Kako da i najmanji biznis bude neograničen i da se čuje za njega?

Kako da i najmanji biznis bude neograničen i da se čuje za njega?

Nezavisno od tržišta na kojem posluju, mala i srednja preduzeća susreću se sa teškim izazovima - pogotovo u prvim godinama poslovanja.

Problemi poput slabog protoka novca i nedostatka profitabilnih mušterija i klijenata samo su jedan delić slike. Tu su i poteškoće koje se javljaju usled ubrzanog tehnološkog razvoja i naglih promena dinamike na tržištu. Na ovom polju, Srbija se suočava sa tri glavna problema: nedovoljno razvijena institucionalna i finansijska podrška, postojanje sivog tržišta i nedostatak poslovnog morala.

Da li to znači da su mali biznisi osuđeni na propast u ovakvom poslovnom kontekstu? Ne, nikako.

Verovali ili ne, mala i srednja preduzeća i preduzetnici čine preko 99% svih aktivnih preduzeća u Srbiji, a veruje se da će kroz dve godine njihov broj dostići 350.000. Pomak je napravljen donošenjem nove Strategije za podršku razvoja malih i srednjih preduzeća, preduzetništva i konkurentnosti za period od 2015. do 2020. godine, čime bi najzad trebalo da se približimo standardima poslovanja unutar EU.

Rast MSP sektora znači i više ponude na tržištu, a samim tim i teže isticanje u odnosu na druge biznise slične delatnosti. Kako ostati konkurentan? Pročitajte u nastavku ovog vodiča.

Kako bi postigli održivost u poslovanju i (p)ostali konkurentni, za male biznise je neophodno da pametno pozicioniraju svoj brend i rade na izgradnji svoje reputacije. Uloga marketinga je ovde ključna, dok holistički pristup poslovanju predstavlja jedan od najefektnijih načina da biznisi iskoriste pun potencijal svojih resursa i donesu smislenu strategiju razvoja.

Složićemo se da proizvodi i usluge, bez obzira koliko vredni i jedinstveni bili, ne znače maltene ništa ukoliko niko ne zna da postoje. Međutim, ovde preduzetnici nisu prepušteni sami sebi. Različite aplikacije i alati mogu biti od velike koristi kada je reč o promociji biznisa, tj. povećanju njegove vidljivosti.

Google My Business kao osnova ‘online’ vidljivosti

Istraživanja pokazuju da lokalne pretrage na Google pretraživaču postaju sve popularnije, a nije toliko teško zaključiti zašto je to slučaj. Kao moderni konzumenti, navikli smo da posežemo za svojim pametnim telefonima i računarima svaki put kada nam je potreban brz odgovor ili trenutno rešenje.

Sudeći prema HubSpot anketi, 71% korisnika će potražiti informacije o adresi biznisa online pre nego što se upute u fizičku poslovnicu, a 68% će iskoristiti opcije „call now“ ili „get directions“ koje Google generiše.

Koliko ste puta ukucali ime nekog biznisa na Google-u kako biste došli do broja telefona ili adrese?

Besplatan servis Google My Business vam dozvoljava da napravite listing za svoj biznis i poboljšate njegovu vidljivost online. Kada korisnici preko Google-a budu tražili vaš biznis, ključne informacije će se pojaviti pri vrhu strane, vizualno izdvojene od ostalih rezultata.

Pogodnosti kreiranja listinga su mnogobrojne, a ovde ih izdvajam samo nekoliko:

  • Put od korisnika do prve interakcije sa kompanijom je značajno skraćen, dok biznisi imaju veću kontrolu nad svojim online prisustvom
  • Ukoliko imate poslovni vebsajt, možete ga ubaciti na listing, te povećati mesečne posete i bazu posetilaca
  • Poboljšajte interakciju sa vašim kupcima/klijentima i pružite bolju korisničku podršku
  • Steknite bolje razumevanje načina na koji vaši korisnici razmišljaju uz Google My Business Insights
  • Uzmite u obzir ocene koje vam vaši kupci/klijenti ostavljaju – imajte sluha za njihovu kritiku i uvažite je kako biste unapredili svoj biznis

Izgled ovog „snipeta“ (iliti vizualnog panela) na stranici Google rezultata zavisi od toga koje sve informacije o svom biznisu ostavite u listingu. Poželjno je da vaš listing sadrži u najmanju ruku podatke o radnom vremenu, lokaciji, kao i kontakt telefon. Ukoliko dodate i nekoliko kvalitetnih fotografija, lakše ćete se izdvojiti od konkurencije.

