Zašto je Ernst & Young akvizirao Zilker - IT kompaniju sa velikom kancelarijom u Beogradu?

Zašto je EY akvizirao Zilker – IT kompaniju sa velikom kancelarijom u Beogradu?

U trci zvanoj digitalna transformacija ne učestvuju više samo IT kompanije i agencije. Njima su se priključile i konsultantske kuće, pri čemu je jedna od najpoznatijih još 2020. godine akvizirala IT kompaniju sa značajnim razvojnim odeljenjem u srpskoj prestonici.

Sada već davne, 2018. godine, vodio sam panel na konferenciji Digital Day u Beogradu. Tema diskusije bila je digitalna transformacija, a zadatak panelista bio je da odgovore na pitanje: ko će predvoditi poslovnu promenu svojih klijenata – agencije, IT kompanije ili konsultantske kuće?

Danas je 2023. godina, COVID je iza nas (ili bismo barem voleli da je tako), a digitalizacija koju je pandemija donela sa sobom ubrzala je i najsporije igrače na tržištu, što znači da je gotovo nemoguće pronaći biznis koji u sebi nema digitalnu komponentu. Neki se, pak, u potpunosti okreću upravo digitalnim kanalima jer vremena su se promenila, baš kao i navike njihovih kupaca tj. korisnika.

I dok su IT kompanije te koje su predvodile poslovnu transformaciju biznisa širom sveta, za njima nisu kaskale ni agencije, baš kao ni konsultantske kuće kojima je novi set usluga doneo nove i zadržao postojeće klijente. Akvizicije i spajanja širom sveta pomogle su ubrzanom stvaranju specijalizovanih, multidisciplinarnih timova, a nove organizacije pomogle su nam da dobijemo odgovor na pitanje iz 2018. godine.

EY akvizirao je Zilker krajem 2020. godine zbog tehničke ekspertize

Takav trend nije zaobišao ni naše predele. Jedna od četiri najpoznatije konsultantske kuće, Ernst & Young, akvizirala je tehnološku kompaniju Zilker krajem 2020. godine, pri čemu je formiran EY Technology Consulting tim. U pitanju je američka kompanija koja je u vreme akvizicije zapošljavala oko 400 zaposlenih sa kancelarijama u SAD, Kanadi, Indiji i Srbiji, pri čemu je samo u Beogradu radilo oko 60 ljudi sa jakim tehničkim iskustvom.

Od akvizicije je prošlo nešto više od dve godine, tim je u međuvremenu porastao i proširio se, a nas je zanimalo kako je tranzicija izgledala iz ugla lokalnog tima, na kojim su projektima zaposleni radili i na kojima i dalje aktivno rade, ali i koji su planovi za dalje širenje i profesionalni razvoj ljudi.

O ovoj temi razgovarali smo sa Radoslavom Didićem, partnerom u odeljenju EY Technology Consulting.

Rade, možeš li nam na početku razgovora reći nešto više o sebi i tvojoj karijeri u informacionim tehnologijama?

Rade: Po obrazovanju sam diplomirani inženjer elektrotehnike. Nakon završenih studija, bavio sam se “programiranjem niskog nivoa” odnosno programirao sam kontrolere na mašinama, mada sam ubrzo shvatio da to nije ono čime zapravo želim da se bavim. Posle samo dve godine, odlučio sam da se preorijentišem i da svoju karijeru započnem u IT-u.

Moj prvi poslodavac bio je Serbian Business Systems koja je i tada, kao i danas, IBM partner. Kasnije, kroz čitavu moju karijeru, IBM je bio jako bitan s obzirom na to da sam uvek radio za kompanije koje su na neki način bile povezane sa IBM-om. Ova veza je bila toliko izražena, da su i brojni prijatelji mislili da zapravo radim u kompaniji IBM.

U oktobru 2006. godine, kao “tehničko lice” pristupio sam novoj kompaniji, osnovao novu firmu u Beogradu po imenu Ascendant Technologies. Iako sam tada vodio lokalni tim, i dalje sam bio IT specijalista u kompaniji koja se bavila izradom portala i poslovnih rešenja. Međutim, količina posla je rasla, pa sam ubrzo krenuo sve manje da se bavim programiranjem, a sve više menadžerskim aktivnostima – što se odrazilo i na moje kasnije pozicije.

Kako je došlo do spajanja kompanija EY i Zilker? Kako se taj proces odrazio na lokalni tim?

