PR-DC je kompanija koja proizvodi dronove za svetsko tržište

Porodična tradicija u aero-inženjerstvu Miloša je inspirisala da osnuje PR-DC i proizvodi dronove za svetsko tržište

Možda je manje poznato, ali i u Srbiji postoji tim stručnih inženjera koji rade na razvoju savremenih lakih letelica. Baš ta grupa ljudi, nedaleko od Beograda, ima svoje kancelarije i velike prostorije pune alata i prototipova većih i manjih dronova. Mi smo imali priliku da ih posetimo.

Miloš Petrašinović, vazduhoplovni inženjer, suvlasnik kompanije PR-DC (Pink Research and Development Center) o kojoj ovde i govorimo, ujedno je i asistent na katedri za vazduhoplovstvo Mašinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Svoju strast prema letalicama iskoristio je na najbolji mogući način, nastavivši tradiciju svojih roditelja – posao u oblasti aeronautike i rad na razvoju letelica koje svoju primenu imaju u svakodnevnom životu.

Pre nešto manje od godinu dana, osnivanjem kompanije PR-DC ukazala se idealna šansa da Miloš, zajedno sa svojom porodicom, stvori idealne uslove za razvoj lakih letelica, poput dronova ali i drugih proizvoda iz industrije aeronautike koje mogu da budu od koristi društvu. Pre nešto više od dve nedelje, imao sam priliku da posetim ovu kompaniju i detaljno porazgovaram sa Milošem koji mi je otkrio detaljnu priču o osnivanju kompanije koja se od samog starta finansira iz osnivačkog kapitala osnivača, kao i iz aktivnog poslovanja.

Ono što je takođe veoma zanimljiv deo priče, jeste kako je i na koji način Miloš svoje znanje iz oblasti aeronautičkog inženjerstva iskoristio da kroz porodični biznis učestvuje u projektovanju i finalnoj proizvodnji dronova i drugih lakih modernih i komercijalnih letelica čija je potražnja velika kako u Srbiji, tako i na tržištima zemalja širom sveta.

Kada je firma PR-DC uopšte osnovana? Koja je bila polazna ideja za njeno pokretanje?

Naši roditelji, koji su kao i ja i moji brat i sestra, vazduhoplovni inženjeri, u ovom su poslu više od 30 godina, ali naša zajednička kompanija pod imenom PR-DC nije još proslavila prvi rođendan. Kompanija je osnovana sa ciljem da se tržištu ponude proizvodi iz vazduhoplovnog programa koje smo razvijali u prethodnih pet godina, kao i nastavak razvoja ostalih produkta u ovom domenu.

Danas svi zajedno stojite iza ove kompanije? Koliko zaposlenih imate?

Trenutno brojimo 11 zaposlenih u istraživanju i razvoju uz još desetak saradnika i mnogo angažovanih kompanija sa kojima radimo na realizaciji konkretnih proizvoda. Mi smo pre svega istraživački centar i cilj nam je da sa ovim brojem inženjera postavimo zdrav osnov koji je neophodan za kompaniju koja je vertikalno integrisana u meri u kojoj smo mi.

Osnovna ideja kompanije jeste oslanjanje na ljudske resurse i zato nam je izuzetno bitno da svaki član tima može da se ostvari u svakom polju u kom poželi, relativno mali broj ljudi i njihova stručnost nam omogućavaju da radimo veoma brzo na multidisciplinarnim projektima.

Naši inženjeri u okviru projekata imaju mogućnost da budu deo tima za proizvodnju i kompozitne materijale, izvore energije, propulzore, elektroniku, programiranje, bežične komunikacije, numeričke proračune (uključujući strukturalnu analizu, aerodinamiku i mehaniku leta) i tima za opremu. Dodatnu snagu našoj firmi daje “porodična komponenta”, a to je što su dve generacije porodice Petrašinović stub kompanije i mislim da u svakom poslu, pa i u našem, ne postoji snažniji temelj za uspešno poslovanje, uz podrazumavajuću stručnost i kompetencije.

