoviti Balkan?

Sloboda medija često je pod znakom pitanja u regionu, a samim tim i satira - spona koja sve češće povezuje narode bivše Jugoslavije. O mentalitetu i shvatanjima ovdašnjih naroda, o uticaju društvenih mreža kao novog mesta za izražavanje političkih stavova i satire, govorili su analitičari, umetnici i novinari iz regiona tokom velike panel diskusije koja je održana u okviru poslednjeg dana Weekend Media Festivala u Rovinju.

Weekend Media Festival

Panel koji je nosio naziv „Sve što ste želeli da znate o komšijama, a niste ih nikada pitali“, održan je pod pokroviteljstvom televizije N1. Diskusiju su vodili novinari ovog medija iz Srbije, BiH i Hrvatske, tačnije Jugoslav Ćosić, Amir Zukić i Tihomir Ladišić.

Da sam događaj dobije karakter komedije, pobrinuli su se Dragoljub Ljubičić Mićko (glumac), Damir Nikšić (politički satirista), zatim Dragoljub Draža Petrović (glavni i odgovorni urednik lista Danas), Srđan Puhalo (politički analitičar), Borna Sor (novinar) i Domagoj Zovak (novinar).

Nakon kratkog uvoda u diskusiju sa videom koji je prikazao najbitnija dešavanja iz regiona koje je pratila televizija N1, priliku da otvori panel imao je Jugoslav Ćosić koji je najpre postavio pitanje o situaciji i slobodi medija u regionu, te je odgovor ubrzo usledio od Dragoljuba Petrovića:

Generalno gledano, situacija je takva da u principu gotovo svi očekuju od vas da hvalite vlast prilikom gostovanja u medijima. Takođe, u Srbiji predsednik zna sve o medijima, dok mi satirični mediji nekako uvek nastradamo – ali eto ipak smo živi.

Nastavivši panel koji je ubrzo poprimio oblik prave predstave, Domagoj i Borna iz Hrvatske se slažu sa svojim sagovornicima da su danas samo jedan od problema medija uvrede i negativni komentari koji su već postali normalna stvar u susednoj zemlji, dok posebno treba obratiti pažnju na one koji dolaze iz službenih izvora. Komentarišući šaljivo nedavne parlamentarne izbore, njih dvojica dele stavove da Hrvatska ima zapravo italijanski model nestabilnosti, te da što više vlada pada ili se menja, to državi zapravo bolje ide:

Satirični sadržaj i retorika uvek moraju da pronađu svoj prostor u medijima, jer to je ono u čemu narod pronalazi beg od surove realnosti političke scene regiona.

Društvene mreže – novo mesto za raspravu

Nezaobilazna tema bile su i društvene mreže, sve popularnije pozivanje na proteste, okupljanje grupa i isticanje nekada čak i radikalnih stavova. Takođe, pitanje moderatora bilo je zašto se svi ti silni virtuelni protesti svedu na svega nekoliko ljudi? Ubrzo je usledio i odgovor panelista:

Ljudi profile na društvenim mrežama doživljavaju kao ono što žele da budu, a ne ono što stvarno jesu. Pozivanje na protest je samo trenutna frustracija korisnika na određeni problem. Oni na taj način nikada neće izaći na ulice. To su uglavnom klinci i mladi ljudi koji imaju višak vremena.

Weekend Media Festival
Prepuna sala i oduševljena publika pozdravila je svaku šalu i komentar panelista upućen političarima i medijima u regionu.

Nadovezavši se na sve veći trend botova koji je zahvatio kako društvene mreže, tako i elektronske medije u Srbiji, Tihomir Ladišić pravi poređenje istih sa ratištem kod Staljingrada, u trenucima kada započne rasprava o određenoj političkoj temi. Dragoljub Petrović „fenomen društvenih mreža“ bolje približava sledećim rečima u njegovom stilu:

Narod misli da su Facebook i Twitter delovi tajnih službi, to vam najbolje govori o nebulozama koje vladaju u društvu.

Tabloidi su naše društveno dno

Ipak, potvrdu da je Facebook moćan medijski alat daje Srđan Puhalo. Ovaj politički analitičar iz BiH kaže da je upravo na društvenim mrežama pronašao mesto za objavljivanje svojih analiza kada više nije bio poželjan u medijima, te da su kritičari koji svoje stavove dele putem mreža samo malobrojni čuvari nekih normalnih vrednosti.

