Kako žene menjaju IT - uprkos uverenju da je to 'muška' oblast?

Kako žene menjaju IT – uprkos uverenju da je to ‘muška’ oblast?

Kada je Ksenija započela karijeru kao softverski inženjer jedina stvar koja joj je zapala za oko bila je činjenica da su među tridesetak zaposlenih u kompaniji bile samo dve žene jer - biti programer nije ’ženski’ posao. Kakva je situacija danas?

Dvanaest godina kasnije, Kseniju Vasiljević, Project Manager u kompaniji Endava i dalje ponekad pitaju zašto radi muški posao i ovakve predrasude, kaže, uglavnom dolaze od ljudi koji nisu iz IT-ja.

Dobra stvar je, dodaje, da sličnu stvar nikada nije čula od kolega i to svedoči o tome da je u IT industriji, uprkos tome što je i dalje većinom čine muškarci, rodna diskriminacija značajno manje prisutna u odnosu na one tradicionalne. „Naravno, statistike govore da ni u našoj oblasti nije sjajno – recimo, žene su i dalje u proseku manje plaćene za isti posao ali sve više žena u struci se bori za svoje pozicije“.

Da li se put kojim idu žene koje ulaze u svet developmenta razlikuje od onog kojim idu muškarci? Kako je to izgledalo u tvom slučaju?

Ksenija: Na početku karijere susretala sam se sa izazovima sa kojima se, verujem, susreću svi junior developeri, bez obzira na pol – nesigurnost da li sam nešto uradila dovoljno dobro, nedoumice koliko često bih trebalo da pitam starije kolege/koleginice za pomoć, da li ću se uklopiti i slično. Nisam imala utisak da imam drugačije izazove, zato što sam žena, ali sam se van posla susretala sa raznim komentarima.

Programiranje definitivno nije muški posao i žene mogu biti jednako dobre ili čak i bolje u tome.

Kakva je situacija danas? Imaju li žene profesionalci u ovoj oblasti u nekim slučajevima drugačiji tretman?

Ksenija: Situacija se danas popravlja, više devojaka se odlučuje da studira na nekom od IT smerova na fakultetima. Pored problema u vezi sa platom, o kome smo pričale, žene se često susreću i sa izazovima nakon povratka sa porodiljskog odsustva. Zato treba birati kompanije koje ne degradiraju ženu nakon što postanu majke.

Poslednjih godina, dakle, ima sve više žena softver inženjera i žensko mišljenje se uvažava. U kompaniji u kojoj radim nema slučajeva u kojima mi imamo drugačiji tretman od muškaraca mada, moram priznati, u svom timu se zalažem da žene imaju drugačiji tretman u pozitivnom smislu – na primer, ako se tim seli iz jedne kancelarije u drugu, muški deo tima ima zadatak da prenese svu opremu. Ravnopravnost je neophodna, ali nastojimo da zadržimo i kavaljerstvo! 😊

Ti si odlučila da svoju karijeru dalje razvijaš u biznis delu IT kompanija. Zašto na tim netehničkim pozicijama ima mnogo više žena nego muškaraca?

Ksenija: Pre svega, više muškaraca se školuje za poslove u IT industriji, a više žena u poslovima vezanim za biznis i menadžment, pa samim tim imamo više muškaraca softver inženjera, a više žena na netehničkim pozicijama.

Još jedan razlog je i to što, nažalost, i dalje postoje predrasude da su muškarci bolji inženjeri od žena. Ovaj trend se polako popravlja, ali su još uvek vidne razlike. Zato je važno ispravljati i pogrešno mišljenje da programeri svakodnevno rade više od osam sati, te da je teško uskladiti poslovni i privatni život, što je bitno za mnogo devojaka i žena. Naravno, dešavaju se situacije kada posao zahteva veće angažovanje, ali se dobrom organizacijom mogu uskladiti poslovne i privatne obaveze, uključujući i brigu o deci.

Dakle, uprkos mišljenju mnogih, žene podjednako dobro mogu da rade i na tehničkim i na netehničkim pozicijama?

Ksenija: Da, naravno, radi se samo o tome da su to različite vrste poslova. Za razliku od developementa, gde ste fokusirani na to da napravite optimalno rešenje, u biznis delu je fokus na razumevanju potreba klijenata i na dobroj komunikaciji sa development timom.

Od Business Analyst-a se, na primer, očekuje da dobro poznaje proizvod na kome tim radi, da ima odličan odnos i kontakt sa klijentom, tako da može brzo da reši nedoumice koje tim ima, a za to su pre svega presudne veštine komunikacije i analitički pristup.