Na čemu sve kompanija danas radi i šta sve proizvodi kada je reč o aeronautici?

Zvanična delatnost kompanije je proizvodnja vazdušnih i svemirskih letelica i odgovarajuće opreme, i u skladu sa tim radimo na razvoju i proizvodnji najrazličitijih letelica za određene misije, opreme za te letelice i različite robote koji su takođe kao oprema delovi sistema. Trenutno imamo nekoliko letelica sa obrtnim krilima i to nosivosti tereta od jednog kilograma pa sve do 250 kilograma.

Pored toga, proizvodimo i letelice sa fiksnim krilima za nešto drugačije misije. Ono što ističemo kao našu prednost je mogućnost prilagođavanja naših letelica i pomoćnih sistema u rokovima od nekoliko sati do nekoliko dana za potpuno nove misije koje mogu da podrazumevaju, osim prenošenja tereta, i praćenje stanja tereta zajedno sa raznovrsnim senzorima i sistemom za akviziciju podataka sa senzora i daljinsko praćenje stanja letelice i tereta u realnom vremenu. Kao što se može zaključiti, okrenuti smo budućnosti – inovativnim proizvodima koje vidimo kao nezaobilazne alate u funkcionisanju mnogih sistema u 21. veku.

Sa kojim se izazovima suočavate prilikom izrade ovih kompleksnih mašina? Kako izgleda nabavka delova?

Rad na ovakvim sistemima pre svega podrazumeva stalno usavršavanje inženjera, savladavanje potpuno novih naučnih oblasti u kratkom vremenskom roku, spajanje naučno-istraživačkog rada i industrijske primene, kontinutirano praćenje ostalih industrija (naročito automobilske i IT) i naravno sposobnost da u svakom trenutku pronađemo najjednostavnije rešenje za postavljeni problem što podrazumeva ingenioznost ali i razumevanje šire slike.

Zbog toga što naši proizvodi najčešće zahtevaju podsisteme koji su krojeni isključivo po njima, mi najčešće nabavljamo osnovne delove koji su potrebni mnogim industrijama i to radimo svakodnevno i iz čitavog sveta bez većih problema. Globalno tržište i online komunikacija omogućuju nam da zaista možemo da kao kompanija iz Srbije, Beograda potpuno neometano funkcionišemo i budemo konkurentni sa svim ostalim kompanijama na različitim meridijanima sveta.

Jedan od vaših flagship modela je i leteći auto. U kojoj fazi razvoja je ova letelica i šta nam o njoj sve možete reći? 

Zvanična pezentacija ovog projekta je dostupna na našem zvaničnom sajtu, a ja kao vođa ovog projekta pre svega mogu da kažem da se radi o jednom izuzetno inspirativnom i ambicioznom projektu koji nam je omogućio da u okviru njega radimo na svemu onome što je najzahtevnije i danas omogućava da prezentujemo naša rešenja na najbolji mogući način.

Letelica je u fazi letnih ispitivanja što znači da je gotova tehnička dokumentacija i tehnologija za njenu proizvodnju, ali je ona samo jedan deo čitavog sistema koji podrazumeva između ostalog i brzo punjenje električnom energijom i obuku pilota na simulatorima leta. Namena je jasna iz samog naziva projekta, letelica veličine ne mnogo veće od parking mesta za automobile, laka za održavanje, mehanički i električno robusna, bez emisije štetnih gasova uz manje dimenzije, jednostavni, tiši i sigurniji rad od helikoptera.

Sve ovo je neophodno da bi letelica bila savršeni kandidat za buduću gradsku vazdušnu mobilnost. Svesni smo da ovakvi projekti zahtevaju neko vreme za prilagođavanje i stvaranje dovoljno velike konkurencije u svetu kako bi se cela grana industrije dovoljno brzo razvijala i bila prihvaćena u zakonskim okvirima, mi se radujemo što smo već danas spremni za tako nešto. Drugim rečima, spremni dočekujemo budućnost i odlučili smo da ne čekamo razvoj tehnologije i neku novu revoluciju, već smo uvereni da će proizvodi koje PR-DC proizvodi apsolutno naći svoju primenu u svetu – da li za 5, 10 ili 50 godina, pokazaće vreme.

