Internet kupovina u Srbiji raste - novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Internet kupovina u Srbiji raste – novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Zorana Milidrag u razgovoru za Netokraciju otkriva kako je nastala prva eCommerce Asocijacija u Srbiji, koji su ciljevi udruženja i zašto je za dalji i brži rast potrebno okupiti sve ključne igrače na tržištu.

Kada šira javnost govori o Internet trgovini u Srbiji, najčešće je to u kontekstu čuvene “cigle u paketu” ili prevara koje danas statistički gotovo i da ne postoje, ali i dalje zauzimaju naslovne stranice domaćih medija – jer prevare su provokativne, izazivaju pažnju, a samim tim i klik.

Uprkos svemu, Internet trgovina u Srbiji raste. Sve je više ljudi koji se odlučuju za kupovinu iz udobnosti sopstvenog doma ili u pokretu (putem pametnog telefona). Potencijal online trgovine prepoznali su i trgovci, stoga ne treba da nas čudi to što naši sugrađani troše sve više novca na robu i usluge koje kupuju putem Interneta. Ohrabrujuć je i podatak Narodne Banke Srbije koji kaže je u toku 2018. godine 2,2 miliona građana Srbije posedovalo mogućnost plaćanja putem Interneta zahvaljujući karticama svojih banaka, a taj broj je gotovo tri puta veći od broja kartica u 2012. godini.

Svi indikatori govore nam da se e-commerce segment u Srbiji razvija, ali kako i koliko? Kako mu pomoći da taj rast bude još brži i stabilniji? Kako prikazati prave podatke i kako okupiti sve igrače na domaćem tržištu – velike i male web shop-ove, banke, third party payment provajdere, kurirske službe, kao i IT firme koje se bave implementacijom rešenja za online naplatu?

Na ova, ali i mnoga druga pitanja, odgovor nam daje novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije na čijem se čelu nalazi prva dama srpskog e-commercea, Zorana Milidrag, a koju prati Upravni odbor. Sa Zoranom razgovaramo o Asocijaciji, članstvu i ciljevima udruženja koje je u startu prepoznao i podržao USAID kao jedan od ključnih projekata za razvoj Internet trgovine u Srbiji.

Odakle je potekla ideja za osnivanje eCommerce Asocijacije u Srbiji?

Zorana: Ideja je potekla kroz sinergiju višestrukih potreba digitalnog ekosistema. Sa jedne strane imali smo potrebu za udruživanjem zbog razmene iskustva između svih nas koji se bavimo Internet trgovinom, a zatim se pojavila i potreba za edukacijom poslovnog okruženja, ali i stanovništva.

Pored toga dobili smo poziv UNCTAD-a za učešće na događaju E-commerce Week u Ženevi kada je bilo neophodno da zastupamo poslovnu zajednicu kod donošenja zakona u oblasti elektronske trgovine. Sve ovo doprinelo je da se okupi ekipa stručnjaka i odvoji vreme da se pozabavi problemima i rešenjima koji mogu da unaprede domaću e-commerce scenu.

Koji su primarni ciljevi Asocijacije? Da li je ona okrenuta samo velikim prodavnicama ili i manje trgovine mogu da pronađu svoje mesto u udruženju?

Zorana: Primarni ciljevi eCommerce Asocijacije Srbije jesu zastupanje svih činioca digitalnog sistema koji doprinose prodaji preko Interneta. Pod ovim mislim na trgovce, kurirske službe, platne institucije, developerske kuće, marketinške agencije, medijske kuće i sve one koji smatraju da mogu da doprinesu razvoju e-commerca.

Moram da napomenem da je Asocijacija tu i zbog potrošača jer nam je jako važno i njihovo iskustvo, kako bismo bili u stanju da unapredimo poslovanje svih naših članova. Iako se često čuje podela na male i velike shop-ove, svaki on njih je podjednako važan jer svako iskustvo Internet prodaje za potrošača je presudno – upravo zato smo svi mi dužni da radimo po predviđenim standardima.

Iz tog razloga Asocijacija kao deo članstva predviđa kontrolu kroz evropski trustmark SafeShop jer na taj način trgovci mogu da znaju koji su standardi koje moraju da ispoštuju, dok potrosači u svakom trenutku mogu da se požale ukoliko je usluga kupovine ispod standarda.

