Ana Pantić: Srpskim startap osnivačicama nisu problem rodne razlike

Ana Pantić: Srpskim startap osnivačicama nisu problem rodne razlike, već zakonske (ne)regulative

Drugi deo našeg osmomartovskog specijala donosi vam istinitu priču o položaju osnivačica u Srbiji i realnim izazovima s kojima se susreću!

Kako bismo bolje shvatili položaj osnivačica startapa u Srbiji, demistifikovali uvrežene predrasude te podstakli žene koje imaju sjajne ideje — ali ne i dovoljno hrabrosti da je realizuju — razgovarali smo s Anom Pantić, koja uspešno vodi nekoliko tehnoloških startapa i drugih projekata.

Pre spoznaje tehnološkog sveta, Anina prva ljubav bila je novinarstvo, godinama je radila u velikim medijskim kućama, ali kako kaže, “kao što obično biva sa prvim ljubavima, u nekom trenutku se sabereš”. Nije želela da više bude deo medijske mašinerije, pa je spletom životnih okolnosti završila u prodaji, iako pre toga “nikome žvaku nije prodala!”

Svoj karijerni put, otpočela je u automobilskoj industriji, nakon čega je radila u kompaniji FitPass, prvo kao Corporate Sales Manager, a kasnije i kao direktor SME prodaje.

Iznenađujuće, ali preduzetništvo zapravo nikada nije bila njena životna želja, niti je o tome razmišljala kada je odlazila iz FitPass-a. Međutim, nakon izvesnog vremena shvatila je da je to najispravnija stvar za nju, jer nije spremna da radi ni za koga, osim za sebe samu.

Tako se pre više od dve godine rodila ideja za nastankom agencije Omnius, koji je u biti growth marketing agencija sa fokusom sa SaaS, Fintech i Ecommerce, a onda su iz toga nastala i dva interna projekta — iCheckout i UXMaps. Više o svemu navedenom, pročitajte u intervjuu koji sledi.

Kako se otpočinje biznis?

Kako Ana dalje navodi, celokupno iskustvo u poslu i sa ljudima, posebno ono iz FitPass-a, naučilo ju je kako firma treba da funkcioniše. Uz to, imala je podršku pravih ljudi u pravo vreme:

Najveću podršku da to potpuno osvestim došla je od Matije, mog co-foundera, čija je zapravo ideja bila da krenemo da radimo na SaaS proizvodima, međutim, kada smo počeli da tražimo potencijalnog partnera koji može da preuzme deo marketinga, shvatili smo da marketing agencije jednostavno ne razumeju suštinske potrebe startapa, da se mnogo toga vrti oko ‘vanity’ metrika koje ničemu ne služe.

Zbog toga smo odlučili da napravimo prvo agenciju i u okviru nje mini Venture Studio, gde interno razvijamo SaaS startape.

Sve to, pomoglo im je da sagledaju bilo koji biznis iz šire perspektive, eksperimentišu s većom slobodom, razumeju probleme na dubljem nivou i najzad — implementiraju strategije potvrđene podacima za svoje klijente. Na taj način, Omnius je okupio tim ljudi koji zaista razume softverske proizvode, iznutra i spolja.

Jedna ideja rađa druge

Kao što smo već ranije naveli, Omnius nije jedini Anin biznis. Tu je i iCheckout, rešenje za korisnike koji imaju svoju online prodavnicu na WooCommerce platformi, koja im pomaže da ne gube 70% prihoda, podignu konverzije i vrednosti narudžbina. Iz ovog rešenja rodila se još jedna ideja:

S druge strane, tokom razvoja iCheckouta uvideli smo koliko vremena je potrebno da se utroši na jedan od najvažnijih koraka u UX procesu – istraživanje. Zbog toga smo razvili UXMaps – web dizajn library, koja se sastoji od više od 40.000 UX dizajna i Product Flow primera koje su kreirale vodeće svetske kompanije.

