Povratak digitalnim korenima

Osmo izdanje godišnje konferencije Digital Day u organizaciji IAB Serbia održaće se 8. i 9. maja u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. Među predavačima ove godine nalazi se i Brajan Morisej, glavni i odgovorni urednik popularnog Digiday magazina sa kojim smo imali priliku da razgovaramo o budućnosti digitalnih medija, ali i o krahu nezavisnih izdavača koji su svoj posao bazirali na Facebooku.

Postoji li događaj koji je obeležio promenu u digitalnim medijima prošle godine?

Brajan: Promene koje je Facebook uveo definitivno su ostvarile najveći uticaj na digitalne medije. Tokom godina, mnogi izdavači postali su zavisni od besplatnog sadržaja koji je Facebook generisao, a taj odnos sada se drastično promenio. Facebook je strateški odstupio od centralne uloge informativnog kanala što je mnoge medije nateralo da ugase svoje poslovanje, dok drugi prolaze kroz izuzetno težak period i pitanje je gde je njihovo mesto u budućnosti.

Kako bi danas opisao stanje digitalnih medija? Idemo li svi u pravcu brendiranog i diverzifikovanog sadržaja?

Brajan: Diverzifikacija je reč godine. Izdavači su se dugo oslanjali na različite kanale i nekoliko izvora prihoda. Međutim, svi oni previše su ulagali u Facebook što je njihove proizvode i njihov sadržaj učinilo zavisnim od oglašavanja. Digitalni mediji sada se vraćaju svojim korenima, dok su najuspešniji izdavači oni koji imaju direktan kontakt sa svojom vernom publikom i koji uspevaju da generišu prihode od pretplata, članstava ili drugog oblika trgovine.

Trebaju li mediji da investiraju u nove kanale? Tvoja poruka za izdavače koji razmišljaju o newsletter-ima, podkastima i tematskim događajima?

Brajan: Bitno je ulagati u nove kanale, ali samo ako postoji jasan pokazatelji da doprinose široj poslovnoj strategiji. Ono što uvek pitam kolege jeste, čemu ovo služi i kakva je benefit od ovoga? Digiday snima podkaste zato što je inicijalna investicija bila poprilično niska, a uticaj na naš brend i percepcija omogućili su nam da monetizujemo sadržaj koji tom prilikom kreiramo.

Video ne radimo zato što je nivo investicije koji je potreban da se video radi onako kako treba poprilično visok, a put do monetizacije – neizvestan. Samo poslednjih nekoliko godina, izdavače je zahvatio FOMO efekat koji ih je naterao da ulažu u Facebook Live, Tumblr stranice ili VR, a svi ti kanali danas su se pokazali potpuno nebitnim.

Brajan Morisej pridružio se Digiday timu 2011. godine.

Šta promene Facebook algoritma znače za najveće (digitalne) medije u Srbiji koji su postali zavisni od besplatnog dosega?

Brajan: Svako ko se kladi na Facebook je izgubio u startu. Kompanija je kroz svoju istoriju pokazala da je sposobna da uništi kompletne industrije koje se previše oslanjaju na njene usluge. Ovo je direktna posledica toga što je Facebook živa materija koja se konstantno razvija.

Kada je Facebook izašao na berzu, gejming kompanije u njegovom ekosistemu bile su daleko najbitniji faktor kome se posvećivalo dosta pažnje i resursa. Međutim, kompanija je vremenom odlučila da su njeni korisnici zaslužili više od Farmville-a i drugih igara koje su narušivale korisničko iskustvo (konstantnim notifikacijama), te nije dugo prošlo pre nego što su social games kao kategorija potpuno nestale sa Facebooka.

Najiskrenije, ovo je scenario koji su izdavači i mediji trebali da predvide. Jedini način da nastave sa radom jeste potpuna promena poslovne strategije i kreiranje direktne veze sa čitaocima. Neka sadržaj postane navika. Diverzifikujte prihode, što je više moguće, a neka solidan deo novca dođe direktno od čitalaca.

Postoje li danas ‘održivi’ mediji?