Kako bi opisala tržište Internet trgovine u Srbiji u ovom trenutku? Čini se da ne postoje referentni brojevi pomoću kojih bismo mogli da pratimo razvoj iz godine u godinu?

Zorana: Mapiranje e-commerce tržišta predstavlja važnu početnu tačku za sva dalja unapređenja. U ovom momentu većina web prodavnica deo su ukupne prodaje jedne kompanije i ne prikazuju se zasebni rezultati. Takođe imamo puno malih shop-ova, ali ne i preciznu statistiku.

Kako bismo unapredili tržište, podstakli ljude da se bave e-commercom i podstakli ulaganja, potrebno je da precizno znamo gde smo sada, ali i koji su nam potencijali – kao i da pratimo razvoj iz godine u godinu. Pored toga, postoje istraživanja i mapiranja svetskog e-commerce tržišta koje sprovodi E-commerce Foundation Europe na kojem je Srbija bez podataka – dakle potpuna crna rupa! Na ovaj način šaljemo pogrešnu sliku da u Srbiji ne postoji e-commerce tržište.

Jedan od primarnih zadataka Asocijacije jeste i uključivanje malih trgovaca, te novih oblika prodavnica koje se u ovom trenutku nalaze u sivoj zoni. Budući da ECS ima jaku podršku Ministarstva trgovine, možemo li očekivati otvoreniju diskusiju o modelima uključivanja i takvih prodavnica u legalne tokove?

Zorana: Činjenica je da postoji siva zona u Internet trgovini. Od toga ne možemo da pobegnemo.

Međutim, primetila sam da postoji još više onih koji bi poslovali legalno, ali nisu sigurni šta sve treba da urade da bi se to zaista i desilo. Zato je zadatak Asocijacije da edukuje potrošače kako i od koga bezbedno da kupuju, da edukuje prodavce kako da posluju legalno i svakako da pomogne u suzbijanju onih koji Internet koriste za negelanu trgovinu.

Saradnja sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija posebno je važna zbog ove oblasti. Sa jedne strane MTTT se zalaže za razbijanje barijera za razvoj e-commercea u Srbiji i partnerski radimo, zajedno sa USAID Growth Project, tako da se ciljevi novoosnovane eCommerce Asocijacije apsolutno poklapaju sa ciljevima MTTT.

Rad Asocijacije u startu je podržao USAID. Možeš li nam reći o kakvom je partnerstvu reč i koliko je ono značajno za Asocijaciju?

Zorana: Kada imate ekipu entuzijasta koji se zalažu za unapređenje jednog segmenta poslovanja, to je dobar početak za jednu inicijativu poput eCommerce Asocijacije Srbije. Nakon toga potrebna je spona sa ljudima koji vas razumeju i koji su spremni da pomognu.

Upravo to se desilo nakon inicijalnog sastanka sa timom koji vodi USAID Growth Project. Meni je lično bila velika čast za upoznam ljude koji su spremni za toliko zalaganje iako oni nisu komercijalno vezani za tu oblast. Prava je sreća za Asocijaciju to što za partnere imamo ekipu iz USAID-a, ali i ljude iz MTTT koji žele da čuju poslovni sektor i pomognu nam da obavljamo naš posao.

Kada možemo očekivati otvaranje pristupnica za članove? Koji će to modeli pristupanja biti ponuđeni?

Zorana: Pristupnice su zvanično otvorene za 2 različita tipa članstva – partnersko i regularno. Želimo da se fokusiramo pre svega na edukaciju naših članova, nudeći im popuste za programe i događaje koje Asocijacija planira organizuje u bliskoj budućnosti. Specijalizovane obuke će držati eksperti iz svih oblasti e-commerca.

Članovi Asocijacije će takođe imati priliku da promovišu svoje poslovanje kroz rad ECS, ali i da budu okruženi ekspertima koji će prenositi svoja znanja iz struke. Širićemo interese svih činioca e-commerce ekosistema, tako da će članovi imati priliku da budu na izvoru svih inicijativa koje će voditi ka pozitivnoj promeni u industriji.

