Internet kupovina u Srbiji raste - novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Internet kupovina u Srbiji raste – novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Zorana Milidrag u razgovoru za Netokraciju otkriva kako je nastala prva eCommerce Asocijacija u Srbiji, koji su ciljevi udruženja i zašto je za dalji i brži rast potrebno okupiti sve ključne igrače na tržištu.

Kada šira javnost govori o Internet trgovini u Srbiji, najčešće je to u kontekstu čuvene „cigle u paketu“ ili prevara koje danas statistički gotovo i da ne postoje, ali i dalje zauzimaju naslovne stranice domaćih medija – jer prevare su provokativne, izazivaju pažnju, a samim tim i klik.

Uprkos svemu, Internet trgovina u Srbiji raste. Sve je više ljudi koji se odlučuju za kupovinu iz udobnosti sopstvenog doma ili u pokretu (putem pametnog telefona). Potencijal online trgovine prepoznali su i trgovci, stoga ne treba da nas čudi to što naši sugrađani troše sve više novca na robu i usluge koje kupuju putem Interneta. Ohrabrujuć je i podatak Narodne Banke Srbije koji kaže je u toku 2018. godine 2,2 miliona građana Srbije posedovalo mogućnost plaćanja putem Interneta zahvaljujući karticama svojih banaka, a taj broj je gotovo tri puta veći od broja kartica u 2012. godini.

Svi indikatori govore nam da se e-commerce segment u Srbiji razvija, ali kako i koliko? Kako mu pomoći da taj rast bude još brži i stabilniji? Kako prikazati prave podatke i kako okupiti sve igrače na domaćem tržištu – velike i male web shop-ove, banke, third party payment provajdere, kurirske službe, kao i IT firme koje se bave implementacijom rešenja za online naplatu?

Na ova, ali i mnoga druga pitanja, odgovor nam daje novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije na čijem se čelu nalazi prva dama srpskog e-commercea, Zorana Milidrag, a koju prati Upravni odbor. Sa Zoranom razgovaramo o Asocijaciji, članstvu i ciljevima udruženja koje je u startu prepoznao i podržao USAID kao jedan od ključnih projekata za razvoj Internet trgovine u Srbiji.

Odakle je potekla ideja za osnivanje eCommerce Asocijacije u Srbiji?

Zorana: Ideja je potekla kroz sinergiju višestrukih potreba digitalnog ekosistema. Sa jedne strane imali smo potrebu za udruživanjem zbog razmene iskustva između svih nas koji se bavimo Internet trgovinom, a zatim se pojavila i potreba za edukacijom poslovnog okruženja, ali i stanovništva.

Pored toga dobili smo poziv UNCTAD-a za učešće na događaju E-commerce Week u Ženevi kada je bilo neophodno da zastupamo poslovnu zajednicu kod donošenja zakona u oblasti elektronske trgovine. Sve ovo doprinelo je da se okupi ekipa stručnjaka i odvoji vreme da se pozabavi problemima i rešenjima koji mogu da unaprede domaću e-commerce scenu.

Koji su primarni ciljevi Asocijacije? Da li je ona okrenuta samo velikim prodavnicama ili i manje trgovine mogu da pronađu svoje mesto u udruženju?

Zorana: Primarni ciljevi eCommerce Asocijacije Srbije jesu zastupanje svih činioca digitalnog sistema koji doprinose prodaji preko Interneta. Pod ovim mislim na trgovce, kurirske službe, platne institucije, developerske kuće, marketinške agencije, medijske kuće i sve one koji smatraju da mogu da doprinesu razvoju e-commerca.

Moram da napomenem da je Asocijacija tu i zbog potrošača jer nam je jako važno i njihovo iskustvo, kako bismo bili u stanju da unapredimo poslovanje svih naših članova. Iako se često čuje podela na male i velike shop-ove, svaki on njih je podjednako važan jer svako iskustvo Internet prodaje za potrošača je presudno – upravo zato smo svi mi dužni da radimo po predviđenim standardima.

