Internet kupovina u Srbiji raste - novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Internet kupovina u Srbiji raste – novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Zorana Milidrag u razgovoru za Netokraciju otkriva kako je nastala prva eCommerce Asocijacija u Srbiji, koji su ciljevi udruženja i zašto je za dalji i brži rast potrebno okupiti sve ključne igrače na tržištu.

Kada šira javnost govori o Internet trgovini u Srbiji, najčešće je to u kontekstu čuvene „cigle u paketu“ ili prevara koje danas statistički gotovo i da ne postoje, ali i dalje zauzimaju naslovne stranice domaćih medija – jer prevare su provokativne, izazivaju pažnju, a samim tim i klik.

Uprkos svemu, Internet trgovina u Srbiji raste. Sve je više ljudi koji se odlučuju za kupovinu iz udobnosti sopstvenog doma ili u pokretu (putem pametnog telefona). Potencijal online trgovine prepoznali su i trgovci, stoga ne treba da nas čudi to što naši sugrađani troše sve više novca na robu i usluge koje kupuju putem Interneta. Ohrabrujuć je i podatak Narodne Banke Srbije koji kaže je u toku 2018. godine 2,2 miliona građana Srbije posedovalo mogućnost plaćanja putem Interneta zahvaljujući karticama svojih banaka, a taj broj je gotovo tri puta veći od broja kartica u 2012. godini.

Svi indikatori govore nam da se e-commerce segment u Srbiji razvija, ali kako i koliko? Kako mu pomoći da taj rast bude još brži i stabilniji? Kako prikazati prave podatke i kako okupiti sve igrače na domaćem tržištu – velike i male web shop-ove, banke, third party payment provajdere, kurirske službe, kao i IT firme koje se bave implementacijom rešenja za online naplatu?

Na ova, ali i mnoga druga pitanja, odgovor nam daje novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije na čijem se čelu nalazi prva dama srpskog e-commercea, Zorana Milidrag, a koju prati Upravni odbor. Sa Zoranom razgovaramo o Asocijaciji, članstvu i ciljevima udruženja koje je u startu prepoznao i podržao USAID kao jedan od ključnih projekata za razvoj Internet trgovine u Srbiji.

Odakle je potekla ideja za osnivanje eCommerce Asocijacije u Srbiji?

Zorana: Ideja je potekla kroz sinergiju višestrukih potreba digitalnog ekosistema. Sa jedne strane imali smo potrebu za udruživanjem zbog razmene iskustva između svih nas koji se bavimo Internet trgovinom, a zatim se pojavila i potreba za edukacijom poslovnog okruženja, ali i stanovništva.

Pored toga dobili smo poziv UNCTAD-a za učešće na događaju E-commerce Week u Ženevi kada je bilo neophodno da zastupamo poslovnu zajednicu kod donošenja zakona u oblasti elektronske trgovine. Sve ovo doprinelo je da se okupi ekipa stručnjaka i odvoji vreme da se pozabavi problemima i rešenjima koji mogu da unaprede domaću e-commerce scenu.

Koji su primarni ciljevi Asocijacije? Da li je ona okrenuta samo velikim prodavnicama ili i manje trgovine mogu da pronađu svoje mesto u udruženju?

Zorana: Primarni ciljevi eCommerce Asocijacije Srbije jesu zastupanje svih činioca digitalnog sistema koji doprinose prodaji preko Interneta. Pod ovim mislim na trgovce, kurirske službe, platne institucije, developerske kuće, marketinške agencije, medijske kuće i sve one koji smatraju da mogu da doprinesu razvoju e-commerca.

Moram da napomenem da je Asocijacija tu i zbog potrošača jer nam je jako važno i njihovo iskustvo, kako bismo bili u stanju da unapredimo poslovanje svih naših članova. Iako se često čuje podela na male i velike shop-ove, svaki on njih je podjednako važan jer svako iskustvo Internet prodaje za potrošača je presudno – upravo zato smo svi mi dužni da radimo po predviđenim standardima.

