Internet kupovina u Srbiji raste - novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Internet kupovina u Srbiji raste – novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Zorana Milidrag u razgovoru za Netokraciju otkriva kako je nastala prva eCommerce Asocijacija u Srbiji, koji su ciljevi udruženja i zašto je za dalji i brži rast potrebno okupiti sve ključne igrače na tržištu.

Kada šira javnost govori o Internet trgovini u Srbiji, najčešće je to u kontekstu čuvene „cigle u paketu“ ili prevara koje danas statistički gotovo i da ne postoje, ali i dalje zauzimaju naslovne stranice domaćih medija – jer prevare su provokativne, izazivaju pažnju, a samim tim i klik.

Uprkos svemu, Internet trgovina u Srbiji raste. Sve je više ljudi koji se odlučuju za kupovinu iz udobnosti sopstvenog doma ili u pokretu (putem pametnog telefona). Potencijal online trgovine prepoznali su i trgovci, stoga ne treba da nas čudi to što naši sugrađani troše sve više novca na robu i usluge koje kupuju putem Interneta. Ohrabrujuć je i podatak Narodne Banke Srbije koji kaže je u toku 2018. godine 2,2 miliona građana Srbije posedovalo mogućnost plaćanja putem Interneta zahvaljujući karticama svojih banaka, a taj broj je gotovo tri puta veći od broja kartica u 2012. godini.

Svi indikatori govore nam da se e-commerce segment u Srbiji razvija, ali kako i koliko? Kako mu pomoći da taj rast bude još brži i stabilniji? Kako prikazati prave podatke i kako okupiti sve igrače na domaćem tržištu – velike i male web shop-ove, banke, third party payment provajdere, kurirske službe, kao i IT firme koje se bave implementacijom rešenja za online naplatu?

Na ova, ali i mnoga druga pitanja, odgovor nam daje novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije na čijem se čelu nalazi prva dama srpskog e-commercea, Zorana Milidrag, a koju prati Upravni odbor. Sa Zoranom razgovaramo o Asocijaciji, članstvu i ciljevima udruženja koje je u startu prepoznao i podržao USAID kao jedan od ključnih projekata za razvoj Internet trgovine u Srbiji.

Odakle je potekla ideja za osnivanje eCommerce Asocijacije u Srbiji?

Zorana: Ideja je potekla kroz sinergiju višestrukih potreba digitalnog ekosistema. Sa jedne strane imali smo potrebu za udruživanjem zbog razmene iskustva između svih nas koji se bavimo Internet trgovinom, a zatim se pojavila i potreba za edukacijom poslovnog okruženja, ali i stanovništva.

Pored toga dobili smo poziv UNCTAD-a za učešće na događaju E-commerce Week u Ženevi kada je bilo neophodno da zastupamo poslovnu zajednicu kod donošenja zakona u oblasti elektronske trgovine. Sve ovo doprinelo je da se okupi ekipa stručnjaka i odvoji vreme da se pozabavi problemima i rešenjima koji mogu da unaprede domaću e-commerce scenu.

Koji su primarni ciljevi Asocijacije? Da li je ona okrenuta samo velikim prodavnicama ili i manje trgovine mogu da pronađu svoje mesto u udruženju?

Zorana: Primarni ciljevi eCommerce Asocijacije Srbije jesu zastupanje svih činioca digitalnog sistema koji doprinose prodaji preko Interneta. Pod ovim mislim na trgovce, kurirske službe, platne institucije, developerske kuće, marketinške agencije, medijske kuće i sve one koji smatraju da mogu da doprinesu razvoju e-commerca.

Moram da napomenem da je Asocijacija tu i zbog potrošača jer nam je jako važno i njihovo iskustvo, kako bismo bili u stanju da unapredimo poslovanje svih naših članova. Iako se često čuje podela na male i velike shop-ove, svaki on njih je podjednako važan jer svako iskustvo Internet prodaje za potrošača je presudno – upravo zato smo svi mi dužni da radimo po predviđenim standardima.

Iz tog razloga Asocijacija kao deo članstva predviđa kontrolu kroz evropski trustmark SafeShop jer na taj način trgovci mogu da znaju koji su standardi koje moraju da ispoštuju, dok potrosači u svakom trenutku mogu da se požale ukoliko je usluga kupovine ispod standarda.

Kako bi opisala tržište Internet trgovine u Srbiji u ovom trenutku? Čini se da ne postoje referentni brojevi pomoću kojih bismo mogli da pratimo razvoj iz godine u godinu?

Zorana: Mapiranje e-commerce tržišta predstavlja važnu početnu tačku za sva dalja unapređenja. U ovom momentu većina web prodavnica deo su ukupne prodaje jedne kompanije i ne prikazuju se zasebni rezultati. Takođe imamo puno malih shop-ova, ali ne i preciznu statistiku.

