Može li satira u elektronskim medijima ponovo ujediniti naš brdoviti Balkan?

Može li satira u elektronskim medijima ponovo ujediniti naš brdoviti Balkan?

Sloboda medija često je pod znakom pitanja u regionu, a samim tim i satira - spona koja sve češće povezuje narode bivše Jugoslavije. O mentalitetu i shvatanjima ovdašnjih naroda, o uticaju društvenih mreža kao novog mesta za izražavanje političkih stavova i satire, govorili su analitičari, umetnici i novinari iz regiona tokom velike panel diskusije koja je održana u okviru poslednjeg dana Weekend Media Festivala u Rovinju.

Weekend Media Festival

Panel koji je nosio naziv “Sve što ste želeli da znate o komšijama, a niste ih nikada pitali”, održan je pod pokroviteljstvom televizije N1. Diskusiju su vodili novinari ovog medija iz Srbije, BiH i Hrvatske, tačnije Jugoslav Ćosić, Amir Zukić i Tihomir Ladišić.

Da sam događaj dobije karakter komedije, pobrinuli su se Dragoljub Ljubičić Mićko (glumac), Damir Nikšić (politički satirista), zatim Dragoljub Draža Petrović (glavni i odgovorni urednik lista Danas), Srđan Puhalo (politički analitičar), Borna Sor (novinar) i Domagoj Zovak (novinar).

Nakon kratkog uvoda u diskusiju sa videom koji je prikazao najbitnija dešavanja iz regiona koje je pratila televizija N1, priliku da otvori panel imao je Jugoslav Ćosić koji je najpre postavio pitanje o situaciji i slobodi medija u regionu, te je odgovor ubrzo usledio od Dragoljuba Petrovića:

Generalno gledano, situacija je takva da u principu gotovo svi očekuju od vas da hvalite vlast prilikom gostovanja u medijima. Takođe, u Srbiji predsednik zna sve o medijima, dok mi satirični mediji nekako uvek nastradamo – ali eto ipak smo živi.

Nastavivši panel koji je ubrzo poprimio oblik prave predstave, Domagoj i Borna iz Hrvatske se slažu sa svojim sagovornicima da su danas samo jedan od problema medija uvrede i negativni komentari koji su već postali normalna stvar u susednoj zemlji, dok posebno treba obratiti pažnju na one koji dolaze iz službenih izvora. Komentarišući šaljivo nedavne parlamentarne izbore, njih dvojica dele stavove da Hrvatska ima zapravo italijanski model nestabilnosti, te da što više vlada pada ili se menja, to državi zapravo bolje ide:

Satirični sadržaj i retorika uvek moraju da pronađu svoj prostor u medijima, jer to je ono u čemu narod pronalazi beg od surove realnosti političke scene regiona.

Društvene mreže – novo mesto za raspravu

Nezaobilazna tema bile su i društvene mreže, sve popularnije pozivanje na proteste, okupljanje grupa i isticanje nekada čak i radikalnih stavova. Takođe, pitanje moderatora bilo je zašto se svi ti silni virtuelni protesti svedu na svega nekoliko ljudi? Ubrzo je usledio i odgovor panelista:

Ljudi profile na društvenim mrežama doživljavaju kao ono što žele da budu, a ne ono što stvarno jesu. Pozivanje na protest je samo trenutna frustracija korisnika na određeni problem. Oni na taj način nikada neće izaći na ulice. To su uglavnom klinci i mladi ljudi koji imaju višak vremena.

Prepuna sala i oduševljena publika pozdravila je svaku šalu i komentar panelista upućen političarima i medijima u regionu. Weekend Media Festival

Nadovezavši se na sve veći trend botova koji je zahvatio kako društvene mreže, tako i elektronske medije u Srbiji, Tihomir Ladišić pravi poređenje istih sa ratištem kod Staljingrada, u trenucima kada započne rasprava o određenoj političkoj temi. Dragoljub Petrović “fenomen društvenih mreža” bolje približava sledećim rečima u njegovom stilu:

Narod misli da su Facebook i Twitter delovi tajnih službi, to vam najbolje govori o nebulozama koje vladaju u društvu.

Tabloidi su naše društveno dno

Ipak, potvrdu da je Facebook moćan medijski alat daje Srđan Puhalo. Ovaj politički analitičar iz BiH kaže da je upravo na društvenim mrežama pronašao mesto za objavljivanje svojih analiza kada više nije bio poželjan u medijima, te da su kritičari koji svoje stavove dele putem mreža samo malobrojni čuvari nekih normalnih vrednosti.