Savršena komunikacija (kako unutar biznisa, tako i sa mušterijama i korisnicima)

Glatka i neprekinuta komunikacija osnova je svakog uspešnog poslovanja.

Mala preduzeća (pa i startap firme) suočavaju se sa izazovom organizacije posla na horizontalnom planu – unutar različitih biznis sektora i timova, i vertikalnom planu – između pripadnika različitih nivoa hijerarhije. Ne smemo zaboraviti ni izazov održavanja efektne i transparentne komunikacije, interno i eksterno.

Kada je reč o brzoj razmeni poruka unutar organizacije, biznisi se obično opredeljuju za Skype ili Slack. Obe platforme su prijatnog, prilično intuitivnog interfejsa, lake su za korišćenje i imaju u ponudi besplatnu i plaćenu verziju. Kada je reč o timskoj saradnji i radu na projektima, Skype je više poznat po svojim video pozivima i pogodnostima poput trenutnog deljenja ekrana u toku trajanja poziva (real-time screen sharing) i snimanju poziva, dok je Slack poznat po ugrađenim kanalima za komunikaciju i opcijama sinhronizacije za lako deljenje dokumenata sa Google Drive-a. Dok Skype nudi integracije sa alatima samo iz MS Office paketa, Slack ima širu paletu integracija.

Šta ako vam kažemo da biznisi internu komunikaciju sve manje vode putem emaila? Na njegovo mesto došao je Slack – chat servis uz pomoću kojeg možete da vodite kompletnu komunikaciju.

Trello i Basecamp su dva vodeća alata za organizaciju projekata i oba će poslužiti svrsi.

Trello je odlično rešenje za biznise koji se još uvek muče da optimizuju troškove unutar organizacije: naime, osnovna verzija alata koja je sasvim funkcionalna – potpuno je besplatna! Skromnog dizajna, Trello će vam ipak pružiti sve što vam je potrebno. Ispratićete rokove i steći bolju kontrolu nad fazama projekta, čak i ako je uključeno više različitih timova.

S druge strane, Basecamp nudi besplatan probni period od 30 dana, a potom je dostupan za 99$ mesečno. Kvalitetnijeg dizajna i sa više pogodnosti (npr. opcija deljenja dokumenata, email integracije, jasno istaknutih to-do lista i kalendara), Basecamp je odličan izbor za one kojima ovaj trošak ne predstavlja problem.

Naravno, nijedan biznis ne može da funkcioniše bez sjajne korisničke podrške. Sa ekspanzijom tržišta, konzumenti su stekli luksuz biranja koji je došao sa većom ponudom, te im je lako da odustanu od jednog brenda i okrenu se drugom. U kontekstu izgradnje lojalnosti i zadržavanja mušterija, neophodno je imati dobro utemeljen CRM softver, kao i platformu za komunikaciju sa mušterijama. Danas su najviše u upotrebi ZenDesk i Intercom.

Imajući u vidu upravo mala i srednja preduzeća i izazove sa kojima se susreću, Vip mobile je predstavio NEObiz tarifu, jedinstvenu na našem tržištu. U pitanju je odlična ponuda uz koju imate osiguranu neprekidnu komunikaciju, neograničene minute i poruke prema svim mrežama, a na raspolaganju vam je i sasvim zadovoljavajuća količina gigabajta na mesečnom nivou. Ali ono što NEObiz izdvaja od ostalih jesu uključeni roaming minuti za zemlje unutar A1 Telekom Austrija grupe (Austrija, Hrvatska, Slovenija, Makedonija, Bugarska, Belorusija i Lihtenštajn).