Rade: U kompaniji Zilker Technology vodio sam internacionalni tim, zapravo sve što nije bilo SAD, a to je podrazumevalo tim u Srbiji i Indiji. Krajem 2019. godine sam od svog partnera iz Amerike dobio informaciju o tome da je kompanija postala acquisition target, a početkom 2020. sam dobio informacije i o potencijalnim kupcima, među kojima je bila i kompanija EY, koja je od početka bila moj favorit.

U tom trenutku sa 400 zaposlenih, od kojih je tim u Beogradu brojao 65 ljudi, zaista sam smatrao da smo u odličnoj poziciji na tržištu – gde možemo da se takmičimo i sa velikim konkurentima kao što su IBM Global Services, Accenture, TCS i mnogi drugi.

Postavka firme bila je odlična, tim je imao vrhunske arhitekte, projektne menadžere, poslovne analitičare i fantastične razvojne timove u Srbiji i Indiji. Za 4 godine postojanja u Srbiji broj zaposlenih se iz godine u godinu duplirao, isporuka je bila vrhunska i na globalnom nivou, a zbog kolaboracije 3 tima (SAD, Srbija i Indija) bili smo jako konkurentni na tržištu. Otuda, verujem, i zainteresovanost EY-a za nas.

Još jedna od veština koja nas je istakla kao izuzetnog kandidata bila je činjenica da smo tada imali izuzetno razvijen i snažan e-commerce tim. S druge strane, ono što je mene dodatno privukulo kompaniji EY jeste to što je u potpunosti ispunjeno obećanje – da ćemo imati priliku da radimo na nekim zaista impresivnim projektima. U takvim situacijama jasno smo videli koliko je moć brenda došla do izražaja. I količina posla se povećala, pa smo za dve godine gotovo duplirali lokalni tim.

Imao sam utisak da će integracija biti dobra. Bavili smo se potpuno drugačijim konsultantskim uslugama, ali ono što je isto važno kod obe strane jeste što bavljenje konsultantskim uslugama podrazumeva da imate dobre ljude i zadovoljne korisnike. Fokus i merila vrednosti su bili isti, što je bila osnova uspešnih biznisa.

Akvizicijom kompanije Zilker formiran je potpuno globalni novi tim po imenu EY Technology Consulting. U čemu se ogleda ekspertiza ovog tima?

Rade: Osnovna ekspertiza EY Technology Consulting tima jeste rešavanje poslovnih problema korisnika. Ovo može da se protumači sa dva aspekta. U IT svetu bi se reklo da mi radimo enterprise web rešenja za velike korisnike, uglavnom u inostranstvu, ali i ono što na zapadu zovu small & medium business su često naši korisnici. U tom pravcu gledano, ekspertiza EY TC tima jeste izrada web i mobilnih aplikacija – od izrade dizajna i arhitekture rešenja, preko programiranja do deployment faze, potpune produkcije i potom podrške 24/7.

S druge strane, u poslovnom svetu, ekspertiza našeg tima mogla bi se definisati kao isporučivanje digitalne transformacije. To je donekle i razlog zbog čega se u oktobru 2020. godine i desila akvizicija kompanije Zilker Technology od strane kompanije EY. Naš tim svakako može da se posmatra kao “produžena ruka” poslovnog savetovanja kompanije EY koja nastupa nakon projekata poslovnih transformacija, implementiranjem digitalnih rešenja.

Molimo vas da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli da vidite ovaj sadržaj

Tim rešenja isporučuje implementacijom, podešavanjem i dodatnim razvojem:

  • Online commerce proizvoda Adobe Commerce-a (Magento), HCL Commerca-a, ElasticPath i Salesforce Commerce Cloud rešenja,
  • CMS rešenja Adobe Experience Manager, HCL Digital Experience,
  • Modernizacijom korisničkih aplikacija korišćenjem modernih full stack framework alata,
  • Java, PHP i full-stack razvoj,
  • Poslovnom analitikom, upravljanjem projektima, upravljanjem kvalitetom projekata,
  • Softverskom infrastrukturom i upravljanjem produkcijom razvijenih rešenja bilo na različitim cloud centrima, ili korisničkim IT centrima.

EY Technology Consulting tim čine 3 grupe:

  1. E-commerce tim koji radi u Java i PHP programskim jezicima, trenutno isporučujemo i prilagođavamo četiri e-commerce platforme od kojih su, ukoliko bi se posmatrao Gartnerov kvadrant, tri platforme u leader, a jedna u challenger kvadrantu.
  2. Digital apps – tim koji programira, dizajnira ili testira sve što ne podrazumeva core backend e-commerce. U tom timu imamo java tim, content management tim, tim koji se bavi full stack java script programiranjem (react, node, angular), test tim i dizajn tim.
  3. Cloud & Sistems tim koji radi na produkciji i održavanju projekata, kao i dev/ops podršci projekata.