“Naše političare muče društvene mreže, jer je to nešto virtuelno, nešto neopipljivo za njih, gde nemaju veliku kontrolu. Međutim za pojedinca, tačnije autora, uvek može biti opasno ako se pređe granica u retorici”, složili su se na kraju panelisti. Dakle, zaključak je da današnje medijsko dno regiona čine tabloidi, pojedini štampani mediji i oglasi, a da političku situaciju dodatno pogoršavaju različiti interesi, nesloga i komplikovani procesi dogovaranja.

Oduševljena publika u Rovinju i slični stavovi novinara iz bivših republika samo su položili nadu da bi satira u medijskom prostoru mogla da produži svoju ulogu – da nastavi da povezuje narode koji su nekada živeli u istim granicama.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Index Health osigurao dodatnih $3 miliona investicije za unapređenje proizvoda

Startap domaćeg osnivača Luke Ivićevića, Index Health iz Majamija, koji nudi usluge telemedicine zasnovane na personalizovanim podacima pacijenata, podigao je novih $3 miliona u 'seed' rundi investiranja.

Karijere

Borislav Vesnić: I game dev industrija u Srbiji se suočava sa otkazima, ali i dalje je u blagom porastu

Visoki porezi i nedostatak mentorstva u vođenju biznisa i dalje su glavni neprijatelji domaće gejming industrije, kaže Borislav Vesnić, jedan od osnivača Tricoman Studios. O tome, ali i o drugim izazovima (i dobrim stranama) njegovog preduzetničkog puta sa njim razgovaramo u intervjuu koji sledi.

Tehnologija

Mislav Malenica: Razvoj veštačke inteligencije nije uticao na otkaze u IT industriji

Mislav Malenica, osnivač AI startapa Mindsmiths i potpredsednik organizacije Cro AI, na ovogodišnjem Weekend Media Festivalu bio je jedan od panelista, a u intervjuu za Netokraciju objasnio je zašto veštačka inteligencija ne može zameniti ljude i kako takav stav štetno utiče na njen razvoj.

Propustili ste

Intervju

Decenter u Srbiji pokreće R&D odeljenje sa ciljem razvoja novih naprednih Web3 rešenja

R&D kompanije Decenter podrazumeva grupu hakera koji imaju slobodu da istražuju, rešavaju probleme i stvaraju nova rešenja bez mnogo brige o biznisu, rokovima ili tržištu.

Sponzorisano

Kako je domaći startap Hunch postao prepoznatljiv brend u Holandiji

Hunch već drugu godinu za redom sponzoriše Dutch Search Awards, dodelu nagrada za najbolje holandske marketinške agencije, koja se održava u Utrehtu. Ove godine se vraćamo bogatiji za tri nagrade koje je osvojila agencija sa kojom radimo, i sa misijom da uspostavimo dominaciju na holandskom tržištu.

Startapi i poslovanje

Srpsko-nemački randevu.tech zatvorio ‘pre-seed’ investiciju od € 325.000

ICT Hub Venture, TS Ventures Fond i Earlybird Vision Lab inkubator udruženo su investirali u randevu.tech - tehnološku kompaniju sa sedištem u Berlinu i Beogradu koja transformiše način na koje kompanije grade i razvijaju B2B marketplace rešenja i digitalne proizvode.

Office Talks Podcast

Stanje IT industrije i odnos programera prema HR-u

U 169. epizodi Office Talks podkasta sa Ivom Marinković (Smallpdf) i Anom Golobočanin (Daon), analiziramo trenutno stanje na IT tržištu kao i probleme sa kojima se susreću tehnološke kompanije.

Karijere

Popunite anketu o transparentnosti IT plata u Srbiji

Inicijativa "Anketa o platama - Transparentnost zarada u IT industriji" biće anonimna, a pokrenuta je sa ciljem unapređenja transparentnosti i otvorenosti unutar srpske IT zajednice.

Novost

Trickest lansira javnu verziju svoje platforme za orkestraciju security workflow-a

Trickest, startap koji posluje u domenu automatizacije cybersecurity procesa, lansirao je svima dostupnu verziju svoje platforme za orkestraciju security workflow-a.