Nakon NEO paketa za fizička lica, Vip mobile odnedavno u ponudi ima i NEO pakete za poslovne korisnike.

Uz pametan odabir tarifnog paketa, biznisi imaju mogućnost sklapanja novih partnerstava bez velikog opterećenja na komunikacijski budžet, konstantno su u kontaktu sa svojim partnerima i zaposlenima, što obezbeđuje zdravu osnovu za dalji rast biznisa.

Hootsuite i Hashtagify za pametnije korišćenje društvenih mreža

Verovatno je suvišno govoriti o važnosti prisutnosti na društvenim mrežama za biznise. U poslednjem izveštaju iz 2017. godine o stanju marketinga putem društvenih mreža, Social Media Examiner donosi nam zanimljive podatke: čak 93% marketing stručnjaka prepoznaje vrednost izgradnje biznis profila na društvenim mrežama, iako je i dalje enigma koji je najbolji način da se izmeri ROI vrednost. Ipak, plaćeni oglasi omogućuju lakše dosezanje ciljne grupe, a efektna strategija vodi do kontinuiranog povećanja broja relevantnih pratilaca.

Društvene mreže (naročito Facebook) mogu preduzetnicima poslužiti kao jaka polazna tačka za razvijanje tržišne inteligencije, pružajući i uvid u različito segmentirane grupe kupaca. Predstavljaju i izvor saobraćaja za biznis vebsajtove, a pritom omogućuju direktno i trenutno razvijanje veza sa mušterijama i korisnicima kroz neformalnu komunikaciju.

Bez ikakve sumnje, društvene mreže su dragocen marketinški kanal. Postoji niz alata i aplikacija koji vam mogu pomoći da izvučete maksimum iz svojih biznis profila, a za početak vam predlažem da overite ova dva:

  • Hootsuite: za lakše upravljanje objavama na više različitih kanala
  • Hashtagify: za pametnu upotrebu relevantnih tviter i instagram heštegova

Hootsuite vam omogućuje da planirate objave na više različitih profila, sa jedne jedinstvene platforme. Alat ima ugrađenu analitiku pomoću koje lako stičete uvid o učinku svake pojedinačne objave i pomaže vam da bolje razumete koje vrste sadržaja bolje rezonuju sa vašom publikom.

Hootsuite predstavlja jedan od nezamenljivih alata za upravljanje vašim objavama na društvenim mrežama.

Uz mogućnost generisnja izveštaja i eksportovanja u PDF, Excel, PowerPoint ili CVS formatu, moći ćete da pratite efektnost postojeće strategije i prilagodite je pulsu svoje ciljne grupe. Ukoliko imate veći broj ljudi koji su zaduženi za društvene mreže, Hootsuite vam nudi i pogodnost upravljanja timom: organizujte zadatke sa lakoćom, postavite nadležnosti i nivo pristupa za svakog člana.

Hashtagify je odličan alat koji vam može skratiti muke oko mozganja pravog i relevantnog hashtaga za objave na vašim biznis profilima na Twitteru i Instagramu. Pored toga što imate uvid u nivo popularnosti određenih hashtagova, dobijate i sugestije u vidu drugih, povezanih hashtagova pomoću kojih će vaš sadržaj imati bolje šanse da završi ispred očiju vaše ciljne grupe.

Analizirajte doseg vaših objava, dozvolite Hashtagify alatu da generiše izveštaje ili pogledajte šta rade vaši kompetitori i prečešljajte njihove objave kako biste dobili ideje. Uz to, alat vam omogućuje da pronađete i pratite influencere i ojačate svoju poziciju na društvenim mrežama.

Iako je prvobitno lansiran kao besplatan pretraživač specijalizovan za Twitter hashtagove, Hashtagify je danas prerastao u marketinški alat sa dosta pogodnosti. Trenutno je u 3.0 Beta verziji i radi dosta dobro.