Više o detaljima tipova pristupnica, možete pogledati na web stranici Asocijacije – a ukoliko želite da nas kontaktirate, bićemo tu da odgovorimo na sva vaša pitanja.

Šta možemo očekivati na kick-off događaju kada će ECS biti i zvanično predstavljen?

Zorana: Kick-off događaj Asocijacije zakazan je za 13. juna u Beogradu. Na samom događaju predstaviće se organizacije koje su učestvovale u stvaranju eCommerce Asocijacije Srbije i koji se zalažu za unapređenje e-commerce tržišta Srbije.

Tu će svakako biti i naši partneri iz USAID-a, MTTT, UNDP-a, ali i keynote govornici iz E-commerce Foundation Europe, kao i dva zanimljiva panela. Očekujemo okupljanje ljudi iz domena digitalne trgovine u Srbiji, sa namerom da se svi zajedno umrežimo i proslavimo lansiranje jedne inicijative kao što je ECS!


Rad eCommerce Asocijacije Srbije pratite na sajtu udruženja, a za najnovije vesti vezane za Asocijaciju, istraživanja i članstva prijavite se i na zvaničan newsletter!

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Kolumna

Po čemu srpski Zakon o digitalnoj imovini podseća na Azarov transfer iz Čelsija u Real?

Advokati Ilija Rilaković i dr Minja Đokić u zajedničkoj kolumni razjasnili su (ne)mogućnost plaćanja usluga stranih kompanija kripto valutom!

Sponzorisano

Kompanija Proximus u Srbiji zapošljava IT stručnjake i gradi inženjering timove

Proximus je došao na tržište Srbije još 2017. godine kada je preko svoje kompanije BICS postao vlasnik Telesigna. Ovom akvizicijom, Proximus počinje da zapošljava prve Market Development specijaliste, čime mladi talenti stiču mogućnost brzog učenja i razvoja u internacionalnom okruženju.

Office Talks Podcast

LinkedIn za šahiste broji 10.000 korisnika

Gošća 188. epizode Office Talks podkasta bila je Lena Miladinović, osnivačica OutpostChess platforme namenjene umrežavanju svih ljubitelja šaha — kako profesionalaca, tako i entuzijasta.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

DSI investirao u Veli — kripto platformu za finansijske savetnike

Najnovija investicija DSI mreže poslovnih anđela otišla je startapu Veli, iza kojeg stoje Stevan Radonjanin i Marko Selaković. Ova platforma omogućava profesionalcima da investiraju u kriptovalute za svoje klijente i upravljaju njihovim portfeljima.

Office Talks Podcast

Trickest: Etičko hakovanje i ofanzivni cybersecurity

U 190. epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo sa Nenadom Zarićem i Mihailom Tomićem, osnivačima startapa Trickest, koji su nam govorili o njegovom nastanku, cybersecurity industriji i etičkom hakovanju.

Startapi i poslovanje

Američki Autodesk akvizirao je novosadski Wonder Dynamics!

Wonder Dynamics akviziran je od strane američkog giganta za 3D animaciju, koji je ovaj potez objavio u jučerašnjem saopštenju na svom zvaničnom sajtu.

Internet marketing

AdEx 2023: Na digitalno oglašavanje u Srbiji potrošeno je €106,6 miliona

U sklopu Digital Day konferencije koju organizuje IABSerbia tradicionalno su predstavljeni rezultati AdEx istraživanja za 2023. godinu.

Intervju

NextSilicon razvija moćni čip za mnoge industrije i zapošljava nove IT stručnjake u Srbiji

Današnji svet počiva na hardverskim i softverskim sistemima i sigurno je da će budućnost modernog društva nastaviti da se bazira na sofisticiranim čipovima koji će pokretati globalnu industriju. Jedno od takvih rešenja razvija se i u Srbiji, tačnije u kompaniji NextSilicon.

Web 3.0

Druga ETH Belgrade konferencija: Srbija ponovo centar okupljanja Web3 zajednice

Nakon velikog uspeha prve konferencije održane 2023. godine, druga po redu konferencija ETH Belgrade će se održati od 3. do 5. juna 2024.