Koji su neki od projekata na kojima ste radili tokom godina, a na koje ste posebno ponosni?

Rade: Ponosan sam na sva rešenja koja smo isporučili. Nažalost, na zapadu korišćenje imena klijenta vuče komplikovane pravne procese kada je referenciranje u pitanju, ali pomenuću neke od projekata na kojima smo radil pre 5, 6 godina.

Saradnja na koju smo posebno ponosni jeste saradnja sa jednom kompanijom koja izuzetno potencira činjenicu da je u pitanju marketinška kompanija čiji je brend zapravo najveća vrednost cele kompanije, a istovremeno i najvredniji brend u Austriji. Godinama smo za ovu kompaniju radili na izradi i održavanju brojnih aplikacija i njihovog intranet portala, od integracija za finansijskim sistemima i isporuke brojača prodatih konzervi na ulaznoj stranici intranet portala.

Manji projekti su bili izrade aplikacije za rezervisanje zamene letnjih / zimskih pneumatika za celu internu flotu, do izrada aplikacije za njihov marketing tim (DAM – Digital Asset Manager) koja im pomaže pri održavanju i odabiru svih digitalnih sadržaja u zavisnosti od potreba kampanja.

Pored toga, neki od dragih projekata su takođe i sajt kompanije popularnog američkog proizvođača motorcikala, poznata imena iz sveta mode, a ono na šta sam sada jako ponosan jeste saradnja sa kompanijom koja je drugi po veličini wholesale u Americi. EY Technology Consulting tim jedini je development tim koji za ovu kompaniju radi izvan američkog tržišta.

Kada su lokalni projekti u pitanju, istakao bih javni sajt MUP Srbije, Lilly i Ministarstvo pravde Makedonije.

Ono što je dobro kod nas jeste to što u svakom trenutku imamo do 30 različitih aktivnih projekata. Ljudi su u mogućnosti da menjaju projekte i stiču iskustvo u saradnji sa različitim klijentima i različitim projektima u svim fazama. Međutim, nije tajna da najviše volimo projekte koje radimo od početka – od razrade ideje, dizajna, developmenta, isporučivanja i postprodukcije i održavanja.

Kada već govorimo o timu, kako su protekle prethodne dve godine? Da li je u planu otvaranje novih pozicija?

Rade: Od momenta kada smo postali deo kompanije EY, EY Technology Consulting tim je udvostručio broj zaposlenih. U poslednje dve godine, značajna su ulaganja u interni razvoj ljudi, naročito onih ljudi koji završavaju fakultete ili su na prekretnici i odlučuju da se prekvalifikuju i nastave svoju karijeru u IT-u. To znači da među našim zaposlenima, danas uspešnim IT specijalistima, ima i onih koji su završili fakultete koji se ne povezuju nužno sa IT-jem.

Pored toga, EY Technology Consulting tim pokrenuo je internu akademiju koja traje tri meseca i vodi se kao plaćena praksa. Osnovna ideja akademije jeste da kroz ova tri meseca u potpunosti spremimo ljude da mogu da postanu produktivni članovi projektnog tima.

Uz osnovno znanje programskih jezika koje je negde preduslov i ulazna karta za akademiju, uz potpuno personalizovani 1 na 1 pristup, radimo sa ljudima na usavršavanju i ostalih veština – na unapređenju znanja programskih jezika, komunikacije sa klijentima i projektnim menadžerom, na unapređenju rada sa brojnim alatima. U praksi se pokazalo da su među našim zaposlenima najaktivniji oni koji su kroz sam proces već prošli, pa često i veliki deo svog slobodnog vremena vole da ulože u mentorstvo ka novim, mladim nadama IT sveta.

Kada smo se priključili kompaniji EY, bilo je jako izazovno predstaviti EY kao IT brend. Međutim, vrlo brzo, ova barijera je srušena i već neki duži period nemamo poteškoća u pronalasku talentovanih mladih ljudi. Kandidati su željni znanja i iskustva, a u praksi se pokazalo da se njima zapravo dopada način na koji se EY Technology tim predstavlja, energija kojom tim zrači i samim tim oni žele da postanu deo naše zajednice. To je ono što pokušavamo da iskoristimo kao brend i da ga promovišemo.

