Zebra startap: Srpskim startapima je bolje biti zebra nego jednorog!

Šta je ‘zebra’ startap i da li je adekvatna alternativa ‘jednorogu’?

Kada ulazite u startap svet obično jedna od prvih reči koju čujete bude jednorog. To gotovo nedodirljivo mitsko biće u poslednje vreme sve više je na meti kritika i čini se da mu je pronađena mnogo realnija alternativa – zebra. O čemu se radi?

Da bi se uopšte razumela potreba da se startap svet udalji od koncepta jednoroga moramo razumeti sledeću stvar: trenutni način finansiranja startapa uz pomoć venture kapitala postao je nepovoljan jer prednost daje profitu investitora umesto tzv. zajedničkom prosperitetu (shared prosperity), preferira brze exit-e umesto održivog rasta, promoviše kvantitet umesto kvaliteta i potrošnju umesto stvaranja, objašnjavaju Dženifer Brandel, Mara Zepeda, Astrid Šolc i Anija Viliams, autorke termina zebra startap.

Takav način poslovanja, dodaju one u svom eseju, nije više održiv i ne doprinosi opštem prosperitetu. Upravo iz tog razloga jednorog je dobio svog nemitskog konkurenta o kome se u poslednje tri godine sve više priča.

‘Zebre rešavaju ono što jednorozi kvare’

Zebra je, za razliku od jednoroga, stvarna, crno-bela, profitabilna i društveno odgovorna, nije mitsko biće i ima podršku svog krda, objašnjava Mara Zapeda, jedna od kreatorki ovog koncepta.

Sam pojam aktuelan je u poslednje tri godine kada je startap zajednica mahom u Silicijumskoj dolini počela da uviđa da 90% startapa propadne, te da većina tih koji ne uspeju dožive kolaps 20 meseci nakon poslednje runde finansiranja.

Upravo zato zebra ima za cilj da „popravi ono što jednorozi kvare“ i da prednost biznisima koji su manje rizični, društveno odgovorni i rešavaju praktične društvene probleme. To, objašnjavaju autorke, znači da se rast i uticaj startapa ne povezuje i ne meri samo brojevima, već i sa njegovim uticajem i doprinosom i unapređenjem lokalnih zajednica, stalnim unapređenjem zadovoljstva zaposlenih, lojalnim i zadovoljnim kupcima itd.

Šta to sprečava zebre da preuzmu primat od svojih mitskih rođaka?

Autorke eseja i termina primetile su da su osnivači koji preferiraju takav način poslovanja uglavnom žene međutim, javna tajna je da su one daleko manje zastupljeni founder-i koji dobijaju svega tri procenata venture investicija.

Osim toga, osnivači ovih startapa još uvek nisu videli dokaze da imaju mogućnost da budu i finansijski uspešni dok istovremeno posluju u skladu sa svojim društveno-odgovornim ciljem, što im je jedna od najvećih tački spoticanja.

Da bi se to postiglo potrebno je, naravno, vreme, i još neki preduslovi o kojima se u eseju diskutovalo, a autorke su u međuvremenu pozvale sve postojeće i buduće osnivače da im se pridruže i doprinesu daljem razvoju i jačanju zajednice jer – zebre su najjače kada su u krdu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?