Traženje talenata je za srpski 'game dev' u ovom trenutku fokus broj jedan

Traženje talenata je za srpski ‘game dev’ u ovom trenutku fokus broj jedan – najtraženiji su programeri, artisti i gejm dizajneri

U periodu kada globalna pandemija pogađa gotovo svaku industriju, razvoj video igara i njihova konzumacija nastavljaju da beleže rast. Otuda smo analizirali kako je ova industrija toliko imuna na pomenutu krizu i kako sada za vreme ove krize izgleda zapošljavanje u oblasti 'game developmenta'.

Po pitanju razvoja igara, ova godina kao da se nimalo ne razlikuje u odnosu na prethodnu. Štaviše, ova industrija čak beleži rast kada je reč o konzumaciji video igara na globalnom nivou, pa su studiji i kompanije koje posluju u ovoj oblasti u prethodnom periodu imali pune ruke posla.

Istina, pandemija je otkazivanjem velikih konferencija sprečila manje studije da svoje projekte predstave širom auditorijumu, ali je ipak donela potrebu za širenjem timova usled sve većeg broja ljudi koji su igrali video igre, posebno u periodu karantina.

Čitava ova situacija dovela nas je do toga da se zapitamo kako po tom pitanju stvari stoje u domaćoj industriji game development-a, više od pola godine otkako se pandemija proširila po čitavoj planeti i napravila pravi rusvaj globalnoj ekonomiji. Fokusirajući se na ova pitanja sa lokalnog stanovišta, razgovarali smo sa Kristinom Janković (Administrative Manager, SGA) i Sonjom Stegnjaić (HR Manager, Playrix RS).

Više od 60% studija u Srbiji svake godine traži nove ljude

Potpuno digitalizovan način rada, prema Kristininom mišljenju, jedan je od razloga zbog kojih je gaming industrija u Srbiji u većoj meri postala imuna na pandemiju. Prema njenim rečima, ogroman procenat posla i alata je online, pa i timovi koji su u standardnim okolnostima fizički zajedno, zapravo rade u virtuelnom prostoru.

„Kompanije koje se bave razvojem igara su među prvima koje su prešle na rad od kuće i verovatno one koje se najopreznije vraćaju nazad u kancelarije, pod strogo kontrolisanim uslovima“, smatra Kristina i dodaje da, uprkos tome, domaća gaming industrija nije usporila:

Potražnja za igrama je na globalnom nivou u proteklih nekoliko meseci probila sve dosadašnje rekorde i zato je za sve koji se ovime bave idealan trenutak da zasuku rukave i započete projekte privedu kraju, ali i da svoje ideje polako pretoče u gotov proizvod.

Oči svih onih izdavača i investitora koji su sada u potrazi za novim naslovima biće posebno uprte u industrije poput naše koje su još u razvoju, ali bogate idejama i pouzdanim timovima i studijima.

Štaviše, većina najvećih gaming kompanija u Srbiji je u aktivnoj potrazi za novim kadrovima proteklih meseci i svaka od njih ima u svakom trenutku otvoreno više pozicija. Kristina ističe da dosta studija srednje veličine takođe počinje da traži pojačanje po prvi put, s obzirom na povećanu potražnju igrača za novim igrama. Sa druge strane, manji timovi traže kolege i koleginice koji bi im kroz praksu ubrzali rad na projektima, bilo da je u pitanju sopstveni proizvod ili neki outsourcing projekat.

Prema rečima naše sagovornice, u redovnim 1-na-1 razgovorima sa SGA članovima, došlo se do podatka da je traženje talenta u ovom periodu fokus broj jedan. To potvrđuje i istraživanje ove organizacije za naredni izveštaj o stanju u industriji koji se priprema – više od 60% studija svake godine traži nove ljude.

Na pitanje Netokracije da li postoji podatak koje pozicije su najviše tražene u trenutku pomenute zdravstvene krize, ali i pre nje, Kristina dodaje sledeće:

Mislim da kriza nije uticala na to koje se pozicije najviše traže, već samo na to da ih je generalno više. Najtraženije pozicije su sve vrste programera i artista i gejm dizajneri, ali u proteklom periodu vidimo da raste potražnja za marketing stručnjacima i ljudima koji rade na akviziciji korisnika.

To znači da su naši saveti urodili plodom i da ljudi razmišljaju ne samo o tome kako da naprave kvalitetnu igru, već i kako da je što bolje plasiraju igračima. Sve više se javlja i potreba za seniorima iz svih oblasti, što nam je jasan signal da industrija sazreva.