Brajan: Održivi mediji su, prema mom mišljenju, zavisni od toga koliko su jak brend izgradili. Facebook je omogućio kreiranje i rast gomile malih i nebitnih brendova koji nisu bili značajni njihovim korisnicima. Njihovi vlasnici mislili su da poseduju veliku publiku, ali tu su se prevarili – ta publika nikada nije pripadala njima, već Facebooku. Jedini način kako mediji danas mogu biti ‘održivi’ jeste da iza sebe imaju ime, brend, direktnu vezu sa svojim čitaocima i diverzifikovan priliv fondova. Takva strategija, jednostavna je koliko je istovremeno i teška.

Prvi put dolaziš na Digital Day u Beogradu. O čemu ćeš govoriti?

Brajan: Moje predavanje govoriće o različitim problemima koji stoje na putu održivosti medija, ali i kako izdavači mogu da „prežive“ primenjujući poslovne modele koji dokazano rade. Povući ću paralelu na nedavna dešavanja koja su definisala medije u Sjedinjenim Američkim Državama i Evropi, a dotaći ću se i našeg ličnog iskustva u Digiday-u kao nezavisne medijske kompanije.

Netokracija Srbija je i ove godine zvanični strukovni medijski partner Digital Day konferencije. Više informacija o predavačima, programu i kartama, dostupno je na zvaničnom sajtu organizacije.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

SEO i pretraga

Kako izvršiti migraciju jednog od najvećih oglasnika u Srbiji – iz SEO ugla

Sajt nekretnine.rs mesečno poseti i do 590.000 korisnika. Njegove posetioce nedavno je dočekao novi izled sajta, a evo kako je tekao proces migracije.

Internet marketing

Influenseri nekad i sad – priča o ljubavi, prohibiciji i prostituciji

Sve je krenulo tako nevino. Ljudi počnu da se bave nečim iz ljubavi, u slobodno vreme, ugledajući se na druge. Ljubavi prema tom nečemu ili ljubavi prema pažnji koju dobijaju zbog toga. Nevino i iskreno. Dobro, možda ne baš potpuno iskreno, ali...

Digitalni mediji

Zašto je YouTube Rewind 2018. najomraženiji video – ikada?

Pre nešto manje od mesec dana YouTube je objavio godišnji pregled najpopularnijih klipova, mimova i jutjubera za 2018. godinu - ali taj video postao je za kratko vreme jedan od najomraženijih sa čak 14 miliona dislajkova.

Propustili ste

Karijere

Kako smo spustili fluktuaciju tehničkog kadra ispod 10%

Dok čitava domaća IT industrija raste, manjak kvalifikovanog kadra i česta fluktuacija zaposlenih ostaju među glavnim problemima sa kojima se menadžment suočava. Kako edukovati novi kadar, a u isto vreme zadržati top talenat u svojim redovima?

Tehnologija

Srbija postaje deo ruskog tehnološkog projekta ‘Tačka ključanja’ – o čemu je zapravo reč?

Beograd bi mogao da bude prvi inostrani grad u kojem će biti sproveden ruski projekat 'Tačka ključanja' koji podrazumeva multidisciplinarno povezivanje, rad i razmenu ideja iz oblasti nauke, inžejnerstva, obrazovanja i digitalnih tehnologija.

Gaming

Mihajlo Jovanović-Džaril: Nema daljeg razvoja regionalnog esporta dok se timovi ne izgrade u prepoznatljive brendove

Četvrta sezona popularne regionalne esport lige EBL u organizaciji Fortune esports startuje 28. januara. U razgovoru sa direktorom ove organizacije otkrivamo više detalja o predstojećoj sezoni i koje su to promene na esport sceni Balkana.

Startapi i poslovanje

Zašto srpske kompanije ne izlažu na CES-u?

Consumer Electronics Show (CES), najveći sajam potrošačke elektronike u Las Vegasu, završen je prošle nedelje - opet bez nastupa srpskih kompanija. U razgovoru sa preduzetnicima analiziramo razloge ovog trenda.

Intervju

Četiri pitanja o digitalnoj transformaciji malih i srednjih preduzeća

Mogu li se male i srednje kompanije nositi sa promenama koje sa sobom nosi digitalizacija poslovanja?

SEO i pretraga

Kako izvršiti migraciju jednog od najvećih oglasnika u Srbiji – iz SEO ugla

Sajt nekretnine.rs mesečno poseti i do 590.000 korisnika. Njegove posetioce nedavno je dočekao novi izled sajta, a evo kako je tekao proces migracije.