Brian Morrissey (Digiday): Povratak digitalnim korenima

Povratak digitalnim korenima

Osmo izdanje godišnje konferencije Digital Day u organizaciji IAB Serbia održaće se 8. i 9. maja u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. Među predavačima ove godine nalazi se i Brajan Morisej, glavni i odgovorni urednik popularnog Digiday magazina sa kojim smo imali priliku da razgovaramo o budućnosti digitalnih medija, ali i o krahu nezavisnih izdavača koji su svoj posao bazirali na Facebooku.

Postoji li događaj koji je obeležio promenu u digitalnim medijima prošle godine?

Brajan: Promene koje je Facebook uveo definitivno su ostvarile najveći uticaj na digitalne medije. Tokom godina, mnogi izdavači postali su zavisni od besplatnog sadržaja koji je Facebook generisao, a taj odnos sada se drastično promenio. Facebook je strateški odstupio od centralne uloge informativnog kanala što je mnoge medije nateralo da ugase svoje poslovanje, dok drugi prolaze kroz izuzetno težak period i pitanje je gde je njihovo mesto u budućnosti.

Kako bi danas opisao stanje digitalnih medija? Idemo li svi u pravcu brendiranog i diverzifikovanog sadržaja?

Brajan: Diverzifikacija je reč godine. Izdavači su se dugo oslanjali na različite kanale i nekoliko izvora prihoda. Međutim, svi oni previše su ulagali u Facebook što je njihove proizvode i njihov sadržaj učinilo zavisnim od oglašavanja. Digitalni mediji sada se vraćaju svojim korenima, dok su najuspešniji izdavači oni koji imaju direktan kontakt sa svojom vernom publikom i koji uspevaju da generišu prihode od pretplata, članstava ili drugog oblika trgovine.

Trebaju li mediji da investiraju u nove kanale? Tvoja poruka za izdavače koji razmišljaju o newsletter-ima, podkastima i tematskim događajima?

Brajan: Bitno je ulagati u nove kanale, ali samo ako postoji jasan pokazatelji da doprinose široj poslovnoj strategiji. Ono što uvek pitam kolege jeste, čemu ovo služi i kakva je benefit od ovoga? Digiday snima podkaste zato što je inicijalna investicija bila poprilično niska, a uticaj na naš brend i percepcija omogućili su nam da monetizujemo sadržaj koji tom prilikom kreiramo.

Video ne radimo zato što je nivo investicije koji je potreban da se video radi onako kako treba poprilično visok, a put do monetizacije – neizvestan. Samo poslednjih nekoliko godina, izdavače je zahvatio FOMO efekat koji ih je naterao da ulažu u Facebook Live, Tumblr stranice ili VR, a svi ti kanali danas su se pokazali potpuno nebitnim.

Brajan Morisej pridružio se Digiday timu 2011. godine.

Šta promene Facebook algoritma znače za najveće (digitalne) medije u Srbiji koji su postali zavisni od besplatnog dosega?

Brajan: Svako ko se kladi na Facebook je izgubio u startu. Kompanija je kroz svoju istoriju pokazala da je sposobna da uništi kompletne industrije koje se previše oslanjaju na njene usluge. Ovo je direktna posledica toga što je Facebook živa materija koja se konstantno razvija.

Kada je Facebook izašao na berzu, gejming kompanije u njegovom ekosistemu bile su daleko najbitniji faktor kome se posvećivalo dosta pažnje i resursa. Međutim, kompanija je vremenom odlučila da su njeni korisnici zaslužili više od Farmville-a i drugih igara koje su narušivale korisničko iskustvo (konstantnim notifikacijama), te nije dugo prošlo pre nego što su social games kao kategorija potpuno nestale sa Facebooka.

Najiskrenije, ovo je scenario koji su izdavači i mediji trebali da predvide. Jedini način da nastave sa radom jeste potpuna promena poslovne strategije i kreiranje direktne veze sa čitaocima. Neka sadržaj postane navika. Diverzifikujte prihode, što je više moguće, a neka solidan deo novca dođe direktno od čitalaca.

Postoje li danas ‘održivi’ mediji?

Brajan: Održivi mediji su, prema mom mišljenju, zavisni od toga koliko su jak brend izgradili. Facebook je omogućio kreiranje i rast gomile malih i nebitnih brendova koji nisu bili značajni njihovim korisnicima. Njihovi vlasnici mislili su da poseduju veliku publiku, ali tu su se prevarili – ta publika nikada nije pripadala njima, već Facebooku. Jedini način kako mediji danas mogu biti ‘održivi’ jeste da iza sebe imaju ime, brend, direktnu vezu sa svojim čitaocima i diverzifikovan priliv fondova. Takva strategija, jednostavna je koliko je istovremeno i teška.

