Zebra startap: Srpskim startapima je bolje biti zebra nego jednorog!

Šta je ‘zebra’ startap i da li je adekvatna alternativa ‘jednorogu’?

Kada ulazite u startap svet obično jedna od prvih reči koju čujete bude jednorog. To gotovo nedodirljivo mitsko biće u poslednje vreme sve više je na meti kritika i čini se da mu je pronađena mnogo realnija alternativa – zebra. O čemu se radi?

Da bi se uopšte razumela potreba da se startap svet udalji od koncepta jednoroga moramo razumeti sledeću stvar: trenutni način finansiranja startapa uz pomoć venture kapitala postao je nepovoljan jer prednost daje profitu investitora umesto tzv. zajedničkom prosperitetu (shared prosperity), preferira brze exit-e umesto održivog rasta, promoviše kvantitet umesto kvaliteta i potrošnju umesto stvaranja, objašnjavaju Dženifer Brandel, Mara Zepeda, Astrid Šolc i Anija Viliams, autorke termina zebra startap.

Takav način poslovanja, dodaju one u svom eseju, nije više održiv i ne doprinosi opštem prosperitetu. Upravo iz tog razloga jednorog je dobio svog nemitskog konkurenta o kome se u poslednje tri godine sve više priča.

‘Zebre rešavaju ono što jednorozi kvare’

Zebra je, za razliku od jednoroga, stvarna, crno-bela, profitabilna i društveno odgovorna, nije mitsko biće i ima podršku svog krda, objašnjava Mara Zapeda, jedna od kreatorki ovog koncepta.

Sam pojam aktuelan je u poslednje tri godine kada je startap zajednica mahom u Silicijumskoj dolini počela da uviđa da 90% startapa propadne, te da većina tih koji ne uspeju dožive kolaps 20 meseci nakon poslednje runde finansiranja.

Upravo zato zebra ima za cilj da „popravi ono što jednorozi kvare“ i da prednost biznisima koji su manje rizični, društveno odgovorni i rešavaju praktične društvene probleme. To, objašnjavaju autorke, znači da se rast i uticaj startapa ne povezuje i ne meri samo brojevima, već i sa njegovim uticajem i doprinosom i unapređenjem lokalnih zajednica, stalnim unapređenjem zadovoljstva zaposlenih, lojalnim i zadovoljnim kupcima itd.

Šta to sprečava zebre da preuzmu primat od svojih mitskih rođaka?

Autorke eseja i termina primetile su da su osnivači koji preferiraju takav način poslovanja uglavnom žene međutim, javna tajna je da su one daleko manje zastupljeni founder-i koji dobijaju svega tri procenata venture investicija.

Osim toga, osnivači ovih startapa još uvek nisu videli dokaze da imaju mogućnost da budu i finansijski uspešni dok istovremeno posluju u skladu sa svojim društveno-odgovornim ciljem, što im je jedna od najvećih tački spoticanja.

Da bi se to postiglo potrebno je, naravno, vreme, i još neki preduslovi o kojima se u eseju diskutovalo, a autorke su u međuvremenu pozvale sve postojeće i buduće osnivače da im se pridruže i doprinesu daljem razvoju i jačanju zajednice jer – zebre su najjače kada su u krdu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.

Kolumna

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Netokracija

OMGcommerce ponovo u Beogradu: 20. novembra odgovaramo na pitanja koja najviše muče domaće e-trgovce

Treću godinu zaredom Netokracija Srbija organizuje OMGcommerce Beograd. Ove godine bavimo se novom regulativom koja bi trebalo da unapredi poslovanje web trgovaca u Srbiji, ali i novim digitalnim proizvodima koji aktivno oblikuju našu digitalnu ekonomiju.

Startapi i poslovanje

Fond za inovacionu delatnost dodeljuje bespovratno €380.000 – prijavite svoje inovativne projekte

Fond za inovacionu delatnost raspisao je danas javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava u ukupnom iznosu od 380.000 evra za razvoj inovativnih proizvoda, usluga i tehnologija kroz Program ranog razvoja i Program saradnje nauke i privrede.