Iz tog razloga Asocijacija kao deo članstva predviđa kontrolu kroz evropski trustmark SafeShop jer na taj način trgovci mogu da znaju koji su standardi koje moraju da ispoštuju, dok potrosači u svakom trenutku mogu da se požale ukoliko je usluga kupovine ispod standarda.

Kako bi opisala tržište Internet trgovine u Srbiji u ovom trenutku? Čini se da ne postoje referentni brojevi pomoću kojih bismo mogli da pratimo razvoj iz godine u godinu?

Zorana: Mapiranje e-commerce tržišta predstavlja važnu početnu tačku za sva dalja unapređenja. U ovom momentu većina web prodavnica deo su ukupne prodaje jedne kompanije i ne prikazuju se zasebni rezultati. Takođe imamo puno malih shop-ova, ali ne i preciznu statistiku.

Kako bismo unapredili tržište, podstakli ljude da se bave e-commercom i podstakli ulaganja, potrebno je da precizno znamo gde smo sada, ali i koji su nam potencijali – kao i da pratimo razvoj iz godine u godinu. Pored toga, postoje istraživanja i mapiranja svetskog e-commerce tržišta koje sprovodi E-commerce Foundation Europe na kojem je Srbija bez podataka – dakle potpuna crna rupa! Na ovaj način šaljemo pogrešnu sliku da u Srbiji ne postoji e-commerce tržište.

Jedan od primarnih zadataka Asocijacije jeste i uključivanje malih trgovaca, te novih oblika prodavnica koje se u ovom trenutku nalaze u sivoj zoni. Budući da ECS ima jaku podršku Ministarstva trgovine, možemo li očekivati otvoreniju diskusiju o modelima uključivanja i takvih prodavnica u legalne tokove?

Zorana: Činjenica je da postoji siva zona u Internet trgovini. Od toga ne možemo da pobegnemo.

Međutim, primetila sam da postoji još više onih koji bi poslovali legalno, ali nisu sigurni šta sve treba da urade da bi se to zaista i desilo. Zato je zadatak Asocijacije da edukuje potrošače kako i od koga bezbedno da kupuju, da edukuje prodavce kako da posluju legalno i svakako da pomogne u suzbijanju onih koji Internet koriste za negelanu trgovinu.

Saradnja sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija posebno je važna zbog ove oblasti. Sa jedne strane MTTT se zalaže za razbijanje barijera za razvoj e-commercea u Srbiji i partnerski radimo, zajedno sa USAID Growth Project, tako da se ciljevi novoosnovane eCommerce Asocijacije apsolutno poklapaju sa ciljevima MTTT.

Rad Asocijacije u startu je podržao USAID. Možeš li nam reći o kakvom je partnerstvu reč i koliko je ono značajno za Asocijaciju?

Zorana: Kada imate ekipu entuzijasta koji se zalažu za unapređenje jednog segmenta poslovanja, to je dobar početak za jednu inicijativu poput eCommerce Asocijacije Srbije. Nakon toga potrebna je spona sa ljudima koji vas razumeju i koji su spremni da pomognu.

Upravo to se desilo nakon inicijalnog sastanka sa timom koji vodi USAID Growth Project. Meni je lično bila velika čast za upoznam ljude koji su spremni za toliko zalaganje iako oni nisu komercijalno vezani za tu oblast. Prava je sreća za Asocijaciju to što za partnere imamo ekipu iz USAID-a, ali i ljude iz MTTT koji žele da čuju poslovni sektor i pomognu nam da obavljamo naš posao.

Kada možemo očekivati otvaranje pristupnica za članove? Koji će to modeli pristupanja biti ponuđeni?

Zorana: Pristupnice su zvanično otvorene za 2 različita tipa članstva – partnersko i regularno. Želimo da se fokusiramo pre svega na edukaciju naših članova, nudeći im popuste za programe i događaje koje Asocijacija planira organizuje u bliskoj budućnosti. Specijalizovane obuke će držati eksperti iz svih oblasti e-commerca.