Prvi put dolaziš na Digital Day u Beogradu. O čemu ćeš govoriti?

Brajan: Moje predavanje govoriće o različitim problemima koji stoje na putu održivosti medija, ali i kako izdavači mogu da „prežive“ primenjujući poslovne modele koji dokazano rade. Povući ću paralelu na nedavna dešavanja koja su definisala medije u Sjedinjenim Američkim Državama i Evropi, a dotaći ću se i našeg ličnog iskustva u Digiday-u kao nezavisne medijske kompanije.

Netokracija Srbija je i ove godine zvanični strukovni medijski partner Digital Day konferencije. Više informacija o predavačima, programu i kartama, dostupno je na zvaničnom sajtu organizacije.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Godina u kojoj smo uništili srpski IT

Da, pričam o izmenama zakonskih regulativa vezanih za porez na dohodak građana. Po ko zna koji put imamo šansu da uradimo nešto veliko i sami uprskamo, kao reprezentacija u fudbalu.

Mobilno

Google i u Beogradu omogućio pregled javnog gradskog prevoza!

Google Maps od danas su konačno omogućile korisnicima u Beogradu da na svojim pametnim telefonima dobiju uvid u kretanje gradskog prevoza, cene karte i druge bitne informacije o GSP-u.

Kultura 2.0

Mogu li dva prijatelja iz IT-ja pozicionirati Srbiju na mapi evropskih biciklista – kroz projekat Serbia Upside Down?

Dvojica kolega i prijatelja koji rade u IT industriji svoju ljubav prema biciklizmu i putovanjima spojili su u projekat pod nazivom 'Serbia Upside Down'. Njihova ideja je da se kroz velike biciklističke ture u Srbiji naša zemlja približi njihovim kolegama IT-jevcima iz Zapadne Evrope kao vredno turističko mesto. O čemu se tu zapravo radi?

Propustili ste

Gaming

Igre niškog gaming studija Peaksel preuzete su više od 300 miliona puta, a njihov kvalitet prepoznao je i Google

Niški gejming studio Peaksel može se pohvaliti sa čak 330 miliona preuzimanja svojih igara sa poznatih prodavnica kao što su App Store i Google Play. Ovo je njihova priča.

Ekskluzivno

Ako želimo dalji rast srpskog startap ekosistema, potrebna nam je podrška institucija – pokazuje Startap skener

Srpski startap ekosistem, iako je i dalje po veličini, resursima i iskustvu mali i nalazi se tek u prvoj fazi razvoja, jedan je od najbrže rastućih u odnosu na ekosisteme koji se nalaze u istoj fazi - zaključak je istraživanja Startap skener. Šta moramo promeniti kako bismo održali taj rast?

Startapi i poslovanje

Startap Shyft zahvaljujući development timu u Srbiji podigao investiciju od $15 miliona

Kalifornijski startap Shyft podigao je Serija A investiciju u iznosu od 15 miliona dolara što je, gledano sa lokalnog stanovišta, posebno važno jer se njegov kompletan development tim nalazi upravo u Srbiji.

Kultura 2.0

Razumete podatke koji objašnjavaju zašto ljudi odlaze iz Srbije? Prijavite se na konkurs čiji je nagradni fond 40.000 dolara

UNDP i UNFPA su pripremili nagradni fond od 40.000 dolara za timove koji predlože inovativna rešenja koja doprinose razumevanju izazova koje donosi depopulacija.

Startapi i poslovanje

Kako je srpski Agremo od troje ljudi postao kompanija koja digitalizuje poljoprivredu za 2.000 korisnika širom sveta

Imati efikasnu poljoprivredu danas znači imati 'tech' rešenja koja pomažu agronomima da uz pomoć detaljnih analiza preciznije obrađuju i održavaju svoje parcele. Jedno od tih savremenih rešenja dolazi iz kompanije Agremo, o čijem smo poslovanju razgovarali sa osnivačem.

Kultura 2.0

Da li je moguće sprečiti izgaranje na poslu – pitali smo HR-a, psihologa i direktora

Uhvatite li sebe da se osećate umorno, iscrpljeno, nemotivisano, ne spavate dovoljno, opada vam imunitet i sve to samo kada pomislite na posao koji vas čeka? U tekstu koji sledi pokušavamo da odgovorimo na pitanje kako da u 2020. godini ne dozvolite da do toga dođe.