Omnius je fokusiran na rast startapa, i to kako Ana ističe “prvenstveno kroz specijalizovane SEO i Content Marketing usluge”, zbog čega su odgovorni za preko 63 miliona organskih poseta u prethodnoj godini za svoje klijente:

Sarađujemo sa renomiranim startapima i VC fondovima iz Evrope, koji dele naše vrednosti i sa kojima gradimo međusobno partnerstvo, jer verujemo da pravi uspeh dolazi kroz posvećenost zajedničkom cilju. Shodno tome da prihvatamo osam klijenata godišnje, kako bi zadržali apsolutni kvalitet, nedavno smo odlučili da četvrtinu mesta rezervišemo za domaće ekipe.

Naša sagovornica zaključuje da je upravo to njihov doprinos ekosistemu – pomoć kompanijama da dostignu svoj pun potencijal i pozicioniraju se na svetskom tržištu.

Validacija je važnija od novca

Što se tiče finansija, sve Anine kompanije i projekti nastali su jedni iz drugih, i svi su bootstrap-ovani redom na taj način:

iCheckout je dobio grant Fonda za Inovacije, ali je važnije bilo da dobijemo validaciju nego novac, jer iznos nije bio dovoljan da se desi neki suštinski progres. UX Maps je do sada imao nekoliko razgovora sa VC fondovima kako bi imali uvid i u njihovu perspektivu, i moram priznati da smo bili prijatno iznenađeni projekcijom valuacije, shodno tome da proizvod još uvek nije na tržištu.

Investicije u startape u Evropi su pale za 55% u samo 2 godine, tako da za sada smatram da nije dobro vreme za razmatranje te opcije.

Takođe, njoj i njenom timu veoma je bitno da budući investitor može da sagleda celokupnu sliku biznisa i vidi potencijal u tome. Odnosno, da pred njime ne moraju da se pravdaju jer nisu fokusirani samo na jedan biznis.

Što glasnije govoriti o poboljšanju opštih uslova rada

Na globalom nivou je velika razlika u odnosu ženskih i muških osnivača, ali ako govorimo o poslovnim sistemima, nerazumevanje startapa iz ugla ove države nema mnogo veze sa time da li ste žensko ili muško, jer Stripe neće doći ovde ni zbog čijeg pola, već zakonskih (ne)regulativa:

Taj institucionalni deo smatram većim izazovom, jer je većina primorana da ima firmu registrovanu i van Srbije kako bi mogla uspešno da posluje. Opet, umesto potenciranja narativa o ženskim osnivačima startapa danas, za mene je višestruko važnije što glasnije govoriti o poboljšanju opštih uslova kako bi sve žene imale priliku da ravnopravno učestvuju u ekonomskom životu u ovoj zemlji. Bilo da su zaposlene u fabrici kao spremačice, kao menadžerke u velikoj kompaniji ili imaju svoj biznis.

Smatrajući da nastupa iz povlašćenog položaja, Ana smatra da ona lično nije pozvana da govori na ovu temu:

Dokle god žene oko mene dobijaju otkaze kada ostanu trudne, smatraju se nepoželjnim za zaposlenje nakon 50. godine života i često nemaju mogućnost jednake zarade na istim položajima kao muškarci.

Svoj put sam izabrala sama, prihvatajući rizike koje nosi. Veliki procenat žena nema luksuz da donese takvu odluku.

Mediji plasiraju iskrivljenu sliku o domaćim osnivačicama

Ana posebno ukazuje na štetnost senzacionalističkih informacija u medijima poput toga da je uloženo 0% investicija u ženske startape u Srbiji. Kako kaže, da nema njih, ekosistem bi mogao da evoluira brže, jer takve stvari ne doprinose nikome, posebno zbog toga što su “neistinite i odvraćaju žene”.

Naša sagovornica pri tome ne osporava činjenicu da je mali broj investicija, već ističe da je to posledica nedovoljnog broja ženskih osnivača:

Paradoks je da umesto da ukazujemo javno na pozitivne primere, davajući im značaj koji može da bude pravi pokretač, sugerišući da su promene moguće i kako se ostvaruju, nebitno od pozicije, ispada da je cilj da se stalno poentira na negativne aspekte, često nedovoljno proverene ili subjektivne.

Tačno je, žene moraju da se bore za svoju poziciju više nego muškarci, što je posledica i nekih drugih društvenih anomalija, ali da bi imale snage da se izbore sa time, moraju da znaju da nisu same.