Kao Project Manager susrećete se sa raznim izazovima, od toga da držite budžet pod kontrolom, do toga da umete da prepoznate eventualne probleme kod klijenta ili unutar tima i da na vreme reagujete. U bilo kojoj business ulozi, pre svega je važno da steknete poverenje obe strane i od strane klijenta, i od strane inženjera, tako što ćete im pokazati da radite u zajedničkom interesu.

Obe ove oblasti i developement i business zahtevaju veliku posvećenost.

Šta bi u segmentu obrazovanja trebalo uraditi ne bi li se više devojčica/devojaka podstaklo da se bave ovim poslom? Šta, sa druge strane, mogu da urade kompanije?

Ksenija: Potrebno je razbiti predrasude da su IT zanimanja prvenstveno muška i da je programiranje jednolično. Naprotiv, posao programera je dinamičan i kreativan i ne treba zaboraviti da su upravo programeri ti koji danas najbrže menjaju svet, te da više nema oblasti u kojoj informacione tehnologije nisu prisutne. Neka predviđanja svedoče da za 15 godina pola zanimanja neće ni postojati, pa je naša realnost da se treba okrenuti IT-ju, novim tehnologijama i novim zanimanjima koja se otvaraju. Nije samo pitanje želje, već činjenica da se svet kreće u tom smeru. Dobar način je motivisati devojke kroz primere uspešnih IT žena.

Naravno, i IT kompanije mogu i trebalo bi da odigraju veliku ulogu u podsticanju devojaka da se zainteresuju za ovu industriju (posete završnim razredima osnovnih i srednjih škola,  radionice, obuke, takmičenja, mentorstva, prakse, posete kompanijama, dani otvorenih vrata, susreti, mentorstva…) – mogućnosti su neograničene i samo treba biti malo kreativan. Za žene koje su već u IT svetu, dovoljno je da politika kompanije bude ista za sve, nezavisno od pola: da nema razlike u platama za obavljanje istog posla, da se žene ne degradiraju prilikom povratka na posao sa porodiljskog odsustva i da nema rodne diskiminacija prilikom odlučivanja o izboru za pozicije rukovodećeg kadra. Ovo će stvoriti pozitivnu sliku o kompaniji i samim tim ohrabriti žene da rade u takvom okruženju.

Ako se ovakve stvari budu sprovodile, nisu potrebne nikakve dodatne mere.

Pred Netokracijom je još jedna Ladies of New Business konferencija, ovaj put posvećena IT industriji, na kojoj ćeš biti jedna od govornica. Šta ćeš podeliti sa publikom?

Ksenija: Podeliću sa njima svoj karijerni put od developera preko biznis analista do menadžera. Ispričaću im kako organizujem svoje obaveze na poslu, tako da ne trpe ni moja porodica, ni moja dodatna lična interesovanja. Zagolicaću im maštu kreativnim projektima na kojima sam radila (virtualna realnost i robotika) i začiniti pričom kako svako ko se bavi ovim poslom ima mogućnost da bar malo promeni svet u kome živimo.

Ostavi komentar

  1. цар

    цар

    5. 12. 2018. u 16:42 Odgovori

    Ја у животу нисам чуо ни од кога да је ИТ мушка област нити је ко уоште икад поменуо ишта слично. Оно што сам чуо јесте да је премало жена у ИТ-ју али ту није проблем до друштва или им ко брани да раде него жене из неког разлога имају мање интересовања за ту област на уштрб економије, права, медицине и сличних области. Такође, никад нисам чуо ни да жене у ИТ-ју имају мање плате од мушкараца у ИТ-ју, наравно кад је иста позиција у питању.

  2. Marija Zaric

    Marija Zaric

    6. 12. 2018. u 14:18 Odgovori

    Zasto nedostaju zene u IT-u (na primer web dizajn) je zato sto mnoge nisu zainteresovane sa jedne strane i moraju mnogo vise da se dokazuju *why i odustaju, sa druge strane oglasi za posao traze ninja kodere. Sada se prica o tom nedostatku, pa hajde da zaposlimo zene cisto da ih bude. Diversity hype.

    Sto se tice plata, da postoji razlika izmedju zena i muskaraca. Zasto? Zato sto opet ima malo zena koje imaju svoje kompanije i koje imaju poziciju odlucivanja.

    A onda i zene same po sebi nemaju podrsku prema drugim zenama u okviru IT. Tipa hajde da napravimo projekat zajedno. Da odrzimo strucna predavanja, projekte, inicijative…U poslednje dve godine drzanja predavanja ovde i u inostranstvu, konkretno ovde nisam upoznala nijednu web dizajnerku koja se bavi time neki niz godina. U inostranstvu ih ima poprilicno mali broj, mnoge su odustale od pojave responsivnog dizajna. Sto znaci nedostatak upornosti, posvecenosti i entuzijazma. Ili jednostavno se bave necim drugim.

    No, ipak u celini sve je to individualna stvar. Izrazito.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.