SGA pokreće platformu za poslove u okviru koje su centralizovane sve otvorene pozicije u domaćoj game dev industriji

S obzirom na to da je SGA jedina organizacija u Srbiji koja podstiče i nastoji da osnaži ovu scenu u Srbiji, razvoj talenta je jedan od glavnih ciljeva za asocijaciju. Kristina kaže da je krovna ideja pomoći onima koji su već deo industrije da se razvijaju, ali i novim ljudima da pronađu pravi način da počnu i saznaju koje opcije imaju.

Ona dodaje da su do sada glavne aktivnosti za to bili događaji, umrežavanje i aktivna Discord zajednica, ali je tim koji stoji iza SGA imao cilj da sve to podigne na jedan viši nivo – na nešto što će svima uvek biti dostupno:

Zato smo pokrenuli SGA Poslovi, platformu gde su centralizovane sve otvorene pozicije u game development industriji i kojih trenutno ima 70. Na ovaj način smo olakšali pretragu, jer su se oglasi često nalazili samo na zvaničnim sajtovima studija, pa nije uvek bilo lako imati pregled svega što je aktuelno.

Sve ovo prati i jedan zgodan one-pager Tvoja karijera u gamingu, gde studenti i svi oni koji su na samom početku mogu da se upoznaju sa oblastima, pozicijama, alatima i ostalim stvarima važnim za početnike, kao što su potrebne veštine i saveti za start.

Serbian Games Association je pokrenula platformu koja bi trebalo da olakša zapošljavanje u industriji game developmenta ali i potragu za talentima.

Govoreći o tome na šta bi sada za vreme zdravstvene krize studiji i kompanije trebalo da obrate pažnju, Kristina kaže da je svima trenutno potrebno malo više sigurnosti i razumevanja nego inače, savetujući im da pre nego što oglase pozicije, dobro promisle kako apliciranje i onboarding proces izgleda iz ugla potencijalnog kandidata. Kako naša sagovornica dodaje, potrebno je svima omogućiti da imaju podjednake uslove za prijavu, siguran remote proces i jednostavnu i srdačnu dobrodošlicu u tim:

Ovo ne pada samo na HR ekipu, već i na sve članove tima. Potraga za poslom je rolerkoster sam po sebi – sada je trenutak da nađemo adekvatnu alternativu, ali ovde se ne bih previše brinula. Gaming industrija je, između ostalog, poznata baš po velikoj dozi neposrednosti i prilagodljivosti. Osim toga, fokus neka bude na dobroj komunikaciji, novim alatima i, još jednom da podvučem, razumevanju.

Od početka pandemije Playrix je zaposlio 27 ljudi

„Razvoj igara ne samo da se odrupreo novim okolnostima, već smo zaista svedoci rasta industrije. U trenutku kada radimo na razvoju našeg prvog proizvoda, imamo jak razlog da verujemo da će biti izuzetno uspešan na tržištu. Zašto? Ljudima upravo igre pružaju rasterećenje i razonodu koju mogu da podele sa prijateljima, a to im je potrebnije nego ikad“, započinje razgovor za Netokraciju Sonja Stegnjaić koja nam je više približila kako izgleda rad u kompaniji Playrix RS za vreme pandemije na poziciji HR-a.

Sonja nam je otkrila da je od početka pandemije u ovoj kompaniji posao dobilo 27 stručnjaka na različitim pozicijama, a osvrnuvši se na period pre toga, ona dodaje da je rast zapošljavaja u Playrixu bio zaista veliki, a koji se dovodi u vezu sa razvojem kompanije, ali i u vezu sa projektima na kojoj ista radi.

Naša sagovornica ističe da produkcija nije stala i potrebe za pojačanjem nisu smanjene, samim tim iz ove kompanije su znali da proces zapošljavanja ne sme da uspori, pa je čitav tim hrabro ušao u poduhvat prilagođavanja na nove uslove:

U trenutku dok smo se i sami snalazili kako da komuniciramo međusobno, našli smo se pred pitanjima kao što su: „Da li smemo kandidate da pitamo da dođu u firmu po opremu?“, „Da li da potpisivanje Ugovora o radu radimo online?”, „Kako da novi zaposleni od kuće upozna ceo tim od 150 ljudi?”. Kada smo prošli nekoliko puta ceo proces uspešno, sve je postalo znatno lakše.