Kao pozitivan primer podrške u domaćem ekosistemu, Ana izdvaja Garažu, zajednicu osnivača koju je osnovala kompanija Tenderly, a čiji je i sama član. Prema njenim rečima, u pitanju je organizacija koja neprestano gradi kulturu u kojoj je ideja kako da svi članovi ekosistema zajedno uspeju u nečemu.

Uz dobre ljude, burnout se lako prevazilazi

Kada je u pitanju burnout kao posledica raštrkanosti na više frontova, te uspostavljanje work-life balansa kako do njega ne bi došlo, Ana tvrdi da joj danas — nakon godina iskustva — to mnogo lakše polazi za rukom. To je zato što sada zna kada dođe vreme za odmor, ali i da je nekada potpuno u redu ostaviti stvari za ponedeljak:

Kada krenete u proces izgradnje sopstvenog biznisa, neretko se dešava da ljudi oko vas nemaju mnogo razumevanja za izostanak slobodnog vremena, što utiče na kvalitet odnosa i često ume da vodi ka njihovom završetku.

S druge strane, preko posla sam upoznala neke sjajne ljude koji su mi postali i dragi prijatelji, sa kojima nije neophodno da pravdate sebe i novu sebičnost u raspolaganju vremenom koju ste razvili, jer ste shvatili da ga nikada nemate dovoljno.

Kao najbitniji aspekat pribranosti u svetu koji nameće brz tempo, Ana navodi istinsku podršku okoline. Tome pridodaje male pobede u vidu redovnih treninga, osam sati sna, minimalnog rada vikendom i više vremena provedenog sa bliskim ljudima.

Donosioci regulativa nemaju dovoljno empatije za preduzetnice u Srbiji

S obzirom na to da se u javnoj sferi često govori o odsustvu podrške za preduzetnice u našoj zemlji, pitali smo Anu da li vidi neko potencijalno rešenje za taj problem. Ona nam je odgovorila da je od suštinskog značaja razumeti razliku između osnivačica startapa i preduzetnica u širem smislu:

Preduzetnica je i ona žena koja ima svoj kozmetički salon ili radi kao freelancer imajući registrovan PR entitet, dok je sa druge strane startap DOO entitet, i u velikom broju slučajeva ima više vlasnika.

Strukture entiteta i načini funkcionisanja oba su izuzetno različiti, iako se samostalna delatnost kao takva računa u preduzetništvo. Problemi sa kojima se suočavaju žene koje imaju svoje PR firme, u vidu izostanka elementarnih prava koje je neophodno da imaju, plaćajući poreze i doprinose svakog meseca, je nešto čega ova država treba da se srami za početak.

Prema njenom mišljenju, dokle god u institucijama koje imaju mogućnost menjanja regulativa za takve stvari ne budu “sedeli oni koji imaju dovoljno obrazovanja, empatije i razumevanja za ono što je doneo 21. vek”, ostajemo FT1P društvo.

Kada dobra ideja postoji, važno je ne odustati posle prvog izazova

Uzevši u obzir njeno bogato iskustvo i poslovne uspehe, zamolili smo Anu da podari konstruktivan savet svim onim devojkama koje imaju dobru ideju, ali nemaju smelosti da se upuste u preduzetničke vode. Stoga, njen savet za buduće preduzetnice glasi:

Statistika govori da 90% startapa propadne, stoga je ključno pitanje šta je uopšte dobra ideja? Uradite dobro istraživanje, vrlo pametno izaberite saradnike i sa kime ćete o ideji da razgovarate. Nije poenta da dobijete dobar feedback, poenta je da dobijete iskren feedback.

Povežite se sa ljudima koji su ostvarili nešto, preskočite “ne pitaj me za prvi milion” persone iz podkasta. Ako je pitanje samo smelosti, a imate neku potvrdu da je ideja skalabilna, znam nekoliko žena koje bi sa vama rado popile kafu, među kojima ubrajam i sebe, i rekle vam sve što vam je potrebno da čujete da nastavite dalje.

Prema tome, nema ničeg lošeg u propalom pokušaju sve dok postoji energija za ponovnim ustajanjem. Kako ističe, neke od najuspešnijih firmi na svetu danas su nastale iz šestog pokušaja osnivača.

