Da li su IT firme u Srbiji dovoljno društveno odgovorne?

Da li su IT firme u Srbiji dovoljno društveno odgovorne?

Kompanija Devtech donirala je 50 računara i propratne opreme neprofitnim organizacijama, što nam je povod da se zapitamo da li na nivou industrije radimo dovoljno da vratimo društvu iz kog potičemo.

IT sektor u Srbiji je poput paralelnog univerzuma: po pitanju plata, organizacije, stručnjaka, profita i mnogih drugih parametara skoro da je dijametralno suprotan drugim privrednim granama. I to će, da se ne lažemo, biti i u narednih ko zna koliko godina.

Međutim, koliko god ovom sektoru išlo kao po loju, ne možemo zaboraviti činjenicu da je ukupan broj zaposlenih u Srbiji koji rade u IT-ju samo 2%, dodaje Milovan Milić, CEO i osnivač firme Devtech. Svega 2% onih koji direktno uživaju blagodeti razvoja ove industrije.

I dok ostatak domaće privrede pokušava da se digitalizuje najbolje što ume i može, ostaju oni koji to sebi ne mogu da priušte. Milovan dodaje:

Domaći IT sektor zaista beleži konstantan rast iz godine u godinu što pozitivno utiče na BDP i takođe podstiče i unapređuje pristup radu, proizvodne procese, usluge i sl. To vidim kao glavne benefite ostatka privrede u kontekstu adaptacije novih tehnologija u kojima je domaći IT sektor definitivno pionir.

Ali, sa druge strane, postoje segmenti našeg društva koji ne osećaju direktan, pa čak ni indirektan benefit IT sektora u svom svakodnevnom životu. Njima bi trebalo posvetiti više pažnje.

Kako prepoznati kome je pomoć potrebnija?

Čak i kada na nivou kompanije donesete odluku da budete društveno odgovorni i ostvarite doprinos ugroženim grupama, i dalje je teško i pomalo nezahvalno odrediti odakle početi. Ono što je Devtechu bila polazna tačka u ovom izboru jeste da organizacije kojima budu dodeljene donacije računara zaista imaju potrebu za istim. Milić objašnjava:

Na primer, u Sigurnoj ženskoj kući u Novom Sadu smo videli da se koristi računar star više od 15 godina, sa sve CRT monitorom. Jedna osnovna škola u Somboru koja ima preko 350 đaka je pre naše donacije imala samo dva računara. Po istom kriterijumu računari su dodeljeni i Crvenom krstu, Svratištu za mlade, Dečijem selu i Fondaciji Novak Đoković.

To je, po mom mišljenju, jedna od stvari na koju treba obratiti pažnju prilikom organizovanja ovakvih akcija – da to nešto što radimo zaista nekome i pomaže na jedan konkretniji način.

Kada to pronađete, dodaje naš sagovornik, biće vam lakše i da se interno organizujete, što nije zanemarljiva stavka kada znamo da IT kompanije dosta napora ulažu u pronalaženje novih zaposlenih, te obezbeđivanje odgovarajućih uslova za postojeće zaposlene. „Zaista zvuči kao kliše, ali kada postoji dobra volja preko izazova da se postane društveno odgovoran se lakše prelazi“, osmehuje se on.

‘CSR nema veze sa kompanijom ili državom – već sa nama’

A kada je pravi trenutak da kompanije postanu društveno odgovorne? Onog trenutka kada budu osnovane, odmah odgovara Milovan:

To je nešto što sami osnivači kompanija donose kao deo sebe i svog pogleda na svet u kompaniju. Naravno, kompaniju čine ljudi, pa i tu mislim svi zaposleni u nekoj kompaniji (i ne naravno samo u IT kompaniji) mogu da daju svoj doprinos i budu društveno odgovorni – a to ne znači nužno da mora postojati bilo kakva monetarna konotacija.

Biti društveno odgovoran znači toliko toga, dodaje Milovan. „Zbog toga bih pre rekao da nam je kolektivna svest na nacionalnom nivou po pitanju društvene odgovornosti nešto na čemu bismo mogli da poradimo, a to, naravno, nema nikakve veze samo sa IT sektorom ili državom, već sa nama samima“, ocenjuje on.

Zato je ova i svaka slična akcija bilo koga od nas prilika da se podsetimo da vratimo osnovnim i srednjim školama iz kojih smo potekli, fakultetima koje smo pohađali i organizacijama koje se na svoj način trude da doprinesu društvu u kom živimo. Ne zato što to tako treba, već zato što nekome zaista možemo pomoći, zaključuje Milić.

*Ovaj tekst urađen je u saradnji sa kompanijom Devtech koja je sponzorisala njegov nastanak.

Ostavi komentar

  1. vlado

    vlado

    12. 8. 2019. u 11:27 Odgovori

    Ja sam drustveno odgovoran. Godisnje kroz poreze dam drazvi preko 1.500.000 dinara.
    Od drustveno odgovorne drzave dobijem zdravstvene usluge za visemesecnim kasnjenjem i moram da doplatim. Decu lecimo SMS-om. Skolstvo sa zastarelim programom i cija deca na testiranjima su medju najlosijim u svetu. Dobijem puteve punih rupa. Jednog inspektora za kradje na 30.000 stanovnika i 10 saobracajnih policajaca koji naplacuju kazne za pojas i kada prekoracis brzinu za 5 km/h dok nadrogirani klinci divljaju na putevima. Imam dvojicu komsija lokalnih politicara koji nista ne rade, a ne znaju sta ce sa parama. Takodje u komsiluku imam par socijalnih slucajeva koji nece da rade i ponekada rade na crno. Zivim u sirem centru grada a nemam asfalt, trotoar, opticki kabel, kanalizaciju. Ja sam i previse drustveno odgovoran ali drzava je lopovska banda. Ne zelim da sve placam dva puta. Neka me drzava oslobodi poreza i ja cu tih 1.500.000 dati za drustveno odgovoran rad.

  2. Bogdan

    Bogdan

    13. 8. 2019. u 11:59 Odgovori

    Zašto sve firme, uključujući i IT sektor, ne plaćaju pun iznos za poreze i doprinose? Osnovni model „zapošljavanja“ je postao rad preko agencija…

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nike, IBM i McDonald’s koriste srpski Vacation Tracker kako bi pratili godišnje odmore svojih zaposlenih

Praćenje godišnjih odmora, bolovanja i slobodnih dana u kompanijama sa velikim brojem zaposlenih često ume da bude komplikovan i zamoran proces. Rešenje ovog izazova u vidu digitalnog servisa Vacation Tracker ponudio je razvojni tim kompanije Cloud Horizon u Srbiji.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.