Ukoliko vas zanima koje su u ovom trenutku otvorene pozicije kod nas, pozivam vas da bacite pogled na naš LinkedIn, a trenutno su otvorene pozicije Full Stack JavaScript Developer i QA Automation Engineer.

Koji su naredni planovi za EY Technology Consulting tim? Da li planirate da širite poslovanje i na lokalno tržište?

Rade: Trenutno, naš tim je više angažovan na zapadnim tržištima jer postoji značajno veća potreba za našim proizvodima, ali verujem da će lokalno tržište pokazati više potrebe za našim rešenjima kako se bude razvijalo. Naša ideja je da sa rastom lokalne ekonomije i tržišta, postanemo prisutniji na lokalu, što nam je i velika želja. Svakako, iskustvo koje EY Technology Consulting tim ima je izvanredno i izuzetno sam ponosan na to. Činjenica da je tim danas u mogućnosti da istovremeno radi na tridesetak projekata, zaista govori u prilog izvrsnom znanju naših programera.


Ovaj tekst urađen je u saradnji sa kompanijom EY u sklopu rubrike “Upoznajte poslodavce” u kojoj predstavljamo proizvode i timove domaćih IT kompanija, ali i njihove planove za dalje širenje.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Infobip Connect — unapredite svoj startap uz AI tehnologije!

Uz podršku kompanije Tenderly, Infobip u Beogradu organizuje meetup posvećen startapima koji žele da implementiraju veštačku inteligenciju u svoje poslovanje.

Karijere

Sanja Žugić preuzima vođenje studija Playstudios Europe

Zahvaljujući stručnim i sposobnim ljudima, 'game dev' industrija u Srbiji i dalje raste. Donosimo vam još jednu u nizu inspirativnih priča koja dokazuje ovu tvrdnju.

Tehnologija

Domaća aplikacija ‘Vozzi’ za pomoć na putu zvanično prestaje sa radom

Servis 'Vozzi' za pomoć vozačima na putu o kojem je Netokracija ranije pisala, zvanično prestaje sa radom usled komplikacija sa poslovanjem na domaćem tržištu. Saopštenje ove kompanije, prenosimo u celosti.

Propustili ste

Karijere

Galaksija kup: Srednjoškolci iz Srbije prave hardvere koji menjaju živote ljudi!

Pametne naočare za ljude oštećenog sluha, makro programabilna tastatura i daljinski sistem za kontrolu prikupljanja reciklažnog otpada. Upoznajte inovativne projekte učenika koji su osvojili prva tri mesta na ovogodišnjem Galaksija kupu — takmičenju srednjoškolaca elektrotehničkih škola iz cele Srbije.

Intervju

Domaća kompanija Vega IT nastavlja globalno širenje otvaranjem kancelarije u Londonu

Tokom prošle godine postali smo svedoci značajnih turbulencija u IT industriji. Dok se mnoge globalne kompanije fokusiraju na optimizaciju troškova, zamrzavanje plata i masovna otpuštanja, Vega IT, kao domaći igrač, nastavlja sa širenjem na globalno tržište.

Startapi i poslovanje

LavitFlow je ‘alat za sve’ koji koristi 180 programera, product menadžera i web dizajnera

U pitanju je proizvod kompanije Lav IT Solutions koji ubrzava radne procese zaposlenih u savremenom poslovnom svetu. A kako? Pitali smo Miroslava Ostojića, osnivača pomenute kompanije.

Office Talks Podcast

Prodaja IT usluga : Saveti direktora prodaje Hooloova

Gost 185. epizode Office Talks podkasta bio je Đorđe Vukotić, prodajni direktor u kompaniji Hooloovoo koji nam je objasnio kako izgraditi uspešan sales tim u domenu IT industrije.

Kolumna

‘Fundraising’ za startape iz ljudske perspektive

Pre nego što započnemo ovaj razgovor, želeo bih da zamislite da smo na jednoj prijateljskoj kafi i sve što ćete čuti tj. pročitati je nešto što bih, lično, voleo da je meni neko ispričao (mnogo grešaka i pristupa) ranije.

Karijere

Social Impact Award program pomaže 10.000 mladih preduzetnika godišnje

Nevladina organizacija Razlivalište već devet godina uspešno sprovodi globalni Social Impact Award (SIA) program podrške društvenom preduzetništvu. Ukoliko imate između 15 i 30 godina i želite da uplovite u preduzetničke vode, sve o programu pročitajte u tekstu koji sledi!