Više želje, manje moranja

Za kraj, pitali smo Anu kakvi su joj planovi u narednih godinu dana, kako vidi sebe i razvoj svojih biznisa, te da li su u planu neki novi projekti. A, po svemu sudeći, biće ovo uspešna i dinamična godina:

Imamo u planu ove godine da krenemo sa razvojem još jednog SaaS projekta, koji će da bude finale svega ovoga što smo do sada uradili i vrlo komplementaran sa ostalima, ali ćemo to uradili vrlo pažljivo u odnosu na dešavanja koja budu nastala sa postojećim projektima. Trenutno imamo u onboarding fazi nekoliko beskrajno zanimljivih startapa, pa se nadam da će se taj trend nastaviti. Početkom svake godine pišem OKR-ove, ali se nikada ne vodim njima slepo.

Ana zaključuje da je najuzbudljiviji deo posla kada na kraju godine sagleda svoja razmišljanja na početku i šta se zapravo desilo u međuvremenu. Kako kaže, uvek teži ostvarivanju slobode koja joj omogućava da donosi više odluka koje želi, a manje onih koje mora.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Tehnologija

AI menja programiranje iz korena – kako da to okrenete u svoju korist?

Kompanija Tenderly, zajedno sa kompanijom Infobip u Beogradu organizuje meetup posvećen startapima koji žele da implementiraju veštačku inteligenciju u svoje poslovanje. Mi smo razgovarali sa Marinom Šolčić koja će biti predavač na ovom događaju.

Najava

Regionalni ‘open data’ izazov: Napravi aplikaciju koristeći podatke javne uprave

Regionalna škola za javnu upravu (ReSPA) i Program Ujedinjenih nacija za razvoj u Srbiji (UNDP Srbija) raspisuju Regionalni izazov otvorenih podataka 2024.

Startapi i poslovanje

Ingsoftware akvizirao Neopix, sledi ukrupnjavanje niške IT scene

Domaća kompanija Ingsoftware akvizirala je Neopix, tako da ove niške kompanije sa velikim iskustvom u razvijanju digitalnih proizvoda i međusobno veoma kompatibilnim ekspertizama od 25. marta posluju kao jedna.

Propustili ste

Sponzorisano

Neubase olakšava online otvaranje firme u SAD-u za nerezidente uz prilagođene cene

Kompanija Neubase bavi se osnivanjem LLC preduzeća u SAD-u za nerezidente, sa posebnim fokusom na preduzetnike sa Balkana. Mi smo imali priliku da u velikom intervjuu razgovaramo sa osnivačima ove kompanije.

Startapi i poslovanje

Startap Stomatopoda iz Srbije transformiše restorane u SAD — uz pomoć AI softvera!

Njihovo 'flagship' rešenje jeste SaaS proizvod aTavloa koji uz pomoć veštačke inteligencije analizira korisničko iskustvo čime omogućava ugostiteljima da budu uslužniji i efikasniji. U tekstu koji sledi, saznajte kako!

Gaming

SGA izveštaj: Video igre kreirane u Srbiji za 2023. godinu prihodovale €175 miliona

Uprkos izazovima koje je donela 2023. godina, gejming industrija Srbije uspela je ne samo da očuva stabilnost, već i da poveća prihode i broj zaposlenih, pokazuje istraživanje Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA) koje je u saradnji sa Privrednom komorom Srbije predstavljeno javnosti.

Startapi i poslovanje

Srpski Collabwriting podigao €1,1 milion za AI implementaciju u poslovanje!

Nakon osvojenih €880.000 na prošlogodišnjoj 'How To Web' konferenciji, startap Sandre Iđoški i Ivana Ralića nastavlja da pridobija povrenje investitora.

Novost

Bitcoin Halving je počeo, zašto je on važan za ovu kriptovalutu i njene rudare?

Bitcoin Halving koji se dešava danas je redak događaj u mehanizmu Bitcoina, nakon kog obično uslede značajne promene kada je reč o ovoj kriptovaluti.

Intervju

Ko je zapravo lažna dr Emili Roberts o kojoj je izvestilo preko 50 domaćih medija?

Učesnica ovogodišnjeg Dana internet domena i njeno predavanje na temu 'Borba protiv uznemiravanja u deepfake eri' privukla je ogromnu medijsku pažnju i to s dobrim razlogom!