Google Keyword Planner i Buzzsumo kao vaši SEO saveznici

Content marketing (ili kako ga pojedini stručnjaci iz Srbije i regiona nazivaju – marketing sadržaja) jedan je od najboljih i najefektnijih načina za promociju biznisa u online svetu.

Njegova najveća mana je verovatno to što zahteva mnogo vremena, truda i vere, kao i to što su rezultati mnogo manje opipljivi nego u slučaju plaćenih reklama.

(Priznajem, ovo verovatno nije stvar koju nestrpljivi preduzetnici vole da čuju.)

Međutim, prednosti su dalekosežne.

Pre svega, opredeljivanjem za ovaj tip marketinga pokazujete volju da posmatrate svoju publiku kao ljude, a ne kao hodajuće novčanike. Pritom ste dovoljno mudri da razumete da nemate pravo ni na čiju pažnju, već da se ona mora zaslužiti.

Vaše mušterije i korisnici su individue koje od vas žele nešto više, pored kupovine proizvoda ili usluga. Oni žele da se nasmeju, da se edukuju, da nađu rešenja za svoj problem i što je najvažnije – žele da nađu razlog zašto da vam veruju i da favorizuju baš vas, nego drugu firmu koja nudi isto što i vi.

U tom smislu, content marketing može vam pomoći da:

  • Razvijete identitet svog biznis brenda
  • Istaknete svoju firmu u moru konkurencije
  • Ojačate veze sa svojom ciljnom grupom i vežete ih za sebe (tj. izgradite lojalnost)
  • Dosegnete nove potencijalne mušterije/klijente
  • Generišete preporuke (zadovoljni posetioci neće ćutati)
  • Pozicionirate svoj biznis kao autoritet u određenoj industriji
  • Budete kreativni i originalni kroz mnoštvo različitog tipa i formata sadržaja

Pored svih ovih pogodnosti, content marketing je stožer vaših napora u SEO domenu. Optimizovan sadržaj koji objavljujete na vašem biznis blogu je značajan korak ka boljem rangiranju na Google-u. Kako biste videli za koje ključne reči bi vaš biznis mogao da se rangira, prijavite se na Google AdWords i iskoristite Keyword Planner za mozganje. Sam alat je besplatan i lak za korišćenje.

Želite da izbijete među prvima na Google-u kada je pretraga ključnog pojma vezanog za vaš biznis u pitanju?

Iako SEO nije toliko jednostavan, ukoliko ste početnik – imajte u vidu sledeće pravilo: glavne metrike iz Google Keyword Planner-a koje biste trebalo da uzmete u obzir tiču se konkurentnosti (competition) i volumena pretrage (volume). Nakon što nađete grupu ključnih reči koja je relevantna za vaš biznis, izdvojite one koje imaju dosta mesečnih pretraga (dakle, visok volume) i malu konkurentnost, te pokušajte da ih prirodno upotrebite u svojim tekstovima (obavezno u naslovu i ukoliko nije isiljeno – u pokojem podnaslovu).

Buzzsumo je još jedan sjajan alat, nažalost dosta ograničen u besplatnoj verziji. Ipak, može vam biti od velike koristi, pogotovo u kontekstu osmišljavanja content strategije. Unesite u pretraživač određenu ključnu reč ili temu koja vas interesuje, a alat će vam izbaciti top 10 rezultata (tj. top 10 objavljenih tekstova na različitim sajtovima, relevantnih za vašu pretragu), sortiranih po unapred odabranim parametrima.

Najveći indikator koji Buzzsumo uzima u obzir su aktivnosti na društvenim mrežama, tj. ukupan broj deljenja. Postoji opcija besplatnog probnog perioda od 7 dana, pa ukoliko imate vremena i volje – možete istražiti i ostale pogodnosti ovog alata. Ovaj alat krije svašta korisno: od olakšane analize sadržaja koji objavljuje vaša konkurencija i pronalaska influencera, do različitih visokorelevantnih notifikacija koje pomažu vašem biznisu da ostane ispred drugih.