Kako bismo unapredili tržište, podstakli ljude da se bave e-commercom i podstakli ulaganja, potrebno je da precizno znamo gde smo sada, ali i koji su nam potencijali – kao i da pratimo razvoj iz godine u godinu. Pored toga, postoje istraživanja i mapiranja svetskog e-commerce tržišta koje sprovodi E-commerce Foundation Europe na kojem je Srbija bez podataka – dakle potpuna crna rupa! Na ovaj način šaljemo pogrešnu sliku da u Srbiji ne postoji e-commerce tržište.

Jedan od primarnih zadataka Asocijacije jeste i uključivanje malih trgovaca, te novih oblika prodavnica koje se u ovom trenutku nalaze u sivoj zoni. Budući da ECS ima jaku podršku Ministarstva trgovine, možemo li očekivati otvoreniju diskusiju o modelima uključivanja i takvih prodavnica u legalne tokove?

Zorana: Činjenica je da postoji siva zona u Internet trgovini. Od toga ne možemo da pobegnemo.

Međutim, primetila sam da postoji još više onih koji bi poslovali legalno, ali nisu sigurni šta sve treba da urade da bi se to zaista i desilo. Zato je zadatak Asocijacije da edukuje potrošače kako i od koga bezbedno da kupuju, da edukuje prodavce kako da posluju legalno i svakako da pomogne u suzbijanju onih koji Internet koriste za negelanu trgovinu.

Saradnja sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija posebno je važna zbog ove oblasti. Sa jedne strane MTTT se zalaže za razbijanje barijera za razvoj e-commercea u Srbiji i partnerski radimo, zajedno sa USAID Growth Project, tako da se ciljevi novoosnovane eCommerce Asocijacije apsolutno poklapaju sa ciljevima MTTT.

Rad Asocijacije u startu je podržao USAID. Možeš li nam reći o kakvom je partnerstvu reč i koliko je ono značajno za Asocijaciju?

Zorana: Kada imate ekipu entuzijasta koji se zalažu za unapređenje jednog segmenta poslovanja, to je dobar početak za jednu inicijativu poput eCommerce Asocijacije Srbije. Nakon toga potrebna je spona sa ljudima koji vas razumeju i koji su spremni da pomognu.

Upravo to se desilo nakon inicijalnog sastanka sa timom koji vodi USAID Growth Project. Meni je lično bila velika čast za upoznam ljude koji su spremni za toliko zalaganje iako oni nisu komercijalno vezani za tu oblast. Prava je sreća za Asocijaciju to što za partnere imamo ekipu iz USAID-a, ali i ljude iz MTTT koji žele da čuju poslovni sektor i pomognu nam da obavljamo naš posao.

Kada možemo očekivati otvaranje pristupnica za članove? Koji će to modeli pristupanja biti ponuđeni?

Zorana: Pristupnice su zvanično otvorene za 2 različita tipa članstva – partnersko i regularno. Želimo da se fokusiramo pre svega na edukaciju naših članova, nudeći im popuste za programe i događaje koje Asocijacija planira organizuje u bliskoj budućnosti. Specijalizovane obuke će držati eksperti iz svih oblasti e-commerca.

Članovi Asocijacije će takođe imati priliku da promovišu svoje poslovanje kroz rad ECS, ali i da budu okruženi ekspertima koji će prenositi svoja znanja iz struke. Širićemo interese svih činioca e-commerce ekosistema, tako da će članovi imati priliku da budu na izvoru svih inicijativa koje će voditi ka pozitivnoj promeni u industriji.

Više o detaljima tipova pristupnica, možete pogledati na web stranici Asocijacije – a ukoliko želite da nas kontaktirate, bićemo tu da odgovorimo na sva vaša pitanja.

Šta možemo očekivati na kick-off događaju kada će ECS biti i zvanično predstavljen?

Zorana: Kick-off događaj Asocijacije zakazan je za 13. juna u Beogradu. Na samom događaju predstaviće se organizacije koje su učestvovale u stvaranju eCommerce Asocijacije Srbije i koji se zalažu za unapređenje e-commerce tržišta Srbije.

Tu će svakako biti i naši partneri iz USAID-a, MTTT, UNDP-a, ali i keynote govornici iz E-commerce Foundation Europe, kao i dva zanimljiva panela. Očekujemo okupljanje ljudi iz domena digitalne trgovine u Srbiji, sa namerom da se svi zajedno umrežimo i proslavimo lansiranje jedne inicijative kao što je ECS!


Rad eCommerce Asocijacije Srbije pratite na sajtu udruženja, a za najnovije vesti vezane za Asocijaciju, istraživanja i članstva prijavite se i na zvaničan newsletter!

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Netokracija

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.