Da li su IT firme u Srbiji dovoljno društveno odgovorne?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Da li su IT firme u Srbiji dovoljno društveno odgovorne?

Kompanija Devtech donirala je 50 računara i propratne opreme neprofitnim organizacijama, što nam je povod da se zapitamo da li na nivou industrije radimo dovoljno da vratimo društvu iz kog potičemo.

IT sektor u Srbiji je poput paralelnog univerzuma: po pitanju plata, organizacije, stručnjaka, profita i mnogih drugih parametara skoro da je dijametralno suprotan drugim privrednim granama. I to će, da se ne lažemo, biti i u narednih ko zna koliko godina.

Međutim, koliko god ovom sektoru išlo kao po loju, ne možemo zaboraviti činjenicu da je ukupan broj zaposlenih u Srbiji koji rade u IT-ju samo 2%, dodaje Milovan Milić, CEO i osnivač firme Devtech. Svega 2% onih koji direktno uživaju blagodeti razvoja ove industrije.

I dok ostatak domaće privrede pokušava da se digitalizuje najbolje što ume i može, ostaju oni koji to sebi ne mogu da priušte. Milovan dodaje:

Domaći IT sektor zaista beleži konstantan rast iz godine u godinu što pozitivno utiče na BDP i takođe podstiče i unapređuje pristup radu, proizvodne procese, usluge i sl. To vidim kao glavne benefite ostatka privrede u kontekstu adaptacije novih tehnologija u kojima je domaći IT sektor definitivno pionir.

Ali, sa druge strane, postoje segmenti našeg društva koji ne osećaju direktan, pa čak ni indirektan benefit IT sektora u svom svakodnevnom životu. Njima bi trebalo posvetiti više pažnje.

Kako prepoznati kome je pomoć potrebnija?

Čak i kada na nivou kompanije donesete odluku da budete društveno odgovorni i ostvarite doprinos ugroženim grupama, i dalje je teško i pomalo nezahvalno odrediti odakle početi. Ono što je Devtechu bila polazna tačka u ovom izboru jeste da organizacije kojima budu dodeljene donacije računara zaista imaju potrebu za istim. Milić objašnjava:

Na primer, u Sigurnoj ženskoj kući u Novom Sadu smo videli da se koristi računar star više od 15 godina, sa sve CRT monitorom. Jedna osnovna škola u Somboru koja ima preko 350 đaka je pre naše donacije imala samo dva računara. Po istom kriterijumu računari su dodeljeni i Crvenom krstu, Svratištu za mlade, Dečijem selu i Fondaciji Novak Đoković.

To je, po mom mišljenju, jedna od stvari na koju treba obratiti pažnju prilikom organizovanja ovakvih akcija – da to nešto što radimo zaista nekome i pomaže na jedan konkretniji način.

Kada to pronađete, dodaje naš sagovornik, biće vam lakše i da se interno organizujete, što nije zanemarljiva stavka kada znamo da IT kompanije dosta napora ulažu u pronalaženje novih zaposlenih, te obezbeđivanje odgovarajućih uslova za postojeće zaposlene. „Zaista zvuči kao kliše, ali kada postoji dobra volja preko izazova da se postane društveno odgovoran se lakše prelazi“, osmehuje se on.

‘CSR nema veze sa kompanijom ili državom – već sa nama’

A kada je pravi trenutak da kompanije postanu društveno odgovorne? Onog trenutka kada budu osnovane, odmah odgovara Milovan:

To je nešto što sami osnivači kompanija donose kao deo sebe i svog pogleda na svet u kompaniju. Naravno, kompaniju čine ljudi, pa i tu mislim svi zaposleni u nekoj kompaniji (i ne naravno samo u IT kompaniji) mogu da daju svoj doprinos i budu društveno odgovorni – a to ne znači nužno da mora postojati bilo kakva monetarna konotacija.

Biti društveno odgovoran znači toliko toga, dodaje Milovan. “Zbog toga bih pre rekao da nam je kolektivna svest na nacionalnom nivou po pitanju društvene odgovornosti nešto na čemu bismo mogli da poradimo, a to, naravno, nema nikakve veze samo sa IT sektorom ili državom, već sa nama samima”, ocenjuje on.

Zato je ova i svaka slična akcija bilo koga od nas prilika da se podsetimo da vratimo osnovnim i srednjim školama iz kojih smo potekli, fakultetima koje smo pohađali i organizacijama koje se na svoj način trude da doprinesu društvu u kom živimo. Ne zato što to tako treba, već zato što nekome zaista možemo pomoći, zaključuje Milić.

*Ovaj tekst urađen je u saradnji sa kompanijom Devtech koja je sponzorisala njegov nastanak.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Šta posle godine u kojoj se mehur izduvao?

Tema za ovaj, poslednji članak u godini, došla je prirodno. Svakodnevno me prati u razgovorima s kolegama, startapima, investitorima, u sadržajima koje svakodnevno čitam ili slušam.

Novost

NBS: Dodeljene prve dozvole za kripto-menjačnice u Srbiji

Narodna banka Srbije (NBS) je 16. decembra izdala dozvole dvema domaćim kripto-menjačnicama. Šta to sve podrazumeva pitali smo Aleksandra Matanovića, osnivača kompanije (menjačnice) ECD, jedne od dobitnica dozvole.

Office Talks Podcast

Događaji koji su obeležili domaći IT u 2022.

Još jedna intenzivna i turbulentna godina u lokalnoj i globalnoj IT industriji polako ostaje iza nas. U 124. epizodi Office Talks podkasta tradicionalno prelazimo najznačajnije momente iz IT ekosistema u prethodnih 365 dana.

Propustili ste

Office Talks Podcast

DevRel – Kako se grade dobri odnosi sa programerima?

Gosti 126. epizode Office Talks podkasta bili su Nenad Vitorović (Tenderly) i Lav Leon Hudak (MVP Workshop) koji su nam govorili o značaju dobrih odnosa sa programerima, ali i o kvalitetnoj zajednici i sadržaju usmerenim ka programerima, a koji sve više dolaze do izražaja.

Novost

Shift Miami: Infobipova konferencija posvećena developerima stiže u Ameriku

Ovo je prvi korak ka internacionalizaciji jedne od najvećih evropskih konferencija posvećenih developerima koja se već 10 godina održava u Hrvatskoj.

Startapi i poslovanje

Degordian akvizirao Shopycode – srpsku agenciju za e-commerce razvoj

Internacionalna digital-first agencija Degordian akvizirala je Shopycode, srpsku programersku kompaniju specijalizovanu za e-commerce.

Istraživanje

Predstavljamo rezultate ankete o platama dizajnera digitalnih proizvoda i usluga u Srbiji

Prva anketa ovog tipa sprovedena je na uzorku od oko 700 učesnika. Podaci pokazuju da je 71% dizajnera ušlo na tržište u poslednjih 8 godina, dok je 57% ušlo u poslednjih 6 godina.

Društvene mreže

OnlyFans: Kako su poznate ličnosti normalizovale ‘online’ prostituciju?

U ovoj kolumni, otkrivam vam zašto 'girl power' na internetu nije izraz feminističke borbe i zašto se 'online' prodaja vlastite intime ne razlikuje od prostitucije.

Kultura 2.0

Beckoning je animirani film Save Živkovića – Epic Games i 3Lateral bili deo projekta

Kreiranje dugometražnih animiranih filmova je oduvek bilo nedostižno malim timovima kreativaca pre svega zbog produkcijskih ograničenja, ali zahvaljujući novim tehnologijama situacija se znatno promenila.