Žene u IT-ju: Dragana Čalija otkriva svoj preduzetnički put

IT preduzetništvo znači posvećenost poslu 24/7, bolje je početi što ranije – poručuje Dragana Čalija

Prema nekom nepisanom pravilu, veoma je retko da jedna devojka u Srbiji, a bogami i šire, sa svega 27 godine osnuje svoj 'tech' startap. Još ređe je da to uradi sama, bez značajnije podrške drugih. Jedna od tih devojaka je i Dragana Čalija, koja nam otkriva svoj preduzetnički put.

Nošena zacrtanim ciljem koji je veoma želela da ostvari, Dragana Čalija je danas, šest godina kasnije, uspešna preduzetnica koja je spojila znanje iz programiranja i hrabrost da izađe na veoma konkurentno inostrano tržište, što je na kraju rezultovalo osnivanjem IT firme Saint Di koja uspešno posluje na tržištu Engleske već šest godina. Dragana i njen tim danas, pored outsourcing dela, kreiraju i digitalno rešenje za ugostitelje pod nazivom OrderEngine koje je plasirano i na srpsko tržište.

U tome joj je, objašnjava, pomogao preduzetnički duh koji je usvojila još u toku studentskih dana i koji je vodio ka konačnom cilju – osnivanju firme, iako je neko vreme uspešno radila kao web developer. Ipak, sam put do uspeha, kaže, nije bio nimalo lak, kao što se može učiniti dok čitate ove redove. Izostajala je podrška, bilo je potrebno preseliti se u drugu državu i prevazići sve probleme i izazove koje preduzetništvo sa sobom nosi ali – to je biznis.

Sumirajući period od studiranja pa sve do danas, Dragana nam detaljno otkriva svoj karijerni put, sa akcentom da razvoj i rad na sebi nikada ne prestaje i da uvek ima prilika koje treba iskoristiti, sa ciljem da inspiriše i druge devojke iz sveta tehnologije.

Ideja o pokretanju sopstvenog posla kod tebe se javila čak i pre nego što si završila fakultet, zar ne?

Da. Ja sam završila Fakultet tehničkih nauka, računarstvo i informatiku na katedri za Internet i elektronsko poslovanje, tačnije web development. Prvo sam radila kao web developer, ali sam već od tih studentskih dana imala ambiciju da idem u preduzetničke vode, pa čak i dok sam radila na pomenutoj poziciji stremila sam ka tome da dođem do menadžerskih pozicija. Prva od njih je bila Project Management, a zatim sam bila i član PMO-a (Project Management Office). Tek nakon toga sam odlučila da krenem sa svojom kompanijom.

To mi je uvek bila vizija i ideja čak i dok sam radila u drugim firmama. Danas ima šest godina otkako sam otvorila ‘outsourcing’ firmu Saint Di, a pre dve godine smo krenuli i sa startapom u okviru kompanije.

Ako govorimo o tom preduzetničkom duhu, o tome šta me pokreće u poslu i šta me inspiriše, moram da kažem da sam ja neko koga motiviše i inspiriše stvaranje nečega – bilo da je to kompanija, tim, novi proizvod i slično – ta neka ambicija kada znate da ste nešto napravili, stvorili i da to ima neku svoju celinu i vrednost.

Ali, moraš biti prilično hrabar da pokreneš sopstvenu firmu sa 27 godina, pogotovo u ovoj industriji?

Taj period jeste bio prilično izazovan i jedan od razloga jeste to što u tom trenutku devojke i žene programeri nisu bile toliko zastupljene u industriji i u preduzetništvu kao vlasnice kompanija. Ja sam znala samo par devojka koje su bile suosnivači i suvlasnici, a koje su na preduzetnički put krenule sa prijateljima muškarcima i zato mi je bilo jako teško da se odlučim da budem žena osnivač svoje kompanije.

Drugi razlog zašto je bilo teško jeste da sam preko noći odlučila da ću da uplovim u te preduzetničke vode bez ijednog klijenta u najavi, bez tima. Samo ja, moja odluka, želja i ambicija. Bilo je, između ostalog, izazovno jer ste morali da pokažete nekom klijentu da treba da vam poveri posao – vama kao ženi u tom svetu sa 27 godina i da imate sposobnost da izgurate sve do kraja. Trebalo mi je više od pola godine da motivišem i uspem da dođem do prvog velikog klijenta sa kojim ćemo početi da radimo i taj klijent je bio sa domaćeg tržišta jer u tom momentu nisam imala mogućnost da izađem na globalno tržište.

Da li si u tom trenutku imala nečiju stručnu podršku?

Tada nisam dobijala podršku od strane organizacija – nekako si prepušten sam sebi, ideš protiv svih i ono što mi je u nekoliko trenutaka pomoglo jeste pozicija asistenta na fakultetu, jer je to davalo reputaciju da ako fakultet prepoznaje vaš kvalitet i talenat u programiranju, onda će to prepoznati i drugi. To mi je bila jedina svetla tačka koja je uticala da ljudi prepoznaju da iza mene postoji kvalitet najpre kao stručnog lica, a kasnije i kao talenta za menadžment i biznis.

