Brian Morrissey (Digiday): Povratak digitalnim korenima

Povratak digitalnim korenima

Osmo izdanje godišnje konferencije Digital Day u organizaciji IAB Serbia održaće se 8. i 9. maja u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. Među predavačima ove godine nalazi se i Brajan Morisej, glavni i odgovorni urednik popularnog Digiday magazina sa kojim smo imali priliku da razgovaramo o budućnosti digitalnih medija, ali i o krahu nezavisnih izdavača koji su svoj posao bazirali na Facebooku.

Postoji li događaj koji je obeležio promenu u digitalnim medijima prošle godine?

Brajan: Promene koje je Facebook uveo definitivno su ostvarile najveći uticaj na digitalne medije. Tokom godina, mnogi izdavači postali su zavisni od besplatnog sadržaja koji je Facebook generisao, a taj odnos sada se drastično promenio. Facebook je strateški odstupio od centralne uloge informativnog kanala što je mnoge medije nateralo da ugase svoje poslovanje, dok drugi prolaze kroz izuzetno težak period i pitanje je gde je njihovo mesto u budućnosti.

Kako bi danas opisao stanje digitalnih medija? Idemo li svi u pravcu brendiranog i diverzifikovanog sadržaja?

Brajan: Diverzifikacija je reč godine. Izdavači su se dugo oslanjali na različite kanale i nekoliko izvora prihoda. Međutim, svi oni previše su ulagali u Facebook što je njihove proizvode i njihov sadržaj učinilo zavisnim od oglašavanja. Digitalni mediji sada se vraćaju svojim korenima, dok su najuspešniji izdavači oni koji imaju direktan kontakt sa svojom vernom publikom i koji uspevaju da generišu prihode od pretplata, članstava ili drugog oblika trgovine.

Trebaju li mediji da investiraju u nove kanale? Tvoja poruka za izdavače koji razmišljaju o newsletter-ima, podkastima i tematskim događajima?

Brajan: Bitno je ulagati u nove kanale, ali samo ako postoji jasan pokazatelji da doprinose široj poslovnoj strategiji. Ono što uvek pitam kolege jeste, čemu ovo služi i kakva je benefit od ovoga? Digiday snima podkaste zato što je inicijalna investicija bila poprilično niska, a uticaj na naš brend i percepcija omogućili su nam da monetizujemo sadržaj koji tom prilikom kreiramo.

Video ne radimo zato što je nivo investicije koji je potreban da se video radi onako kako treba poprilično visok, a put do monetizacije – neizvestan. Samo poslednjih nekoliko godina, izdavače je zahvatio FOMO efekat koji ih je naterao da ulažu u Facebook Live, Tumblr stranice ili VR, a svi ti kanali danas su se pokazali potpuno nebitnim.

Brajan Morisej pridružio se Digiday timu 2011. godine.

Šta promene Facebook algoritma znače za najveće (digitalne) medije u Srbiji koji su postali zavisni od besplatnog dosega?

Brajan: Svako ko se kladi na Facebook je izgubio u startu. Kompanija je kroz svoju istoriju pokazala da je sposobna da uništi kompletne industrije koje se previše oslanjaju na njene usluge. Ovo je direktna posledica toga što je Facebook živa materija koja se konstantno razvija.

Kada je Facebook izašao na berzu, gejming kompanije u njegovom ekosistemu bile su daleko najbitniji faktor kome se posvećivalo dosta pažnje i resursa. Međutim, kompanija je vremenom odlučila da su njeni korisnici zaslužili više od Farmville-a i drugih igara koje su narušivale korisničko iskustvo (konstantnim notifikacijama), te nije dugo prošlo pre nego što su social games kao kategorija potpuno nestale sa Facebooka.

Najiskrenije, ovo je scenario koji su izdavači i mediji trebali da predvide. Jedini način da nastave sa radom jeste potpuna promena poslovne strategije i kreiranje direktne veze sa čitaocima. Neka sadržaj postane navika. Diverzifikujte prihode, što je više moguće, a neka solidan deo novca dođe direktno od čitalaca.

Postoje li danas ‘održivi’ mediji?

Brajan: Održivi mediji su, prema mom mišljenju, zavisni od toga koliko su jak brend izgradili. Facebook je omogućio kreiranje i rast gomile malih i nebitnih brendova koji nisu bili značajni njihovim korisnicima. Njihovi vlasnici mislili su da poseduju veliku publiku, ali tu su se prevarili – ta publika nikada nije pripadala njima, već Facebooku. Jedini način kako mediji danas mogu biti ‘održivi’ jeste da iza sebe imaju ime, brend, direktnu vezu sa svojim čitaocima i diverzifikovan priliv fondova. Takva strategija, jednostavna je koliko je istovremeno i teška.

Prvi put dolaziš na Digital Day u Beogradu. O čemu ćeš govoriti?

Brajan: Moje predavanje govoriće o različitim problemima koji stoje na putu održivosti medija, ali i kako izdavači mogu da “prežive” primenjujući poslovne modele koji dokazano rade. Povući ću paralelu na nedavna dešavanja koja su definisala medije u Sjedinjenim Američkim Državama i Evropi, a dotaći ću se i našeg ličnog iskustva u Digiday-u kao nezavisne medijske kompanije.

Netokracija Srbija je i ove godine zvanični strukovni medijski partner Digital Day konferencije. Više informacija o predavačima, programu i kartama, dostupno je na zvaničnom sajtu organizacije.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Propustili ste

Tehnologija

Bitcoin gubi vrednost – da li je sada pravo vreme za ulaganje?

U prethodnim nedeljama kriptovaluta Bitcoin beleži veliki pad. Zašto je to tako?

Gaming

Niški Webelinx razvija casual video igre za iOS i Android koje igra 15 miliona igrača širom sveta

Kako razvoj industrije video igara u Srbiji sve više raste, tako na površinu izlaze uspešne poslovne priče kreativnih mladih ljudi i startapa koji oblikuju IT scenu naše zemlje. Ovo je još jedna takva priča koja nam dolazi i Niša, preciznije iz Webelinx Games studija.

Startapi i poslovanje

Ima nešto u dvodecenijskom iskustvu Smarta, ali i u ženskom liderstvu

Ivana Ružičić i Ivanka Rankusović nalaze se na čelu kompanije Smart New Frontier Group. U nastavku teksta sa njima detaljnije govorimo o poslovanju te kompanije, ali i položaju žena u IT industriji.

Mobilno

Ukida se naplata rominga između Srbije i Grčke – potpisivanje sporazuma sledeće nedelje

Od ovog leta svi naši građani imaće dodatni razloga za uživanje na putu za Grčku, s obzirom na to da će od sledeće nedelje biti ukinute naknade za roming između ove dve zemlje.

Startapi i poslovanje

City Expert lansirao ‘Kreditni Savetnik’ za buduće vlasnike nekretnina

Kupovina stana ili kuće ume da bude prava noćna mora ukoliko kroz čitav proces prolazite sami i nemate iskustva. Kompanija City Expert lansirala je novi sajt po imenu 'Kreditni Savetnik' koji bi trebalo da edukuje i informiše kupce o različitim mogućnostima za kreditiranje nekretnine.

Office Talks Podcast

Mudrinić hejtuje streaming servise

U 46. epizodi Office Talks podcasta razgovaramo o tome šta pratimo od sadržaja i zašto moramo biti pretplaćeni na nekoliko video servisa kako bismo mogli da gledamo sve što nam je duši milo.