„Naše političare muče društvene mreže, jer je to nešto virtuelno, nešto neopipljivo za njih, gde nemaju veliku kontrolu. Međutim za pojedinca, tačnije autora, uvek može biti opasno ako se pređe granica u retorici“, složili su se na kraju panelisti. Dakle, zaključak je da današnje medijsko dno regiona čine tabloidi, pojedini štampani mediji i oglasi, a da političku situaciju dodatno pogoršavaju različiti interesi, nesloga i komplikovani procesi dogovaranja.

Oduševljena publika u Rovinju i slični stavovi novinara iz bivših republika samo su položili nadu da bi satira u medijskom prostoru mogla da produži svoju ulogu – da nastavi da povezuje narode koji su nekada živeli u istim granicama.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Kako Digitalna zajednica vidi efekte zakonskih izmena paušala – i šta predlaže kao rešenje?

Sa Aleksandrom Lugonjom, predsednikom Upravnog odbora Digitalne zajednice, razgovaramo o potencijalnim negativnim efektima koje će izmene paušalnog preduzetništva ostaviti na domaću IT industriju, njihovim saniranjem i budućim planovima ove organizacije.

Gaming

Humanitarni CS:GO turnir obezbediće 1.000.000+ dinara za organizacije koje pomažu medicinske radnike

Kompanija Quantox Technology organizuje online CS:GO humanitarni turnir od 4. do 5. aprila za domaće IT kompanije sa ciljem da se pomogne medicinskim radnicima u borbi protiv pandemije korona virusa.

Mobilno

Potvrđeno: App Store stiže u Srbiju početkom aprila!

Momenat koji smo toliko dugo čekali konačno je tu. Obrativši se iOS developerima, Apple je potvrdio dolazak App Store prodavnice za 20 novih zemalja među kojima je (konačno) i Srbija.

Propustili ste

Kultura 2.0

Pandemija nije ‘sahranila’ naše konferencije iako su organizatori svesni da neće biti lako

Organizatori konferencija poručuju da prate razvoj situacije i da se nadaju pozitivnijem ishodu u drugoj polovini godine. Za najveći broj virtuelne konferencije jednostavno nisu opcija.

Tehnologija

Više od 80 rešenja stiglo na adresu Ministarstva inovacija u okviru inicijative ‘Budi I TI heroj’

Ministarstvo inovacija i tehnološkog razvoja prošle nedelje pozvalo je IT kompanije, organizacije i preduzetnike da se priključe inicijativi 'Budi I Ti Heroj' sa ciljem da se razviju visoko tehnološka rešenja za borbu protiv COVD-19 pandemije.

E-commerce

Upoznajte Yemoru, beogradsku e-commerce agenciju koja globalno iskustvo želi da primeni i na domaće klijente

Da li ste čuli za ime Yemora? Ukoliko je vaš posao e-commerce, možda znate za beogradsku agenciju koja razvija Magento rešenja za neke od najvećih globalnih klijenata.

Društvene mreže

TikTok postaje El Dorado za brendove – hoće li ga domaće agencije i kompanije iskoristiti?

Ako vas TikTok manija još uvek nije uhvatila, spremite se - pogotovo ukoliko dolazite iz oblasti marketinga. Jer, kako nam otkrivaju popularni TikTokeri (koji pritom rade u agencijama), ovo je velika prilika za mnoge brendove da se približe novoj publici.

Gaming

U vreme pandemije domaće iGaming kompanije beleže značajan rast – do 2025. industrija bi mogla da vredi $103 milijarde

Ograničeno vreme kretanja tokom pandemije otvorilo je nove aktivnosti za ljude širom sveta. Značajan rast beleži i 'online gambling' o čijem smo rastu i stanju na tržištu razgovarali sa predstavnicima domaćih iGaming kompanija.

Startapi i poslovanje

Sada nije vreme za strahove jer najbolja prilika za oporavak SME sektora leži u digitalnim servisima

Svedoci smo instant digitalizacije mnogobrojnih poslova i zanimanja izazvanih pandemijom COVID-19 virusa. O tome kako se mali i srednji biznisi mogu uspešno nositi sa ovim promenama - razgovaramo sa osnivačem kompanije SuperHosting.rs.