Kome su sve namenjeni vaši proizvodi i na koja tržišta ih sve izvozite?

Za naše proizvode ne postoje klasična tržišta, postoje samo ljudi kojima su potrebne letelice da se uradi određena misija i mi smo uvek spremni za nove izazove, bez obzira iz kog dela sveta oni dolaze. Kao što sam napomenio, ono što je za Vaš portal verovatno interesantno, usko smo povezani sa IT industrijom i upravo nam njen ubrzani razvoj u mnogome olakšava poslovanje.

Ko bi početkom ovog veka rekao da ćemo za 15 godina moći da plaćamo račune u samoposluzi mobilnim telefonom ili da će se, na primer, porudžbine u restoranima brze hrane u Kini dopremati dronom? Na temelju ovakvih dostignuća, trudimo se da budemo korak ispred i spremni dočekamo nove zahteve globalnog tržišta.

Zanima nas i kako stoje stvari sa konkurencijom kada je reč o razvoju ovih proizvoda kako u Srbiji, tako i u regionu, i po čemu ste vi jedinstveni?

Svaki čovek koji se na ovim prostorima bavi vazduhoplovstvom za nas predstavlja saborca na putu podizanja stanja vazduhoplovne industrije jer su to pre svega ljudi koji su zaslužni za kontinualno obrazovanje novih ljudi i njihovo ohrabrivanje primerom da je nešto ovakvo moguće na ovim prostorima, a ono što znamo iz duge istorije jeste da smo nekada bili na samom vrhu.

Promenilo se mnogo toga od pionirskih poduhvata u vazduhoplovstvu i danas je vreme za nešto drugačije proizvode čija se jedinstvenost ogleda u svakom rešenju koje je ugrađeno u letelicu i mogućnost prilogođavanja određenim misijama. Kao što sam malopre napomenuo, iako zaista podržavamo i sa osmehom dočekujemo svaku vest o razvoju vazduhoplovne industrije u Srbiji, želimo da našom vizijom za budućnost budemo jedinstveni u regionu i to vidimo kao našu glavnu prednost.

Nedavno ste ostvarili saradnju sa Mašinskim fakultetom u Beogradu. Šta ta saradnja sve podrazumeva?

Potpisani sporazum otvara mogućnost za zvaničan nastavak saradnje i na ovaj sporazum smo izuzetno ponosni jer je skoro ceo tim završio studije baš na ovom fakultetu. Cilj je uposliti postojeće laboratorijske kapacitete, saradnja sa profesorima, kao i omogućiti prakse studentima u cilju njihovog kvalitetnog usavršavanja. Za ovu saradnju mi interno kažemo da je samo “institucionalizacija” naših neraskidivih veza.

U budućnosti ćemo zajedno sa Mašinskim fakultetom nastupati i na međunarodnom nivou, raditi na različitim projektima i jednostavno udružiti naše snage. Za mene, kao asistenta na tom fakultetu i bivšeg studenta, najvažnija je studentska praksa i želim da i ovim putem naglasim da su naša vrata otvorena za sve studente iz pomenute ustanove.

Znam koliko je značajno da uz obavezno teorijsko znanje, posedujemo i određeno praktično iskustvo. Time studenti dobijaju mnogo na samopouzdanju i imaju više hrabrosti i podršku da krenu u razvoj novih proizvoda. PR-DC će biti ponosan da svakom studentu mašinstva bude podrška na tom putu.

Koji su planovi za kompaniju u narednom periodu? Da li je to širenje tima, unapređenje postojećih proizvoda ili nešto treće?

U narednom periodu cilj je predstavljanje postojećih proizvoda na tržištu, saradnja sa klijentima na postojećim misijama i kontinuirani rad na istraživanju i razvoju novih proizvoda. Širenje tima je prirodan put i otvoreni smo za nove članove tima koji dele našu želju za razvojem vrhunskih proizvoda u vazduhoplovnoj industriji.

