'Srbija Inovira' je novi projekat koji će u narednih 5 godina kreirati prvi srpski inovacioni superklaster - Netokracija.rs

‘Srbija Inovira’ je novi projekat koji će u narednih 5 godina kreirati prvi srpski inovacioni superklaster

ICT Hub pod pokroviteljstvom USAID-a pokreće projekat koji će najpre mapirati polja inovacija u zemlji, a zatim oko onog sa najviše potencijala formirati prvi srpski superklaster - ekosistem koji će povezati izazove domaće privrede sa inovativnim rešenjima i tehnologijama koje razvijaju domaća akademska i startap zajednica.

“Projekat Srbija Inovira nastao je kao odgovor na ključne izazove sa kojima se naša država suočava u primeni inovacija u privredi”, otkriva na početku razgovora Aleksandra Popović, direktorka pomenutog projekta.

Njegov zadatak biće sledeći: mapirati polja inovacija u zemlji, podsticati njihovo jačanje i oko onih sa najviše potencijala formirati prvi srpski superklaster – a sve to u narednih pet godina koliko će projekat trajati.

Kao što smo spomenuli, projekat će voditi ICT Hub (pod pokroviteljstvom USAID-a) i on je, kako ističe naša sagovornica, na osnovu višegodišnjeg iskustva na domaćoj sceni identifikovao nekoliko ključnih preduslova za dalji razvoj ekonomije zasnovane na znanju i inovacijama:

Svesni potencijala koje Srbija ima odlučili smo da pokušamo da na jedan sistematičan način povežemo sve ključne aktere i da se zajedno usmerimo ka jačanju primene tehnoloških inovacija, s krajnjim ciljem da pozicioniramo Srbiju kao lidera u određenom polju inovacija koje ćemo tek otkriti.

Na koji način te ciljeve nastoje da ispune, Aleksandra nam otkriva u tekstu koji sledi.

‘Došlo je vreme za pospešivanje inovacija u domaćoj privredi’

Na samom početku razgovora naša sagovornica najpre je istakla da je u prethodnim godinama mnogo urađeno na polju stimulisanja inovativnosti, kako od strane države, tako i od privatnog sektora. “Čini se da su svi prepoznali značaj i potencijal domaće startap scene i rezultati su očigledni jer fantastičnih inovacija već ima, ali nisu dovoljno iskorišćene ili su usmerene isključivo na inostrano tržište“, kaže ona i navodi da je u ovom trenutku tržište dovoljno sazrelo i da je vreme za prelazak u narednu fazu – pospešivanje primene inovacija u domaćoj privredi:

Najbolji način da to uradimo jeste da svi zajedno stavimo fokus na određene oblasti koje imaju najviše potencijala. To je naš zadatak i trenutno smo u fazi istraživanja i odabira oblasti koje ćemo kasnije testirati kako bismo identifikovali onu ključnu, u kojoj će se Srbija pozicionirati kao tehnološki lider.

Kako dodaje Aleksandra, cilj je uticati isključivo na tu jednu izabranu oblast inovacija tako što će se izgraditi ekosistem koji će povezati izazove domaće privrede sa inovativnim rešenjima i tehnologijama koje razvijaju naša akademska i startap zajednica. “Stimulisaćemo njihovu saradnju na zajedničkom razvoju primenljivih rešenja, a sve sa ciljem da unapredimo srpsku privredu tamo gde ona ima najveće šanse za uspeh na međunarodnom tržištu”, kaže ona.

Kako bi taj ekosistem bio kompletan, biće neophodno obezbediti i finansiranje, resurse i podršku države a za odabranu oblast moraju se osigurati i adekvatni edukativni programi, finansijska sredstva i stimulativna zakonska regulativa – na čemu će ovaj projekat i raditi.

