Da li su IT firme u Srbiji dovoljno društveno odgovorne?

Da li su IT firme u Srbiji dovoljno društveno odgovorne?

Kompanija Devtech donirala je 50 računara i propratne opreme neprofitnim organizacijama, što nam je povod da se zapitamo da li na nivou industrije radimo dovoljno da vratimo društvu iz kog potičemo.

IT sektor u Srbiji je poput paralelnog univerzuma: po pitanju plata, organizacije, stručnjaka, profita i mnogih drugih parametara skoro da je dijametralno suprotan drugim privrednim granama. I to će, da se ne lažemo, biti i u narednih ko zna koliko godina.

Međutim, koliko god ovom sektoru išlo kao po loju, ne možemo zaboraviti činjenicu da je ukupan broj zaposlenih u Srbiji koji rade u IT-ju samo 2%, dodaje Milovan Milić, CEO i osnivač firme Devtech. Svega 2% onih koji direktno uživaju blagodeti razvoja ove industrije.

I dok ostatak domaće privrede pokušava da se digitalizuje najbolje što ume i može, ostaju oni koji to sebi ne mogu da priušte. Milovan dodaje:

Domaći IT sektor zaista beleži konstantan rast iz godine u godinu što pozitivno utiče na BDP i takođe podstiče i unapređuje pristup radu, proizvodne procese, usluge i sl. To vidim kao glavne benefite ostatka privrede u kontekstu adaptacije novih tehnologija u kojima je domaći IT sektor definitivno pionir.

Ali, sa druge strane, postoje segmenti našeg društva koji ne osećaju direktan, pa čak ni indirektan benefit IT sektora u svom svakodnevnom životu. Njima bi trebalo posvetiti više pažnje.

Kako prepoznati kome je pomoć potrebnija?

Čak i kada na nivou kompanije donesete odluku da budete društveno odgovorni i ostvarite doprinos ugroženim grupama, i dalje je teško i pomalo nezahvalno odrediti odakle početi. Ono što je Devtechu bila polazna tačka u ovom izboru jeste da organizacije kojima budu dodeljene donacije računara zaista imaju potrebu za istim. Milić objašnjava:

Na primer, u Sigurnoj ženskoj kući u Novom Sadu smo videli da se koristi računar star više od 15 godina, sa sve CRT monitorom. Jedna osnovna škola u Somboru koja ima preko 350 đaka je pre naše donacije imala samo dva računara. Po istom kriterijumu računari su dodeljeni i Crvenom krstu, Svratištu za mlade, Dečijem selu i Fondaciji Novak Đoković.

To je, po mom mišljenju, jedna od stvari na koju treba obratiti pažnju prilikom organizovanja ovakvih akcija – da to nešto što radimo zaista nekome i pomaže na jedan konkretniji način.

Kada to pronađete, dodaje naš sagovornik, biće vam lakše i da se interno organizujete, što nije zanemarljiva stavka kada znamo da IT kompanije dosta napora ulažu u pronalaženje novih zaposlenih, te obezbeđivanje odgovarajućih uslova za postojeće zaposlene. „Zaista zvuči kao kliše, ali kada postoji dobra volja preko izazova da se postane društveno odgovoran se lakše prelazi“, osmehuje se on.

‘CSR nema veze sa kompanijom ili državom – već sa nama’

A kada je pravi trenutak da kompanije postanu društveno odgovorne? Onog trenutka kada budu osnovane, odmah odgovara Milovan:

To je nešto što sami osnivači kompanija donose kao deo sebe i svog pogleda na svet u kompaniju. Naravno, kompaniju čine ljudi, pa i tu mislim svi zaposleni u nekoj kompaniji (i ne naravno samo u IT kompaniji) mogu da daju svoj doprinos i budu društveno odgovorni – a to ne znači nužno da mora postojati bilo kakva monetarna konotacija.

Biti društveno odgovoran znači toliko toga, dodaje Milovan. „Zbog toga bih pre rekao da nam je kolektivna svest na nacionalnom nivou po pitanju društvene odgovornosti nešto na čemu bismo mogli da poradimo, a to, naravno, nema nikakve veze samo sa IT sektorom ili državom, već sa nama samima“, ocenjuje on.

Zato je ova i svaka slična akcija bilo koga od nas prilika da se podsetimo da vratimo osnovnim i srednjim školama iz kojih smo potekli, fakultetima koje smo pohađali i organizacijama koje se na svoj način trude da doprinesu društvu u kom živimo. Ne zato što to tako treba, već zato što nekome zaista možemo pomoći, zaključuje Milić.

*Ovaj tekst urađen je u saradnji sa kompanijom Devtech koja je sponzorisala njegov nastanak.

Ostavi komentar

  1. vlado

    vlado

    12. 8. 2019. u 11:27 Odgovori

    Ja sam drustveno odgovoran. Godisnje kroz poreze dam drazvi preko 1.500.000 dinara.
    Od drustveno odgovorne drzave dobijem zdravstvene usluge za visemesecnim kasnjenjem i moram da doplatim. Decu lecimo SMS-om. Skolstvo sa zastarelim programom i cija deca na testiranjima su medju najlosijim u svetu. Dobijem puteve punih rupa. Jednog inspektora za kradje na 30.000 stanovnika i 10 saobracajnih policajaca koji naplacuju kazne za pojas i kada prekoracis brzinu za 5 km/h dok nadrogirani klinci divljaju na putevima. Imam dvojicu komsija lokalnih politicara koji nista ne rade, a ne znaju sta ce sa parama. Takodje u komsiluku imam par socijalnih slucajeva koji nece da rade i ponekada rade na crno. Zivim u sirem centru grada a nemam asfalt, trotoar, opticki kabel, kanalizaciju. Ja sam i previse drustveno odgovoran ali drzava je lopovska banda. Ne zelim da sve placam dva puta. Neka me drzava oslobodi poreza i ja cu tih 1.500.000 dati za drustveno odgovoran rad.

  2. Bogdan

    Bogdan

    13. 8. 2019. u 11:59 Odgovori

    Zašto sve firme, uključujući i IT sektor, ne plaćaju pun iznos za poreze i doprinose? Osnovni model „zapošljavanja“ je postao rad preko agencija…

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.