Da ne kažem, prve dve nedelje su bile ključne. 🙂 Ključna je bila i saradnja čitavog tima koji je pokazao sposobnost brzog prilagođavanja. Sada nam to sve deluje sasvim prirodno i već poznato. Kandidati to osećaju i srećni smo što dobijamo njihove reči hvale u vezi sa online intervjuima i procesom selekcije. Projekti na kojima radimo zahtevaju veće timove tako da nastavljamo u istom pravcu.

Sonja nam je, između ostalog, otkrila i sa kojim se ona izazovima suočava kao HR menadžer i koliko je zapravo trenutna kriza promenila navike i obaveze na poslu. Kako kaže, mnogo je nepoznanica sa kojima se suočavaju kolege iz HR-a u čitavom svetu – istina je da niko do sada nije bio u ovakvoj situaciji i da niko sa sigurnošću ne zna da li je način na koji se odgovara na zadatke ispravan u novonastaloj situaciji:

Izazov je postaviti prioritete, otkriti šta je ljudima potrebno i kako se osećaju. Ponekad je teško ispratiti kako su koleginice i kolege iz mog tima sa kojima sam svakodnevno u kontaktu, a kamoli one sa kojima nisam u svakodnevnoj komunikaciji. Sad nema slučajnih susreta na hodniku i jednostavnog, a značajnog pitanja – šta ima novo?

Trudim se da se vodim zdravim razumom, da dajem pravovremene i jasne informacije, da u novim uslovima stvorim i održim poverenje. Važno je da svi članovi tima znaju da, u saradnji sa top menadžmentom, radimo sve što je u našoj moći da svima olakšamo „novu normalnost“ u kojoj smo se našli.

U razgovoru sa Sonjom, saznali smo da pandemija nije uticala na otvaranje pozicija, kao ni na izmenu pozicija koje su potrebne kompaniji. Samim tim, kako ona dodaje, u Playrix RS su konstantno najtraženiji profili 2D Artista i Game Designera. „U kompaniji na tim pozicijama već imamo značajan broj stručnjaka, ali smo u stalnoj potrazi za pojačanjima“, dodaje naša sagovornica.

Ono što Sonja posebno stavlja do znanja, kada je reč o daljem razvoju ove industrije, jeste da treba ostati fokusiran na održanje kvaliteta, jer će on kako kompaniji, tako i krajnjim korisnicima, doneti veliko zadovoljstvo. Ona objašnjava da to zadovoljstvo za kompaniju leži u stvaranju video igra, a korisnicima u konzumaciji istih. „U isto vreme bitno je da se svakodnevno podsećamo koliko smo srećni što naša industrija nije pogođena pandemijom“, dodaje Stegnjaić.

Industrija razvoja igara u Srbiji tek treba da pokaže svoj potencijal

Na samom kraju, govorili smo i o tome kakva su predviđanja za razvoj game dev scene u Srbiji u narednim godinama. Sonja šaljivo dodaje da je sve ovo podseća na meme koji se pojavio početkom pandemije koji kaže da sada konačno HR intervjueri treba da shvate besmislenost pitanja: „Gde vidite sebe za 10 godina?“.

Sa druge strane predviđa da će naša industrija ostati stabilna i da će rast biti konstantan i da će velike svetske kompanije poput Playrixa uvideti sve prednosti dolaska na naše tržište, na prvom mestu talenat naših ljudi:

To će nesumnjivo dovesti do otvaranja studija kod nas ili do akvizicija postojećih. Sa druge strane, iskreno se nadam samostalnom razvoju malih studija kojih je kod nas sve više.

Sa druge strane, Kristina zaključuje da smo izašli kao industrija iz one prvobitne faze koju je definisao trial and error pristup. Kako kaže, imamo kompanije koje jako dobro znaju šta rade i studije koji iskustvo mogu da podele sa drugima i poštede ih grešaka koje su i sami pravili.

„Ako pametno budemo radili na razvoju novog talenta, što uključuje i formalno i neformalno obrazovanje, ali i prilike za praksu, mentorstvo, radionice (a tu možemo da pomognemo kao asocijacija) mislim da ćemo zajedno odnegovati jednu novu generaciju ljudi koja je spremna za naredne faze razvoja industrije„, zaključila je Kristina na kraju.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Kultura 2.0

Serbia Business Run nastavlja sa aktivnim tim bildingom u kojem zbližava kolege – ovaj put kroz ‘online’ trku

Peto izdanje Serbia Business Run, serije poslovnih trka i najveći sportsko-kompanijski događaj u Srbiji, održaće se u septembru 2020. godine - ovoga puta 'online'. Kako izgleda trka u ovom potpuno drugačijem formatu, otkriva nam direktor ove organizacije.

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.