Ipak, da bi se taj ekosistem uopšte formirao, najpre će se organizovati pomenuta istraživanja koja će identifikovati najperspektivnije domene za ulaganje i razvoj, i oni će biti testirani u četiri pilot superklastera da bi se na kraju odabrao jedan oko kog će se kreirati prvi srpski superklaster – centar inovacionog ekosistema. Aleksandra pojašnjava:

Superklaster podrazumeva sve ono o čemu smo pričali – kritičnu masu aktivnih učesnika različitih profila okupljenih oko zajedničkog cilja. To su velika i mala preduzeća, preduzetnici, startapi, naučnici, investitori, nevladin sektor i država. Što je superklaster bogatiji, odnosno brojniji i raznovrsniji, to su njegovi rezultati neuporedivo bolji. Učešće svakog od članova je ključno jer su sve te ekspertize neophodne kako bi krajnji proizvod bio atraktivan, kako na domaćem tako i na internacionalnom tržištu. Izazov je ne samo okupiti članove već ih i organizovati na efikasan i efektivan način. Zato je tu oprobana metodologija od velike pomoći.

Ta metodologija, dodaje ona, već nekoliko godina pokazuje značajne rezultate širom sveta, a iz ICT Hub-a su posebno uzbuđeni jer će prvi u ovom delu Evrope imati priliku da primene i razvijaju u početku jedan superklaster, a kasnije i još neki, oko druge oblasti.

Istraživanja uoči pokretanja pilot projekata su već počela

U kreiranju superklastera organizatorima će pomagati i WM Equity Partners i Centar za istraživanje javnih politika, a Aleksandra nam detaljnije otkriva da će WMEP biti zadužen za obezbeđivanje dugoročnog finansiranja (što uključuje i osnivanje posebnog venture capital fonda kao vida podrške finansiranju inovativnih kompanija u ranom razvoju), a Centar za istraživanje javnih politika sa svojim timom istraživača će projekat voditi kroz proces identifikacije najperspektivnijih domena i kandidata za buduće superklastere.

“Pored toga, uključićemo i svetski priznate domenske stručnjake iz oblasti koje odaberemo za pilotiranje kao i superklaster eksperte”, otkriva ona i dodaje da je zajednički rad na ovom projektu već započeo, a pomenuto pripremno istraživanje trajaće još pet meseci:

Naš prvi zadatak je da vidimo sa kojim naučnim, tehnološkim i inovativnim resursima raspolažemo, odnosno šta može da bude naša ponuda. Zatim ćemo to da dovedemo u kontekst sa potencijalnom tražnjom, odnosno da sagledamo privrednu strukturu, veličinu i potrebe. Tamo gde imamo poklapanja ponude i tražnje, kao i kritičnu masu, tu se kriju naše šanse od kojih treba da izaberemo one sa najvećim izvoznim potencijalom. Zato će istraživanje obuhvatiti i region kako bismo bili sigurni da smo izabrali ono što zaista ima komparativnu prednost.

Širi izbor, dodaje ona, imaće već u junu, a do kraja leta će izabrati četiri oblasti o kojima smo govorili na početku razgovora. “Za te oblasti ćemo objaviti javni poziv i izvršiti selekciju za četiri pilot superklastera. Piloti će trajati malo više od godinu dana i za onaj domen koji pokaže najbolje rezultate i izvozne potencijale, znaćemo da je onaj pravi”, navodi ona.

Za kraj, Aleksandra nam je otkrila i šta projekat “Srbija Inovira” očekuje u prvih godinu dana: “Želimo da odaberemo četiri oblasti, lansiramo javni poziv zainteresovanima da nam se pridruže i formiraju pilot klaster, pomognemo im u procesu apliciranja, završimo sa izborom pilota i postavimo poslovne modele za buduće klastere. Krajnji cilj je, naravno, da formiramo prvi superklaster koji će unaprediti srpsku privredu, konkurentnost, izvozne mogućnosti, ali i postaviti Srbiju na mapu tehnološko-inovativnih lidera u konkretnoj oblasti”, zaključuje naša sagovornica i poziva sve zainteresovane da dalje korake ovog projekta prate na društvenim mrežama.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.

E-commerce

Kako do Internet prodavnice za manje od 24 časa?

Vladan Dobrenov pokrenuo je Cartizz kao odgovor na komplikovan i dugotrajan proces izrade web prodavnice. U razgovoru za Netokraciju otkriva nam kako servis funkcioniše i kome je namenjen.