Distribucija sadržaja uz MailChimp i HARO

Prema istraživanju eMarketer-a iz 2016. godine, email je neverovatno moćno sredstvo u pogledu zadržavanja i sticanja novih kupaca, kako tvrdi 81% ispitanika koji imaju relevantnog iskustva u prodaji. Potrošači su i dalje vezani za email i tretiraju ga drugačije od ostalih multifunkcionalnih kanala koji im, između ostalog, služe i za komunikaciju – kao npr. društveni mediji.

Email marketing ima mnogobrojne pogodnosti za mala i srednja preduzeća, evo samo nekoliko njih:

  • Email je kanal savršen za izgradnju kredibiliteta u industriji, kao i za povezivanje sa ciljnom grupom (naročito ako odlučite da nagradite lojalnost kuponima, nagradama ili nekim drugim vrednostima)
  • Uz dobro osmišljen call to action, email može postati značajan izvor konverzija ili sredstvo za prikupljanje donacija
  • Email je veoma efektan u kontekstu prodaje, naročito ukoliko vaš sajt koristi kolačiće (unutar marketing zajednice, dobro je poznat metod personalizovanih i usko targetiranih oglasa za one kupce koji su odlučili da napuste online prodavnicu pre završene prodaje)

Pored gorenavedenog, email je odličan kanal za distribuciju sadržaja – najčešće u formi newsletter-a. Alat koji vam ovde definitivno treba je MailChimp.

Pored mogućnosti slanja grupnih email poruka, Mailchimp nudi i preciznu analitiku pomoću koje možete pratiti koliko je korisnika videlo vašu oglasnu poruku.

MailChimp ima besplatnu verziju koja odlično funkcioniše, mada je malo ograničavajuća, dozvoljava do 2000 subscribera. Ipak, čak i bez uloženog dinara, imate mogućnost da kreirate i segmentirate email listu, postavite lepo dizajnirane kampanje, personalizujete sadržaj onako kako želite. Ono što je najbitnije, MailChimp vam omogućuje da automatizujete jedan deo svoje marketinške prakse: zakažite slanje mejlova za određeno vreme i postavite sadržaj za koji će grupa koju targetirate zaista biti zainteresovana.

Na kraju, ukoliko poslujete i na inostranom tržištu, nemojte zaobići jedinstven servis po imenu HARO (Help a Reporter Out), koji je verovatno jedan od najpotcenjenijih marketinških alata na internetu.

Prilikom registracije, možete odabrati da li se prijavljujete primarno kao novinar, tj. neko ko piše priču i traži mišljenje stručnjaka (I’m a Journalist) ili kao izvor, tj. neko ko je stručnjak i želi da podeli svoje iskustvo (I’m a Source). Ovo je odličan način da se povežete sa relevantnim ljudima i partnerima, pozicionirate svoj brend na anglosaksonskom govornom području, a da pritom i uberete sjajne PR prilike. HARO vam može biti od velike koristi i u kontekstu link bildinga, kao i u proizvodnji sopstvenog originalnog sadržaja na biznis blogu. Tip tekstova koji naročito dobro prolazi su upravo mišljenja stručnjaka, jer su u pitanju jedinstvene perspektive grupisane u jednom postu, koje se ne mogu naći nigde drugde na internetu.

Hvala vam što ste izdržali sa mnom ovoliko dugo, nadam se da vam je tekst bio koristan. Ovo je tek mali fragment u pogledu korisnih alata, aplikacija i platformi za male i srednje biznise, ali će biti još prilika da se čitamo.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.

Startapi i poslovanje

Domaći Teodesk omogućava interno praćenje poslovnih aktivnosti za 1.000 korisnika u Srbiji – od komunikacije do organizacije

I kompanije i mali timovi u digitalnoj industriji gotovo da ne mogu da funkcionišu bez kolaboracionih i menadžerskih aplikacija. U gomili tih softverskih rešenja, beogradski Teodesk u jednoj platformi nudi čitav niz alata koje zadovoljavaju različite poslovne potrebe jedne firme.