Iz tog razloga Asocijacija kao deo članstva predviđa kontrolu kroz evropski trustmark SafeShop jer na taj način trgovci mogu da znaju koji su standardi koje moraju da ispoštuju, dok potrosači u svakom trenutku mogu da se požale ukoliko je usluga kupovine ispod standarda.

Kako bi opisala tržište Internet trgovine u Srbiji u ovom trenutku? Čini se da ne postoje referentni brojevi pomoću kojih bismo mogli da pratimo razvoj iz godine u godinu?

Zorana: Mapiranje e-commerce tržišta predstavlja važnu početnu tačku za sva dalja unapređenja. U ovom momentu većina web prodavnica deo su ukupne prodaje jedne kompanije i ne prikazuju se zasebni rezultati. Takođe imamo puno malih shop-ova, ali ne i preciznu statistiku.

Kako bismo unapredili tržište, podstakli ljude da se bave e-commercom i podstakli ulaganja, potrebno je da precizno znamo gde smo sada, ali i koji su nam potencijali – kao i da pratimo razvoj iz godine u godinu. Pored toga, postoje istraživanja i mapiranja svetskog e-commerce tržišta koje sprovodi E-commerce Foundation Europe na kojem je Srbija bez podataka – dakle potpuna crna rupa! Na ovaj način šaljemo pogrešnu sliku da u Srbiji ne postoji e-commerce tržište.

Jedan od primarnih zadataka Asocijacije jeste i uključivanje malih trgovaca, te novih oblika prodavnica koje se u ovom trenutku nalaze u sivoj zoni. Budući da ECS ima jaku podršku Ministarstva trgovine, možemo li očekivati otvoreniju diskusiju o modelima uključivanja i takvih prodavnica u legalne tokove?

Zorana: Činjenica je da postoji siva zona u Internet trgovini. Od toga ne možemo da pobegnemo.

Međutim, primetila sam da postoji još više onih koji bi poslovali legalno, ali nisu sigurni šta sve treba da urade da bi se to zaista i desilo. Zato je zadatak Asocijacije da edukuje potrošače kako i od koga bezbedno da kupuju, da edukuje prodavce kako da posluju legalno i svakako da pomogne u suzbijanju onih koji Internet koriste za negelanu trgovinu.

Saradnja sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija posebno je važna zbog ove oblasti. Sa jedne strane MTTT se zalaže za razbijanje barijera za razvoj e-commercea u Srbiji i partnerski radimo, zajedno sa USAID Growth Project, tako da se ciljevi novoosnovane eCommerce Asocijacije apsolutno poklapaju sa ciljevima MTTT.

Rad Asocijacije u startu je podržao USAID. Možeš li nam reći o kakvom je partnerstvu reč i koliko je ono značajno za Asocijaciju?

Zorana: Kada imate ekipu entuzijasta koji se zalažu za unapređenje jednog segmenta poslovanja, to je dobar početak za jednu inicijativu poput eCommerce Asocijacije Srbije. Nakon toga potrebna je spona sa ljudima koji vas razumeju i koji su spremni da pomognu.

Upravo to se desilo nakon inicijalnog sastanka sa timom koji vodi USAID Growth Project. Meni je lično bila velika čast za upoznam ljude koji su spremni za toliko zalaganje iako oni nisu komercijalno vezani za tu oblast. Prava je sreća za Asocijaciju to što za partnere imamo ekipu iz USAID-a, ali i ljude iz MTTT koji žele da čuju poslovni sektor i pomognu nam da obavljamo naš posao.

Kada možemo očekivati otvaranje pristupnica za članove? Koji će to modeli pristupanja biti ponuđeni?

Zorana: Pristupnice su zvanično otvorene za 2 različita tipa članstva – partnersko i regularno. Želimo da se fokusiramo pre svega na edukaciju naših članova, nudeći im popuste za programe i događaje koje Asocijacija planira organizuje u bliskoj budućnosti. Specijalizovane obuke će držati eksperti iz svih oblasti e-commerca.

