Internet kupovina u Srbiji raste - novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Internet kupovina u Srbiji raste – novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Zorana Milidrag u razgovoru za Netokraciju otkriva kako je nastala prva eCommerce Asocijacija u Srbiji, koji su ciljevi udruženja i zašto je za dalji i brži rast potrebno okupiti sve ključne igrače na tržištu.

Kada šira javnost govori o Internet trgovini u Srbiji, najčešće je to u kontekstu čuvene „cigle u paketu“ ili prevara koje danas statistički gotovo i da ne postoje, ali i dalje zauzimaju naslovne stranice domaćih medija – jer prevare su provokativne, izazivaju pažnju, a samim tim i klik.

Uprkos svemu, Internet trgovina u Srbiji raste. Sve je više ljudi koji se odlučuju za kupovinu iz udobnosti sopstvenog doma ili u pokretu (putem pametnog telefona). Potencijal online trgovine prepoznali su i trgovci, stoga ne treba da nas čudi to što naši sugrađani troše sve više novca na robu i usluge koje kupuju putem Interneta. Ohrabrujuć je i podatak Narodne Banke Srbije koji kaže je u toku 2018. godine 2,2 miliona građana Srbije posedovalo mogućnost plaćanja putem Interneta zahvaljujući karticama svojih banaka, a taj broj je gotovo tri puta veći od broja kartica u 2012. godini.

Svi indikatori govore nam da se e-commerce segment u Srbiji razvija, ali kako i koliko? Kako mu pomoći da taj rast bude još brži i stabilniji? Kako prikazati prave podatke i kako okupiti sve igrače na domaćem tržištu – velike i male web shop-ove, banke, third party payment provajdere, kurirske službe, kao i IT firme koje se bave implementacijom rešenja za online naplatu?

Na ova, ali i mnoga druga pitanja, odgovor nam daje novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije na čijem se čelu nalazi prva dama srpskog e-commercea, Zorana Milidrag, a koju prati Upravni odbor. Sa Zoranom razgovaramo o Asocijaciji, članstvu i ciljevima udruženja koje je u startu prepoznao i podržao USAID kao jedan od ključnih projekata za razvoj Internet trgovine u Srbiji.

Odakle je potekla ideja za osnivanje eCommerce Asocijacije u Srbiji?

Zorana: Ideja je potekla kroz sinergiju višestrukih potreba digitalnog ekosistema. Sa jedne strane imali smo potrebu za udruživanjem zbog razmene iskustva između svih nas koji se bavimo Internet trgovinom, a zatim se pojavila i potreba za edukacijom poslovnog okruženja, ali i stanovništva.

Pored toga dobili smo poziv UNCTAD-a za učešće na događaju E-commerce Week u Ženevi kada je bilo neophodno da zastupamo poslovnu zajednicu kod donošenja zakona u oblasti elektronske trgovine. Sve ovo doprinelo je da se okupi ekipa stručnjaka i odvoji vreme da se pozabavi problemima i rešenjima koji mogu da unaprede domaću e-commerce scenu.

Koji su primarni ciljevi Asocijacije? Da li je ona okrenuta samo velikim prodavnicama ili i manje trgovine mogu da pronađu svoje mesto u udruženju?

Zorana: Primarni ciljevi eCommerce Asocijacije Srbije jesu zastupanje svih činioca digitalnog sistema koji doprinose prodaji preko Interneta. Pod ovim mislim na trgovce, kurirske službe, platne institucije, developerske kuće, marketinške agencije, medijske kuće i sve one koji smatraju da mogu da doprinesu razvoju e-commerca.

Moram da napomenem da je Asocijacija tu i zbog potrošača jer nam je jako važno i njihovo iskustvo, kako bismo bili u stanju da unapredimo poslovanje svih naših članova. Iako se često čuje podela na male i velike shop-ove, svaki on njih je podjednako važan jer svako iskustvo Internet prodaje za potrošača je presudno – upravo zato smo svi mi dužni da radimo po predviđenim standardima.

Iz tog razloga Asocijacija kao deo članstva predviđa kontrolu kroz evropski trustmark SafeShop jer na taj način trgovci mogu da znaju koji su standardi koje moraju da ispoštuju, dok potrosači u svakom trenutku mogu da se požale ukoliko je usluga kupovine ispod standarda.

Kako bi opisala tržište Internet trgovine u Srbiji u ovom trenutku? Čini se da ne postoje referentni brojevi pomoću kojih bismo mogli da pratimo razvoj iz godine u godinu?

Zorana: Mapiranje e-commerce tržišta predstavlja važnu početnu tačku za sva dalja unapređenja. U ovom momentu većina web prodavnica deo su ukupne prodaje jedne kompanije i ne prikazuju se zasebni rezultati. Takođe imamo puno malih shop-ova, ali ne i preciznu statistiku.