Članovi Asocijacije će takođe imati priliku da promovišu svoje poslovanje kroz rad ECS, ali i da budu okruženi ekspertima koji će prenositi svoja znanja iz struke. Širićemo interese svih činioca e-commerce ekosistema, tako da će članovi imati priliku da budu na izvoru svih inicijativa koje će voditi ka pozitivnoj promeni u industriji.

Više o detaljima tipova pristupnica, možete pogledati na web stranici Asocijacije – a ukoliko želite da nas kontaktirate, bićemo tu da odgovorimo na sva vaša pitanja.

Šta možemo očekivati na kick-off događaju kada će ECS biti i zvanično predstavljen?

Zorana: Kick-off događaj Asocijacije zakazan je za 13. juna u Beogradu. Na samom događaju predstaviće se organizacije koje su učestvovale u stvaranju eCommerce Asocijacije Srbije i koji se zalažu za unapređenje e-commerce tržišta Srbije.

Tu će svakako biti i naši partneri iz USAID-a, MTTT, UNDP-a, ali i keynote govornici iz E-commerce Foundation Europe, kao i dva zanimljiva panela. Očekujemo okupljanje ljudi iz domena digitalne trgovine u Srbiji, sa namerom da se svi zajedno umrežimo i proslavimo lansiranje jedne inicijative kao što je ECS!


Rad eCommerce Asocijacije Srbije pratite na sajtu udruženja, a za najnovije vesti vezane za Asocijaciju, istraživanja i članstva prijavite se i na zvaničan newsletter!

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Startapi i poslovanje

3Lateral kupio parcelu u Novom Sadu vrednu €7,7 miliona evra – da li je na pomolu izgradnja njihovog kampusa?

3Lateral kupio je plac u Novom Sadu od skoro 6.500 m2, a koji je plaćen više od 7,7 miliona evra. Znači li to da ova kompanija planira gradnju kampusa?

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Propustili ste

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

Tehnologija

App Store i Apple Pay su konačno stigli u Srbiju, a WWDC je bio pravi spektakl (gost Ivan Jelić)

Moglo bi se reći da je ova godina za korisnike Apple uređaja u Srbiji konačno donela lepe stvari poput srpskog App Store-a, ali i drugih servisa ove kompanije. U novoj epizodi Netokracijinog podcasta govorili smo upravo o tome, ali i šta ova 'tech' kompanija sprema od novina za čitav svet.

Kultura 2.0

Serbian Bookers: Turizam je i dalje u lošem stanju, ali izdavači računaju na domaće turiste

Kako su se domaći digitalni iznajmljivači snašli tokom pandemije i kakva su im očekivanja za naredni period? Istraživanje platforme Serbian-Bookers ima odgovor.

Intervju

Kako je pandemija uticala na globalno tržište digitalnih usluga i koje pouke se mogu izvući

Ceo svet se preko noći promenio izbijanjem COVID-19 pandemije, a ovaj virus uticao je na sve segmente poslovanja, posebno na globalno tržište IT usluga. Ono je moralo da se prilagodi novonastaloj situaciji i zaposlenima u ovom sektoru nametne potpuno novi izazov - izgradnju internih resursa u cilju što boljeg odgovora na krizu.

Kultura 2.0

Da li i dalje čitamo stripove ili će ovaj kulturološki fenomen ostati u senci digitalizacije?

Ako želiš pobediti, ne smeš izgubiti! Da li i vi često citirate omiljene junake iz stripova, poput čuvenog Alana Forda i jesu li stripovi i dalje deo pop-kulture koji rado konzumirate? Oni su, zapravo, kult koji se ne da tako lako izgubiti u zaboravu, a mi smo analizirali da li će ove male, crtane knjižice i dalje nalaziti put do korisnika - čak i u vreme digitalizacije pisanog i crtanog sadržaja.

Startapi i poslovanje

Kako je beogradski Intelisale porastao za vreme pandemije i prilagodio svoj posao trenutnim potrebama klijenata?

Vratite se koji mesec unazad i zapitajte se - koliko ste svoje poslovanje morali da prilagodite zahtevima klijenata čiji su biznisi bili direktno ili indirektno pogođeni pandemijom COVID-19?