Članovi Asocijacije će takođe imati priliku da promovišu svoje poslovanje kroz rad ECS, ali i da budu okruženi ekspertima koji će prenositi svoja znanja iz struke. Širićemo interese svih činioca e-commerce ekosistema, tako da će članovi imati priliku da budu na izvoru svih inicijativa koje će voditi ka pozitivnoj promeni u industriji.

Više o detaljima tipova pristupnica, možete pogledati na web stranici Asocijacije – a ukoliko želite da nas kontaktirate, bićemo tu da odgovorimo na sva vaša pitanja.

Šta možemo očekivati na kick-off događaju kada će ECS biti i zvanično predstavljen?

Zorana: Kick-off događaj Asocijacije zakazan je za 13. juna u Beogradu. Na samom događaju predstaviće se organizacije koje su učestvovale u stvaranju eCommerce Asocijacije Srbije i koji se zalažu za unapređenje e-commerce tržišta Srbije.

Tu će svakako biti i naši partneri iz USAID-a, MTTT, UNDP-a, ali i keynote govornici iz E-commerce Foundation Europe, kao i dva zanimljiva panela. Očekujemo okupljanje ljudi iz domena digitalne trgovine u Srbiji, sa namerom da se svi zajedno umrežimo i proslavimo lansiranje jedne inicijative kao što je ECS!


Rad eCommerce Asocijacije Srbije pratite na sajtu udruženja, a za najnovije vesti vezane za Asocijaciju, istraživanja i članstva prijavite se i na zvaničan newsletter!

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Karijere

Kako dobiti posao u Guglu na poziciji programera – otkriva nam Darinka Zečević

Profesionalni put i potraga za poslom može nas odvesti na različite krajeve sveta. Međutim, kako izgleda razvijati karijeru i život u Irskoj, zemlji koja važi za drugu državu na svetu po izvozu softverskih usluga?

Kultura 2.0

Da li su IT firme u Srbiji dovoljno društveno odgovorne?

Kompanija Devtech donirala je 50 računara i propratne opreme neprofitnim organizacijama, što nam je povod da se zapitamo da li na nivou industrije radimo dovoljno da vratimo društvu iz kog potičemo.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Želite nekog ko će se brinuti o vašem domu? Podržite ‘crowdfunding’ kampanju domaćeg startapa Uradi-zaradi

Tim iza startapa Uradi-zaradi pokrenuo je 'crowdfunding' kampanju na sajtu Indiegogo u okviru koje potražuju sredstva za unapređenje projekta Home Managera - kako bi do kraja godine zaposlili 20 mladih samohranih majki u Beogradu. 

Gaming

Sport Klub Esports novi je TV kanal koji će popularizovati regionalni gejming – kod ‘offline’ publike

Pitali smo osnivača Fortune Esports zašto su pokrenuli televizijski kanal i kako će on pomoći u razvoju regionalne esport scene.

Startapi i poslovanje

Život posle hakatona

Hakatoni se u domaćoj IT zajednici percipiraju kao prilika za mlade i talentovane timove da pokažu svoje tehničko i biznis znanje prilikom kreiranja novih proizvoda. Međutim, da li je život posle hakatona jednostavan ili pravi izazovi slede tek nakon što tim primi 'veliki ček'?

Digitalni mediji

Instagram dominira – sa njim i želja domaćih izdavača da se približe publici i Generaciji Z

Na koji način domaći mediji koriste Instagram i druge kanale kako bi informisali, zabavili i edukovali mlađu publiku?

Kultura 2.0

Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Zašto je sve oko nas postalo jednolično, unificirano, predvidljivo i nimalo autentično?

E-commerce

Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je u e-commerce ušao – slučajno

Jedan Novosađanin, potraga za praktičnim rancem i slučajni susret sa Kickstarter kampanjom neke holandske firme bili su dovoljni da Srbija dobije Bobana.