Kako bismo unapredili tržište, podstakli ljude da se bave e-commercom i podstakli ulaganja, potrebno je da precizno znamo gde smo sada, ali i koji su nam potencijali – kao i da pratimo razvoj iz godine u godinu. Pored toga, postoje istraživanja i mapiranja svetskog e-commerce tržišta koje sprovodi E-commerce Foundation Europe na kojem je Srbija bez podataka – dakle potpuna crna rupa! Na ovaj način šaljemo pogrešnu sliku da u Srbiji ne postoji e-commerce tržište.

Jedan od primarnih zadataka Asocijacije jeste i uključivanje malih trgovaca, te novih oblika prodavnica koje se u ovom trenutku nalaze u sivoj zoni. Budući da ECS ima jaku podršku Ministarstva trgovine, možemo li očekivati otvoreniju diskusiju o modelima uključivanja i takvih prodavnica u legalne tokove?

Zorana: Činjenica je da postoji siva zona u Internet trgovini. Od toga ne možemo da pobegnemo.

Međutim, primetila sam da postoji još više onih koji bi poslovali legalno, ali nisu sigurni šta sve treba da urade da bi se to zaista i desilo. Zato je zadatak Asocijacije da edukuje potrošače kako i od koga bezbedno da kupuju, da edukuje prodavce kako da posluju legalno i svakako da pomogne u suzbijanju onih koji Internet koriste za negelanu trgovinu.

Saradnja sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija posebno je važna zbog ove oblasti. Sa jedne strane MTTT se zalaže za razbijanje barijera za razvoj e-commercea u Srbiji i partnerski radimo, zajedno sa USAID Growth Project, tako da se ciljevi novoosnovane eCommerce Asocijacije apsolutno poklapaju sa ciljevima MTTT.

Rad Asocijacije u startu je podržao USAID. Možeš li nam reći o kakvom je partnerstvu reč i koliko je ono značajno za Asocijaciju?

Zorana: Kada imate ekipu entuzijasta koji se zalažu za unapređenje jednog segmenta poslovanja, to je dobar početak za jednu inicijativu poput eCommerce Asocijacije Srbije. Nakon toga potrebna je spona sa ljudima koji vas razumeju i koji su spremni da pomognu.

Upravo to se desilo nakon inicijalnog sastanka sa timom koji vodi USAID Growth Project. Meni je lično bila velika čast za upoznam ljude koji su spremni za toliko zalaganje iako oni nisu komercijalno vezani za tu oblast. Prava je sreća za Asocijaciju to što za partnere imamo ekipu iz USAID-a, ali i ljude iz MTTT koji žele da čuju poslovni sektor i pomognu nam da obavljamo naš posao.

Kada možemo očekivati otvaranje pristupnica za članove? Koji će to modeli pristupanja biti ponuđeni?

Zorana: Pristupnice su zvanično otvorene za 2 različita tipa članstva – partnersko i regularno. Želimo da se fokusiramo pre svega na edukaciju naših članova, nudeći im popuste za programe i događaje koje Asocijacija planira organizuje u bliskoj budućnosti. Specijalizovane obuke će držati eksperti iz svih oblasti e-commerca.

Članovi Asocijacije će takođe imati priliku da promovišu svoje poslovanje kroz rad ECS, ali i da budu okruženi ekspertima koji će prenositi svoja znanja iz struke. Širićemo interese svih činioca e-commerce ekosistema, tako da će članovi imati priliku da budu na izvoru svih inicijativa koje će voditi ka pozitivnoj promeni u industriji.

Više o detaljima tipova pristupnica, možete pogledati na web stranici Asocijacije – a ukoliko želite da nas kontaktirate, bićemo tu da odgovorimo na sva vaša pitanja.

Šta možemo očekivati na kick-off događaju kada će ECS biti i zvanično predstavljen?

Zorana: Kick-off događaj Asocijacije zakazan je za 13. juna u Beogradu. Na samom događaju predstaviće se organizacije koje su učestvovale u stvaranju eCommerce Asocijacije Srbije i koji se zalažu za unapređenje e-commerce tržišta Srbije.

Tu će svakako biti i naši partneri iz USAID-a, MTTT, UNDP-a, ali i keynote govornici iz E-commerce Foundation Europe, kao i dva zanimljiva panela. Očekujemo okupljanje ljudi iz domena digitalne trgovine u Srbiji, sa namerom da se svi zajedno umrežimo i proslavimo lansiranje jedne inicijative kao što je ECS!


Rad eCommerce Asocijacije Srbije pratite na sajtu udruženja, a za najnovije vesti vezane za Asocijaciju, istraživanja i članstva prijavite se i na zvaničan newsletter!

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.