To odsustvo podrške verovatno je jedna od najvećih prepreka sa kojima si se susrela, zar ne?

Da. Prijatelji ne znaju sa čime se nosite, porodica je uplašena da li vi zacrtane ciljeve i ideje možete da izgurate sami bez ikakvih finansija i bez ikakve podrške nekog partnera, bez tima i slično. Falilo je i odsustvo podrške u krugu bliskih ljudi jer su svi oni verovali da ja to mogu, ali konkretna pomoć u okruženju nije postojala.

Upravo taj strah prema ambicijama koje imate je nešto što vam u svakom slučaju otežava put i nikako ne doprinosi. U tom slučaju potrebno je da eliminišete taj strah drugih i ja sam bila svesna da to mogu.

Ipak, sigurno ima stvari koje su ti odmah išle od ruke?

Imala sam veštine potrebne za rad sa ljudima i ‘networking’ mi je dobro išao. I sada mislim da sam dobra u uspostavljanju kontakata i komunikaciju. Te veštine su mi dale snagu da budem sigurna u momentu kada vam neko poveri projekat, da verujem da ću imati ljude i tim koji će to moći da iznese.

Kakva je situacija danas? Koliko je teško istovremeno imati i klijente i raditi na sopstvenom proizvodu kada ste mali tim?

Veoma je izazovno raspodeliti svoju energiju na više sektora i posvetiti tu energiju i vreme svakom sektoru u istoj meri da nijedan sektor ne oseti da manjka za energijom i zacrtanim ciljevima. Dugo vremena sam tražila pomoć, odnosno partnera koji će se priključiti samoj kompaniji na ‘executive’ nivou kako bi svi sektori mogli da se razvijaju kvalitetnije i brže, jer sam počela da dostižem limite kada je reč o ulaganju u sve te sektore, u ljude i rad sa ljudima, pritom više nisam toliko boravila u zemlji.

Sve su ovo izazovi koje smo u ovom momentu premostili jer smo pre par meseci uspeli da dovedemo jednog Amerikanca u naš tim. Sada stvari idu mnogo lakše i brže, a zadovoljstvo se vidi na nivou čitave kompanije, proizvoda i ‘outsourcing’ dela firme.

Da li sada imaš više vremena da se posvetiš razvoju proizvoda? Kako ste uopšte došli na ideju za to?

Ideja za OrderEngine je pokrenuta od strane mog najboljeg prijatelja koji radi u ugostiteljstvu dugi niz godina. Taj period koji smo proveli zajedno, računajući razne događaje u sektoru ugostiteljstva i naše sastanke i druženje, izrodio je potrebu da se pronađe neko tehnološko rešenje koje je potrebno ugostiteljstvu. I sama sam provela dosta vremena u ovoj industriji i bila mi je veoma interesantna. Radeći na analizi tržišta ugostiteljstva sa njim, uvideli smo jednu prazninu koja nije pokrivena softverski i koja “boli” samo tržište i otuda ideja da krenemo sa razvojem OrderEngine-a, softvera koji pomaže tim ljudima da lakše naručuju robu.

Za kraj, šta je to što moramo uraditi da bi više devojaka i žena pošlo tvojim stopama?

Smatram da smo još uvek u fazi da motivišemo žene da uđu u IT, ali to se mnogo promenilo u odnosu na pre nekih šest godina. Ima nas više, industrija je sve šira i ima mnogo grana koje nisu samo puko programiranje, već možete raditi mnogo interesantnih stvari. Ali, smatram da je i dalje onaj strah od toga koliko se treba žrtvovati da bi uplovili u preduzetničke vode, nešto što odbija.

Ono što, ipak, volim da istaknem, jeste da je programiranje divan posao za žene, jer mogu same da isplaniraju svoje vreme i da uklope posao i privatni deo. Mislim da žene to prepoznaju jer im pruža mogućnost da se ostvare kao majke, ali i na profesionalnom planu. Sa druge strane, smatram da ono što ih muči jeste briga da li će imati vremena da sve postignu jer preduzetništvo znači posvećenost poslu 24/7.

Kako onda skupiti hrabrost za to?

Krenite na vreme i budite hrabre da odluku donesete mnogo ranije, a ne kasnije. Idite korak po korak, jer ste vi onda ti koji možete diktirati koliko veliku kompaniju želite da imate i do koje mere hoćete da rastete da biste bili uspešni u svim sektorima života.

Tekstu je doprinela i koleginica Milena Rašić.


Ovaj tekst deo je Ladies of New Business specijala u kom pokrivamo priče uspešnih preduzetnica i žena koje posluju u digitalnoj industriji, a u okviru kog možete pronaći i druge priče o uspešnim damama sa ovog područja.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.

Startapi i poslovanje

Domaći Teodesk omogućava interno praćenje poslovnih aktivnosti za 1.000 korisnika u Srbiji – od komunikacije do organizacije

I kompanije i mali timovi u digitalnoj industriji gotovo da ne mogu da funkcionišu bez kolaboracionih i menadžerskih aplikacija. U gomili tih softverskih rešenja, beogradski Teodesk u jednoj platformi nudi čitav niz alata koje zadovoljavaju različite poslovne potrebe jedne firme.