Zaključio bih time da s obzirom da smo firma sa vizijom budućnosti, i prednost i mana našeg posla je što nikada ne znamo šta nosi sutra. Jedna ideja ili razvoj novog proizvoda može u potpunosti “poremetiti” naše dugoročne planove ali ceo naš tim uživa u permanentnom usavršavanju i trkom u budućnost, koja je nekada mnogo bliža nego što se to nama čini.


Ostavi komentar

    • Marko Crnjanski

      Marko Crnjanski

      21. 5. 2021. u 08:57 Odgovori

      Ćao Jovane,

      Na početku teksta lepo piše da je u pitanju Pink Research and Development Centar. Željko Mitrović uopšte nije u fokusu priče, već talenat mladih ljudi koji razvijaju napredne tehnologije u Srbiji.

      Pozdrav,
      MC

  1. Tole

    Tole

    23. 5. 2021. u 10:43 Odgovori

    I onda umesto da nađu zdrav novac za finansiranje svojih inovacija odluka pada da uzmu Pink za investitora…na taj način jesu omogućili stabilne finansije i medijsku podršku, ali su postali Mitrovićev poligon za hranjenje sopstvenog ega kako bi on u srpskoj javnosti mogao da izigrava Musk-a sa Aliexpress-a. Time nažalost prave i korak unazad jer ceo projekat gubi na kredibilitetu i postaje predmet podsmevanja.

    Željko Mitrović jeste u fokusu cele priče jer medijski predstavlja projekte kao svoje. Primetno je da ga ovaj portal iz nekog razloga brani i relativizuje kao uspešnog biznismena, kao da svi ne znaju da se njegova imperija zasniva na neplaćanja poreza i medijskoj podršci vlasti.

    Pitanje za Miloša: Da li oseti transfer blama kada Mitrović predstavlja njegove inovacije i kako se nosi sa time.

    • Marko Crnjanski

      Marko Crnjanski

      23. 5. 2021. u 12:23 Odgovori

      Samo mi objasni na osnovu čega si ti zaključio da “ovaj portal iz nekog razloga” brani “uspešnog biznismena”. Gde su ti razlozi? Jel smo ga pominjali?

      To što je on suvlasnik i što predstavlja projekte kao svoje, nije nas sprečilo da kontaktiramo ove ljude, predstavimo na čemu rade, možda nekoga inspirišemo i uradimo jednu priču sa tehničko-poslovnom temom.

      Pozdrav.

      • Tole

        Tole

        29. 5. 2021. u 17:45 Odgovori

        Slažem se da je projekat zanimljiv i vredan pomena.

        Razlozi zašto sam to pomislio su jer je tekst započet sa “Možda je manje poznato…”, pa je posle bio komentar da ŽM nije u fokusu priče. Sa druge strane imamo ŽM koji veoma često u nacionalnom dnevniku svoje televizije promoviše prototipove kompanije PR-DC i gura sebe u fokus. Izostavili ste tu informaciju na početku, stoga moj komentar o relativizaciji “uspešnog biznismena”.

    • Miloš Petrašinović

      Miloš Petrašinović

      24. 5. 2021. u 09:48 Odgovori

      Hvala Vam na upućenom mišljenju vezano za finansiranje naše kompanije, kompanija nije uzimala investicije i osnovana je nakon dugogodišnje uspešne saradnje osnivača što je onda i potpuno normalan sled okolnosti.

      Hvala i na upućenom pitanju, naprotiv jako sam ponosan na sve što smo zajednički napravili, radujem se svakom novom proizvodu i budućnosti koja je pred nama. U narednim nedeljama ćete imati priliku da više vidite ono čime se bavimo i kako će se ove letelice uključiti u naše živote i pomagati ljudima.

