Treća po redu Spark.me konferencija otvorena je danas u hotelu Mediteran, a nakon uvodnih govornika koji su zagrejali publiku, prisutnima se obratila Amy Guttman, freelance novinarka i dopisnica za Forbes koja je govorila o izgradnji odnosa na relaciji startapi - mediji, ali i o pričama koje novinari jure te zadacima koje očekuju sve osnivače.
Već na samom početku, Guttman je izjavila da je svako od nas poseban, te da svi mi imamo neku svoju priču koja nas definiše i opisuje. Te priče mogu biti različitih priroda, a ono što dopisnicu izdanja Forbes Entrepreneurs najviše privlači jesu priče o uspešnim preduzetnicima na skrivenim mestima, ljudima koji definišu nove industrije i svojim radom kroče put inovacijama, a koji ne žive uvek u Silicijumskoj dolini.
Domaća publika već je imala prilike da se upozna sa radom ove novinarke kada je početkom godine objavila veliki intervju sa srpskim Nordeusom. Kako kaže, najbolje priče su one koje demonstriraju trend, inovaciju, daju uvid u neku kulturu, problem ili rešenje. Kroz praktične primere, Guttman je sa publikom podelila tri priče koje su po njenom mišljenju obeležile trend preduzetnika u tržištima u nastajanju:
Amy ističe da svaka od ovih priča, bilo da se radi o mladim preduzetnicima koji se vraćaju u Keniju i pokreću lance picerija, ženama koje osvajaju iransku IT industriju ili advokatima koji nakon ukidanja prohibicija u Sjedinjenim Američkim Državama pokreću biznis, ima jednu zajedničku stvar – strast. Bez nje ovakve priče danas ne bi postojale, ali to je samo preduslov kada je medijski nastup u pitanju.
Kako stupiti u kontakt sa novinarima?
„Danas možete stupiti u kontant sa novinarima i putem Twitter-a“, poručila je Guttman, ukazavši na činjenicu da je svet postao izuzetno opušten i da nema potrebe za nekakvim velikim mejlovima upoznavanja. Kada i pokrenete komunikaciju sa medijskim predstavnicima, ključ je raditi na izgradnji tog odnosa, a nije zgoreg ni doći pripremljen na intervju!
Baš kao što novinari istražuju startape i osvaniče koje trebaju da intervjuišu, i osnivači treba da istražuju novinare kojima pitchuju svoj projekat, svoj biznis. Pronađite one novinare koji zaista porkivaju industriju u kojoj poslujete, svet je danas postao mali, sve se vrti po nišama.
Da li ste uradili domaći pred intervju? Upoznali se sa prethodnim tekstovima novinara/ke npr #SparkMe
— Milos Djajic 6962 (@milosdjajic) May 31, 2015
Za kraj, Amy je istakla da rad sa startapima i preduzetnicima predstavlja nešto što nju izuzetno inspiriše, ali da su novinari generalno okarakterisani kao lenje osobe – oni jednostavno nemaju puno vremena, te ukoliko ne odgovorite na njihove upite prvi ili drugi put, šanse su velike da vas više neće kontaktirati. Isto tako, priprema za javni nastup može vas odvesti daleko, imajući na umu publiku kojoj se obraćate, ali i obzir prema novinarima koji žele da podele vašu priču sa ostatkom sveta.
Ukazavši još jednom na važnost izgradnje odnosa na relaciji startapi – mediji, Guttman je privela svoje predavanje kraju izjavivši da preduzetnici sa početka teksta danas predstavljaju njene prijatelje, te da im se ona u svakom trenutku može obratiti za priču. Kada obe strane dođu u taj stadijum, tada zapravo i nastaje najbolji sadržaj – iskrenim odnosom do nove publike, zaključila je ona.