      • Tole

        Tole

        29. 5. 2021. u 17:22 Odgovori

        Hvala na odgovoru Miloše, moj komentar je bio prvi utisak o pročitanom tekstu. Svakako mislim da zaslužujute ozbiljnijeg PRa od sadašnjeg i drugačiju promociju. Zašto ne bismo videli jednom pravu naučnu emisiju na Pinku u izvođenju inženjera, umesto potencijalno drogiranog direktora koji se igra Petra Pana na nacionalnom dnevniku.

        Cenim Vaš entuzijazam i znanje i želim Vam da nastavite da sledite svoje snove. Sve najbolje!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Programeri dugih jezika – ima li mesta ličnim stavovima na LinkedInu?

Jedna od tema na nedavno završenoj Netokracijinoj Employer Branding konferenciji bila je o upitnim nastupima zaposlenih na LinkedIn-u, koje rizike po kompaniju i pojedinca bi to moglo da donese i kako bi ovi problemi mogli da se izbegnu.

Startapi i poslovanje

Novosadski Continental najavio novo razvojno odeljenje koje će do 2024. godine zaposliti još 200 inženjera

'Human Machine Interface' ime je nove visokotehnološke poslovne jedinice koja postaje deo R&D centra u Novom Sadu. Novo odeljenje baviće se razvojem 'head-up display' tehnologije za potrebe automobilske industrije.

Startapi i poslovanje

Američki LotusFlare najbrojniji tim ima u Beogradu i radi na proizvodima koji menjaju ‘telco’ industriju

Beogradska kancelarija kompanije LotusFlare trenutno okuplja oko 60 IT stručnjaka i aktivno širi tim. O proizvodima na kojima rade i planovima za budućnost sa njihovim predstavnicima razgovaramo u tekstu koji sledi.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nakon $100 miliona Series C investicije, američki Embroker nastavlja da razvija nove proizvode i širi svoj tim u Beogradu

Generalni menadžer kancelarije u Beogradu i globalni VP Engineering-a za Netokraciju govori o proizvodima koje Embroker razvija, o sektoru digitalnog osiguranja malih biznisa, ali i o daljim planovima za proširenje tima u srpskoj prestonici.

Startapi i poslovanje

Celsius, jedna od vodećih kripto platformi, kupio deo srpskog MVP Workshopa

Dva blockchain jednoroga od sada razvijaju svoje proizvode upravo iz Beograda.

Office Talks Podcast

Porezi, paušalci, test samostalnosti

Gost 52. epizode Office Talks podcasta bio je Svetislav Kostić, profesor na Pravnom fakultetu u Beogradu i stručnjak za fiskalizaciju i poreze. Sa njim smo razgovarali o novom predlogu poreskih mera za brži rast IKT sektora.

Startapi i poslovanje

Peti rođendan u Beogradu Symphony slavi uz tim koji broji 90 zaposlenih – najavljeno dalje širenje poslovanja

Povodom pete godišnjice kompanije Symphony u Beogradu sa njenim predstavnicima pravimo retrospektivu poslovanja: koliko je firma porasla, koliko trenutno ima zaposlenih i na kojim tipovima projekata danas rade njihovi timovi?

Gaming

Hendrik Lesser razvijao je igre GTA i Angry Birds, a nama otkriva kako game dev industrija u Srbiji može brže da napreduje

Na edukativnom programu Playing Narratives koji organizuju Francuski i Goethe instituti u Srbiji u saradnji sa SGA, publika je imala priliku da čuje Hendrika Lessera, čoveka koji ima značajno ime u evropskoj i svetskoj industriji razvoja video igara. Upravo sa njim smo imali priliku da detaljno razgovaramo o video igrama kao novoj i važnoj kulturi.

Startapi i poslovanje

DSI i Digitalna Zajednica objavile predlog poreskih mera za brži rast srpskog IT-ja

Predlog od 11 mera tiče se podrške ekonomiji inovacija i razvoja, a posebno se ističe produžetak roka poreskih subvencija za sve paušalce koji su zaposleni od uvođenja Testa samostalnosti.